- Liittynyt
- 8.1.2005
- Viestejä
- 858
Aika pitkälti samaa mieltä. Muutenkin niitä taustapeilejä olisi suotavaa tarkkailla; vaikka itse ajaisi lievää ylinopeutta jolloin kenelläkään ei periaatteessa pitäisi olla tarvetta mennä ohi, niin silti sieltä saattaa silti tulla joku vielä suurempaa ylinopeutta; esim hälytysajoneuvo jolle jo ihan lainkin mukaan pitää antaa esteetön kulku.Mä ajattelen tästä asiasta niin, että jos ajaa moottoritiellä selvästi alle suurinta sallittua nopeutta ja tulee tarve ohittaa, niin silloin katsotaan sellainen paikka ettei ole kenenkään tiellä, tai sitten nostetaan nopeutta hetkeksi, jos se on mahdollista.
Jos taas ajetaan jo suurinta sallittua nopeutta, niin takaa kovempaa tulevalla ei ole kyllä minkäänlaista oikeutta kehitellä aggressioita siitä, että joku on nyt hetken hänen nopean etenemisensä esteenä. Kukaan ei voi vaatia, että toinen ajaa ylinopeutta jotta pääsee itse ajamaan ylinopeutta.
Sit on taas se tilanne, että vaikka ajaa itse suurinta sallittua nopeutta ja ohittaa toista joka ajaa lähes suurinta sallittua nopeutta ja ohitus kestää minuutti tolkulla, niin on kyllä ihan kohteliasta painaa hiukan kaasua.
Alle suurimman sallitun ajettaessa pitää tosiaan käyttää pelisilmää. Jos itse ajan alle suurimman sallitun ja lähden ohittamaan, niin nostan omaa nopeuttani, tai katson hetken jolloin takaa ei ole tulossa ketään edes kaukana. Myös se, että ohittaa vasemmalle kaartuvassa mutkassa (eli ajaa sisäkaarteen puolella) jouduttaa ohittamista.