Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pimeä maantie, vastaantulija näppää pitkät päälle sopivasti puoli sekuntia ennen kohtaamista.
Niin ne nykyään opettaa autokoulussa. Opetettiin jo 20 vuotta sitten kun itse ajoin kortin. Koen sen henkilökohtaisesti niin ärsyttäväksi, että en toteuta itse kyseistä tapaa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Häh! Opetetaan sokaisemaan vastaantulija? Kerrottiinko mikä on toimenpiteen peruste?
Pimeällä vastaan tulevan auton valoja ei pidä tuijottaa, vaan omaa kaistaa ja pöpelikköä mistä oletettu ötökkä saattaa hyökätä (esim. hirvi) auton alle. Ja pitkien päälle/pois pistäminen opetettiin sen mukaan miten saadaan omalle kaistalle paras ja pisin näkyvyys kokoajan. yms. tms.
Näin mä muistelisin autokouluaikoja.
Sekin missä vaiheessa pitkät pitää ottaa pois päältä vastaan tulevan auton tullessa, niin on aika lyhytmatka loppujen lopuksi ja itsellä ainakin tulee semmonen fiilis, että on liian lyhyt matka. Mutta sitten kun samantein jos valopilkun näkee vastaan tullessa ja täräyttää lyhkäset päälle, niin aika pitkä pimeä kohta siihen jää.
 
Pimeällä vastaan tulevan auton valoja ei pidä tuijottaa, vaan
Tuijottamattakin "sokaisee", mikäli näkymiä silmäilee tuulilasista. Ilkeä tunne ja haittaa kyllä näköhavaintojen tekemistä muutaman sekunnin ajan.

Ja pitkien päälle/pois pistäminen opetettiin sen mukaan miten saadaan omalle kaistalle paras ja pisin näkyvyys kokoajan.

Ulottaisin tavoitteeksi, että molemmilla on paras ja pisin näkyvyys.
 
Häh! Opetetaan sokaisemaan vastaantulija? Kerrottiinko mikä on toimenpiteen peruste?
Se ettei ne puoli sekuntia ennen aikojaan päälle laitetut pitkät häikäise kun ollaan jo valokeilan sivussa ja sillä maksimoidaan hyvän näkyvyyden aika. Voihan se olla, että heti sen vastaan tulevan auton jälkeen tuleekin hirvi. Eihän se oikeasti häikäise, mutta se välähdys on todella, todella ärsyttävä ja itse olen kyllä tuon järkevyydestä aivan toista mieltä, vaikka ymmärrän perusteen.
 
Se ettei ne puoli sekuntia ennen aikojaan päälle laitetut pitkät häikäise kun ollaan jo valokeilan sivussa ja
Jotain se minun näkökyvylleni tekee, sillä sen jälkeen on parin sekunnin etsikkoaika.

sillä maksimoidaan hyvän näkyvyyden aika. Voihan se olla, että heti sen vastaan tulevan auton jälkeen tuleekin hirvi.

Senpä takia juuri näkisin mieluusti mahdollisimman paljon ja nopeasti vastaantulijan taakse.

itse olen kyllä tuon järkevyydestä aivan toista mieltä, vaikka ymmärrän perusteen.

Peruste on hyvä. Omalla kohdallani se ei ikävä kyllä täysin vastaa toteutumaa.
 
Zone-sarja -42%
Olen joskus ajellessa miettinyt, että pitäisi väkertää autoon järjestelmä, joka heittää pitkät myös päälle, jos vastaantulija tekee niin liian ajoissa. Muistan myös näin opetetun autokoulussa, mutta en näe siinä mitään järkeä, aiheuttaa turhaa vilkkua silmiin.

Joten siitä ajatus logiikalle, joka näppäisi omat pitkät myös päälle samaan aikaan. Ihmisaivothan sitä ei ehdi tehdä, mutta kone ehtisi.
 
Käsittämätöntä touhua, nää on niitä mitkä sitten maantiellä myöskin ajavat alinopeutta ja kun tulee se ohituskaista-alue niin kiihdyttävät ylinopeuteen, ohituskaistan päätyttyä sitten takaisin alinopeuteen.

Toiminta liittymissä taitaa olla jopa enemmistölle autoilijoista hämärän peitossa. Kiihdytyskaistalla on tarkoitus kiihdyttää, että pääsee liikenteen virtaan, mutta toki on väistämisvelvollisuus.
Siinä päätiellä ajavan velvollisuus on pitää järkevää turvaväliä edellä ajavaan nähden ja ajella ennakoitavasti. Eli siihen vällin ehtii autolla ja liikenne sujuu.
On käsittämätöntä myös toisin päin, kun edessä on 5 autonmittaa väliä, niin siinä kiihdytyskaistalla joku uuvattii vilkku päällä haluaa liittyä nimenomaan mun kylkeen, eikä siihen tilaan edessa (tai mahd. takana). Ei ole siinä päätiellä ajavan tehtävä miettiä mikähän olis just optimi kohta mihin joku sieltä halauaisi liittyä ja tehdä tilaa ja vekslailla nopeutta, että se pääsee johonkin favourite spottiin. Jos et ehdi eteen, jää taakse.
Jos ei ole ruuhkaa niin saatan väistää toiselle kaistalle mikä on kyllä oikeasti sakotuksen paikka jos virkavalta osuu kohdalle mutta muuten pidän nopeuden ja paikan, monta kertaa vituttaa kun ihmiset alkaa jarruttelemaan siinä oikealla kaistalla ajatuksena ilmeisesti helpottaa sieltä kiihotuskaistalta tulevien liittymistä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei ole ruuhkaa niin saatan väistää toiselle kaistalle mikä on kyllä oikeasti sakotuksen paikka jos virkavalta osuu kohdalle mutta muuten pidän nopeuden ja paikan, monta kertaa vituttaa kun ihmiset alkaa jarruttelemaan siinä oikealla kaistalla ajatuksena ilmeisesti helpottaa sieltä kiihotuskaistalta tulevien liittymistä.

Mä ihmettelen miksi tota kaistanvaihtoa niin demonisoidaan. Onhan se muutenkin ihan normaalia liikenteessä eikä kukaan sakota vaikka vaihtaisit kaistaa "ilman syytä". Raskas liikenne tekee useimmiten tota kaistanvaihtoa mitä itte asiaa seurannut. Hyvä niin.
Fiksumpaa tosiaan vaihtaa kaistaa ajoissa kuin alkaa kiihdyttelemään/jarruttelemaan tai muuten arvuuttelemaan kiihdytyskaistalla olevan aivoituksia.
Mut edelleen olen sitä mieltä että järkevä turvaväli ja se että ei muuta nopeutta päätiellä on ne perusjutut.
 
Mä ihmettelen miksi tota kaistanvaihtoa niin demonisoidaan. Onhan se muutenkin ihan normaalia liikenteessä eikä kukaan sakota vaikka vaihtaisit kaistaa "ilman syytä". Raskas liikenne tekee useimmiten tota kaistanvaihtoa mitä itte asiaa seurannut. Hyvä niin.
Fiksumpaa tosiaan vaihtaa kaistaa ajoissa kuin alkaa kiihdyttelemään/jarruttelemaan tai muuten arvuuttelemaan kiihdytyskaistalla olevan aivoituksia.
Mut edelleen olen sitä mieltä että järkevä turvaväli ja se että ei muuta nopeutta päätiellä on ne perusjutut.
Moni oikealla kaistalla ajaa paljon hiljempaa kuin ohittavalla kaistalla niin tulee jarrutuksia jne. jotka etenkin ruuhka-aikana kertautuu. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun sieltä tullaan ajamaan alle satasta vasemmalle kaistalle.
Rekoille annan aina tietä kun tiedän ettei oo helppoa kiihdyttää ja kun joutuu muutenkin ohittamaan.
 
Moni oikealla kaistalla ajaa paljon hiljempaa kuin ohittavalla kaistalla niin tulee jarrutuksia jne. jotka etenkin ruuhka-aikana kertautuu. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun sieltä tullaan ajamaan alle satasta vasemmalle kaistalle.
Rekoille annan aina tietä kun tiedän ettei oo helppoa kiihdyttää ja kun joutuu muutenkin ohittamaan.

Joo järki mukana aina näissä, kaistanvaihdolla tarkoitan sellaista ajoissa helposti tehtyä, ei mitään äkkinäisiä liikkeitä vasemman kaistan harmiksi. Ite meen joka duuniaamu vihdintieltä kehäkolmoselle länteen päin ja siinä tiukka mutka ja perään aika lyhyt kiihdytyskaista, niin kaiken maailman sekoilut nähty. Ja todella monta kertaa ollut pysähtynyt auto kiihdytyskaistan päässä vilkku päällä. Ite oon joskus mennyt puoliksi vittuilleksani johonkin tiukkaan väliin, koska se on ääliömäistä kiihdyttää siihen edellä olevan perään, että kiihdytyskaistalta ei ainakaan eteen pystyttäisi liittymään koska "minä ensin". Siitähän se kaaos seuraisi jos kaikilla turvaväli olisi alle 1 auton mitta.
 
Jos ei ole ruuhkaa niin saatan väistää toiselle kaistalle mikä on kyllä oikeasti sakotuksen paikka jos virkavalta osuu kohdalle mutta muuten pidän nopeuden ja paikan, monta kertaa vituttaa kun ihmiset alkaa jarruttelemaan siinä oikealla kaistalla ajatuksena ilmeisesti helpottaa sieltä kiihotuskaistalta tulevien liittymistä.
"Väistyn" aina vasemmalle, jos se tekee jonkun liittymisen ajovirtaan helpommaksi, eikä häiritse takaa tulevaa liikennevirtaa. Saa tulla antamaan sakkoa, mutta pitää olla hyvät perusteet. :) Annan tietä mieluummin kuin jarrutan tai kiihdytän.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla sai ajaa 100 km/h. Tästä viikosta kevääseen mennään 80 km/h.

Viime viikolla koin tarvetta ohittaa, tällä viikolla en. Iso osa ihmisistä on ajanut maaliskuusta viime viikoon 90 km/h, ja nyt kun nopeutta on pudotettu, ajetaan edelleen 90 km/h.

Mit vit, kys epätiet?
 
Olen joskus ajellessa miettinyt, että pitäisi väkertää autoon järjestelmä, joka heittää pitkät myös päälle, jos vastaantulija tekee niin liian ajoissa. Muistan myös näin opetetun autokoulussa, mutta en näe siinä mitään järkeä, aiheuttaa turhaa vilkkua silmiin.

Joten siitä ajatus logiikalle, joka näppäisi omat pitkät myös päälle samaan aikaan. Ihmisaivothan sitä ei ehdi tehdä, mutta kone ehtisi.
Mulla on semmoset jotku pitkät, että menevät automaattisesti päälle ja pois.

Oli aikamoinen se eka kerta kun niitä käytti ja ihmetteli, että miten ne menee ny pitkät päälle kun ei menny koska oli katuvalot. 😄
 
Mulla on semmoset jotku pitkät, että menevät automaattisesti päälle ja pois.

Oli aikamoinen se eka kerta kun niitä käytti ja ihmetteli, että miten ne menee ny pitkät päälle kun ei menny koska oli katuvalot. 😄
Mulla kans Bemussa mukautuvat led valot ja toimii kyllä niin hienosti, paras lisävaruste ikuna. Hieman oli opettelemista, et ei ite koske vipuun mutta nyt on hankaluuksia ollut toisella autolla ajaessa kun kukaan ei säädäkään valoja 🙃
Häijy fiilis kun ajat toisen perässä pimeällä niin se heittää edessä olevan auton eteen pientareelle valokeilan et hyödyttää jopa sitä.
 
Paljon on nähty, mutta tuo on vielä näkemättä.
Screenshot_20201105_014157.jpg

Ei tarvitse Vantaata kauemmas mennä, ensimmäisen kerran ajattelin, että mahtoiko mennä vahingossa, mutta tämä on toteutunut jo useita kertoja, lienee joku paikallinen tapa?
Edit:yleensä tilanteeseen liittyy myös kohtalaisen ripeä vauhti
 

Suositut

Back
Ylös Bottom