Ärsyttävät asiat liikenteessä

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tota alinopeuspaskaa pääsee kokemaan päivittäin Vihdintiellä kehä kolmoselta pohjoiseen. Viimeksi tänään joku pälli veti jonoa perässään ajamalla 55km/h 80-alueella. Tonne pitäis oikeesti saada partio pysäyttämään näitä liikenteen haittaajia ja kysymään, että mikä niillä on ongelma.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
että mikä niillä on ongelma.
Ei niillä ole ongelmaa, vaan muut ovat lähteneet liian myöhään. Katsos kun noi ovat maantien omistajia ja muiden pitää aikatauluttaa kaikki heidän mukaan kun heitä ei vittuakaan kiinnosta ovatko he tientukkeena. Ja jos avaudut tästä, nettisankarit haukkuu sut pystyyn ja sen hitaan auton hidas vauhti onkin sun syy.
 
Liikenneturvan tai jonkun vastaavan voisi olla syytä käynnistää näkyvä kampanja pyöräilijän väistämissäännöistä. Aina puhutaan siitä miten autoilijan pitää antaa jalankulkijoille tilaa ja poliisi pitää suojatiekäyttäytymisen valvontaviikkoja ja vaikka mitä, mutta pyöräilijöitä koskeviin sääntöihin ei juuri kiinnitetä huomiota. Se on jotenkin uskomatonta miten ihmiset on näistä aivan pihalla ja asiaan olisi hyvä tulla muutos, ennen kuin useampi pääsee hengestään.

Ei ole kauaa aikaa, kun pari nuorta likkaa tuli pyörällä kaksipäällä suojatien yli niin, että jouduin jarruttamaan aika hätäisesti. Ja vielä vaarallisempi tilanne kävi nyt viikonloppuna, kun joku papparainen kääntyi pyörätieltä täysin arvaamatta ja muusta liikenteestä välittämättä suojatielle ja suoraan mun eteen. Tein täyden hätäjarrutuksen ja soitin torvea, kun olin saanut auton pysähtymään. Papparainen kehtasi vielä puida nyrkkiä mulle. Oli siis ilmiselvästi siinä käsityksessä, että hän saa tulla pyörällä tien yli ja autoilija väistää. Mietin heti sen tilanteen jälkeen, että olisi voinut olla syytä jäädä keskustelemaan liikennesäännöistä, mutta toisaalta hyvä etten jäänyt, koska se olisi mennyt huutamiseksi, kun papparainen kuvittelee olevansa oikeassa ja minä olen aivan vitun hiilenä juuri tapahtuneen läheltäpiti-tilanteen seurauksena.

Ja sit oma lukunsa on autoilijat jotka pysähtyy suojatien eteen päästämään pyöräilijän yli. Älkää tehkö sitä. Aivan helvetin vaarallista. Vaikka kuvittelette olevanne vain kohteliaita, kun päästätte pienen koululaisen pyörän kanssa yli, niin se oppii siitä, että hän saa mennä ensin ja seuraavalla kerralla polkee suoraan auton alle.
 
Liikenneturvan tai jonkun vastaavan voisi olla syytä käynnistää näkyvä kampanja pyöräilijän väistämissäännöistä. Aina puhutaan siitä miten autoilijan pitää antaa jalankulkijoille tilaa ja poliisi pitää suojatiekäyttäytymisen valvontaviikkoja ja vaikka mitä, mutta pyöräilijöitä koskeviin sääntöihin ei juuri kiinnitetä huomiota. Se on jotenkin uskomatonta miten ihmiset on näistä aivan pihalla ja asiaan olisi hyvä tulla muutos, ennen kuin useampi pääsee hengestään.

Ei ole kauaa aikaa, kun pari nuorta likkaa tuli pyörällä kaksipäällä suojatien yli niin, että jouduin jarruttamaan aika hätäisesti. Ja vielä vaarallisempi tilanne kävi nyt viikonloppuna, kun joku papparainen kääntyi pyörätieltä täysin arvaamatta ja muusta liikenteestä välittämättä suojatielle ja suoraan mun eteen. Tein täyden hätäjarrutuksen ja soitin torvea, kun olin saanut auton pysähtymään. Papparainen kehtasi vielä puida nyrkkiä mulle. Oli siis ilmiselvästi siinä käsityksessä, että hän saa tulla pyörällä tien yli ja autoilija väistää. Mietin heti sen tilanteen jälkeen, että olisi voinut olla syytä jäädä keskustelemaan liikennesäännöistä, mutta toisaalta hyvä etten jäänyt, koska se olisi mennyt huutamiseksi, kun papparainen kuvittelee olevansa oikeassa ja minä olen aivan vitun hiilenä juuri tapahtuneen läheltäpiti-tilanteen seurauksena.

Ja sit oma lukunsa on autoilijat jotka pysähtyy suojatien eteen päästämään pyöräilijän yli. Älkää tehkö sitä. Aivan helvetin vaarallista. Vaikka kuvittelette olevanne vain kohteliaita, kun päästätte pienen koululaisen pyörän kanssa yli, niin se oppii siitä, että hän saa mennä ensin ja seuraavalla kerralla polkee suoraan auton alle.
Joo kyllä saa jatkuvasti täällä päin ajellessa olla valppaana et kääntyykö pyöräilijä auton eteen. Lasten kohdalla etenkin pyrin ennakoimaan, mut luulisi aikuisten tajuavan. Nykyään joutuu jo valmiiksi hiljentämään jos pyöräilijä polkee "vieressä" kun osa tosiaan tuikkaa suoraan eteen vaikka ei saisi 😠
 
Liikenneturvan tai jonkun vastaavan voisi olla syytä käynnistää näkyvä kampanja pyöräilijän väistämissäännöistä. Aina puhutaan siitä miten autoilijan pitää antaa jalankulkijoille tilaa ja poliisi pitää suojatiekäyttäytymisen valvontaviikkoja ja vaikka mitä, mutta pyöräilijöitä koskeviin sääntöihin ei juuri kiinnitetä huomiota. Se on jotenkin uskomatonta miten ihmiset on näistä aivan pihalla ja asiaan olisi hyvä tulla muutos, ennen kuin useampi pääsee hengestään.

Ei ole kauaa aikaa, kun pari nuorta likkaa tuli pyörällä kaksipäällä suojatien yli niin, että jouduin jarruttamaan aika hätäisesti. Ja vielä vaarallisempi tilanne kävi nyt viikonloppuna, kun joku papparainen kääntyi pyörätieltä täysin arvaamatta ja muusta liikenteestä välittämättä suojatielle ja suoraan mun eteen. Tein täyden hätäjarrutuksen ja soitin torvea, kun olin saanut auton pysähtymään. Papparainen kehtasi vielä puida nyrkkiä mulle. Oli siis ilmiselvästi siinä käsityksessä, että hän saa tulla pyörällä tien yli ja autoilija väistää. Mietin heti sen tilanteen jälkeen, että olisi voinut olla syytä jäädä keskustelemaan liikennesäännöistä, mutta toisaalta hyvä etten jäänyt, koska se olisi mennyt huutamiseksi, kun papparainen kuvittelee olevansa oikeassa ja minä olen aivan vitun hiilenä juuri tapahtuneen läheltäpiti-tilanteen seurauksena.

Ja sit oma lukunsa on autoilijat jotka pysähtyy suojatien eteen päästämään pyöräilijän yli. Älkää tehkö sitä. Aivan helvetin vaarallista. Vaikka kuvittelette olevanne vain kohteliaita, kun päästätte pienen koululaisen pyörän kanssa yli, niin se oppii siitä, että hän saa mennä ensin ja seuraavalla kerralla polkee suoraan auton alle.
Tässä on ongelmana myös asianmukainen merkitseminen.

Nythän tuli uusi liikennemerkkikin, jota itse en ole vielä missään nähnyt.

8de75fd9a9f004ddbb4b032ab10b738b347d3802183a3c54c8cde1d158e7aebf.jpg

Ei se ole oikein kenellenkään selvää, että koska suojatiellä saa mennä pyörällä ja koska ei.
Toivoisi, että nämä merkitään asianmukaisesti.

Nyt ihan viimeaikoina ovat täällä lisänneet niitä vanhoja merkkejä kadun poikittain ylittäville suojateille, joissa aiemmin ei pyöriä tarvinnut väistää.
Eli kärkikolmio +

H23.1-Kaksisuuntainen-pyoratie-2.jpg

Tämäkin merkki kun tuli, niin sitä laiteltiin osaan paikkoja ja osaan ei, joten jos oletti, että merkin puuttuminen tarkoitti, että pyörää ei tarvitse väistää, niin ei mennyt aina oikein.


Eli: tosiaan liikennesääntöjen kertaus (pyörällä etuajo-oikeus oikeastaan vain, jos auto kääntyy ja pyörä ei + nuo pyörätienjatkeet) + jos kaikki olisi asianmukaisesti merkitty, niin helpottaisi myös.
 
Olen parin pyöräilijän kanssa ottanut osumaa, kun pyörilijä vauhdikkaasti kääntynyt puskurin eteen ja pyöräilijä nurin pyörä solmussa, molemmissa tapauksissa poliisit paikalle ja lopuksi pyöräilijän syyksi mennyt liian suuren tilanne nopeuden takia
 
Yleinen osaamattomuus liikenteessä, liikkumistavasta riippumatta, ärsyttää ja hieman myös pelottaa..


View: https://twitter.com/smlmkl/status/1605502430686285824

On myös mahdollista, että se käsijarru jäätyy jumiin, eli vaikka se vapautetaan liikkeelle lähtiessä niin takarenkaat jäävät jumiin. Varsinkin jossain vanhemmissa, rumpujarrullisissa autoissa tuota on käynyt itsellekin. Nelivedolla ja takavedolla ei tietenkään tätä ongelmaa ilmene.

Siinä on kyllä takarenkaat nopeasti yhdeltä sivulta suorat, tulee melko töyssyistä ajoa kun tuo lukko tuosta aukeaa 😁
 
On myös mahdollista, että se käsijarru jäätyy jumiin, eli vaikka se vapautetaan liikkeelle lähtiessä niin takarenkaat jäävät jumiin. Varsinkin jossain vanhemmissa, rumpujarrullisissa autoissa tuota on käynyt itsellekin. Nelivedolla ja takavedolla ei tietenkään tätä ongelmaa ilmene.

Siinä on kyllä takarenkaat nopeasti yhdeltä sivulta suorat, tulee melko töyssyistä ajoa kun tuo lukko tuosta aukeaa 😁
Joo, mut siinä kun huomaat et takarenkaat on lukossa ja lähdöt on vaikeita tai viimeistään kun perä heiluu kun hullun mulkku mutkissa, niin pitäis vähän sytyttää et saattaiskohan tässä sattua.

Aiettä joskus kun Primeran käsijarru tykkäsi jäätyä kiinni, siinähän sitä oltiin. Siihen joutui muutenkin menee takaluukusta sisään jos pakkasta oli enemmän kuin -2. Tai se kerta, kun Citikan sähköinen käsijarru jäätyi pikkusen, yritin mennä vapauttamaan sitä bussipysäkille ja sinnehän jäätiin tunniksi kun se tosissaan hirtti kiinni. Eikä auennut ennenkuin oli tarpeeksi sulanut.

Oh the memories.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On myös mahdollista, että se käsijarru jäätyy jumiin, eli vaikka se vapautetaan liikkeelle lähtiessä niin takarenkaat jäävät jumiin.
Sen kyllä liikkeelle lähtiessä huomaa ihan perstuntumalla, eikä lähde väkisin liikkeelle vaan korjaa tilanteen ensin. Joko itse tai puhelimen avulla.
Varsinkin jossain vanhemmissa, rumpujarrullisissa autoissa tuota on käynyt itsellekin.
Hassua, en ole kohdannu ikinä rumpujarrullisissa moista, vaan aina ne ongelmat on ollu levyjarrykässäreissä. #jonkuverrantyönpuolestatulluvastaannäitä
Nelivedolla ja takavedolla ei tietenkään tätä ongelmaa ilmene.
Mites se käsijarru jättää jäätymättä näissä, kerroppa ihan fysiikan kautta.
 
Sen kyllä liikkeelle lähtiessä huomaa ihan perstuntumalla, eikä lähde väkisin liikkeelle vaan korjaa tilanteen ensin. Joko itse tai puhelimen avulla.

Hassua, en ole kohdannu ikinä rumpujarrullisissa moista, vaan aina ne ongelmat on ollu levyjarrykässäreissä. #jonkuverrantyönpuolestatulluvastaannäitä

Mites se käsijarru jättää jäätymättä näissä, kerroppa ihan fysiikan kautta.
Okei, vähän jotenkin aggressiivinen viesti, mutta yritetään nyt vaikka varmaan tiedät paremmin kun #jonkuverrantyönpuolestatulluvastaannoita

Omassa Opelissa, jossa oli rumpujarrut, jäätyi tuo alvariinsa talvella (joskus vuosituhannen vaihteessa). Ne kengät jäätyi kiinni siihen rumpuun. Aukesi käytännössä vain potkimalla ja hakkaamalla (puukalikka rumpua vasten ja vasara kolautus). Kaverilla tuppasi takatuupparissaan jäätymään samalla tavalla, mutta se sitten taas aukesi kovan poksahduksen saattelemana kun lähti rivakammin liikkeelle. Eli totta kai se voi jäätyä niissäkin, jos nyt semantiikalla viisastelit, mutta sen saa vähän helpommin auki.

Käsittääkseni myös se vaijeri voi jäätyä, siitä mulla ei olekaan kokemusta.

Omat empiiriset kokemukseni asiasta, ja sen pohjalta tekemäni olettamukset. Saa toki korjata jos olen käsittänyt jotain täysin väärin :)
 
On myös mahdollista, että se käsijarru jäätyy jumiin, eli vaikka se vapautetaan liikkeelle lähtiessä niin takarenkaat jäävät jumiin.
Joo ja vaikka tuosta ei kyllä selvästi näe, niin vaikuttaa vähän siltä, että siinä on vain toinen takapyörä lukossa. Siis käsijarrun käytön seurauksena jäätynyt kiinni. Silloin sitä ei huomaa edes mutkassa, kun rauhallisesti ajelee. Toisella pyörällä kun kuitenkin on pito. Mulle ei ole tuollaista ikinä tapahtunut, mutta luulisi sen nyt jostain huomaavan, että jotain omituista tässä on.
 
Eilen aamulla tuli lunta pyryttämällä. Heti motarille tullessani totesin että on turhaa lähteä ohittelemaan koska vasemmalla kaistalla oli sen verran lunta. Totesin että liikenne kulkee oikeaa kaistaa 80 km/h mikä ei muutenkaan viivästytä perille pääsyä kovin paljon joten parempi ajella vaan oikeaa kaistaa.

Jonkin ajan kuluttua taakseni tuli auto, joka ajeli muutaman kilometrin minun perässäni, mutta sitten lähti ohittamaan. Ajoi niin hitaasti vasenta kaistaa että nippa nappa pääsi minun rinnalleni ja h-i-t-a-a-s-t-i ohi. Minun ohittamiseni kesti niin kauan että aluksi luulin että olisi aikonut saman tien luopua ohittamaan lähtemisestä, mutta sinnikkäästi kuitenkin jatkoi. Vasemmalla kaistalla oli kuitenkin niin hankala ajaa että hidasti ajamaan samaa nopeutta oikean kaistan kanssa, mutta oli sellaiset 10-20 metriä minun edelläni vasemmalla kaistalla. Eipä siinä muuten mitään, mutta kun sitä lunta pöllysi aika lahjakkaasti niin että se aiheutti suoranaisen vaaratilanteen kun minä en välillä nähnyt eteeni juuri lainkaan. Hieman hidastinkin tehdäkseni väliä pöllyttäjään, mutta niin teki tämä ohittajakin, ja sitten kun taas kiihdytin että olisin päässyt pois lumipilvestä niin saman teki tämä ohittaja. Eli sitkeästi roikkui siinä pikkuisen minun etuviistossani. Lopulta se tuli minun eteeni oikealle kaistalle ilman sen suurempaa viestittelyä eli vilkun käyttöä niin että olisin ehtinyt tehdä kunnolla rakoa. No pidin muutenkin rakoa edelliseen autoon, mutta jos olisi vilkutellut ennen eteeni siirtymistä niin olisin tehnyt sen verran lisää tilaa että en olisi joutunut taas ajamaan lumipilvessä.

No eipä tämä nyt kovin dramaattinen tilanne ollut, mutta täysin järjetöntä ajamista. Minun edessäni oli muita autoja jonossa joten olisi joutunut ohittamaan monta autoa päästäkseen jonon ohi ja ajamaan nopeammin. Olisi myös voinut luopua ohitusajatuksesta heti alkuunsa, kun huomasi että ei pysty kunnolla ohittamaan. Kaiken lisäksi nopeusrajoitus oli vähää ennen laskenut 80 km/h:ksi, ja jono kulki sitä nopeutta. Eli senkin puolesta ohitus oli täysin turha. Tuolla ajamisella kuitenkin vaaransi muiden turvallisuutta.

Se, että ohittava bussi tai rekka roiskauttaa kunnon lumet tai loskat tuulilasille voi aiheuttaa pahemman vaaratilanteen, mutta ne ovat sentään menossa ohi. Tämä kuski vain toimi ihan järjettömästi ja vaaransi muiden matkantekoa ja tuloksena oli että lopulta pääsi yhdestä autosta (eli minusta) ohi.
 
Ei mikään iso asia, mutta toisinaan ärsyttävä joka toistuu todella monesti kotia päin ajellessa.
Tuossa kotimatkan varrella on liikenneympyrä josta suoraan jatkaessa on heti 80km/h nopeusrajoitus merkki. Joskus 5 vuotta sitten tämä kyseinen 80km/h merkki oli noin parin kilometrin verran edempänä. Edelleen jos tuosta ajelee useammin päivän aikana, niin melko varmasti joku ympyrästä suoraan jatkava ei noteeraa tuota 80km/h liikennemerkkiä, vaan jatkaa sitä 50km/h vauhtia. Huvittavaa että se nopeus nostetaan siihen 80km/h siinä kohtaa jossa se ko. liikennemerkki ennen oli, mutta ei enää. Mennään ilmeisesti vanhan muistin mukaan. 😁
 
Meillä päin oli tie jossa aikaisemmin rajoitus oli tietyssä kohdassa 60 ja muualla 80. Sitten 60 rajoitus poistui ja koko baana on 80 rajoitusta, mutta kesti varmaan ainakin puoli vuotta että monet autot hidastivat 60 vauhtiin siinä kohdassa missä aikaisemmin rajoitus muuttui. Nyttemmin osataan jo ajaa koko matka 80 vauhtia.
 

Tää ei oo enää ärsyttävää, tää on huolestuttavaa.

Onneksi tällä kertaa ei kukaan kuollut. Ainakaan se joidenkin kahden lapsi, yhden puoliso, joidenkin isä tai äiti työpaikallaan.

Jakakaa tätä, kiitos.

Jos motarilla vetää sataa päin valaistua ja varoitusvaloitettua esinettä, ei kyseessä ole enää välinpitämättömyys, vaan kyllä sen huomion täytyy AJONEUVON KULJETTAJALLA olla silloin jossain muualla kuin edessä näkyvässä liikennetilanteessa.
 
Zone-sarja -42%
Meillä päin oli tie jossa aikaisemmin rajoitus oli tietyssä kohdassa 60 ja muualla 80. Sitten 60 rajoitus poistui ja koko baana on 80 rajoitusta, mutta kesti varmaan ainakin puoli vuotta että monet autot hidastivat 60 vauhtiin siinä kohdassa missä aikaisemmin rajoitus muuttui. Nyttemmin osataan jo ajaa koko matka 80 vauhtia.
Pinttyneitä toimintatapoja voi olla hankala muuttaa. Mun työmatkan varrella oli 13 kuukautta siltatyömaa. Alan hidastaa sitä työmaata varten edelleen aina samassa kohtaa, vaikka työmaata ei ole ollut siinä enää kahteen kuukauteen. Se vain tulee tiedostamatta selkärangasta.
 
Joo, näin on. Ja monet eivät seuraa kovin aktiivisesti liikennemerkkejä tutulla tienpätkällä jolloin esim muuttuneita nopeusrajoituksia ei välttämättä huomaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom