En joudu ajamaan mitenkään erityisen paljon näitä 80-100 yksikaistaisia teitä, mutta olen nykyään etenkin adaptiivisen vakkarin myötä alkanut vaan tyytyä siihen että jos on ruuhkaa niin sitten siinä satasen tiellä mennään kasikymppiä, koska aina löytyy uusi tulppa kun edellisestä pääsee ohi. Meneehän siinä enemmän aikaa mutta olen huomannut että olen aivan totaalisen puhki pitkän ajomatkan jälkeen, jos joutuu jatkuvasti kyttäämään ohitusta ja raivoamaan edessä menevälle. Perillä ollaan vähän aiemmin mutta mitään ei jaksa enää tehdä. Säästää ihan helvetisti energiaa kun lähtee ajoissa ja hyväksyy sen että matkassa menee vähän kauemmin. Tottakai jos joku ihan traktori tulee eteen niin ohitetaan, ja tiedän myös että joillain ei ole mahdollisuutta varata jatkuvasti enemmän aikaa matkaamiseen. Alkaa vaan nykyään olla muutenkin tuo autossa istuminen sen verran mukavaa puuhaa verrattuna männävuosien kotteroihin, että otan sen melkein omana aikana poissa hälinästä. Penkki kun on mukava ja auto ei stressaa vaan ajaa melkein itsekseen niin pistän vaan podcastit/kirjat soimaan ja relaan. Toki samalla sitten olen osa sitä, mitä ennen pidin ongelmana, eli ihmiset jotka pidentävät letkoja sillä etteivät ohita. Kyllä minä siinä vaiheessa rekan ohitan, jos huomaan että itse olen se pääsyy ruuhkautumiseen koska peesaan rekkaa niin ettei takana uskalleta enää ohitella.
Noita ihan totaalisia raivopäitä jossain moottoritiellä taas halveksun totaalisesti ja toivon aina että ajaisivat sillalta alas tai muuten vaan delaisivat autopalossa. Jos ohitan vasemmalla kaistalla 135-140 lasissa ja takana tuleva alkaa hinkuttaa puskuria ja välkyttelee valoja niin tipautan aina nopeutta saman tien pois kympillä ihan vaan vittuillakseni. Kerran joku kaistapää tämän jälkeen ajeli vieressä ja näytteli jotain pistoolieleitä kohti, harmi ettei ole oikein mitään keinoa ehdottaa että pysähdytään ihmeessä keskustelemaan asiasta seuraavalle lepopaikalle. Sama pätee näiden kanssa jotka lähtevät ohittelemaan niin mottipäisissä väleissä valtatiellä, että joutuu itse jarruttamaan ja antamaan tilaa etteivät törmää vastaantulijaan, toivottavasti helvetissä on erityinen paikka varattuna näille.
Täällä päin huomaa taajamassa muuten hienosti, että kaupunki kuuluu eläkeläisille. Lähestulkoon aina löytyy edeltä jossain vaiheessa se tyyppi joka ajaa 30-40km/h ties miten pitkän pätkän, etenkin jos keli on yhtään sateinen tms. Ei näitä jossain Tampereella tai Helsingissä käydessä ikinä tule eteen. Taajamassa ei paljoa viitsi ohitellakaan, jostain syystä nämä ärsyttävät ihan helvetisti enemmän kuin isolla tiellä hidastelijat vaikka hukattu aika on vieläkin mitättömämpi. Kyllähän tuon ymmärtää että pitää ajaa varovasti jos ikää on 80+ ja reaktiot ovat samalla tasolla sinivalaan kanssa, mutta...
Nykyautoilla yleisesti ottaen muutenkin saa jo aika pahasti tötöillä että se hallinta lähtisi, pois lukien liukkaat kelit. Tästä huolimatta ajellaan kuin olisi joku 35-vuotias Samara alla sileillä renkailla.
Yleisesti ottaen muutenkaan ei nykyään(?) enää ymmärretä sellaista asiaa kuin mittarivirhe. Taajamassa vedetään oikeasti 40-45kmh kun mittari näyttää 50 ja isolla tiellä ajellaan seiskakymppiä mittarin epäilemättä näyttäessä 80. Luulisi tuon nyt jo about kaikkien tietävän, vai onko se vaan niin ihanaa ajella alinopeudella?