- Liittynyt
- 8.5.2004
- Viestejä
- 662
Jos motarilla ajava alkaa hiljennellä niin se voi sekoittaa motarille liittyvän pasmoja. Ehkä se odottaa että nopeampaa tuleva menisi ohi eikä siksi lähde kiihdyttämään "kilpaa". Ylikohteliaisuutta seuraava raivokohtaus on huono juttu liikenteessä, toisten on vähän paha arvata että se auto joka juuri hiljensi, lähteekin sitten yhtäkkiä kiihdyttämään. Liittymien kohdalla ei pitäisi vauhtia muuttaa mihinkään suuntaan eikä hyppiä vasemmalle kaistalle, poikkeuksena rekat joissain tilanteissa ja ruuhkissa voi olla tarpeen antaa tilaa.
Tästä nimenomaan ei ollut kysymys em. tilanteissa. Ajoin koko ajan täysin tasaisesti, mutta tästä huolimatta liittyvä auto ei muuttanut vauhtia suuntaan tai toiseen. Oma vauhtini tosiaan oli kovempi, mutta nopeusero oli niin alhainen, että ohittamiseen olisi mennyt ikuisuus. Liittyjä oli kuitenkin edelleen jonkin verran edelläni, joten päädyin siihen, että höllään hieman kaasua (eli en edes koskenut jarrupolkimeen, joten mistään dramaattisesta nopeudenmuutoksesta ei ollut kysymys), tarkoitus oli enemmänkin viestittää, että antaa palaa, kiihdytä ja liity eteen. Tästä huolimatta liittyjä ei kiihdyttänyt silmämääräisesti ollenkaan. Ja odotin kyllä niin kauan, että luulisi järjen tuossa ajassa juoksevan. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Takanani ei ollut lähellä autoja, joten ajattelin, että ohitan nopeasti, niin siinä vaiheessa viimeistään uskaltaa vaihtaa kaistaa, ja tässä vaiheessa liittyjä sitten päätti vaihtaa kaistaa äkkinäisesti. Ainakaan em. tilanteissa ei ollut kysymys mistään ylikohteliaisuudesta tai sitä seuraavasta raivokohtauksesta. Olen usein samalla tavalla hieman höllännyt kaasua, ja kyllä yleensä edessä ajava tajuaa kiihdyttää, mutta jostain syystä ei näissä kolmessa tapauksessa. Jos joku tulkitsee, että olen em. tilanteissa jotenkin "häirinnyt" liittyjää, ja hänen toimintansa on täysin ymmärrettävää, niin hyvä juttu.
En edelleenkään tajua, mikä aivovamma saa liittyjän empimään noin. Kuinka vaikeaa voi olla kiihdyttää kunnolla ja mennä ohi, tai selvästi jättäytyä taakse (varsinkin kun nyt oli niin vähän liikennettä). Eikä taakse jättäytymistä ole mielestäni myöskään se, että ajaa tyyliin 2 km/h pienemmällä nopeudella. Ja jos jollain menee pasmat sekasin siitä, että joku hieman hidastaa vauhtia takana, niin ehkä kuskin paikka ei ole oikea paikka autossa.
No tää nyt on ikävän yleinen Suomalainen tyyliin "minä tässä ajan omaa nopeutta,muut väistäköön koska lakikirjassa lukee näin".Harvemmin se keltään pois jos vasemmalta väistää vaikka ois enemmän liikennetäkin,toki joku valonvälkyttelijä muutaman kerta vuodessa sattuu mut sehän on tilastollinen fakta ettei kaikille voi olla mieliksi.Ja jelppaa se väistö hiljampaankin aikaan sitä moottoritielle tulijaa.
Rekkamiehillä on hyvä tapa mut heillä onkin "massa" turvana.Liittymästä ulos ja töks,suoraan ajokaistalle yrittämättäkään kiihdyttää.