Ärsyttävät asiat liikenteessä

Mä en itse ajattele olevani jotenkin erityislahjakkuus
Ellei ole erityislahjakas, on melko turhaa ajatella olevansa erityislahjakas. :) Kokemukseni mukaan en ole lahjakas missään. Ymmärrän sääntöjä ja pyrin niitä noudattamaan. Yhtä lailla yritän huomioida muut suurin piirtein kaikilla elämän osa-alueilla. Ehkä olen yksilönä poikkeava.
olisi suurimmalle osalle ihmiskunnasta mahdotonta.
Edelleen kokemuseni mukaan kovin moni autoilija ei osaa seurata liikennettä takanaan (pl. perässä roikkujat, joita jostain syystä pitää erityisellä tarkkaavaisuudella seurata :) ).
Tuo mistä puhuin - ja mistä lainasit tekstiäni - käsitteli tilannetta jossa autolla ajetaan ahtaasta porttikongista jolloin kaartaminen joudutaan aloittamaan tien vastakkaisesta reunasta että auton saa taittumaan ajoportista.
Mikäli porttikonkiin tulee toiselta kaistalta koukata, on oikeasti pakko katsoa tuleeko takaa toista kaistaa auto. Tai ei ole pakko, mutta kolarin tapahtuessa on ihan perusteltua, että edellä ajava oli syyllinen.
Äkkinäiselle tienkäyttäjälle voi olla yllättävä tilanne kun edessä oleva auto kääntyy tien oikeasta reunasta vasemmalle, ja vaatii kääntyjältä tarkkuutta ja kaikilta yhteispeliä.
En mitenkään voi ymmärtää ideologiaa, että edellä ajava on aina ja kaikissa tilanteissa syytön - vaikka siis omalla väärällä ja muita huomioimattomalla ajotavallaan koko hässäkän aihettaa - ja perässä tulevan on aina pelattava yhteen.
Ei kuitenkaan liity esim porttikongiin ajavan puusilmäisyyteen, vaan siitä vain on pakko kääntyä niin. Ihan samalla tavalla kuin rekan tai bussin on ahtaassa risteyksessä käytettävä koko tien leveys että saa auton kääntymään.
Esität, että rekka- tai bussikuski ei lainkaan katso peiliin? On koko lailla urpoa ajaa sinne alle, mutta silti esitän, että kortti pois sellaiselta ammatti-autoilijalta, joka ei tilannetta omasta näkökulmastaan viitsi seurata, vaan on OK sen kanssa, että joku tosiaan jää telin alle, koska hänellä on oikeus koukata.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ellei ole erityislahjakas, on melko turhaa ajatella olevansa erityislahjakas. :) Kokemukseni mukaan en ole lahjakas missään. Ymmärrän sääntöjä ja pyrin niitä noudattamaan. Yhtä lailla yritän huomioida muut suurin piirtein kaikilla elämän osa-alueilla. Ehkä olen yksilönä poikkeava.

Edelleen kokemuseni mukaan kovin moni autoilija ei osaa seurata liikennettä takanaan (pl. perässä roikkujat, joita jostain syystä pitää erityisellä tarkkaavaisuudella seurata :) ).
Lähinnä kommentoin sitä, että valtaosa autoilijoista ei muka osaisi jotain perusasiaa. Minä uskon, että kyllä osaa, ja on vähän alentuvaa päivitellä että eihän nuo tätäkään osaa. Tai jos vaatimuksena on että koskaan ei tee virhettä, niin silloin ei varmaan kukaan ihminen osaa mitään asiaa.
Mikäli porttikonkiin tulee toiselta kaistalta koukata, on oikeasti pakko katsoa tuleeko takaa toista kaistaa auto. Tai ei ole pakko, mutta kolarin tapahtuessa on ihan perusteltua, että edellä ajava oli syyllinen.
Näinhän minä alun perinkin kirjoitin.
En mitenkään voi ymmärtää ideologiaa, että edellä ajava on aina ja kaikissa tilanteissa syytön - vaikka siis omalla väärällä ja muita huomioimattomalla ajotavallaan koko hässäkän aihettaa - ja perässä tulevan on aina pelattava yhteen.
Eihän se olekaan aina syytön, eikä tällaista ole kai väitettykään. Tosin liikenteen sujuvuuden kannalta on toki hyvä, jos tienkäyttäjät osaavat pelata yhteen. Yhteen pelaaminen ei ole sitä että muut väistää, vaan sitä että kaikki huomioivat muut.
Esität, että rekka- tai bussikuski ei lainkaan katso peiliin? On koko lailla urpoa ajaa sinne alle, mutta silti esitän, että kortti pois sellaiselta ammatti-autoilijalta, joka ei tilannetta omasta näkökulmastaan viitsi seurata, vaan on OK sen kanssa, että joku tosiaan jää telin alle, koska hänellä on oikeus koukata.
En esitä, vaan esitän että jos autoilija joutuu tekemään koukkauksia koska auton kääntösäde on liian iso, niin tällöin autoilija kyllä osaa katsoa peiliin, tai ainakin oppii nopeasti [kantapään kautta].

Bussit ja rekat olivat vain lisäesimerkkejä tällaisista tilanteista joissa joudutaan taittamaan ahtaasta paikasta.
 
Noista kameroista niin kuinka iso prosentti ovat käytössä? Ainakin kun espoossa käyn niin ajan 80-85km/h 80- alueella ihmiset ohittavat surutta. Se on selvä juttu että lievä ylinopeus ei vaikuta kameroihin.
Pitää huomioida myös mittarivirhe ja tutkan varmuusvähennys. Ihan heittämällä voi päästellä 80km/k alueella 90km/h mittarivauhtia ilman pelkoa että kamera välähtäisi. Tällä viikolla oli lehdessä juttu että osassa tolpista raja on nostettu liki päiväsakkotasolle. Eli nopeutta pitäisi todellisuudessa olla 20km/h yli. Mittarissa se olisi 80 alueella jo lähemmäs 110km/h
 
Pitää huomioida myös mittarivirhe ja tutkan varmuusvähennys. Ihan heittämällä voi päästellä 80km/k alueella 90km/h mittarivauhtia ilman pelkoa että kamera välähtäisi. Tällä viikolla oli lehdessä juttu että osassa tolpista raja on nostettu liki päiväsakkotasolle. Eli nopeutta pitäisi todellisuudessa olla 20km/h yli. Mittarissa se olisi 80 alueella jo lähemmäs 110km/h
Stadissa ainakin alle 10kmh välkkyy, mutta ei niistä lappuja ole tullut. Oonkin alkanut vakkarilla ajamaan kaupungissakin kun 30-40kmh on oikeesti todella hidas ja huomaamatta menee yli.
 
Taajamissa välkkyy tosiaan vähän herkemmin kuin maantiellä. Mutta onhan siinä turvallisuudenkin kannalta melkoinen ero ajaako maantiellä vai keskustassa kympin yli nopeuden
 
...Tai paikkaan jossa halutaan varmistaa sakkotulot valtiolle, ihmiset kun ei välttämättä niitä kameroita samalla tavalla kyttää kuin mm. minä.
Kun noudattaa niitä nopeusrajoituksia, niin ei tarvi huomioida yhtään kameraa, saati kytätä, vaikka ois kuinka maastovärisiä. Capisch?
 
Ja varmuuden vuoksi. En tota koko taksia nähnyt, en ohittanut sitä, enkä kiilannut. Siihen se vain eteen änkes ja sitten vihreissä jarrrua. Että kun joka kerta mun syy tuppaa olemaan, niin mikäs se olis tässä?
Sä ohitit sen risteysalueella niin eikös se ole väärin? Siis ihan aidosti kysyn, koska en tunne tuota risteystä. Onko tuossa sallittua vaihtaa kaistaa noin?

Taksikuskien käytös nyt tuntuu kaikissa isommissa kaupungeissa olevan röyhkeää tai rönsyilevää. Mopoautot kuitenkin on se mun ykkös-nemesis, jos yksi pitää valita. Aina hikoiluttaa kun semmonen on jossain lähellä, koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu.
 
Pitää huomioida myös mittarivirhe ja tutkan varmuusvähennys. Ihan heittämällä voi päästellä 80km/k alueella 90km/h mittarivauhtia ilman pelkoa että kamera välähtäisi. Tällä viikolla oli lehdessä juttu että osassa tolpista raja on nostettu liki päiväsakkotasolle. Eli nopeutta pitäisi todellisuudessa olla 20km/h yli. Mittarissa se olisi 80 alueella jo lähemmäs 110km/h
Joo mittarivirheen päälle tulee tekninen vähennys. Ajelin ensimmäiset sakot joku viikko taaksepäin, 55 oli digimittarissa ja tolppa väläytti, 47 oli nopeus jonka perusteella sakottivat 40 alueella. Tuo 7 kmh ylitys on käsittääkseni taajamassa just se alin sakotettava ylitys, pienemmästä voi tulla huomautus.
 
Oman auton mittarivirhehän on helppo tarkistaa navigaattoriin avulla: GPS antaa tarkan nopeuden, tosin nopeuden muutos voi näkyä parin sekunnin viiveellä, mutta jos ajaa tasaista vauhtia niin se ei haittaa.
 
Lähinnä kommentoin sitä, että valtaosa autoilijoista ei muka osaisi jotain perusasiaa. Minä uskon, että kyllä osaa, ja on vähän alentuvaa päivitellä että eihän nuo tätäkään osaa. Tai jos vaatimuksena on että koskaan ei tee virhettä, niin silloin ei varmaan kukaan ihminen osaa mitään asiaa.

Näinhän minä alun perinkin kirjoitin.

Eihän se olekaan aina syytön, eikä tällaista ole kai väitettykään. Tosin liikenteen sujuvuuden kannalta on toki hyvä, jos tienkäyttäjät osaavat pelata yhteen. Yhteen pelaaminen ei ole sitä että muut väistää, vaan sitä että kaikki huomioivat muut.

En esitä, vaan esitän että jos autoilija joutuu tekemään koukkauksia koska auton kääntösäde on liian iso, niin tällöin autoilija kyllä osaa katsoa peiliin, tai ainakin oppii nopeasti [kantapään kautta].

Bussit ja rekat olivat vain lisäesimerkkejä tällaisista tilanteista joissa joudutaan taittamaan ahtaasta paikasta.
Omasta puolestani olen kirjoittanut havainnoistani liikenteessä. Kokemusteni perusteella olen pessimistinen yhteisen hyvän toteutumiseen. En juurikaan ole kritisoinut muiden liikennekokemuksia, saati puolustanut heidän kokemustensa vastapuolen toimia. Ensimmäiseen voisin ottaa kantaa, jälkimmäiseen en koskaan. En myöskään kirjoita alentuvasti. Jokainen tekee virheitä. Tässäpä oma ajatusmaailmani pähkinänkuoressa.
 
Rajoitus vaihtuu selkeästä syystä. Risteys tai mutkat yleensä. Ja kuten aiemmin mainitsin, niin ei niihin kameroihin tarvitse jarruttaa. Kun päästää jalan kaasulta ja antaa rullata, niin todellinen vauhti on sen verran alhaalla kameran kohdalla ettei riskiä virhemaksusta tule.

Useamman kerran olen ajellut kehä3 vuosaaresta länteen. Vakkariin 89km/h mittarivauhtia. Vieressä suoralla ohittaa auto 100km/h vauhdilla ja jarruttaa ennen kameraa 80km/h vauhtiin. Kameran kohdalla ajan taas ohi ja sama rumba alusta. Tampereen väylälle saavutaan yhtäaikaa ja keskinopeus oli sama. Jokainen ajaa tyylillään.
 
Valtatie 3, ruuhka-aika, oikea kaista 85 km/h, vasen kaista 100 km/h, umpijono kummallakin kaistalla. Viereltä rekka vaihtoi kaistaa taakseni, tulppasi liikenteen manööverin ajaksi, ohitti jonossa yhden auton ja palasi oikealle kaistalle. Jäin ihmettelemään, miksi. Ehkä hänen olisi tosiaan kannattanut lähteä aikaisemmin, kun oli noin pienestä kiinni. :)
 
- Sipoo ja itäväylä. Mikä ihme saa ihmiset ajamaan vähintään 10km/h alinopeutta?
Lainaan itseäni, kun tänään Kirkkonummi ja sen länsipuoli pisti vielä paremmaksi. Mistään ei pääse ohi ja jengi vetää 25km/h alinopeutta kun vähän ripottelee vettä. Ei juma.
 
Valtatie 3, ruuhka-aika, oikea kaista 85 km/h, vasen kaista 100 km/h, umpijono kummallakin kaistalla. Viereltä rekka vaihtoi kaistaa taakseni, tulppasi liikenteen manööverin ajaksi, ohitti jonossa yhden auton ja palasi oikealle kaistalle. Jäin ihmettelemään, miksi. Ehkä hänen olisi tosiaan kannattanut lähteä aikaisemmin, kun oli noin pienestä kiinni. :)
Ajo- ja lepoaikalaki ehkä. Laki, joka ei ota huomioon keli- eikä liikenneolosuhteita saati digipiirturin minuuttien rullaamisen stressaavuutta, vaan sakot napsahtaa jos ajoit 4h29min sijaan 4h32min ennen kolmen vartin taukoa.

Se tauko on hankala pitää siinä valtatien keskellä.

Muoks. Ja se ajoajan ylitys säilyy siellä digikortilla, sakot voi napsahtaa myöhemminkin seuraavan 28 vuorokauden kuluessa.
 
Ajo- ja lepoaikalaki ehkä. Laki, joka ei ota huomioon keli- eikä liikenneolosuhteita saati digipiirturin minuuttien rullaamisen stressaavuutta, vaan sakot napsahtaa jos ajoit 4h29min sijaan 4h32min ennen kolmen vartin taukoa.

Se tauko on hankala pitää siinä valtatien keskellä.

Muoks. Ja se ajoajan ylitys säilyy siellä digikortilla, sakot voi napsahtaa myöhemminkin seuraavan 28 vuorokauden kuluessa.
Havainnoimassani tilanteessa ohitettiin yksi samaa vauhtia kulkeva henkilöauto umpijonossa.

Mikäli raskaan liikenteen ammattikuljettajien sakkokäytäntö on minuuttipohjaista, pidän sitä täysin epäinhimillisenä.
 
Mikäli raskaan liikenteen ammattikuljettajien sakkokäytäntö on minuuttipohjaista, pidän sitä täysin epäinhimillisenä.
Sitähän se on. Mikään muu ammatti ei ole yhtä kytätty.

Tokihan se aina riippuu siitä, minkälaista työtä teet, ja minkälaiselle työnantajalle. Toiset suunnittelee hommat niin ettei paineita tule, mutta joskus hommat silti menee vihkoon.

Jos kiinnostaa, niin hakukoneet kyllä löytää ajo- ja lepoaikalain. Montako tuntia ja minuuttia mitäki, jos illalla tulit niin moneltako saat aamulla lähteä. Ja rikkomusta ruukaa seurata rangaistus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom