Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämä on alkanut yleistymään ja vituttaa kyllä ihan huolella.
Tätä asiaa on käsitelty jo moneen kertaan, ja luulin että nopea KVG-erikoistekniikka olisi hälventänyt väärät käsitykset taloudellisesti ajosta.

Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, että miten ne perässä tulijat jäävät niihin edellisiin valoihin, kun taloudelliseen ajoon nimenomaan kuuluu reipas kiihdytys matkanopeuteen, ja vältetään valoihin pysähtymistä. Matka sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lähteä nollasta liikkeelle.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tätä asiaa on käsitelty jo moneen kertaan, ja luulin että nopea KVG-erikoistekniikka olisi hälventänyt väärät käsitykset taloudellisesti ajosta.

Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, että miten ne perässä tulijat jäävät niihin edellisiin valoihin, kun taloudelliseen ajoon nimenomaan kuuluu reipas kiihdytys matkanopeuteen, ja vältetään valoihin pysähtymistä. Matka sujuu nopeammin, kun ei tarvitse lähteä nollasta liikkeelle.
Se hidastelumatelu niihin valoihin vaatii edellä ajavan jatkuvaa tarkkailua ja pitää koko ajan olla valmiina reagoimaan. Jos se edellä ajava ajaisi normaalisti ja pysähtyisi, näet kun se on pysähtynyt ja pysähdyt perään. Se liruttelu on hermoja repivää, se tekee jokaisesta punaisiin valoihin saapumisesta tarpeettoman ohjelmanumeron. Lisäksi sen liruttelijan takana jumissa on myös kääntyvän kaistan alkamistaa odottelevat. Liruttelijaahan tämä ei haittaa. Nykyään liikenteessä on muutenkin ihan tarpeeksi kaikenlaisia sooloilijoita, esim ev autolla todella hiljaa ajavia koska varmaan akku lopussa. Ja monia muita mitä en jaksa tähän nyt kirjottaa., sanon vaan että ryhmittyä ei enää osata, sekään ei ryhmittyjää haittaa, muita kyllä.
 
Se hidastelumatelu niihin valoihin vaatii edellä ajavan jatkuvaa tarkkailua ja pitää koko ajan olla valmiina reagoimaan. Jos se edellä ajava ajaisi normaalisti ja pysähtyisi, näet kun se on pysähtynyt ja pysähdyt perään.
No, mä olen nähnyt monta tapausta jossa edellä ajava pysähtyy nopeasti valoihin, ja takaa tuleva törmää perään. Myös kaupunkinopeudella voi muuten saada aikaan ketjukolarin...

Se liruttelu on hermoja repivää, se tekee jokaisesta punaisiin valoihin saapumisesta tarpeettoman ohjelmanumeron.
Liikenteessä on joka tapauksessa eri nopeuksilla liikkuvia tienkäyttäjiä, olivat sitten taloudellisesti ajavia tai vaikka hitaasti lähteviä. Toisaalta, taloudellinen ajaminen ei tarkoita sitä että aletaan hidastamaan heti kun ollaan lähdetty liikkeelle, kuten täällä tuntuu moni väärin ymmärtävän - mahdollisesti tahallaan, koska käsitystä on korjattu moneen kertaan. Se on kyllä totta että jos on tapana kiirehtiä punaisiin valoihin, niin voi tuntua turhauttavalta jos se edellä ajava on ymmärtänyt, että siitä ei ole mitään hyötyä.

Lisäksi sen liruttelijan takana jumissa on myös kääntyvän kaistan alkamistaa odottelevat. Liruttelijaahan tämä ei haittaa. Nykyään liikenteessä on muutenkin ihan tarpeeksi kaikenlaisia sooloilijoita, esim ev autolla todella hiljaa ajavia koska varmaan akku lopussa. Ja monia muita mitä en jaksa tähän nyt kirjottaa., sanon vaan että ryhmittyä ei enää osata, sekään ei ryhmittyjää haittaa, muita kyllä.
Punaisiin valoihin seisomaan kiirehtivän takana ovat jumissa sekä kääntyvät että suoraan ajavat. On kai itsestään selvää että paikaltaan lähteminen lähtevä on hitaampi kuin sellainen joka on valmiiksi liikkeellä. Tämän voi testata helposti itsekin.

Nämä taloudellisen ajamisen tekniikat eivät ole niin monimutkaisia, etteikö niitä voisi testata itsekin ja todeta lopputuloksen. Sitä ennen täytyy toki ottaa selvää, mitä taloudellisella ajamisella tarkoitetaan.
 
Tämän voi testata helposti itsekin.
Koska tuut testaamaan? 10m ja voit nolona tulla kirjoittamaan ettei pitänytkään paikkaansa.

Kortti pitäis ottaa välittömästi niiltä mulkuilta jotka hidastelevat liikenteessä vain ajatellen itseensä. Itsekkäät runkkarit, teiden ritarit.
 
No, mä olen nähnyt monta tapausta jossa edellä ajava pysähtyy nopeasti valoihin, ja takaa tuleva törmää perään.
Sissus saatana! Takaa-ajava maksaa mahdolliset viulut. Heitäkö tässä nyt suojellaan?
On kai itsestään selvää että paikaltaan lähteminen lähtevä on hitaampi kuin sellainen joka on valmiiksi liikkeellä.
Tuo on äärimmäisen selvää. Mutta se kihnuttava 3 sentin säästäjä ei lähde siitä edestä nopsaan, vaikka on jo 2 tuntikilsan vaudissa valmiiksi. Hän jarruttaa jokaista, koska hän säästää itselleen.
 
Ja se on vielä aivan sairaan ärsyttävää, melkein sietämätöntä kun joku matelee hitaasti valoihin ja ite olet siellä edellisissä valoissa että ei saatana jään keskelle risteystä. Sitten selviää että joku kullinaama on siellä vaan säästänyt 10 senttiä. Se säästö on niin minimaalinen, että voisitteko ystävällisesti pysyä kotona, niin säästätte vielä enemmän, mutta älkää pliis tulko muiden sekaan jotka osaa ajaa kaupungissa. Te ette osaa ajaa, luulette vain niin. Sit ne on aina niin itsekkäitä, että jos heillä ei ole kiire, niin ei kellään muullakaan voi olla, ei missään nimessä.
 
sanon vaan että ryhmittyä ei enää osata, sekään ei ryhmittyjää haittaa, muita kyllä.
Kyllä ne omasta mielestään osaavat ihan saakulin hyvin kääntyä yksisuutaisella kadulla oikeasta laidasta vasemmalle. Tällaista urpoilua joutuu ikäväkseen todistamaan myös "ammattiautoilijoista".

Lienevät samoja autoilijoita, joiden mielestä on täysin perusteltua jättää kadunvarteen pysäköidessään auton etu- ja takapuolelle 2 metriä tilaa, jotta itselle on helppoa lähteä uudestaan liikkeelle.
 
Koska tuut testaamaan? 10m ja voit nolona tulla kirjoittamaan ettei pitänytkään paikkaansa.
Voi voi, kävin ensimmäisen kerran taloudellisen ajamisen koulutuksen ehkä noin 15 vuotta sitten, ja olen sitä vähän niinkuin testaillut siitä lähtien.
Kortti pitäis ottaa välittömästi niiltä mulkuilta jotka hidastelevat liikenteessä vain ajatellen itseensä. Itsekkäät runkkarit, teiden ritarit.
...Ja kuten taloudellisesti ajavat ovat käytännössä huomanneet, ne punaisiin valoihin seisomaan kiihdyttävät hidastavat takaa tulevien matkantekoa.
 
Se taloudellinen ajaminen ja punaisiin pysähtymisen välttäminen on nyt ilmeisesti ymmärretty ihan väärin. Tässä ei myöskään ole kontekstia vaan yksi huutelee Helsingin keskustasta ja toinen savon taajamista, no ei tietenkään voi aina ajaa samalla tavalla.

Jos taloudellinen ja ennakoiva ajaminen tekee liikenteestä vähemmän jouhevaa niin silloin se on tehty väärin tai väärässä paikassa.
 
Sissus saatana! Takaa-ajava maksaa mahdolliset viulut. Heitäkö tässä nyt suojellaan?
En tiedä, mitä @kaseiini suojeli, kun kirjoitin vastaukseni hänen viestiinsä. Kaseiini kuitenkin ilmeisesti oli huolissaan peräänajoista, ja ilmeisesti oli sitä mieltä että rauhallinen hidastaminen aiheuttaa peräänajoja. Tämä on toki vain minun tulkintani toisen kirjoittajan tekstistä.
Tuo on äärimmäisen selvää. Mutta se kihnuttava 3 sentin säästäjä ei lähde siitä edestä nopsaan, vaikka on jo 2 tuntikilsan vaudissa valmiiksi. Hän jarruttaa jokaista, koska hän säästää itselleen.
Et ilmeisestikään ole perehtynyt aiheeseen, kun luulet että hidas lähteminen kuuluu taloudelliseen ajamiseen. Taisin viimeksi eilen kirjoittaa tähän ketjuun, että nimenomaan täytyy kiihdyttää ripeästi matkanopeuteen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se taloudellinen ajaminen ja punaisiin pysähtymisen välttäminen on nyt ilmeisesti ymmärretty ihan väärin. Tässä ei myöskään ole kontekstia vaan yksi huutelee Helsingin keskustasta ja toinen savon taajamista, no ei tietenkään voi aina ajaa samalla tavalla.

Jos taloudellinen ja ennakoiva ajaminen tekee liikenteestä vähemmän jouhevaa niin silloin se on tehty väärin tai väärässä paikassa.
Jep, tässä useampikin kirjoittajan on yrittänyt oikoa vääriä käsityksiä. Ja sanottakoon, että minä kirjoitan nimenomaan ennen kaikkea Helsingin keskustan vinkkelistä. Itse ajan Ytimessä jatkuvasti, mikä tarkoittaa myös että ajan kaikkina vuorokauden aikoina, kaikkina viikonpäivinä ja kaikkina vuodenaikoina; eikä niin että ajan sitä tuttua työmatkareittiä aamulla töihin ja iltapäivällä kotiin.

Toki on selvää, että ajotapaa joutuu muuttamaan mm liikenneolosuhteiden mukaisesti ja ruuhkan keskellä jokainen joutuu sulautumaan liikenteen rytmiin. Todetaan vielä, että ennakoiva ajotapa on taloudellisessa ajamisessa keskiössä, eli seurataan sitä muuta liikennettä ja pyritään reagoimaan proaktiivisesti muuttuviin tilanteisiin.
 
Pidän itsekkäänä touhuna tai sitten vaan toiset on helvetin tyhmiä kun lähdetään hissunkissun liikennevaloista, se kertaantuu kokoajan sinne taaksepäin.
Ei ole ehkä itselle just taloudellisinta mutta kokonaisuudessaan on kun useampi pääsee samoilla valoilla, eikä se tarkoita että pitää mennä kumit ulvoen vaan lähdetään reippaasti. Eikä koske sitä ekaa vaan myös kaikkia siinä takana tulevia, ruuhka-aikaan saa pään kiehumaan kun näkee kuinka on moottitienopeuksien turvavälit lähtiessä.
Sitten jos on muutama auto rivissä niin aivan se ja sama, silloin itsekin ajan hissuksiin jos tiedän että joudun jäämään seuraaviin valoihin.
 
Joo, nimenomaan pitää lähteä reippaasti liikkeelle. Ja valoissa seistessä katse on siellä liikennevaloissa eikä edellä olevan auton takavaloissa. Tällöin nähdään heti, että valot ovat vaihtumassa vihreiksi eikä siinä tule ylimääräistä liikkeellelähtöviivettä.
 
Joo, nimenomaan pitää lähteä reippaasti liikkeelle. Ja valoissa seistessä katse on siellä liikennevaloissa eikä edellä olevan auton takavaloissa. Tällöin nähdään heti, että valot ovat vaihtumassa vihreiksi eikä siinä tule ylimääräistä liikkeellelähtöviivettä.
Mennään tohon Mechelinille. ABC:n kohdalla se hidastelija alkaa hidastamaan kun edessä on punaiset, kaikki takana jarruttaa samaan nopeuteen. Hidastelija ei tajua, että noin rajoitusten mukaan ajamalla ne valot kerkee vaihtumaan. Valot vaihtuu vihreeksi jo puolessa välissä, hidastelijan takia valoista kerkeää vain pari autoa.

Normaali kuski on ABC:n kohdalla, se jatkaa normaalia vauhtia eikä kukaan takana hidasta, autot painaa letkana valoista läpi.

Mutta säästipä mummo 10 senttiä rahaa kun ajoi alinopeutta keskustassa.

Onneksi siinä on kaksi kaistaa ja jos joku tekee hidastelijalle sen mitä se kaipaa, vetää ohitte oikealta sen eteen, niin hidastelija vilkuttelee valoja koska hänen rauhallista matkaa on häiritty, ei ole, aja vaan hitaasti, me mennään ohi jos päästään.
 
Mennään tohon Mechelinille. ABC:n kohdalla se hidastelija alkaa hidastamaan kun edessä on punaiset, kaikki takana jarruttaa samaan nopeuteen. Hidastelija ei tajua, että noin rajoitusten mukaan ajamalla ne valot kerkee vaihtumaan. Valot vaihtuu vihreeksi jo puolessa välissä, hidastelijan takia valoista kerkeää vain pari autoa.

Normaali kuski on ABC:n kohdalla, se jatkaa normaalia vauhtia eikä kukaan takana hidasta, autot painaa letkana valoista läpi.

Mutta säästipä mummo 10 senttiä rahaa kun ajoi alinopeutta keskustassa.

Onneksi siinä on kaksi kaistaa ja jos joku tekee hidastelijalle sen mitä se kaipaa, vetää ohitte oikealta sen eteen, niin hidastelija vilkuttelee valoja koska hänen rauhallista matkaa on häiritty, ei ole, aja vaan hitaasti, me mennään ohi jos päästään.
Toi nyt ei edes ole sitä oikeaa taloudellista ajamista, mitä muuten on vieraassa ympäristössä aika vaikea edes harrastaa. Siihen liittyy sellainen asia kuin liikennevalojen toiminnan opettelu siellä missä itse pääasiassa liikkuu. Silloin osaa sovittaa ajonopeutensa sillä tavalla, että saapuu liikennevaloihin suurinta mahdollista nopeutta juuri kun ne vaihtuu. Ja ihan jokainen takana tuleva kiittää, koska valoista pääsee useampi. Suurin mahdollinen nopeus ei ole tässä tapauksessa nopeusrakoituksen mukainen nopeus, vaan se riippuu reitistä ja valoista. Voi olla esimerkiksi paljon järkevämpää kiihdyttää vain neljänkymppiin ja ajaa neljääkymppiä seuraavista valoista läpi, kuin kiihdyttää viiteenkymppiin kuin raivopää ja jäädä sitten seuraaviin valoihin nussimaan.

Olette molemmat YJT:n kanssa tavallaan oikeassa, mutta puhutte saman asian eri ääripäistä.
 
Mennään tohon Mechelinille. ABC:n kohdalla se hidastelija alkaa hidastamaan kun edessä on punaiset, kaikki takana jarruttaa samaan nopeuteen. Hidastelija ei tajua, että noin rajoitusten mukaan ajamalla ne valot kerkee vaihtumaan. Valot vaihtuu vihreeksi jo puolessa välissä, hidastelijan takia valoista kerkeää vain pari autoa.

Normaali kuski on ABC:n kohdalla, se jatkaa normaalia vauhtia eikä kukaan takana hidasta, autot painaa letkana valoista läpi.

Mutta säästipä mummo 10 senttiä rahaa kun ajoi alinopeutta keskustassa.

Onneksi siinä on kaksi kaistaa ja jos joku tekee hidastelijalle sen mitä se kaipaa, vetää ohitte oikealta sen eteen, niin hidastelija vilkuttelee valoja koska hänen rauhallista matkaa on häiritty, ei ole, aja vaan hitaasti, me mennään ohi jos päästään.
Nyt sinä puhut hidastelijoista, minä puhun ennakoivasta ajamisesta. Totta kai jos on tiedossa että paikassa ei tarvitse hidastaa niin silloin ei hidasteta. Ennakoiva ajaminen kuuluu oleellisesti taloudelliseen ajotapaan.

Mutta nyt olet saamassa jutun juonesta kiinni: käy testaamassa käytännössä. Koska et voi tietää, miten muut ajavat, sinun täytyy itse kokeilla ennakoivaa ajamista. Ota joku verrokkiauto joka ajaa samaan suuntaan viereisellä kaistalla, ja aja itse siten että kun näet punaiset valot edessä, hidastat sillai sopivasti että pyrit olemaan valojen lähellä sillä hetkellä kun valot alkavat vaihtua vihreiksi. Se valoissa seissyt auto jää kuin tikku pask... No, tajuat kyllä sitten.

Toki pitää huomata, että aina se valoihin rullaaminen ei onnistu.
 
Zone-sarja -42%
Niin siis eihän sitä kilometrin päästä kannata yrittää arvata että millon vaihtuu, en minäkään joka valoihin niin yritä tähdätä keinolla millä hyvänsä vaan jos voin olla pysähtymättä hidastamalla sekuntien verran niin hyvä. Jos tietyssä paikassa perässä tulee pitkä letka niin hyväksyn kohtaloni ja sen 0,001€ menetyksen ja menen normaalilla vauhdilla punaisiin odottamaan.

En tiedä onko hidas liikkeelelähtö edes sen taloudellisempaa, reippaasti vaan se seuraava matkavauhti päälle ja sitten pyritään pitämään se. Samoin rampeissa liittyessä on ärsyttävää kun pelätään kaasupoljinta, toki sielläkin on hyvä vähän sihtailla jo kauempaa että mihin rakoon menee. Kunhan ei häiritse muuta liikennettä hyppäämällä sekaan 10kmh hitaammin kuin muut.

Eli taloudellinen ja ennakoiva ajaminen =/= ärsyttävä matelu.
 
En tiedä, mitä @kaseiini suojeli, kun kirjoitin vastaukseni hänen viestiinsä. Kaseiini kuitenkin ilmeisesti oli huolissaan peräänajoista, ja ilmeisesti oli sitä mieltä että rauhallinen hidastaminen aiheuttaa peräänajoja. Tämä on toki vain minun tulkintani toisen kirjoittajan tekstistä.
Minusta rauhallinen hidastaminen ei voi aiheuttaa minkäänlaista peräänajoa. Mahdollisen ärsytyksen ymmärrän.
Et ilmeisestikään ole perehtynyt aiheeseen, kun luulet että hidas lähteminen kuuluu taloudelliseen ajamiseen. Taisin viimeksi eilen kirjoittaa tähän ketjuun, että nimenomaan täytyy kiihdyttää ripeästi matkanopeuteen.
En ole lainkaan perehtynyt aiheeseen. Silti ajattelen, että nopsasti matkavauhtiin -tyyli olisi taloudellisesti järkevintä. Vaikuttaa siltä, että monet muut eivät myöskään ole asiaan perehtyneet tai ehkä he hidastellessaan tai äärimmäisen hitaasti kiihdyttäessään noudattavat jotain muuta ajotapaa. Ehkä ajattelen tässäkin asiassa jotenkin väärin.

Mua ei suoranaiseti kiinnosta kenenkään ajotapa, lukuunottamatta turvallisuutta. Silti tykkäisin, että jokainen tienkäyttäjä pääsisi mahdollisimman helpolla, saisi ajaa niin taloudellisesti kuin pystyy, mutta jos kukaan on tulppana muulle liikenteellä, pidän ajotapaa yleisellä tasolla "vääränä". Tästä malliesimerkki on etuajo-oikeutettuna toiselle ajoneuvolle "hyvän hyvyyttään" ajo-oikeuden antaminen, jolloin kaikki joutuvat odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom