Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep, ennakoiva ajaminen säästää bensaa. On lisäksi nopeampaa kiihdyttää rullauksesta matkanopeuteen kuin se, että ajetaan matkanopeutta liikennevalolle asti, mihin jarrutetaan nopeasti ja jäädään seisomaan tyhjäkäynnillä kunnes päästään vihreiden vaihduttua kiihdyttämään pysähdyksistä matkanopeuteen.

Toki se, kuinka aikaisin aletaan hidastamaan moottorijarrutuksella pitää arvioida aina olosuhteiden mukaisesti, kuten kaikki muutikin asiat liikenteessä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voi vittu että ottaa päähän autoilijat, joiden ylpeys ei kestä, jos heitä meinataan ohittaa. Satasen alue, hieno kesäkeli, edessä joku ajaa reilu yhdeksääkymppiä. Ohituskaista alkaa, vilkku vasemmalle ja ohituskaistalle. Tässä vaiheessa yllättävän usein se edellä ajava lyö lapun lattiaan. 120 mittarissa eikä vieläkään olla rinnalla. Jos haluaa ohi, niin täytyy olla reilusti ylinopeutta, jos taas jää taakse niin heti kun ohituskaista loppuu se edelläajava tiputtaa nopeuden takaisin sinne ysikymppiin.
Juuri tällainen tuli omalle kohdalle pari viikkoa sitten. Kun olin ohittamassa, toinen vain kiihdytti vaikka oli siihen asti ajanut reilusti alle tien nopeutta. Olin aivan raivona päästyäni tuon ohi, lopulta omassa mittarissa oli törkeän ylinopeuden ylittävät lukemat. Ja kun olin päässyt ohi mietin, että voi prkl, tuo se tulee varmaan ihan takapuskuriin kiinni seuraavaksi. No ei, kun ohittamisen jälkeen se sitten jäikin ajamaan sitä hissuttelunopeutta (hiljensin oman vauhtini nopeasti kameran pelossa). Eli ainut syy miksi yhtäkkiä kiihdytti oli liikenteen vaarantaminen, koska ohitetuksi tuleminen kävi ylpeyden päälle.

WTF.

Minä ajan 40.-50. tkm vuodessa. Joskus jos olen etuajassa, saatan ajaa alinopeutta. Jos silloin taakseni tulee joku, pyrin antamaan sopivassa kohdassa merkin että pääsee ohi. Lisäksi usein väistän vielä oikealle että uskaltaa lähteä ja otan jalan kaasulta tai vakkarin pois päältä, jos pitää yhtään miettiä ehtiikö toinen ohi.
Henk. koht. olenkin sitä mieltä, että kusipäisimmät kuskit ajavat lopulta aika vähän. Ei ole pelisilmää liikenteeseen ja ehkä juuri siksi joku ohittaminen tai ohitetuksi tuleminen on jonkinlainen itsetuntokysymys.
 
Minä en välttämättä aina tulkitse tätä yritykseksi estää toisen ohittamista, vaan kyseessä voi olla tilanne, että oma ajonopeus on pikku hiljaa huomaamatta hidastunut alle suurimman sallitun. Sitten kun toinen auto lähtee ohittamaan, ohitettava havahtuu siihen että on ajanut "liian hiljaa", ja kiihdyttää refleksinomaisesti omaa vauhtiaan vaikka tietenkin pitäisi ensin päästää ohittaja menemään.

Toki on varmaan niitäkin, jotka eivät halua että kukaan menee ohi, mutta on vaikeaa uskoa että ainakaan kovin moni tällaisista ajaisi selvästi muuta liikennettä hiljempaa. Sen sijaan voisin kuvitella, että joku oman elämänsa Tapani Kansa haluaa ajaa vähän reippaammin kun on keskimääräistä parempi kuljettaja ja parempi auto alla, ja jos siitä joku toinen kehtaa ajaa vielä lujempaa, niin se saattaa käydä ylpeyden päälle.
 
Mulle tuli eilen vastaan vähän kuin päinvastainen tapaus kuin nämä ohituksen estäjät. Sellainen pakko päästä ohi -tyyppi. Tai sanotaanko nyt niin, että jotkut on liian hätäisiä liikenteessä kun tekevät ohituspäätöksiä.

Eilen tulin bussin perässä tielle missä on satasen rajoitus ja kaksi kaistaa samaan suuntaan. Nopeutta aivan naurettavan vähän, eli jotain 40 km/h. No ei siinä muuta kuin vilkaisu peiliin ja heti ohi kun tielle päästiin. No, ikävä kyllä mun takana olevalla oli hieman tehokkaampi vehje alla kuin 115 heppainen Diesel joka ei 2/3 kaasulla ihan hirveä tykki ole, joten bussin ohitettuani ja omalle kaistalle palattuani mulla oli vielä parikymppiä kelattavana, että päästään siihen 110 mittarinopeuteen mitä aina ajan. Eli se takana tuleva pyrki suorilta mun ohi vaikka sillä ei ollut minkäänlaista käsitystä mun tavoitenopeudesta. Se oli jo puolittain rinnalla kun mulla oli se 110 mittarissa ja siinä vaiheessa se ei kehdannut enää luovuttaa vaikka mentiin jo kovempaa mitä sillä olisi ollut menohaluja. Se nimittäin otti parinsadan metrin kaulan ja sen jälkeen tiputti itselleen mieluisaan nopeuteen. No, minähän olen sen verran kusipää, että kun sain sen kiinni niin ajelin seuraavan 10 km takapuskurissa kiinni enkä vahingossakaan mennyt ohi vaikka oli ohituskaistaakin. Mulle ei nimittäin vittuilla. :D
 
Liikenteenohjaajan ominaisuudessa näkee kyllä huomattavan paljon outoa liikennekäyttäytymistä. Vaikuttaa olevan ihan mahdotonta edetä liikenteenohjaajan osoittamaan - ainoaan jäljellä olevaan - ajosuuntaan. Pysähtyminen ja muun liikenteen estäminen on suorastaan välttämättömyys. Ja aivan itsestään selvää on, että avataan ikkuna ja aletaan tiedustella, mitä täällä tapahtuu.

Eräs oiva herrasmies esitti kyseisen kysymyksen ja samalla tukki takana tulevan liikenteen sekä huoltoauton risteävän liikenteen. Pyysin herraa ystävällisesti ajamaan eteenpäin, ettei hän tuki risteystä. Herra uudisti kysymyksen. Pyysin herraa uudestaan ystävällisesti ajamaan eteenpäin, ettei hän tuki risteystä. Herra suuttui ja huusi, enkö voi kertoa, mitä täällä tapahtuu. Pyysin herraa uudestaan ystävällisesti ajamaan eteenpäin, ettei hän tuki risteystä. Herra tarjosi keskisormea ja meni. Oli ilo asioida hänen kanssaan.
 
Kehä I:n tunneli. Nopeusrajoitus 60km/h, mutta pakkohan siinä on kultamussukoiden painaa aivan holtittomasti ja vaihdella kaistaa ilman minkäänlaista järkeä.

Tunnelin jälkeinen viidenkympin alue nyt on pahempi. Meikäläinen vetää siinä 55 - 60 km/h niin onhan näiden peruspällien audi/bemarikuskien pakko painaa ohi kun alla on peniksenjatke, joilla ei kertakaikkiaan voi ajaa noin hitaasti.
 
Jollain tavalla vähän ärsyttää autoilijat jotka päästää kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään pyöräilijät suojatien yli sellaisissakin tilanteissa kun autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta. Ensinnäkin se saattaa opettaa pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä tai rohkaista toimimaan väärin. Toiseksi ärsyttää kun ihmiset ei osaa pyöräilijän väistämissääntöjä. Enkä tarkoita pelkkiä autoilijoita vaan myös kamikazepyöräilijöitä jotka tulee puskista eteen.
 
Jollain tavalla vähän ärsyttää autoilijat jotka päästää kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään pyöräilijät suojatien yli sellaisissakin tilanteissa kun autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta. Ensinnäkin se saattaa opettaa pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä tai rohkaista toimimaan väärin. Toiseksi ärsyttää kun ihmiset ei osaa pyöräilijän väistämissääntöjä. Enkä tarkoita pelkkiä autoilijoita vaan myös kamikazepyöräilijöitä jotka tulee puskista eteen.

Sinä tunnut ärsyyntyvän auton ratissa sen verran usein, että oletko ikinä miettinyt julkisten kulkuneuvojen käyttöön siirtymistä? Eipä tuolla liikenteessä taida ihan täysin optimaalista kuskia ollakaan, joten sinne liikenteen sekaan nyt on vaan yksinkertaisesi koitettava sulautua parhaansa mukaan. Taitaa tuo autoliikenne kuitenkin toimia Suomessa ihan hyvin moneen muuhun maahan verrattuna. Kyllä minäkin joskus liikenteessä keskaria olen joutunut vilauttamaan ja niitä vilautuksia itsekin saanut, mutta eipä tuo sen enempää ole sydämen tykytyksiä aiheuttanut.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jollain tavalla vähän ärsyttää autoilijat jotka päästää kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään pyöräilijät suojatien yli sellaisissakin tilanteissa kun autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta. Ensinnäkin se saattaa opettaa pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä tai rohkaista toimimaan väärin. Toiseksi ärsyttää kun ihmiset ei osaa pyöräilijän väistämissääntöjä. Enkä tarkoita pelkkiä autoilijoita vaan myös kamikazepyöräilijöitä jotka tulee puskista eteen.
Taannoin eräs isukki paineli suoraan eteen fillarilla kersa kyydissä juuri tälläisessä paikassa, ilmeenä oli että väistä mulkku kun mulla on etuajo-oikeus, vaikka ei ollutkaan.
Itseä ärsyttää kanssa ne "ollaannytmukavia" ja annetaan tietä, nämä oppii nopeasti siihen ja luulee että aina pitää väistää.
Muutenkin kannattaa painella satasta auton eteen ja kun pää on pyöräkotelossa niin huutaa että mulla on oikeus...

Ja minä olen samanlainen mulkku kuin pw, kaikki ärsyttää liikenteessä.
 
Ja minä olen samanlainen mulkku kuin pw, kaikki ärsyttää liikenteessä.
Täytyy nyt kuitenkin sanoa, että mä ajan niin paljon vuodessa, että ärsyynnyn luultavasti vähemmän kuin keskivertoautoilija, koska näen sitä urpoilua myös paljon enemmän. Mutta taas valitan täällä paljon keskimääräistä enemmän, niin siitä saa kyseisen mielikuvan. Teen sen kuitenkin lähinnä siksi, että jos edes yksi tuntee piston sydämessään kun tajuaa, että mä en muuten vilkuta moottoritiellä tarpeeksi ajoissa tai mä en muuten tunne pyöräilijän väistämissääntöjä ja ottaa selvää, niin olen tyytyväinen.




Umpimulkku mä kyllä olen.
 
Jollain tavalla vähän ärsyttää autoilijat jotka päästää kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään pyöräilijät suojatien yli sellaisissakin tilanteissa kun autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta. Ensinnäkin se saattaa opettaa pyöräilijöille vääriä liikennesääntöjä tai rohkaista toimimaan väärin.

Minusta tässä suurempi ongelma on se, että kun joku ei noudata sovittuja sääntöjä, koko homma kusee turhaan. Jos pyöräilijä oppii väärät säännöt liikenteessä, hän on jo oletuksena menetetty sielu. Häviäjän kannattaa tutustua sääntökirjaan etukäteen.

Toiseksi ärsyttää kun ihmiset ei osaa pyöräilijän väistämissääntöjä. Enkä tarkoita pelkkiä autoilijoita vaan myös kamikazepyöräilijöitä jotka tulee puskista eteen.

Kuten edellä. Toinen juttu on se, että esim. Helsingin keskustassa on risteyksiä, joissa oikealle kääntyvänä autoilijana ei voi mitenkään nähdä takaa tulevaa pyöräilijää (ei vaikka pysähtyisi risteykseen, sillä sinne ei vain yksinkertaisesti autosta nousematta näe), koska välissä on parkkeerattuja autoja.

Teen sen kuitenkin lähinnä siksi, että jos edes yksi tuntee piston sydämessään kun tajuaa, että mä en muuten vilkuta moottoritiellä tarpeeksi ajoissa tai mä en muuten tunne pyöräilijän väistämissääntöjä ja ottaa selvää, niin olen tyytyväinen.

Olen oppinut muiden ihmisten puheista kaksi tieliikenneasiaa ja olen niistä tyytyväinen. Toinen niistä oli selkeä kolarialttiusasia ja toinen vain muuten tieliikennelainsäädäntöön liittyvä perusasia. Jatka valistusta!

Tähän loppuun voisi vielä laittaa valmistusmaakommentin. Olen sekä entinen entinen että nykyinen mulkku. Ennen ilolla ajoin saksalaisella automobiililla. Sain monesti todeta oman mulkkuuteni muiden autoilijoiden toimesta. Nykyisenä samaisena ja samalla tavalla ajavana mulkkuna huomaan, että tsekkoslovakialaisella autolla saan ajaa täysin omalla tavallani ilman, että kanssa-autoilijat yrittävät kulkuani mitenkään estää. WTH? Pakko myöntää, että nautin ajamisesta (en estämisestä) enemmän ennen.
 
Kaikille kansalaisille pitäs kustantaa valtion tai vaikka itse ajokortti ja vuodessa pitäisi ajaa min 2 kuukauden ajan joka vuosi, jotta tulisi pelisilmää. Täysiä uuvatteja liikenteessä ovat jalankulkijat, koska eivät näe nenäänsä pidemmälle, sen jälkeen tulevat pyöräilijät, jotka jo jollakin tasolla hyvässä lykyssä osaavat ottaa muitakin huomioon. Autoilijat taas joutuvat ottamaan jalankulkijat, pyöräilijät ja muut autot (eli bussit, taksit, rekka-autot jne. jne.), jolloin kyky ennakoida liikennettä ja yleinen pelisilmä paranee.

Täysiä vajakkeja suurin osa autoilijoistakin on, nykyään ei voi luottaa mihinkään, että voisi rennosti ajella...aivan yhtäkkiä joku pösilö tunkee eteen sun kaistalle paljon hitaammalla vauhdilla tai pysähtyy ja alkaa peruuttaa taakseen katsomatta suoralla tiellä (KYLLÄ!) tai vetää parkista suoraan eteen suoralla kadulla sivuttain...en tiedä, ajavatko kaikki paikalliset kännissä, mutta olen tilannut jo pesismailan, jonka saa helposti pelkääjän paikalle passiin.

Tästä ei hyvää seuraa. Aivan selkeä muutos ihmisten ajokyvysssä ja asenteessa tapahtunut muutamassa vuodessa. Powerhouse tuossa edellä tunnustaa olevansa liikenteessä umpimulkku. Umpimulkun liikkeet pystyy kuitenkin yleensä ennakoimaan. Pahintahan on se, että liikenteessä on näitä vajakkeja, joiden toimintaa ei pysty ennakoimaan mitenkään ellei itse ole aivan koko ajan hereillä ja ennakoi muiden toimintaa pitämällä näitä aivan pösilöinä, mikä on muuten todella väsyttävää. Viime viikollakin 5 minuutin aikana kaksi eri vajakkia auton ratissa olisi joutunut itse aiheuttettuun onnettomuuteen ellen olisi ollut hereillä.

Haluavatko nämä ihmiset kuolla täällä vapaaehtoisesti, se ei ole vielä selvinnyt minulle. Mutta mieluummin liikenne täyteen umpimulkkuja kuin täysin "loose cannon" -sakkia.
 
Jollain tavalla vähän ärsyttää autoilijat jotka päästää kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään pyöräilijät suojatien yli sellaisissakin tilanteissa kun autoilijalla ei ole väistämisvelvollisuutta.

Täytyy myöntää että nämä tavallaan ärsyttävät itseänikin, varsinkin silloin kun on pyörällä liikenteessä. Siinä joutuu aina sitten jahkailemaan että antaako tuo tietä vai hiljentääkö vain varuiksi. Jos auto olisi ajanut sääntöjen mukaan, molemmat olisi päässeet aiemmin jatkamaan matkaansa.
 
Kehä I:n tunneli. Nopeusrajoitus 60km/h, mutta pakkohan siinä on kultamussukoiden painaa aivan holtittomasti ja vaihdella kaistaa ilman minkäänlaista järkeä.

Tunnelin jälkeinen viidenkympin alue nyt on pahempi. Meikäläinen vetää siinä 55 - 60 km/h niin onhan näiden peruspällien audi/bemarikuskien pakko painaa ohi kun alla on peniksenjatke, joilla ei kertakaikkiaan voi ajaa noin hitaasti.

Eipä nyt sotketa Audeja tähän soppaan! :D

Kun perseen alta löytyy parisataatonnia kahisevaa, niin kiesissä on vakionopeudensäätöjen lisäksi edelläajovalvovasilmä jne. härpäkettä niin että soi. Kiesi hiljentää ja kaasuttelee ihan itestään ja pitää huolen että turvaväli pysyy.
Ei tarttenu Kehä I:llä päästä päähän puoliruuhkassa koskea oikeastaan muuta ku rattiin. Aiettä. Tunnistaa nopeusrajoitukset, ja kuskin tehtäväksi jää tietty vakkari säätää sen rinkulan osoittaman numeron mukaiseksi.
Eipä valitettavasti taalat riitä vielä semmoseen, mutta pääsimpä kokeilemaan miltä tuntuu.

edit. Niijoo. Ja ettei mene ihan ohi aiheen, niin vituttaa päivittäin liikenteessä kun ei tunnu keltään muulta löytyvät tuota ah´niin näppärää vakionopeudensäädintä saatika nopeusmittaristoa niistä kikottimista millä pitää pumppukaasua avuksi käyttäen tuolla liikenteessä jurnuttaa. Vittu.
 
Zone-sarja -42%
Tampereen Rantatunneli on myös mielenkiintoinen tapaus. Nopeusrajoitus 60km/h, oikealla kaistalla keskinopeus 55 km/h ja vasemmalla 80 km/h. Perkele jos ne keskinopeuskamerat joskus sinne tulevat, niin sitten siellä körötellään neljääkymppiä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom