Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Brake checking on muuten kusipäisintä kusipäisyyttä mitä ihminen voi tehdä. Suosittelen lopettamaan. En ole ikinä moisen uhriksi joutunut, mutta olen nähnyt ihan tarpeeksi dashcam-videoita. Se on vielä alhaisempaa idiotismia kuin liikenteessä törttöily, koska se on täysin tahallista ja siinä vajoaa vielä alemmas kuin vastapuoli.
Tietysti ensin näytän vaan valoja tai hidastan vaan just sen verran että takana herätään todellisuuteen, en minä koskaan rajusti jarruttele kun siinä on jo oma niskakin vaarassa. Valoihin ryömiessä korkeintaan kun siinä pahin lopputulos on peräkoukun kuva kilvessä mutta jos siinä tilanteessa törmää niin on kyllä ihan oma vika eikä minun. Saman kohtelun saa liian lähellä ajavatkin jotta ymmärtäisivät jättää turvaväliä jos minulla ei itsellä ole tilaa kiihdyttää kauemmas, yleensä sekään ei auta kun kohta ollaan taas haistelemassa takakonttia. Sitä kun ei tiedä että milloin joutuu oikeasti tekemään hätäjarrutuksen niin vitun typeräähän se on aiheuttaa samalla peräänajo vaikka tiellä on kyllä pituussuunnassa tilaa.

Jätän siis itsekin mahdollisuuksien mukaan sen verran tilaa aina edelläajavaan että pystyisin pysähtymään ajoissa vaikka edessä lyötäisiin liinat kiinni tai hän hidastaa ja kääntyy, mikä yleensä tapahtuu niin että vilkkuviiksi kääntyy vasta ratin mukana. Myös jo senkin takia kun ihmiset perseilee mitä sattuu, ei tiedä minne ovat menossa, eivät käytä vilkkua ja vauhti seilaa niin on helpompi itsekin ajaa kun ei heti edessä joku törttöile.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen ollut huomaavinani, että tällainen ns. "alinopeuden" ajaminen on yleistymään päin koko ajan. Nopeusrajoitus ajatellaan suurimpana sallittuna nopeutena ja nopeusmittarin näyttämä lukema pyritään pitämään siinä maksimissaan nopeusrajoituksen osoittamassa tai hitusen alle. No näinhän se tietysti pitäisi ollakin, mutta mun näkökulmasta, kun olen nuoresta asti tottunut ajamaan mittarinopeutta kympin yli rajoituksen, suurin osa ihmisistä ajaa liian hiljaa ja se luo vitutusta. Sit se on sitä jatkuvaa ohituspaikan kyttäämistä. Pitäisi kai vain sopeutua itse.
Ihan samaa asiaa olen kironnut jo useita vuosia ja tuntutu tosiaan, että ollaan menty vaan huonompaan suuntaan. Juuri koskaan ei pysty enää taittamaan matkaa rennosti Lapin läänin eteläpuolella vaan se on jatkuvasti ohituspaikkojen kyttäystä, kun ihmiset ajelevat alinopeutta ja vauhti pumppaa, joka on vielä ärsyttävämpää, kuin stabiili alinopeus. Vaikka onkin adaptoituva cruise niin en minä ainakaan rupea jurnuttamaan alinopeutta jossain pumppaavassa jonossa vaan ohi se on mentävä. Itsekin ajan aina 11km/h mittarinopeutta yli rajoituksen ja se pysyy sakkorajan alapuolella. En siis mikään kaahailija ole.
 
Ite ajan 8-10km kovempaa mittarin mukaan.Ärsyttää kun motarilla on ohittamassa niin jotkut tulee jäätävää vauhtia takaa iha perään kiinni roikkumaan ja jotkut vilkuttelee valoja on kyllä pari kertaa käpy palanut. IHAN kuin pitäisi väistää heti kun joku ajaa reipasta ylinopeutta. Jättäkää se turvaväli Pellet.
 
Brake checking on muuten kusipäisintä kusipäisyyttä mitä ihminen voi tehdä. Suosittelen lopettamaan. En ole ikinä moisen uhriksi joutunut, mutta olen nähnyt ihan tarpeeksi dashcam-videoita. Se on vielä alhaisempaa idiotismia kuin liikenteessä törttöily, koska se on täysin tahallista ja siinä vajoaa vielä alemmas kuin vastapuoli.
Sanoisin, että isompi vaara on oman ajoneuvon etu- kuin takapuolella.

Tällainen keissi tuli vastaan pari päivää sitten. Ohituskaistatiellä pyrin edellä hitaasti ohittavasta ohi. Sitten alkoi jarruttelu ja nyrkin puiminen. Kun pääsin ohi, niin ihan kiimassa liimautui perään ja välkytteli valoja. Ihmettelin, mitä hyötyä siitä sitten oli, mutta epäselväksi jäi. Ehkä siitä tuli nautintoa.

Homma olisi hoitunut helposti kahdella tavalla: Olisin jäänyt vähän kauemmaksi ennen ohittamista, tai siinä vaiheessa kun hän näki (oletettavasti hän seurasi liikennettä takanaan), että lähestyn häntä ohitustarkoituksessa, niin ihan pienellä pintakaasun kosketuksella kaikki olisivat päässeet joustavasti.

Ehkä jotkut pitävät liikenteessä kiukuttelusta. Ja on niitä elämäntapakiukuttelijoitakin.
 
Onneksi nykyään on rakennettu moottoriteitä lähes joka suuntaan, niin saa kaikessa rauhassa körötellä vanhoja valtateitä pitkin, ilman että viiden kilometrin välein tekee mieli murhata jonkun kusipään. Vielä nykyään kun harvemmin on kiire mihinkään, varsinkaan kotiin.
 
Sanoisin, että isompi vaara on oman ajoneuvon etu- kuin takapuolella.

Tällainen keissi tuli vastaan pari päivää sitten. Ohituskaistatiellä pyrin edellä hitaasti ohittavasta ohi. Sitten alkoi jarruttelu ja nyrkin puiminen. Kun pääsin ohi, niin ihan kiimassa liimautui perään ja välkytteli valoja. Ihmettelin, mitä hyötyä siitä sitten oli, mutta epäselväksi jäi. Ehkä siitä tuli nautintoa.

Homma olisi hoitunut helposti kahdella tavalla: Olisin jäänyt vähän kauemmaksi ennen ohittamista, tai siinä vaiheessa kun hän näki (oletettavasti hän seurasi liikennettä takanaan), että lähestyn häntä ohitustarkoituksessa, niin ihan pienellä pintakaasun kosketuksella kaikki olisivat päässeet joustavasti.

Ehkä jotkut pitävät liikenteessä kiukuttelusta. Ja on niitä elämäntapakiukuttelijoitakin.
Nyt jäi vähän epäselväksi muutama asia:

Missä vaiheessa alkoi jarruttelu ja nyrkin puiminen? Kun olit vielä tämän ajoneuvon takana vai kun olit rinnalla?

Mainitsit että homma olisi hoitunut helpommin jos olisit jäänyt kauemmas ennen ohittamista. Arveletko siis, että ajoit liian lähelle edellä ajavaa ennen kuin lähdit ohi ja sen takia sillä paloi käpy?

Miten edellä ajavan pintakaasun kosketus olisi helpottanut sun ohittamista?
 
Nyt jäi vähän epäselväksi muutama asia:

Missä vaiheessa alkoi jarruttelu ja nyrkin puiminen? Kun olit vielä tämän ajoneuvon takana vai kun olit rinnalla?

Mainitsit että homma olisi hoitunut helpommin jos olisit jäänyt kauemmas ennen ohittamista. Arveletko siis, että ajoit liian lähelle edellä ajavaa ennen kuin lähdit ohi ja sen takia sillä paloi käpy?

Miten edellä ajavan pintakaasun kosketus olisi helpottanut sun ohittamista?
Olin ohituskaistalla, ajatuksena ehtiä ohi oikeaa kaistaa ajavasta sekä edelläni jo ohittavasta autosta ennen ohituskaistan päättymistä. Mun vauhti oli vähän suurempi kuin edelläni ohittavalla ja saavutin hänet asetetulla vakionopeudella n. 100 metrin matkan aikana. Ajoin hänen mielestään liian lähelle. Sikäli kun hän seurasi liikennettä takanaan, ihan pieni ennakointi ja nopeuden nosto olisi riittänyt siten, että kaikki olisivat voineet liikkua kenenkään pillastumatta. Vastaavasti minä olisi voinut jäädä hänen mielestään turvallisen etäisyyden päähän ja kiihdyttää sitten isommalla vauhdilla ohi ennen kaistan päättymistä, kun hän olisi palannut ohituksensa jälkeen oikealle.
 
En joudu ajamaan mitenkään erityisen paljon näitä 80-100 yksikaistaisia teitä, mutta olen nykyään etenkin adaptiivisen vakkarin myötä alkanut vaan tyytyä siihen että jos on ruuhkaa niin sitten siinä satasen tiellä mennään kasikymppiä, koska aina löytyy uusi tulppa kun edellisestä pääsee ohi. Meneehän siinä enemmän aikaa mutta olen huomannut että olen aivan totaalisen puhki pitkän ajomatkan jälkeen, jos joutuu jatkuvasti kyttäämään ohitusta ja raivoamaan edessä menevälle. Perillä ollaan vähän aiemmin mutta mitään ei jaksa enää tehdä. Säästää ihan helvetisti energiaa kun lähtee ajoissa ja hyväksyy sen että matkassa menee vähän kauemmin. Tottakai jos joku ihan traktori tulee eteen niin ohitetaan, ja tiedän myös että joillain ei ole mahdollisuutta varata jatkuvasti enemmän aikaa matkaamiseen. Alkaa vaan nykyään olla muutenkin tuo autossa istuminen sen verran mukavaa puuhaa verrattuna männävuosien kotteroihin, että otan sen melkein omana aikana poissa hälinästä. Penkki kun on mukava ja auto ei stressaa vaan ajaa melkein itsekseen niin pistän vaan podcastit/kirjat soimaan ja relaan. Toki samalla sitten olen osa sitä, mitä ennen pidin ongelmana, eli ihmiset jotka pidentävät letkoja sillä etteivät ohita. Kyllä minä siinä vaiheessa rekan ohitan, jos huomaan että itse olen se pääsyy ruuhkautumiseen koska peesaan rekkaa niin ettei takana uskalleta enää ohitella.

Noita ihan totaalisia raivopäitä jossain moottoritiellä taas halveksun totaalisesti ja toivon aina että ajaisivat sillalta alas tai muuten vaan delaisivat autopalossa. Jos ohitan vasemmalla kaistalla 135-140 lasissa ja takana tuleva alkaa hinkuttaa puskuria ja välkyttelee valoja niin tipautan aina nopeutta saman tien pois kympillä ihan vaan vittuillakseni. Kerran joku kaistapää tämän jälkeen ajeli vieressä ja näytteli jotain pistoolieleitä kohti, harmi ettei ole oikein mitään keinoa ehdottaa että pysähdytään ihmeessä keskustelemaan asiasta seuraavalle lepopaikalle. Sama pätee näiden kanssa jotka lähtevät ohittelemaan niin mottipäisissä väleissä valtatiellä, että joutuu itse jarruttamaan ja antamaan tilaa etteivät törmää vastaantulijaan, toivottavasti helvetissä on erityinen paikka varattuna näille.

Täällä päin huomaa taajamassa muuten hienosti, että kaupunki kuuluu eläkeläisille. Lähestulkoon aina löytyy edeltä jossain vaiheessa se tyyppi joka ajaa 30-40km/h ties miten pitkän pätkän, etenkin jos keli on yhtään sateinen tms. Ei näitä jossain Tampereella tai Helsingissä käydessä ikinä tule eteen. Taajamassa ei paljoa viitsi ohitellakaan, jostain syystä nämä ärsyttävät ihan helvetisti enemmän kuin isolla tiellä hidastelijat vaikka hukattu aika on vieläkin mitättömämpi. Kyllähän tuon ymmärtää että pitää ajaa varovasti jos ikää on 80+ ja reaktiot ovat samalla tasolla sinivalaan kanssa, mutta... 🤬 Nykyautoilla yleisesti ottaen muutenkin saa jo aika pahasti tötöillä että se hallinta lähtisi, pois lukien liukkaat kelit. Tästä huolimatta ajellaan kuin olisi joku 35-vuotias Samara alla sileillä renkailla.

Yleisesti ottaen muutenkaan ei nykyään(?) enää ymmärretä sellaista asiaa kuin mittarivirhe. Taajamassa vedetään oikeasti 40-45kmh kun mittari näyttää 50 ja isolla tiellä ajellaan seiskakymppiä mittarin epäilemättä näyttäessä 80. Luulisi tuon nyt jo about kaikkien tietävän, vai onko se vaan niin ihanaa ajella alinopeudella?
 
Zone-sarja -42%
En joudu ajamaan mitenkään erityisen paljon näitä 80-100 yksikaistaisia teitä, mutta olen nykyään etenkin adaptiivisen vakkarin myötä alkanut vaan tyytyä siihen että jos on ruuhkaa niin sitten siinä satasen tiellä mennään kasikymppiä, koska aina löytyy uusi tulppa kun edellisestä pääsee ohi. Meneehän siinä enemmän aikaa mutta olen huomannut että olen aivan totaalisen puhki pitkän ajomatkan jälkeen, jos joutuu jatkuvasti kyttäämään ohitusta ja raivoamaan edessä menevälle. Perillä ollaan vähän aiemmin mutta mitään ei jaksa enää tehdä. Säästää ihan helvetisti energiaa kun lähtee ajoissa ja hyväksyy sen että matkassa menee vähän kauemmin. Tottakai jos joku ihan traktori tulee eteen niin ohitetaan, ja tiedän myös että joillain ei ole mahdollisuutta varata jatkuvasti enemmän aikaa matkaamiseen. Alkaa vaan nykyään olla muutenkin tuo autossa istuminen sen verran mukavaa puuhaa verrattuna männävuosien kotteroihin, että otan sen melkein omana aikana poissa hälinästä. Penkki kun on mukava ja auto ei stressaa vaan ajaa melkein itsekseen niin pistän vaan podcastit/kirjat soimaan ja relaan. Toki samalla sitten olen osa sitä, mitä ennen pidin ongelmana, eli ihmiset jotka pidentävät letkoja sillä etteivät ohita. Kyllä minä siinä vaiheessa rekan ohitan, jos huomaan että itse olen se pääsyy ruuhkautumiseen koska peesaan rekkaa niin ettei takana uskalleta enää ohitella.
Ihan samoin olen tehnyt oikeastaan aina. Jos tiellä on piiitkä jono tai useita jonoja niin pitkälle kuin näen, niin tiedän etten voita matka-ajassa juuri mitään vaikka ohittelen kuin heikkopäinen. Ajelen kerran-pari vuodessa vitostietä ja se on ollut joka kerta tosi ruuhkainen. Siinä on niitä ohituskaistoja kyllä paljon, mutta välillä pistää miettimään kannattaako niidenkään käyttäminen, koska autoja nyt vain on niin paljon. Sit lipsahtaa pahasti ylinopeuden puolelle kun yrittää päästä mahdollisimman monesta ohi kerralla. Niitä ohituskaistoja on sinne onneksi lisätty ja ollaan lisäämässä, niin se on helpottanut tilannetta. Ennen se oli vielä vaikeampi tie ajella.

Mutta siitä päästäänkin tähän uuteen Lahden ohitustiehen, vai mikä kehätie onkaan? Eli tämä uusi pätkä 12-tietä mikä menee nykyään Lahden ohi ettei tarvitse jurnuttaa seitsemääkymppiä melkein keskustan läpi. Suuri parannus entiseen, mutta mikä vitun järki siinä on, että siellä moottoritien päässä se on kaksi kaistaa suuntaansa ja nopeusrajoitus 80 ja toisessa päässä yksi kaista suuntaansa ja nopeusrajoitus 100? Kaiken kukkuraksi satasen alueella on aika lailla nolla ohituspaikkaa. En ole vielä kertaakaan päässyt ajamaan sitä satasen pätkää nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella kun aina joku nussii siinä edessä. Oliko niin helvetin vaikeaa tehdä se koko pätkä kahdella kaistalla per suunta ja laittaa satasen rajoitus koko osuudelle? Vituttaa kun hyvää ajatusta tien muuttamisesta ei viety loppuun asti, vaan sekin piti pilata.
 
Kortti pois niiltä jotka valuu valoihin kävelyvauhtia, järjettömän ärsyttävää. Mikä vitun aivovamma päässä pitää olla ettei voi ajaa sinne normaalisti ja jarruttaa? Siellä saattaa olla takana letka joista osa on keskellä risteystä venaamassa että tää mulkku viitsii edetä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaupungissa missä on enemmän ku yksi auto tulossa niihin valoihin toi on täysin älyvapaata. Jotkut oikeesti kuvittelee olevansa kovinkin nokkelia, mutta sujuvan liikenteen kannalta toi on täysin älytöntä.
 
Siinä on ajatuksena ennakoiva ajotapa; kun ei tarvitse pysähtyä niin on nopeammin perillä.
Niin, mitäs sitä muista välittämään. Hienoa ajamista. Et varmaan liiemmin ole kaupungissa ajanut, jossa valojen väli on lyhyt. Siellä ne muut odottaa edellisissä valoissa kun herra on maailman napa eikä välitä vittuakaan muista.
 
Kaupungissa missä on enemmän ku yksi auto tulossa niihin valoihin toi on täysin älyvapaata. Jotkut oikeesti kuvittelee olevansa kovinkin nokkelia, mutta sujuvan liikenteen kannalta toi on täysin älytöntä.
Ei tietenkään toimi pahimpaan ruuhka-aikaan, kuten ei myöskään sellainen viime hetkellä valoihin jarruttaminenkaan, mutta ihan normaalissa kaupunkiliikenteessä toimii hyvin.
 
Niin, mitäs sitä muista välittämään. Hienoa ajamista. Et varmaan liiemmin ole kaupungissa ajanut, jossa valojen väli on lyhyt. Siellä ne muut odottaa edellisissä valoissa kun herra on maailman napa eikä välitä vittuakaan muista.
Olen itse asiassa asunut mm. Punavuoressa, Ruoholahdessa, Etu-Töölössä ja Kampissa, jos nämä ovat sinulle riittävän kaupunkimaisia alueita. Lisäksi ajan työssäni autolla juurikin Helsingin kantakaupungin alueella ja lähiympäristössä.
 
Olen itse asiassa asunut mm. Punavuoressa, Ruoholahdessa, Etu-Töölössä ja Kampissa, jos nämä ovat sinulle riittävän kaupunkimaisia alueita. Lisäksi ajan työssäni autolla juurikin Helsingin kantakaupungin alueella ja lähiympäristössä.
No älä pliis aja enää. Tai sitten aja kuten pitää älälä hidastele siellä muiden kustannuksella. Ettei nyt olis taksikuski kyseessä ja ne nyt ajaa miten huvittaa, jättää mihin huvittaa.
 
Niin, mitäs sitä muista välittämään. Hienoa ajamista.
Yhtälailla ne takana tulevat pääsevät niistä valoista pysähtymättä, eikä tota valumista tosiaan ole mikään tarkoitus aloittaa 100m päässä valoja, mut oon kyl samaa mieltä, et aika turhaa hommaa henkilöautolla. Raskaalla kalustolla toi on merkittävä säästö polttoaineessa, kun matka etenee pysähtymättä.
 
Raskaalla kalustolla toi on merkittävä säästö polttoaineessa, kun matka etenee pysähtymättä.
Raskas nyt on eri asia, niiden pitää muutenkin soveltaa tuolla älyttömästi. Ne pitäis aina ottaa huomioon ja antaa tilaa kääntyä risteyksissä, ettei änkee ulkokaistaa sen vierellä.
 
Esimerkiksi yksi risteys jossa mennään suoraan ja jonkin verran ennen risteystä tulee kaistat vasempaan ja oikeaan. Valot vaihtuu vihreelle samaan aikaan. Muutama auto jo valoissa ja joku alkaa hidastelemaan niin kun mä käännyn vasempaan ne kerkee vaihtua punaseksi, jos sillä kaistalla ei ole kääntyjiä. Koska joudun ajamaan tämän hidastelijan perässä.
Jos takana ei ole ketään niin toki silloin saa madella sielunsa kyllyydestä. Omasta mielestä kuvastaa nykyaikaa, ei siinä varmasti ole kyse siitä että haluaa vittuilla toisille, ei vaan oteta toisia huomioon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom