Ärsyttävät asiat liikenteessä

Lain rikkominen motarilla vikkelällä ohituksella ei ole edes verrattavissa mitä ihmiset tekee muuten liikenteessä. Toki jos haluaa nussia pilkkua, niin kai tääkin on sitten ihan ok versus niihin sun motarityyppeihin joita kiusaatte hidastelemalla vasemmalla. Poliisit on tossa kanssa samaa mieltä, parempi mennä länärille tutkan kanssa kun ottaa toi kaveri puhutteluuun.


View: https://youtu.be/wY9TtIBnlAs

Tämä on jotenkin jännä miten ne on "mun motarityyppejä", vaikka minä nimenomaan olen liputtanut sen puolesta että muut tienkäyttäjät pitää huomioida.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä Suomen vilkkaimmassa kaupungissa joka päivä ajavana näkee vaikka mitä kokoajan ja siihen tottuu, mutta ihmisten itsekkääseen ja vitun ärsyttävään "minä olen maailma eikä ole ketään muuta" asenteeseen palaa käämi aina. Niille ihmsille tosiaankin melkein 30kmh motarilla eteen siirtyminen ei voi millään tapaa, siis ei millään tapaa olla huono idea koska he ovat ainoita ihmisiä mielestään siellä tiellä ja heillä on ihan täysi vapaus ajaa miten he haluavat ja jos joku pahoittaa mielensä, pitää niiden mukautua ja ostaa toinen auto, mennä eri reittiä, lähteä aiemmin tai ajaa vain perässä, kunhan ei liian lähellä. Nää tyypit vois joskus elämässään katsoa peiliin, että onkohan mussa jotain vikaa kun mulle painetaan torvea ja vilautellaan valoja.
Tämä toimii myös toisin päin: jos joku ajaa tasan rajoitusten mukaan niin sieltä takaa voi tulla joku selvästi kovempaa, ja sitten niiden rajoitusten mukaan ajavien pitäisi väistellä niitä kaahareita koska kaaharit ovat omasta mielestään maailman napoja (ja mitä nyt kirjoitit hitaasti ajavista), että ei vahingossakaan joutuisi jarruttamaan. Se on ihan selvää, että jos toinen ajaa sääntöjen mukaan ja toinen ei, niin ei paljon tarvitse miettiä, kumman tulee sopeutua kumman ajotyyliin

Ja jotta tästä ei poimittaisi jotain yksittäistä lausetta pois asiayhteydestä, niin totean että myös tahallaan edessä hidasteleminen on tuomittavaa; rajoitusten mukaan ajaminen ei kuitenkaan ole hidastelua. Myös suoraan nopeamman eteen siirtyminen on huono juttu, ja se havainnollistaa juuri sitä, millä tavalla ylinopeus vaarantaa myös moottoritiellä: jos molemmat ajavat samaa nopeutta ja väliä on vaikka 50 metriä, voi siihen eteen tulla ihan hyvin (tai sanotaan niin että Helsingissä 50 m on normaalia isompi turvaväli moottoritiellä), mutta jos takaa tuleva ajaa selvää ylinopeutta niin siitä aiheutuu helposti vaaratilanne, ja sitä takaa tulevan nopeutta voi olla vaikeaa havaita. Ja vielä todetaan että en viittaa kehenkään yksittäiseen kirjoittajaan tai postaukseen; se on oma ongelma jos kalikka kalahtaa.
 
Tämä toimii myös toisin päin: jos joku ajaa tasan rajoitusten mukaan niin sieltä takaa voi tulla joku selvästi kovempaa,
Edellä on ollut puhetta joustamisesta ja hyvästä fiiliksestä liikenteessä. Jos ajan motarilla, en siirry vasemmalle kaistalle, mikäli taustapeili kertoo, että välittömästi takaa lähestyy nopeammin kulkeva ajoneuvo. Mua ei kiinnosta hänen nopeutensa, vaan liikenteen joustavuus yleisellä tasolla. Jos olen vasemmalla kaistalla ja takaa joku ajaa nopeammin, siirryn siksi aikaa oikealle kaistalle, että hän pääsee ohi. En keksi mitään syytä, miksi en tällaisessa tilanteessa "joustaisi".
 
Edellä on ollut puhetta joustamisesta ja hyvästä fiiliksestä liikenteessä. Jos ajan motarilla, en siirry vasemmalle kaistalle, mikäli taustapeili kertoo, että välittömästi takaa lähestyy nopeammin kulkeva ajoneuvo. Mua ei kiinnosta hänen nopeutensa, vaan liikenteen joustavuus yleisellä tasolla. Jos olen vasemmalla kaistalla ja takaa joku ajaa nopeammin, siirryn siksi aikaa oikealle kaistalle, että hän pääsee ohi. En keksi mitään syytä, miksi en tällaisessa tilanteessa "joustaisi".
Toinen hyvä esimerkki joustamisesta on sellainen mitä liian harva tekee. Jos minä olen vaikkapa ohittamassa hieman hitaampaa ajoneuvoa ja samalla edestä lähestyy joku vielä hitaampi, niin pyrin joko painamaan kaasua, niin ettei ohittamani auto joudu jarruttamaan vielä hitaamman taakse, tai sitten jättäydyn taaemmas ja viivytän ohitusta niin, että toinen pääsee ensin. Jälkimmäinen taktiikka ei tosin toimi aina, koska osa on niin varovaisia etteivät uskalla tulla siihen eteen, vaikka tilaa annetaan.

Liian usein sieltä vain tullaan ohi 0.5 km/h nopeuserolla ja körötellään siinä vasemmalla kaistalla ilman huolen häivää ja ohitettava joutuu itse hidastamaan, jotta pääsee vasemmalle kaistalle ja itse ohittamaan.
 
Mä voisin vaikka joka päivä kuvaa näitä tilanteita. Aina sanotaan, että lähde aikaisemmin, mutta aikaisemmin lähteminen ei poista näitä liikennettä jatkuvasti hidastavia ihmisiä tai kuten toi Tesla, siihen se vaan auto jätetty tyhjänä parkkiin. Ihmiset on joko saatanan hitaita tai sitten eivät yksinkertaisesti välitä muista. Ja se muiden hitaus tai ignoranssi ei ole meidän vika, että meidän pitäis vaihtaa autoa tai lähteä aikaisemmin, nää sankarit pitäis vaan poistaa liikenteestä.


View: https://youtu.be/dTovZY6vKdg

Tuota näkee vähän huolestuttavan paljon, että painetaan ohitse kun auto on pysähtynyt suojatien eteen. Ainakin Tampereella Hämeenpuistossa saa olla vähän helvetin tarkkana kun ylität suojatietä ja joku pysähtyy siihen, niin toiselta kaistalta joku sankari painaa aina sen 60kmh siitä ilman huolen häivää.

Siis sitä vaan että juu, kyllähän Tesla oli ihan idioottimaisesti parkissa, mutta liikennesääntöjen mukaan sunkin olisi pitänyt tuohon pysähtyä. Vitut siitä että "kyllä mä näin ettei sieltä ketään tuu", jos siellä on joku pieni lapsi vaikka hiipimässä niin ethän sä siitä auton läpi näe.
 
Edellä on ollut puhetta joustamisesta ja hyvästä fiiliksestä liikenteessä. Jos ajan motarilla, en siirry vasemmalle kaistalle, mikäli taustapeili kertoo, että välittömästi takaa lähestyy nopeammin kulkeva ajoneuvo. Mua ei kiinnosta hänen nopeutensa, vaan liikenteen joustavuus yleisellä tasolla.
Joo, näistä olen itsekin puhunut.
Jos olen vasemmalla kaistalla ja takaa joku ajaa nopeammin, siirryn siksi aikaa oikealle kaistalle, että hän pääsee ohi. En keksi mitään syytä, miksi en tällaisessa tilanteessa "joustaisi".
Esim jos minä ajan 120 km/h ja olen ohittamassa 100 km/h ajavaa letkaa, ja takaa tulee joku 140 km/h. Jos haluan että ylinopeutta ajava ei joudu hidastamaan nopeuttaan rajoituksen mukaiseksi, niin joudun joko itse ajamaan ylinopeutta, tai etsimään siitä oikealla kaistalla olevasta letkasta jonkun raon johon mahdun, ja jarruttamaan voimakkaasti että en aja edellä ajavan perään, ja siinä letkassa minun takanani olevat joutuvat tekemään samoin, ja tästä aiheutuu pumppausliike joka voi vaikuttaa pitkällekin jonossa, ja aiheuttaa jopa peräänajoja. Se ylinopeutta ajava ei välttämättä edes tajua mitä hänen takanaan tapahtui, vaan on vain tyytyväinen kun liikenne on niin sujuvaa kun jokainen voi ajaa omaa nopeuttaan - kunhan ei aja hiljempaa kuin suurin sallittu nopeus.

Jos siinä oikealla kaistalla ei ole autoja, niin silloinhan ajetaan sitä oikeaa kaistaa - myös se ylinopeutta ajava.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota näkee vähän huolestuttavan paljon, että painetaan ohitse kun auto on pysähtynyt suojatien eteen. Ainakin Tampereella Hämeenpuistossa saa olla vähän helvetin tarkkana kun ylität suojatietä ja joku pysähtyy siihen, niin toiselta kaistalta joku sankari painaa aina sen 60kmh siitä ilman huolen häivää.

Siis sitä vaan että juu, kyllähän Tesla oli ihan idioottimaisesti parkissa, mutta liikennesääntöjen mukaan sunkin olisi pitänyt tuohon pysähtyä. Vitut siitä että "kyllä mä näin ettei sieltä ketään tuu", jos siellä on joku pieni lapsi vaikka hiipimässä niin ethän sä siitä auton läpi näe.
Asia selvä. My bad.
 
Suomalaisia pitäis viedä moottoritieajokurssille Autobahnoille. Siellä kun ajaa katsomatta vasemmalle kaistalle niin kohta ei välttämättä tarvi murehtia enää mistään muustakaan, kun joku Audi tai Penari lasauttaa +200kmh nopeammin takaloosteriin. Siellä saa myös välitöntä palautetta jos körröttelee ihanasti vasenta kaistaa tasan samaa vauhtia kuin oikealla menevät.
 
Suomalaisia pitäis viedä moottoritieajokurssille Autobahnoille. Siellä kun ajaa katsomatta vasemmalle kaistalle niin kohta ei välttämättä tarvi murehtia enää mistään muustakaan, kun joku Audi tai Penari lasauttaa +200kmh nopeammin takaloosteriin. Siellä saa myös välitöntä palautetta jos körröttelee ihanasti vasenta kaistaa tasan samaa vauhtia kuin oikealla menevät.
Se on pikkusen eri asia, kun Suomessa oletuksena on, että rajoitus on max. 120km/h, niin ainakaan yli 130km/h ei ole kellään syytä ajaa (pois lukien hälytysajoneuvot).

Lisäksi autobahneilla on yleensä ainakin 3 kaistaa puolellaan.

Tietenkään kenenkään tukkeeksi ei tahallaan pidä mennä. Mutta en ainakaan itse jätä ohitustani myöhemmäksi tms. sen takia, että jonkun kusipää Audi- tai bemarikuskin pitää päästä suurella ylinopeudella ohi. Tottakai ohitukset pitää hoitaa riittävän nopeasti, eikä millään 1km/h nopeuserolla, mutta ei sen myöskään tarvitse 20km/h olla.
 
Esim jos minä ajan 120 km/h ja olen ohittamassa 100 km/h ajavaa letkaa, ja takaa tulee joku 140 km/h. Jos haluan että ylinopeutta ajava ei joudu hidastamaan nopeuttaan rajoituksen mukaiseksi, niin joudun joko itse ajamaan ylinopeutta, tai etsimään siitä oikealla kaistalla olevasta letkasta jonkun raon johon mahdun, ja jarruttamaan voimakkaasti että en aja edellä ajavan perään
Minä yrittäisin suorittaa operaation joustavasti ja hyvällä fiiliksellä. Tämän selväsanaisemmin en osaa tavoitettani kuvailla.
120 kilsan vauhtia ajaminen olisi tilanteessa ihan "joustavaa", ellei tilaa voisi turvallisesti antaa.
E: En kuitenkaan hidastaisi 110 kilsaan, saati vilauttelisi jarruvaloja varpaalla, kuten edellä on useita kertoja skrivattu.
 
Viimeksi muokattu:
Audi- tai bemarikuskin
Eiks muilla merkeillä töröillä ollenkaan? Kato noi mun videot, yksi oli Mini, yksi Mersu ja kolmas joku Toyota. On melkoisen vajaa ajatusmaailma hölöttää noista atomerkeistä. Merkistä riippumatta ihmiset sekoilee.
 
Eiks muilla merkeillä töröillä ollenkaan? Kato noi mun videot, yksi oli Mini, yksi Mersu ja kolmas joku Toyota. On melkoisen vajaa ajatusmaailma hölöttää noista atomerkeistä. Merkistä riippumatta ihmiset sekoilee.
Kun ajelin tsekkoslovakialaisella, sain ajella pääpiirteittäin just niin kuin halusin. Kun ajan saksalaisella, jengi alkaa blokkaamaan. Kipeetä touhua!
 
Eiks muilla merkeillä töröillä ollenkaan? Kato noi mun videot, yksi oli Mini, yksi Mersu ja kolmas joku Toyota. On melkoisen vajaa ajatusmaailma hölöttää noista atomerkeistä. Merkistä riippumatta ihmiset sekoilee.
Kyllä se joka nurkasta kolhittu paikallisen pizzakioskin Toyota Yaris on mielestäni se vaarallisin ohjus lähiöissä. Tyypit noudattaa "drive it like you stole it" -ajofilosofiaa joka keikalla.
 
Kun ajelin tsekkoslovakialaisella, sain ajella pääpiirteittäin just niin kuin halusin. Kun ajan saksalaisella, jengi alkaa blokkaamaan. Kipeetä touhua!
Sen mä olen huomannut ja tää on tapahtunut liian monta kertaa. RS3 provosoi nimenomaan BMW kuskeja.
 
Se on pikkusen eri asia, kun Suomessa oletuksena on, että rajoitus on max. 120km/h, niin ainakaan yli 130km/h ei ole kellään syytä ajaa (pois lukien hälytysajoneuvot).

Lisäksi autobahneilla on yleensä ainakin 3 kaistaa puolellaan.

Tietenkään kenenkään tukkeeksi ei tahallaan pidä mennä. Mutta en ainakaan itse jätä ohitustani myöhemmäksi tms. sen takia, että jonkun kusipää Audi- tai bemarikuskin pitää päästä suurella ylinopeudella ohi. Tottakai ohitukset pitää hoitaa riittävän nopeasti, eikä millään 1km/h nopeuserolla, mutta ei sen myöskään tarvitse 20km/h olla.
No onhan se huono verrata kun aivan eri tiet, mutta noin niinkuin liikennekulttuurin puolesta sanoisin että Suomessa ollaan aika uniikin kuuliaisia jokaista sääntöä kohtaan. Tarvi mennä kuin Ruotsiin niin siellä ajellaan jo reilummin ja mun mielestä sujuvammin.

Hitaat ja epävarmat kuskit aiheuttaa enemmän kaikenlaista haitariliikettä sun muuta likenteessä kuin mikään muu. Helvetinmoinen vaaratilanne esim siinä kun ollaan liittymässä rampilta tielle ja sen sijaan että uskaltais polkaista kaasua, painetaankin jarrua ja vedetään satasen tiellä jonkun eteen 65kmh. Ja taas torvet soi. Toki ymmärrän ettei siitäkään mitää tuu jos kaikki ajaa kuin erikoiskokeella, mutta vähän ballseja toivoisin monille tuolla tien päällä.
 
Suomalaisia pitäis viedä moottoritieajokurssille Autobahnoille. Siellä kun ajaa katsomatta vasemmalle kaistalle niin kohta ei välttämättä tarvi murehtia enää mistään muustakaan, kun joku Audi tai Penari lasauttaa +200kmh nopeammin takaloosteriin. Siellä saa myös välitöntä palautetta jos körröttelee ihanasti vasenta kaistaa tasan samaa vauhtia kuin oikealla menevät.
Joo, tuo Saksan esimerkki kertoo ihan konkreettisesti sen, mitä riskejä liittyy siihen että ajetaan lujempaa kuin muut. Saksassa se on mahdollista, koska ne tiet joilla saa ajaa lujaa, ovat monikaistaisia ja siellä kaikki tietävät että joku voi tulla 250-300 km/h takaa. Suomessa kun on nopeusrajoitukset, niin muut tienkäyttäjät voivat olettaa että kukaan ei tule erityisen lujaa, jolloin toisen auton suuri nopeus tulee helposti yllätyksenä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom