Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos motarilla ajava alkaa hiljennellä niin se voi sekoittaa motarille liittyvän pasmoja. Ehkä se odottaa että nopeampaa tuleva menisi ohi eikä siksi lähde kiihdyttämään "kilpaa". Ylikohteliaisuutta seuraava raivokohtaus on huono juttu liikenteessä, toisten on vähän paha arvata että se auto joka juuri hiljensi, lähteekin sitten yhtäkkiä kiihdyttämään. Liittymien kohdalla ei pitäisi vauhtia muuttaa mihinkään suuntaan eikä hyppiä vasemmalle kaistalle, poikkeuksena rekat joissain tilanteissa ja ruuhkissa voi olla tarpeen antaa tilaa.

Tästä nimenomaan ei ollut kysymys em. tilanteissa. Ajoin koko ajan täysin tasaisesti, mutta tästä huolimatta liittyvä auto ei muuttanut vauhtia suuntaan tai toiseen. Oma vauhtini tosiaan oli kovempi, mutta nopeusero oli niin alhainen, että ohittamiseen olisi mennyt ikuisuus. Liittyjä oli kuitenkin edelleen jonkin verran edelläni, joten päädyin siihen, että höllään hieman kaasua (eli en edes koskenut jarrupolkimeen, joten mistään dramaattisesta nopeudenmuutoksesta ei ollut kysymys), tarkoitus oli enemmänkin viestittää, että antaa palaa, kiihdytä ja liity eteen. Tästä huolimatta liittyjä ei kiihdyttänyt silmämääräisesti ollenkaan. Ja odotin kyllä niin kauan, että luulisi järjen tuossa ajassa juoksevan. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Takanani ei ollut lähellä autoja, joten ajattelin, että ohitan nopeasti, niin siinä vaiheessa viimeistään uskaltaa vaihtaa kaistaa, ja tässä vaiheessa liittyjä sitten päätti vaihtaa kaistaa äkkinäisesti. Ainakaan em. tilanteissa ei ollut kysymys mistään ylikohteliaisuudesta tai sitä seuraavasta raivokohtauksesta. Olen usein samalla tavalla hieman höllännyt kaasua, ja kyllä yleensä edessä ajava tajuaa kiihdyttää, mutta jostain syystä ei näissä kolmessa tapauksessa. Jos joku tulkitsee, että olen em. tilanteissa jotenkin "häirinnyt" liittyjää, ja hänen toimintansa on täysin ymmärrettävää, niin hyvä juttu.

En edelleenkään tajua, mikä aivovamma saa liittyjän empimään noin. Kuinka vaikeaa voi olla kiihdyttää kunnolla ja mennä ohi, tai selvästi jättäytyä taakse (varsinkin kun nyt oli niin vähän liikennettä). Eikä taakse jättäytymistä ole mielestäni myöskään se, että ajaa tyyliin 2 km/h pienemmällä nopeudella. Ja jos jollain menee pasmat sekasin siitä, että joku hieman hidastaa vauhtia takana, niin ehkä kuskin paikka ei ole oikea paikka autossa.
 
Pitäkää nyt vaan se oma kaista ja oma tasainen nopeus motarilla. Ihmisiä oikeasti kuolee vuosittain koska moottoritiellä aletaan kehittelemään omia käytäntöjä tai matkimaan "ammattikuskeja". Ja vaikka ihan varmasti on turvallista mennä ohituskaistalle, niin muistakaa että juuri niin ajattelivat ne jotka viimeisenä tekonaan tekivät niin. Tai jos eivät itse kuolleet niin tappoivat jonkun muun.
 
Sama. Monessa paikkaa rampit on toteutettu niinkin hienoon tyyliin, että kiihdytyskaista alkaa jyrkästi kaartuvan ylämäen jälkeen, jossa vauhtia ei voi pitää kun sen 30, max 40. Koita siinä sitten kiihdytellä täyteen vauhtiin, varsinkin kun kiihdytyskaista on typistetty niin lyhyeksi, kuin mahdollista. Tämä esimerkiksi liityttäessä tuolta Martinlaaksosta päin kehä 3:lle. Näissä paikoissa sen kyllä huomaa, että hyvin usein se on ammattikuljettaja, joka sitä tilaa tekee sille liittyjälle.

On muuten aivan järkyttävä ramppi, pitää olla aikamoinen auto että saa siinä rampilla hyvissä ajoin sen 80-100km/h kiihdytettyä ja ehtii vielä kattomaan mihin väliin laittaa. Ihankun ois tarkoituksella tehty haaste autoilijoille se ramppi :D
 
Ihmisiä oikeasti kuolee vuosittain koska moottoritiellä aletaan kehittelemään omia käytäntöjä tai matkimaan "ammattikuskeja". Ja vaikka ihan varmasti on turvallista mennä ohituskaistalle, niin muistakaa että juuri niin ajattelivat ne jotka viimeisenä tekonaan tekivät niin. Tai jos eivät itse kuolleet niin tappoivat jonkun muun.
Kyllä ne on jotain normaalia vajaampia tapauksia jotka kaistaa vaihtaessaan ajavat vierellä ajavaa päin. Näitä kaikenmaailman idiootteja on liikenne täynnä ja näitä silmälläpitäen pitää myös liikennesäännöt tehdä. Itse en ainakaan tunnusta olevani moinen. Tuokaa kukkia haudalle jos olenkin väärässä tai jotain.
 
No sehän se liikenteessä on se suurin ongelma. Itse kun on paras kuski ja muut ei osaa mitään. Harmi että turhan usein se opettavaisin kokemus on myös viimeinen. Tai no nykyään autoissa on sen verran hyvät turvasysteemit että tod.näk. selviää ihan uuden rullatuolin ostamisella. Ostaa sitten sen verran mukavan mallin että jaksaa siinä sen 60v istua.
 
Kyllä ne on jotain normaalia vajaampia tapauksia jotka kaistaa vaihtaessaan ajavat vierellä ajavaa päin. Näitä kaikenmaailman idiootteja on liikenne täynnä ja näitä silmälläpitäen pitää myös liikennesäännöt tehdä.

Sitten on idiootin vastakohta, keskivertoa parempi kuski. Hän noudattaa liikennesääntöjän harkinnanvaraisesti koska se takaa sen kuuluisan "sujuvan liikenteen". Kun sitten normaalit kuskit ovat idioottien ja keskivertoa parempien kuskien välissä pystymättä aavistamaan miten nämä aikovat liikenteessä toimia on sotku valmis.

Olen kyllä täysin samaa mieltä noista ramppitaiteilijoista. Ei se oikeasti voi olla niin vaikeaa. Toisaalta sitten vasemmalle kaistalle väistäjien takia paukkuu pelti aamuisin Klaukkalan liittymässä Helsingin suuntaan melko usein.
 
^^Kyl mä oon ihan eri mieltä tosta "vasemmalle kaistalle hyppimisestä".Siinä ei tarvi kummankaan taivastella jos ramppia lähestyessä liikenteen salliessa lyö vilkun vasemmalle ja vaihtaa kaistaa.Toinen pääsee jouheesti motarille ja sä tulijan nopeudesta riippuen ajat takas oikeelle kaistalle sen eteen tai taakse.

e:hidas,Janne yllä kuvas hyvin tilanteen luki laissa mitä tahansa!

Niin, jouheesti ja jouheesti. Yleensä silloin kuin väistö vasemmalle on ei häiritse ketään, on liikenne sen verran hiljainen että rampilta pääsee liittymään ilman väistöäkin. Hyötyä? Not. Jos kuitenkin ne rampeilta liittyvät vaan opettelis suhteuttaa nopeutensa liikenteeseen.
 
^^ :) No tää nyt on ikävän yleinen Suomalainen tyyliin "minä tässä ajan omaa nopeutta,muut väistäköön koska lakikirjassa lukee näin".Harvemmin se keltään pois jos vasemmalta väistää vaikka ois enemmän liikennetäkin,toki joku valonvälkyttelijä muutaman kerta vuodessa sattuu mut sehän on tilastollinen fakta ettei kaikille voi olla mieliksi.Ja jelppaa se väistö hiljampaankin aikaan sitä moottoritielle tulijaa. :offtopic: Rekkamiehillä on hyvä tapa mut heillä onkin "massa" turvana.Liittymästä ulos ja töks,suoraan ajokaistalle yrittämättäkään kiihdyttää.
 
Moottoripyörällä on kyllä mukava tulla rampeista motareille. Paljon turvallisempaa kun aina kerkiää sujuvasti edelle :D
 
Itse kun vaihdan kaistaa moottoritiellä katson aina peilistä, sekä katson sivulle, näin varmistaa ettei kukaan tule sieltä perään vaikka ajaisikin nopeusrajoituksien ylärajalla itsekkin. Yleensä myös kun näkee että joku tulee kovaa perässä hieman kauempana kun olen lähdössä ohittamaan, niin odotan että menee ohi ja sitten vasta menen itse ohituskaistalle, nuohoaminen kun on todella yleistä. Kerran meinasi alkessa ohittamaan osua kun moottoripyörä täräytti noin 200 km/h ohi, en todellakaan nähnyt mitään. Kaukana varmaan näkyi pieni piste mutten pystynyt rekisteröimään vasta kortin saaneena. Toinen tilanne oli kun rattijuoppo vetäisi 160 km/h auto puoliksi meikän kaistalla tila-autolla niin että peilit melkein osui yhteen, aika hardcore tilanne oli.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Semmonen 1000 kilsaa viikossa tulee rullailtua ja kyllähän tuolla monenlaista näkee, oma TOP 3 vitutuslista

1. Jononkerääjät; yksi hidas ajoneuvo ei tee jonoa vaan se ensimmäinen joka siihen perään jää hinkkaamaan ja kerää toiset samanlaiset jonoksi. Mikä siinä voi olla niin vaikea heilauttaa edelle siitä hitaammin ajavasta tai vaihtoehtoisesti, jos siinä perseessä on niin ihanaa roikkua, jättää vähintään 100m väliä siten että takaa tulevat pääsevät molemmista turvallisesti ja sujuvasti ohitse. Mielestäni tämä on yksi pahimmista epäkohdista suomalaisessa liikennekulttuurissa ja aiheuttaa suoraan ja välillisesti päivittäin tuhansia vaaratilanteita monessa muodossa. Eli kun hitaammin ajava ajoneuvo saavutetaan siitä ajetaan viivyttelemättä turvallisesti ohitse tai sitten jätetään vähintään 100m väliä.

2. Kaistavarkaat; eli moottoritieajossa tukitaan vasen kaista kilometrien matkaksi ajamalla muutaman tuntikilometrin nopeuserolla verrattuna oikeaa kaistaa ajaviin. Mikä siinä on niin vaikeaa kääntää sitä rattia sen verran että taakaa nopeammin tulevat pääsevät sujuvasti jatkamaan vasenta kaistaa eteenpäin. Käsittääkseni näin määrää myös tieliikennelaki toimimaan eli ohituskaistaa ei rullata kuin sen aikaa että hitaampi ajoneuvo on ohitettu.

3. Kotipoliisit; Kenenkään muun, kuin virkavallan asia ei ole ”kouluttaa” muita kuljettajia. Sujuva liikenne tarkoittaa omista oikeuksista luopumista, ei niistä härkäpäisesti kiinnipitämistä kuten suomalainen juntti toimii.
 
Yksi asia mikä ottaa pattiin on mopojen rajoitus 45 km/h, perseestä jos on 60 alue ja mopo ei aja pientareella tai pientaretta ei ole ja ohi ei pääse. Ihan hyvin voisivat nostaa tuon mopon maksimi nopeudeks 60 tai 55.
Ainoa miinus on sit se että miten nää teinit onnistuu ajelamaan näillä "tehokkaammilla" peleillä.
 
Tyhmäähän se on, mutta mua vituttaa kun ihmiset ei käytä vilkkua. Myöskin vituttaa joidenkin pienten juttujen tietämättömyys kuten niinkin perusasia kuin väistämisvelvollisuus tasa-arvoisessa risteyksessä. Myös autoilijoiden piittaamattomuus jalankulkijoista ja pyöräiliöistä ärsyttää. Saa olla oikeasti varovainen kun ajelee tai kävelee vaikka keskusta-alueella.

Tiivistettynä suomalainen liikennekulttuuri on hieman hanurista.
Omistan ehkä suhteellisen huonot hermot ja ison suun mitä liikennekäyttäytymiseen tulee, mutta sitä hermostumista ei huomaa muuten kuin katsomalla vaimokkeen naamakerrointa.
 
Äsken todistin moottoritiellä Tampereen eteläpuolella todellista vanhojen romujen egokamppailua. Vanhakoppainen diesel-V70 ja niin ikään vanhakoppainen Primera ajelivat edelläni, toinen vasemmalla ja toinen oikealla kaistalla. Oikealla kaistalla Primeran edessä oli vielä joku vähän hitaampi iso kuorma-auto, oisko peräti ollu jonkunlainen likakaivojen tyhjennysauto eli törröttäviä metalliosia löytyi kivasti. No, tilanne jatkuu ja Volvo koittaa oikealla ajavan Primeran ohi, mutta tämä kiihdyttää vauhtia ja koukkaakin Volvon eteen vasemmalle kaistalle. No eikös tämä Volvo-sankari vaihda samantien oikeelle kaistalle ja helvetinmoisen mustan savupilven saattelemana yrittää oikealta ohi. Tässä vaiheessa alkaakin tuo kuorma-auto lähestymään jo hyvinkin uhkaavasti ja ajattelin jättäytyä hieman peremmälle ja mietin, että nyt joutuu kyllä pakostikin Volvo jarruttamaan. Mutta mitä vielä, kuski senkun kiihdyttää, vaikka kaukaa jo huomaa että tehot eivät riitä tuollaiseen touhuun alkuunkaan. Lopulta Volvo kuitenkin onnistuu juuri pujahtamaan Primeran ja kuorma-auton välistä vasemmalle kaistalle juuri ja juuri auton mentävästä välistä :D Nissanikaan ei antanut periksi tuumaakaan ja sittenhän nämä sankarit vielä jatkoivat eteenpäin vuoroin rinta rinnan ja vuoroin peräkkäin. Jossain vaiheessa sitten Volvo meni rampista ulos ja tilanne päättyi. Jos olisi sattunut poliisit paikalle niin olisin kyllä ilomielin toiminut todistajana molempia ääliöitä vastaan tarvittaessa :D En usko että tuo edes oli mitään kavereiden välistä kisailua, koska Volvo tuli jo aiemmin pitkän matkaa minunkin puskurissa kiinni ja ohittikin, vaikka 130km/h oli todellista nopeutta lasissa. Aikamoista road ragea, vai mitä?
 
Äsken todistin moottoritiellä Tampereen eteläpuolella todellista vanhojen romujen egokamppailua. Vanhakoppainen diesel-V70 ja niin ikään vanhakoppainen Primera ajelivat edelläni, toinen vasemmalla ja toinen oikealla kaistalla. Oikealla kaistalla Primeran edessä oli vielä joku vähän hitaampi iso kuorma-auto, oisko peräti ollu jonkunlainen likakaivojen tyhjennysauto eli törröttäviä metalliosia löytyi kivasti. No, tilanne jatkuu ja Volvo koittaa oikealla ajavan Primeran ohi, mutta tämä kiihdyttää vauhtia ja koukkaakin Volvon eteen vasemmalle kaistalle. No eikös tämä Volvo-sankari vaihda samantien oikeelle kaistalle ja helvetinmoisen mustan savupilven saattelemana yrittää oikealta ohi. Tässä vaiheessa alkaakin tuo kuorma-auto lähestymään jo hyvinkin uhkaavasti ja ajattelin jättäytyä hieman peremmälle ja mietin, että nyt joutuu kyllä pakostikin Volvo jarruttamaan. Mutta mitä vielä, kuski senkun kiihdyttää, vaikka kaukaa jo huomaa että tehot eivät riitä tuollaiseen touhuun alkuunkaan. Lopulta Volvo kuitenkin onnistuu juuri pujahtamaan Primeran ja kuorma-auton välistä vasemmalle kaistalle juuri ja juuri auton mentävästä välistä :D Nissanikaan ei antanut periksi tuumaakaan ja sittenhän nämä sankarit vielä jatkoivat eteenpäin vuoroin rinta rinnan ja vuoroin peräkkäin. Jossain vaiheessa sitten Volvo meni rampista ulos ja tilanne päättyi. Jos olisi sattunut poliisit paikalle niin olisin kyllä ilomielin toiminut todistajana molempia ääliöitä vastaan tarvittaessa :D En usko että tuo edes oli mitään kavereiden välistä kisailua, koska Volvo tuli jo aiemmin pitkän matkaa minunkin puskurissa kiinni ja ohittikin, vaikka 130km/h oli todellista nopeutta lasissa. Aikamoista road ragea, vai mitä?

Siinä sen näkee miten on vaarallista jos ei oo tehoja tarpeeks :whip:
 
Vitutusasiat:

1. Jono menee hitaasti alle nopeusrajoitusten ja olen odotellut jo viimeiset 10 kilometriä seuraavaa ohituskaistaa. Ohituskaista tulee, niin koko jono lähtee yhtenä kyrpänä kaasuttamaan yli sallitun nopeuden.
2. Perässäroikkujat. Tosi kiva kun viimeiset 100 kilometriä on joku roikkunut takapuskurissa kiinni. Ei mene ohi vaikka ois 10 kilometriä selvää ohitusulappaa edessä. Joskus vielä painan jarrut pohjaan ja otan vakuutuksesta hyvät rahat.
3. moottoritien ohituskaistatukkijat. Kivahan siinä vasemmanpuoleisella kaistalla on jutella mukavia vaimon kanssa samalla kun Lissu ja Matti leikkivät takapenkillä nakkipiilotusta. Mutta ei ole kivaa ajaa tämän onnellisen perheen takana kyrpä ottassa, kun ohitustilanne ei vain etene. Käyttäkää junia jos ette osaa painaa kaasua motarin vasemmalla kaistalla.
 
Ihan helvetin vaarallisia tilanteita aiheuttaa välillä ihmiset, jotka ei malta odottaa, että edellä ajava on kääntynyt pois tieltä, vaan koukkaa viereistä kaistaa lainaten jatkamaan suoraan. On muuten perseestä kun sattuu olemaan itse sillä kaistalla, jota "lainataan" katsomatta.
 
No, tilanne jatkuu ja Volvo koittaa oikealla ajavan Primeran ohi, mutta tämä kiihdyttää vauhtia ja koukkaakin Volvon eteen vasemmalle kaistalle. No eikös tämä Volvo-sankari vaihda samantien oikeelle kaistalle ja helvetinmoisen mustan savupilven saattelemana yrittää oikealta ohi. Tässä vaiheessa alkaakin tuo kuorma-auto lähestymään jo hyvinkin uhkaavasti ja ajattelin jättäytyä hieman peremmälle ja mietin, että nyt joutuu kyllä pakostikin Volvo jarruttamaan. Mutta mitä vielä, kuski senkun kiihdyttää, vaikka kaukaa jo huomaa että tehot eivät riitä tuollaiseen touhuun alkuunkaan. Lopulta Volvo kuitenkin onnistuu juuri pujahtamaan Primeran ja kuorma-auton välistä vasemmalle kaistalle juuri ja juuri auton mentävästä välistä :D Nissanikaan ei antanut periksi tuumaakaan ja sittenhän nämä sankarit vielä jatkoivat eteenpäin vuoroin rinta rinnan ja vuoroin peräkkäin.
Tilanne ei ole ohi ennen kuin se on katsottu loppuun saakka. :D Itä-Euroopan teillä tämäntyylisiä koheltajia liikkuu paljon. Siinä on tosiaan hyvä jättäytyä vähän kauemmas niin ehtii sitten väistämään lentäviä autonosia, ettei oma tuulilasi mene rikki...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom