Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ootteko usein törmänneet autoilijoihin, jotka ahtaalla kadulla eivät kato ollenkaan eivätkä ole laisinkaan kiinnostuneita takaa ohi menevistä autoista. Ovi avataan yhtään katsomatta, sitten siinä laitetaan takkia päälle ovi auki ja kaivetaan jotain vitun tärkeetä salkkua. Ja kaikki venaa että tää mulkku päästää muut ohi.
En ole ovenavailijoiden toimiin juurikaan törmännyt. Muunlaiseen urpoiluun kylläkin.

Eniten mua korpeavat Helsingin keskustan liikenteessä esim. väärä ryhmittäytyminen, tarpeeton kävelyvauhdilla ryömiminen, ylipäätään kaikenlainen joustavan liikennöinnin estäminen. Puhumattakaan että parkkeeratessa auton molemmille puolille jätetään parin metrin turvaväli.

Joo, sille ei voi mitään, lapsi pitää saada kiinni ja aina ei ole mahdollista lähteä kauppaan ilman lasta jne jne, mutta se vituttaa mua siitä huolimatta.
Mäkin olen miettinyt, että jos voisi jättää toisen kääpiön kotiin, kun lähtee mökille, mutten ole vielä keksinyt, miten sen toteuttaisi. Kismittää itseäkin sekä sitojana että venaajana. Pelisilmää voi tuossakin tilanteessa käyttää, mutta aika harvalla käytännönläheisyyttä tuntuu olevan tai sitten heitä ei vain kiinnosta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuli tuossa muutama päivä sitten puskettua Ouluun ja takaisin.

Ärsyttäviä asioita:
- pimeys
- tuulilaisiin suttaantuva tihkusade
- huonot ajovalot
- jonossa vastaantulijoiden liian hyvät ajovalot, minkä takia oli pirullisen vaikea nähdä oman kaistan sijaintia.

Hyvinä asioina mainitsisin yleisen ajonopeuden ja ylipäätään sen, että ajeltiin melko tasaista vauhtia. Rekoista ja parista kihnuttajasta pääsi mukavasti ohi, mutta muuten pystyi ajelemaan vakionopeudensäätimellä omaa tahtia ja ajoittain jonossakin vauhdit pysyivät tasaisina.
 
En tiedä onko ollut puhetta mutta autokoulussa opetetaan nyt että kun lähdetään ohittamaan, niin vilkun sijaan pitää väläyttää pitkiä. Eli ensin sokaistaan edelläajava ja sit kurvataan ohi. Ei sillä vilkulla kuulemma niin väliä enää ole kun pitää pitkillä näyttää että nyt lähdetään ohittamaan. Siis wtf. Muutenkin tuntuu että toi vilkun käyttö on äärimmäisen hankalaa nykyään jengille.
 
En tiedä onko ollut puhetta mutta autokoulussa opetetaan nyt että kun lähdetään ohittamaan, niin vilkun sijaan pitää väläyttää pitkiä. Eli ensin sokaistaan edelläajava ja sit kurvataan ohi. Ei sillä vilkulla kuulemma niin väliä enää ole kun pitää pitkillä näyttää että nyt lähdetään ohittamaan. Siis wtf. Muutenkin tuntuu että toi vilkun käyttö on äärimmäisen hankalaa nykyään jengille.
Melkosen epämääräinen ohje, vilkku kuitenkin näkyy selvästi ja on selvä merkki ohittamisesta kun alkaa kaistalle siirtymään.
 
En tiedä onko ollut puhetta mutta autokoulussa opetetaan nyt että kun lähdetään ohittamaan, niin vilkun sijaan pitää väläyttää pitkiä.
Kyllä tuota on harrastettu jo silloin kun minä olen käynyt autokoulun 90-luvulla. Ja sitä ennenkin muistan tälläistä tapaa olleen kun muksuna istunut kyydissä. Tarkoitus vain räpsäyttää pitkiä sen verran että edessä menevä huomaa, mitä paskempi keli sitä paremmin se näkyy vs. pelkkä vilkku. En pidä pahana, arvostan jopa kunnon lumipyryssä. En tosin itse pahemmin harrasta.
 
Ysärillä itsekin autokoulun suorittaneena muistan kun radalla tuota treenattiin muutaman kerran. Väläytys pitkillä merkiksi että on aikeissa ohittaa, ohitettava kuittaa parilla suuntavilkun väläytyksellä että reitti selvä ja sitten vilkku päälle ja ohi. Eihän sitä oikeassa elämässä koskaan noin ole tullut toimittua mutta joo, näin meillä opetettiin.
 
Okei, no sitten my bad! Ei vaan itselle ole koskaan tullut vastaan (tai en ainakaan muista moista) ja kuulosti oudolta niin siksi ihmetys oli suuri :)
 
Ysärillä itsekin autokoulun suorittaneena muistan kun radalla tuota treenattiin muutaman kerran.
En muista tähän henkilökohtaisesti törmänneeni.
Väläytys pitkillä merkiksi että on aikeissa ohittaa,
Miksi ihmeessä? Ohittaa jos ohittaa.
ohitettava kuittaa parilla suuntavilkun väläytyksellä
Aika monimutkaiseksi menee, varsinkaan kun vaikuttaa siltä, että ihan kaikki tienkäyttäjät eivät tällaista toimintatapaa lainkaan tunne. Jos tasa-arvoisessa risteyksessä ei osata liikkua lain mukaan, niin taitaa olla melko turhaa yrittää mitään monimutkaisempaa kimppakivaa. Eräs tuntemani henkilö painaisi kaasua, jos joku räpsyttelisi takana valoja. :)
että reitti selvä ja
Mun kokemus on, että suomalainen ei mielellään päästä ketään ohi. Ei ainakaan helpota sitä omilla toimillaan.
sitten vilkku päälle ja ohi.
Miksei pelkästään tämä riitä? Mikäli edellä ajava itse meinaa ohittaa, pitää joka tapauksessa katsoa peiliin, onko joku jo ohittamassa/vilkuttamassa. Ellei itse ohita, huomannee kohta tulevansa ohitetuksi. Vaaratilanteessa ohittava toivottavasti hoitaa itsensä takaisin omalle kaistalle, sillä jos molemmat jarruttavat, homma karahtaa.

Sääntöjen tulee ylipäätään olla niin yksinkertaiset kuin mahdollista (pätee urheiluun ja myös arkielämään).
 
Miksei pelkästään tämä riitä? Mikäli edellä ajava itse meinaa ohittaa, pitää joka tapauksessa katsoa peiliin, onko joku jo ohittamassa/vilkuttamassa. Ellei itse ohita, huomannee kohta tulevansa ohitetuksi. Vaaratilanteessa ohittava toivottavasti hoitaa itsensä takaisin omalle kaistalle, sillä jos molemmat jarruttavat, homma karahtaa.
Kyllähän se selvästi riittää, kun kukaan ei kyseistä autokoulun opettamaa asiaa käytännössä toteuta. Mullekin tuo opetettiin vuonna 2000 ja sitä pimeälläajoharjoituksissa harjoiteltiin, mutta en ole sen koommin niin tehnyt, enkä ole kenenkään muunkaan nähnyt tekevän.

Mutta selvästi se perustuu riskien minimoimiseen. Mitä JOS edellä ajava ei katsokaan peleihin ja lähtee itse ohi? Sen pitkien väläytyksen se huomaa katsomattakin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta selvästi se perustuu riskien minimoimiseen. Mitä JOS edellä ajava ei katsokaan peleihin ja lähtee itse ohi? Sen pitkien väläytyksen se huomaa katsomattakin.
Hankala tilanne. "Ymmärrän" idean, mutta olen enemmän huolestuneempi siitä, että mitä jos hän ei osaa muitakaan tieliikenteen lajeja? Silloin esim. risteykset muodostuvat muille aika hankaliksi paikoiksi. Henkilökohtaisesti lähtisin siitä, että sääntöjä ymmärtämättömät mieluummin pois liikenteestä, kuin että heidän siellä sallittaisiin pyörivän muiden varoitusten ohjaamina.

En muista väläytyshommaa autokoulusta - ehkä olen unohtanut. Laskeskelin, että miljoona kilsaa tulee tänä vuonna täyteen. Kuten edellisissä viesteissäkin mainittiin, minäkään en ole koskaan nähnyt kenenkään toimivan noin.
 
Hmm… ohittavana valojen väläytys.
En minäkään muista kuulleeni tai havainnut tällaista.

Pitääpä kysellä faijalta ja edellisen sukupolven työkavereilta. Periaatteessa motarit ja muut monikaistatiet yleistyneet vuosien saatossa että luonnollisestikin tuo olisi vähentynyt.
 
Hankala tilanne. "Ymmärrän" idean, mutta olen enemmän huolestuneempi siitä, että mitä jos hän ei osaa muitakaan tieliikenteen lajeja? Silloin esim. risteykset muodostuvat muille aika hankaliksi paikoiksi. Henkilökohtaisesti lähtisin siitä, että sääntöjä ymmärtämättömät mieluummin pois liikenteestä, kuin että heidän siellä sallittaisiin pyörivän muiden varoitusten ohjaamina.

En muista väläytyshommaa autokoulusta - ehkä olen unohtanut. Laskeskelin, että miljoona kilsaa tulee tänä vuonna täyteen. Kuten edellisissä viesteissäkin mainittiin, minäkään en ole koskaan nähnyt kenenkään toimivan noin.
No lähtökohtaisesti liikenteessä on hyvä toimia sillä periaatteella, että muut ei osaa liikennesääntöjä, eivät halua niitä noudattaa tai tekevät virheen. Kyllä siihen pitää voida luottaa, että jokainen ajaa sääntöjen mukaan, mutta pitää myös pieni varaus sen suhteen, että joku ei niin teekään. Räikein esimerkki mikä tulee mieleen, on kun ajoin kolmen - neljän auton jonossa asuinalueen läpi, eikä jonon vetäjä huomannut, että risteäviltä teiltä tulijoilla ei ole kolmiota. No sieltä oikealta sattui tulemaan auto joka piti väkisin oikeuksistaan kiinni ja käytännössä kiilasi tämän jonon vetäjän vastaantulevien kaistalle, mistä ei kyllä onneksi tullut ketään. Vaikka jonon vetäjä teki virheen, todellisen vaaratilanteen aiheutti autoilija joka ei joustanut omista oikeuksistaan.

On vähän liikaa pyytää, että liikenteessä kukaan ei tekisi virheitä. Se on vähän sama asia kuin töissä. Esimerkiksi tehtaissa käytetään hirveästi aikaa ja rahaa työturvallisuuteen, vaikka eihän sellaista tarvitsisi tehdä jos työntekijät osaisi käyttää omaa järkeään.
 
Räikein esimerkki mikä tulee mieleen, on kun ajoin kolmen - neljän auton jonossa asuinalueen läpi, eikä jonon vetäjä huomannut, että risteäviltä teiltä tulijoilla ei ole kolmiota. No sieltä oikealta sattui tulemaan auto joka piti väkisin oikeuksistaan kiinni ja käytännössä kiilasi tämän jonon vetäjän vastaantulevien kaistalle, mistä ei kyllä onneksi tullut ketään. Vaikka jonon vetäjä teki virheen, todellisen vaaratilanteen aiheutti autoilija joka ei joustanut omista oikeuksistaan.
Tämä on kyllä käsittämätön homma, tässä kun itsekin asuu omakotitaloalueella jossa ei läpikulkua ole mihinkään vaan 99% liikenteestä on alueen asukkaiden ajeluita niin joka päivä näkee tilanteita jossa kuskille tulee yllätyksenä että tasa-arvoisessa risteyksessä joku tulee oikealta. Näkyy jopa hermostumisia siitä kun joku hidastaa risteykseen ja painetaan torvi pohjassa ohi.
Tämä on sitten johtanut siihen että joillekin kuskeille on muodostunut tavaksi etuajo-oikeutettuna pysähtyä risteykseen antaakseen tietä väärin ajaville ja se taas sotkee koko systeemin.
Sama homma kun pysähdyt suojatien eteen antamaan tietä ja jalankulkija ei suostu ylittämään tietä vaan viittelöi että mene vaan ensin, olis voinut viittoa jo ennen pysähdystä että en aio ylittää tietä niin ei tarttis turhaan säätää.
 
Tämä on sitten johtanut siihen että joillekin kuskeille on muodostunut tavaksi etuajo-oikeutettuna pysähtyä risteykseen antaakseen tietä väärin ajaville ja se taas sotkee koko systeemin.
Sama homma kun pysähdyt suojatien eteen antamaan tietä ja jalankulkija ei suostu ylittämään tietä vaan viittelöi että mene vaan ensin, olis voinut viittoa jo ennen pysähdystä että en aio ylittää tietä niin ei tarttis turhaan säätää.
Karanteeniin!
 
No lähtökohtaisesti liikenteessä on hyvä toimia sillä periaatteella, että muut ei osaa liikennesääntöjä, eivät halua niitä noudattaa tai tekevät virheen. Kyllä siihen pitää voida luottaa, että jokainen ajaa sääntöjen mukaan, mutta pitää myös pieni varaus sen suhteen, että joku ei niin teekään.
Aivan samaa mieltä. En silti tue ajatusta, että muita tulisi "varoittaa", etteivät he tee virhettä.
On vähän liikaa pyytää, että liikenteessä kukaan ei tekisi virheitä. Se on vähän sama asia kuin töissä. Esimerkiksi tehtaissa käytetään hirveästi aikaa ja rahaa työturvallisuuteen, vaikka eihän sellaista tarvitsisi tehdä jos työntekijät osaisi käyttää omaa järkeään.
Kaikille sattuu kaikenlaisia virheitä kaikkialla. Ikävintä on, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät opi virheistään, vaan toistavat niitä uudestaan ja uudestaan. Oman turvallisuuden varmistaminen on järkevää, mutta jos esim. tehtaassa on porukkaa, jotka eivät noudata turvallisuusmääräyksiä, heille pitää antaa kenkää sen sijaan, että muut opettelevat työskentemään vaarallisen henkilön armoilla.
 
Vittu noita monttuja tuolla teillä, koko 40km duunimatka on kuin Formula 1 lämmittelykierros, jatkuvaa veivaamista edestakaisin kuoppia väistellen.
Onko muutkin Pohjoismaat keväisin routareikiä täynnä vai onko tää vaan Suomi-Special johtuen käytettävästä asfalttilaadusta? Eikä ne paikat sitten kestä kunnolla vaan ne murenee paskaksi alta aikayksikön, nyt oli ne Keimola/Kivistö montut paikattu mihin @Mike tais ajaa? Saas nähdä kauanko menee että on taas reikäjuustoa se liittymä.
 
Zone-sarja -42%
Onko muutkin Pohjoismaat keväisin routareikiä täynnä vai onko tää vaan Suomi-Special johtuen käytettävästä asfalttilaadusta?
Rahasta se kiinni, budjetoitu määrä on ollut ikuisuuksia alle minimin ja tiet lahoaa alta kiihtyvää tahtia.

Päivän valinta voisi olla vaikka valitse näistä 2:
Tiet
Hävittäjät
Hoitajat
Kehitysapu
 
Vittu noita monttuja tuolla teillä, koko 40km duunimatka on kuin Formula 1 lämmittelykierros, jatkuvaa veivaamista edestakaisin kuoppia väistellen.
Onko muutkin Pohjoismaat keväisin routareikiä täynnä vai onko tää vaan Suomi-Special johtuen käytettävästä asfalttilaadusta? Eikä ne paikat sitten kestä kunnolla vaan ne murenee paskaksi alta aikayksikön, nyt oli ne Keimola/Kivistö montut paikattu mihin @Mike tais ajaa? Saas nähdä kauanko menee että on taas reikäjuustoa se liittymä.

Ne kierrättää asfalttia, mutta ei laita bitumia tarpeeks sekaan ja alun alkaenkin paskalaatusta liian soraa mistä tehty. Tiet murenee alta, vissiin on paikkauspartiot 24/7 melkeen ainakin kehä 3, kaikki mitä siellä duunattu ala-arvoista paskaa viimeset 5 vuotta. MOTin paikka. Halvalla ja paperilla ympäristöystävällistä kun on tehty, niin laadultaan ala-arvoista.
 
Ei tämä mua ärsytä, mutta huomiona kaikille. Ainakin itse laitan muistiin, niin yritän olla aiheuttamatta vastaavaa tilannetta. Ajoin taajamassa etuajo-oikeutettua päätietä ja lähestyin + mallista risteystä jatkaakseni sen yli suoraan. Oikealta oli tulossa auto joka pysähtyi katsomaan pääseekö yli ja päätti ehtiä vielä ennen kuin minä olen kohdalla. Ja ehtikin, mutta mun näkökulmasta se oli sen verran myöhään, että jouduin keskittymään tähän autoon ja siihen mitä se tekee. Kun auto oli päässyt pois jaloista, paljastui sen takaa vasemmalta tuleva jalankulkija joka oli jo suojatiellä ja jouduin tekemään vähän tiukemman jarrutuksen kuin on toivottavaa. Huomasin siis jalankulkijan hieman liian myöhään, mutta varsinaista läheltä piti -tilannetta ei ollut. Syy myöhäiseen havaitsemiseen oli se auto johon jouduin kiinnittämään huomioni plus se, että se peitti vielä hetkeksi näkyvyyden kulkiessaan varsin läheltä mun nokan edestä.

Ei tässä ole tarkoitus ketään varsinaisesti syytellä ja mun vika se olisi ollut jos olisin jalankulkijan jyrännyt, mutta kyseinen autoilija myötävaikutti tilanteen syntyyn suuresti. En halua itse olla tulevaisuudessa tuo autoilija. Onneksi ei ollut liukasta ja pimeää.

Toi on vähän sama asia kuin ne jotka tulee sivutieltä kohti päätien risteystä kovaa vauhtia ja jarruttavat vasta myöhään. Siitä tulee päätietä ajavalle tunne, että aikooko toi tulla alle. Ei ole kiva tunne se. Älä ole se autoilija.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom