Ärsyttävät asiat liikenteessä

Joo, kannattaa alkaa etsiä kunnon kiertoreittejä, esim Sörnäisten rantatie - Teollisuuskatu voi olla jopa nopeampi ja ainakin vähemmän ruuhkainen kuin että ajaisi Töölön läpi. Jopa maisemareitti Otaniemi - Kuusisaari voi olla harkitsemisen arvoinen; riippuen siitä, minne ruuhkat keskittyvät.
Ne katkaisee siitä baanan päältä ekana sen, eli sitten pitää Runkkua pitkin mennä ja se on todella hidas kun bussikaistaa oikealla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se totaalinen suhteellisuuden puute jossain muualla asuvalla on mykistävän älytöntä. Esim lapissa asuvat möllit sanoo "mihin niitä maastureita kaupungissa tarttee", ne kun eivät vain kykene ajattelemaan kuin omaa napaansa. Sama se jolla ei ole kiire minnekään eikä mitään tarvetta ajaa normaalia vauhtia, ei vain kykene ajattelemaan että muut eivät välttämättä ajattele samoin, vaan muita häiritsee jatkuva nopeuden seilaaminen edes takas. Täällä Suomen vilkkaimmassa kaupungissa joka päivä ajavana näkee vaikka mitä kokoajan ja siihen tottuu, mutta ihmisten itsekkääseen ja vitun ärsyttävään "minä olen maailma eikä ole ketään muuta" asenteeseen palaa käämi aina. Niille ihmsille tosiaankin melkein 30kmh motarilla eteen siirtyminen ei voi millään tapaa, siis ei millään tapaa olla huono idea koska he ovat ainoita ihmisiä mielestään siellä tiellä ja heillä on ihan täysi vapaus ajaa miten he haluavat ja jos joku pahoittaa mielensä, pitää niiden mukautua ja ostaa toinen auto, mennä eri reittiä, lähteä aiemmin tai ajaa vain perässä, kunhan ei liian lähellä. Nää tyypit vois joskus elämässään katsoa peiliin, että onkohan mussa jotain vikaa kun mulle painetaan torvea ja vilautellaan valoja.
Kyllä näitä näkee myös maalla pakko risteyksestä lähteä väkisin eteen hidastelemaan ja jo 100m päästä käännytään edestä pois. Pakko oli siis änkeä tien tukoksi tollane lyhyt matka.

Keskellä yötä liikenne valot punasella ja ei vaihdu ja nämä odottaa vaikka 10 min valojen vaihtumista vaikka muu risteys tyhjä
 
Argh. Tuli sitten ajeltua ympäri Uuttamaata tänään. Totesin taas kerran ettei ihmiset vaan osaa ajaa, piste.

- Ties kuin monta kertaa vaihdan oikeelta kaistalta vasemmalle, ja edessä oleva vaihtaa eteen hinaamaan koska hän haluaa siitä rekasta ohi ennen mua ettei joudu jarruttelee. Kiitti vitusti, mulkku.
- Ohitus kestää valehtelematta 10km. Mikä siinä on niin vaikeeta painaa sitä kaasua tai näpyttää vakkarin plussaa muutaman kerran? Takana oleva kiittää kun joutuu jumiin sun, ja sen oikeella puolella olevan väliin, ja parhaassa tapauksessa tekemään manööverejä kun ei ehdikään ohi siitä ennen liittymää.
- Sipoo ja itäväylä. Mikä ihme saa ihmiset ajamaan vähintään 10km/h alinopeutta? Näitä oli 20km matkalla useita, ja tottakai joku prätkähiirien jengi ajeli puskurissa kiinni samalla.
- Ja noi prätkähiiret. Sitten kun väylä vähänkään aukesi niin nää es-jonnet veti peilejä hipoen ohi risteysalueella.
- Ja tottakai muutama kaistalla vasemmalta oikeelle seilaileva myös sattui joukkoon. Puhelin ja kaljat pois ajaessa.

Saatana.
 
Jep, turhaa on nostaa omaa tai toisten verenpainetta. Mutta usein on tilanne että oikeaa kaistaa ajaa pitkä letka autoja rekkojen määräämää vauhtia, ja jos sellaista letkaa lähtee ohittamaan suurinta sallittua nopeutta niin vaikka ohittamaan lähtiessä siellä taustapeilissä ei ollut autoja lähellä, niin ne saattavat aika nopeasti tulla siihen takapuskuriin hiostamaan.
Saattavat tulla, muttei heillä ole mitään oikeutta ajaa lujempaa kuin sitä suurinta sallittua.
 
Kuka ajelee Porvoon ja Kouvolan välistä? Jumankauta ne tolpat on siellä aseteltu kunnon ansatyyliin. Ensin on 100km/h rajoitus, tulee 80-lätkä, ja heti 100m päässä kamera. Pitää hypätä jarrun päälle suunnilleen että välttää mahdollisen välähdyksen. Ja joku Pasterstein selittää silmät kirkkaana et nää on liikenneturvallisuuden takia, ei tässä mikään rahastus oo mielessä. Bullshit.

Toi pätkä jaksaa nostattaa verenpainetta joka kesä kun maalle ajelee.
Täh? Jos sata metriä merkistä on kamera, ja ajat vielä yli sen mitä merkki kertoi, niin kattelepa peiliin vain että miksi ne niitä kirjeitä lähettelee...

Yleensähän ne kasikymppiset on risteysalueilla, ja sitä risteystänedeltävä tienviitta on reilusti aiemmin, eli sillon vakkari pois päältä ja ku näkyy nopeusrajoituksen näköinen merkki, vilkaisu mittariin ja tarvittaessa jalka kevyesti jarrulle.

Kas, ei tarvinnu polkea paniikissa polkimia, eikä välähtäny salama.

Tätä tarkoittaa se ennakointi.
 
Täh? Jos sata metriä merkistä on kamera, ja ajat vielä yli sen mitä merkki kertoi, niin kattelepa peiliin vain että miksi ne niitä kirjeitä lähettelee...

Yleensähän ne kasikymppiset on risteysalueilla, ja sitä risteystänedeltävä tienviitta on reilusti aiemmin, eli sillon vakkari pois päältä ja ku näkyy nopeusrajoituksen näköinen merkki, vilkaisu mittariin ja tarvittaessa jalka kevyesti jarrulle.

Kas, ei tarvinnu polkea paniikissa polkimia, eikä välähtäny salama.

Tätä tarkoittaa se ennakointi.
Ennakointi on sitä, et mä pystyn nostamaan jalan kaasulta ja hidastamaan ajoissa siihen kameraan moottorijarrutuksella. Joku sata metriä ei riitä siihen, ei ainakaan noilla automaateilla mitä oon tykännyt ajella. On siellä aika monta kohtaa jossa se kamera tulee heti kasikympin viitan jälkeen. Risteysalueita, joo, mut sitä asettelua olisi pikkusen voinut miettiä.

P.S. Harvemmin käytän ees vakkaria. Enkä ole tuolta onnistunut sakkoja saamaan.
 
Olen tämän suhteen varsin pessimistinen. Eivät he nopeasti opi, jos koskaan, ihmettelevät vain muita.
Mä en itse ajattele olevani jotenkin erityislahjakkuus, joka osaa asioita joiden ymmärtäminen - saati sitten hallitseminen - olisi suurimmalle osalle ihmiskunnasta mahdotonta.

Tuo mistä puhuin - ja mistä lainasit tekstiäni - käsitteli tilannetta jossa autolla ajetaan ahtaasta porttikongista jolloin kaartaminen joudutaan aloittamaan tien vastakkaisesta reunasta että auton saa taittumaan ajoportista. Äkkinäiselle tienkäyttäjälle voi olla yllättävä tilanne kun edessä oleva auto kääntyy tien oikeasta reunasta vasemmalle, ja vaatii kääntyjältä tarkkuutta ja kaikilta yhteispeliä. Ei kuitenkaan liity esim porttikongiin ajavan puusilmäisyyteen, vaan siitä vain on pakko kääntyä niin. Ihan samalla tavalla kuin rekan tai bussin on ahtaassa risteyksessä käytettävä koko tien leveys että saa auton kääntymään.
 
Ennakointi on sitä, et mä pystyn nostamaan jalan kaasulta ja hidastamaan ajoissa siihen kameraan moottorijarrutuksella. Joku sata metriä ei riitä siihen, ei ainakaan noilla automaateilla mitä oon tykännyt ajella. On siellä aika monta kohtaa jossa se kamera tulee heti kasikympin viitan jälkeen. Risteysalueita, joo, mut sitä asettelua olisi pikkusen voinut miettiä.

P.S. Harvemmin käytän ees vakkaria. Enkä ole tuolta onnistunut sakkoja saamaan.
Sun nopeuden pitää olla 80km/h kun se rajoitettu alue alkaa. Ei se ole merkki, että "ala tässä nostamaan jalkaa kaasulta". Ei tuolloin pitäisi tulla ongelmaa asettaa nopeutta oikeaksi ennen kameraa, eihän?
 
Sun nopeuden pitää olla 80km/h kun se rajoitettu alue alkaa. Ei se ole merkki, että "ala tässä nostamaan jalkaa kaasulta". Ei tuolloin pitäisi tulla ongelmaa asettaa nopeutta oikeaksi ennen kameraa, eihän?
Pysyn edelleen sanassani että ne kamerat tulee liian äkäiseen muutamassa kohtaa.
 
Pysyn edelleen sanassani että ne kamerat tulee liian äkäiseen muutamassa kohtaa.
Useassa paikassa on näin. 6.tie Lahteenpäin ja mikä onkaan Hangosta Stadiinpäin. Varmaan jos kartasta katsoo niin välit on joidenkin normien mukaiset mutta maasto ja mutkat tekee todellisuudesta toisen.

Nyt kun täällä oli asiasta puhetta niin on tullut oikein seurattua kiertoliittymäkäyttäytymistä.
Tuntuu että tosi moni ei katso yhtään käytänkö vilkkua poistuessa vai en vaan ympyrään mennään vasta kun poistuva auto on melkein siinä oman auton rinnalla.
 
Pysyn edelleen sanassani että ne kamerat tulee liian äkäiseen muutamassa kohtaa.
No kyllä mä ton allekirjoitan. Varsinkin vieraalla tiellä saattaa käydä niin, että se pienempi nopeusrajoitus tulee melko nopeasti vastaan ja joutuu tekemään melko napakan jarrutuksen ettei välähtäisi. Perseestähän tuo on, tuntuu varsinaisilta ansoilta.
 
No kyllä mä ton allekirjoitan. Varsinkin vieraalla tiellä saattaa käydä niin, että se pienempi nopeusrajoitus tulee melko nopeasti vastaan ja joutuu tekemään melko napakan jarrutuksen ettei välähtäisi. Perseestähän tuo on, tuntuu varsinaisilta ansoilta.
Jeps, tää olikin se mun pointti. Nyt kun joka kesä tuota pätkää ajelee niin suunnilleen tietää ja osaa ennakoida noi kamerat mut jumanskegga se oli ekaa kertaa ajaessa perseestä. Tai siis, on se vieläkin perseestä muttei aiheuta samanlaisia oh shit-tilanteita.

Ammattikuskina toimiva kaveri totesi kyseisestä tienpätkästä et ei nyt selvempää rahastusta voi olla vaikka Pasterstein selittää mitä.
 
No kyllä mä ton allekirjoitan. Varsinkin vieraalla tiellä saattaa käydä niin, että se pienempi nopeusrajoitus tulee melko nopeasti vastaan ja joutuu tekemään melko napakan jarrutuksen ettei välähtäisi. Perseestähän tuo on, tuntuu varsinaisilta ansoilta.
Ne on ansoja, eihän tossa ole mitään epäselvää. Kameran voi laittaa minne vaan, niin tottakai ne kyrvät sen laittaa nopeusmuutoksen jälkeen. Ihan perseilyä toi on.
 
Toisaalta voi ajatella niinkin, että kamera laitetaan paikkaan jossa halutaan varmistaa, että ajonopeus putoaa aikaisemmista korkeammasta rahoituksesta siihen, mikä on siinä kohdassa rajoitus. Esim jos nopeusrajoitus muuttuu risteyksen takia, niin onhan se kamera järkevää laittaa ennen sitä risteystä.

Joku voi sanoa, että on kiusantekoa laittaa kamera sata metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Olisiko parempi, että rajoitus putoaisi vaikka kilometriä ennen risteystä niin että moottorijarruttelijat saisivat nopeuden tarpeeksi alas ennen sitä risteystä ja kameraa?

Olisiko kameralle hyvä paikka vaikka ylämäessä, tai jossain muussa paikassa missä ei vahingossa lipsahda? Ei varmaan, koska silloin valitettaisiin että nyt ei pysty keräämään nopeutta ylämäkeen.
 
Olisiko parempi, että rajoitus putoaisi vaikka kilometriä ennen risteystä niin että moottorijarruttelijat saisivat nopeuden tarpeeksi alas ennen sitä risteystä ja kameraa?
Olis parempi tollai, nyt se tosiaankin on aivan selkeä perseilynä tehty rysä. Samoin ne laittaa runkut niitä autoja kameran kanssa seisomaan juuri vastaaviin paikkoihin. Ja sitten kuten mun videosta selvisi, joku kävelee keskellä vaarallista risteystä, niin kyttiä ei vittuakaan kiinnosta, vaan antaa sen mennä. Ei tätä voi kukaan kieltää, rahastusta toi on, koska siltä kamapäältä ei penniäkään saa.
 
Ok, eli sun mielestä olisi parempi että risteyksen takia alennettu rajoitus alkaisi reilua kilometriä ennen risteystä? Mä luulen että suurin osa ihmisistä on eri mieltä, mutta ei mulla toisaalta ole mitään tilastoa asiasta.
 
Allekirjoitan myös noi YJTn pointit.
Ja kyllähän siellä on kyltit kameravalvonnasta jne. Navitkin taitaa näyttää kamerat jos siihen lähdetään. Porintiellä oli ainakin ihan luotettavakin...

Vituttaa se se silti ajaa niihin.
 
Toisaalta voi ajatella niinkin, että kamera laitetaan paikkaan jossa halutaan varmistaa, että ajonopeus putoaa aikaisemmista korkeammasta rahoituksesta siihen, mikä on siinä kohdassa rajoitus. Esim jos nopeusrajoitus muuttuu risteyksen takia, niin onhan se kamera järkevää laittaa ennen sitä risteystä.
...Tai paikkaan jossa halutaan varmistaa sakkotulot valtiolle, ihmiset kun ei välttämättä niitä kameroita samalla tavalla kyttää kuin mm. minä. Tai osaa odottaa et se pönttö on just siinä heti alhaisemman kyltin jälkeen.
Joku voi sanoa, että on kiusantekoa laittaa kamera sata metriä nopeusrajoituskyltin jälkeen. Olisiko parempi, että rajoitus putoaisi vaikka kilometriä ennen risteystä niin että moottorijarruttelijat saisivat nopeuden tarpeeksi alas ennen sitä risteystä ja kameraa?
Olisi.
Olisiko kameralle hyvä paikka vaikka ylämäessä, tai jossain muussa paikassa missä ei vahingossa lipsahda? Ei varmaan, koska silloin valitettaisiin että nyt ei pysty keräämään nopeutta ylämäkeen.
Ylämäki, alamäki, tasainen, sillä ei niin väliä. Eikös jossain maissa niistä kameroista tehdä mahdollisimman näkyviä? Semmoinen olisi paras eikä tuommoinen harmaa tai tummansininen pönttö mitä ei todellakaan näe syyspimeässä. Meinaan kokemusta on kehä 3:lla kun välähtää pimeässä syyssateessa niin et nää hetkeen sen jälkeen yhtään mitään. Turvallista? Not.
 
Noista kameroista niin kuinka iso prosentti ovat käytössä? Ainakin kun espoossa käyn niin ajan 80-85km/h 80- alueella ihmiset ohittavat surutta. Se on selvä juttu että lievä ylinopeus ei vaikuta kameroihin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom