Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mopopenskat riipii paikallisen lidlin pihaalueella. Typit "leikkaa" kylmästi kaupan nurkalta vasemmalla mistä ajetaa parkkialueelle ja mm. tänään oli liki etten ajanut pahki. En ees kerinny heristää...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä ihmiset on liikenteessä pääsääntöisesti aika urpåja. Tai ajattelemattomia. Tai ehkä ne ei vain ole tulleet ajatelleeksi tällaisia asioita. Eli kun moottoritiellä huomataan että edessä on ruuhka ja jono pysähtynyt tai liikkuu hitaasti niin täällä Suomen oloissa se tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä että edessä on toinen kaista pois käytöstä onnettomuuden tai työmaan tai minkä tahansa takia. Siitä huolimatta sinne loppuun asti ajaa kaksi jonoa vierekkäin ihan siihen pullonksulan suulle asti ja siinä kohtaa se ruuhka syntyy kun toiselta kaistalta tungetaan toiselle autojen väliin. Jos jokainen tajuaisi heti siinä vaiheessa kun huomaa että edessä on ruuhka, siirtyä oikealle kaistalle, niin liikenne sujuisi paljon paremmin siinä pullonkaulassa. Sinne kauemmaskin kyllä saattaa syntyä pientä takkuamista mutta se menisi nopeammin ohi kun sen kaistsnvaihdon tekee ajoissa. Eikä jonokaan olisi sen pidempi koska se yksi vetäisi paremmin. Todennäköisesti se olisi lyhyempi. Mutta eihän se tule ikinä onnistumaan kun siellä vasemmalla kaistalla on kuitenkin kohta niitä minäminä-idiootteja jotka ajaa koko jonon ohi sinne pullonkaulaan ja tunkee väkisin väliin.
 
Zone-sarja -42%
Kyllä ihmiset on liikenteessä pääsääntöisesti aika urpåja. Tai ajattelemattomia. Tai ehkä ne ei vain ole tulleet ajatelleeksi tällaisia asioita. Eli kun moottoritiellä huomataan että edessä on ruuhka ja jono pysähtynyt tai liikkuu hitaasti niin täällä Suomen oloissa se tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä että edessä on toinen kaista pois käytöstä onnettomuuden tai työmaan tai minkä tahansa takia. Siitä huolimatta sinne loppuun asti ajaa kaksi jonoa vierekkäin ihan siihen pullonksulan suulle asti ja siinä kohtaa se ruuhka syntyy kun toiselta kaistalta tungetaan toiselle autojen väliin. Jos jokainen tajuaisi heti siinä vaiheessa kun huomaa että edessä on ruuhka, siirtyä oikealle kaistalle, niin liikenne sujuisi paljon paremmin siinä pullonkaulassa. Sinne kauemmaskin kyllä saattaa syntyä pientä takkuamista mutta se menisi nopeammin ohi kun sen kaistsnvaihdon tekee ajoissa. Eikä jonokaan olisi sen pidempi koska se yksi vetäisi paremmin. Todennäköisesti se olisi lyhyempi. Mutta eihän se tule ikinä onnistumaan kun siellä vasemmalla kaistalla on kuitenkin kohta niitä minäminä-idiootteja jotka ajaa koko jonon ohi sinne pullonkaulaan ja tunkee väkisin väliin.

Päinvastoin. Parempi käyttää ne molemmat kaistat niin pitkään kun voi. Ei turhaan synnytä ruuhkaa ja tuki liittymiä siellä takana. Sama juttu noissa kun toinen kaista loppuu muuten vain. Kaikille parempi jos molempia kaistoja käytetään niin pitkään kuin se on mahdollista. Esim. Belgiassa ja Saksassa voi saada sakot jos vaihtaa kaistaa liian aikaisin ( https://en.wikipedia.org/wiki/Merge_(traffic) )
 
Hitaasti ajaminen on stadissa todellinen ongelma. Kaikenlaiset saatanan tontut vetää tuolla. Suurimpina ne homot, jotka punaisiin ekana mennessä hidastelee 50 metriä ennen ja jättää sitten valoihin 10m raon. Ja sitten kun lähdetään, niin mahdollisimman hitaasti ettei vain pääse kahta autoa enempää valoista. Täällä on liikenne ihan mahdoton ja nämä apinat tekee siitä sietämätöntä.
 
Päinvastoin. Parempi käyttää ne molemmat kaistat niin pitkään kun voi. Ei turhaan synnytä ruuhkaa ja tuki liittymiä siellä takana. Sama juttu noissa kun toinen kaista loppuu muuten vain. Kaikille parempi jos molempia kaistoja käytetään niin pitkään kuin se on mahdollista. Esim. Belgiassa ja Saksassa voi saada sakot jos vaihtaa kaistaa liian aikaisin ( https://en.wikipedia.org/wiki/Merge_(traffic) )
Tuohon en kyllä usko hetkeäkään. Sinne tulee just se tilanne että porukalla tulee hätä käteen kun kaista loppuu yhtäkkiä ja sit on kaikki tukossa. Jos kaikki vaihtaisi kaistan jo ennen kuin saapuu ruuhkaan niin se jono ei pysähtyisi ikinä ja jono olisi jopa lyhyempi eikä näin ollen tuki risteyksiäkään niin helposti. Siitä pullonkaulasta ehtii autoja pois alta monta kertaa enemmän minuutissa jos siinä ei ole ääliöitä tunkemassa väliin. Tämä on tietysti teoriaa mikä ei tule ikinä toimimaan ja siksi toi sun kertoma on kyllä käytännössä oikea ratkaisu.
 
Tuohon en kyllä usko hetkeäkään. Sinne tulee just se tilanne että porukalla tulee hätä käteen kun kaista loppuu yhtäkkiä ja sit on kaikki tukossa. Jos kaikki vaihtaisi kaistan jo ennen kuin saapuu ruuhkaan niin se jono ei pysähtyisi ikinä ja jono olisi jopa lyhyempi eikä näin ollen tuki risteyksiäkään niin helposti. Siitä pullonkaulasta ehtii autoja pois alta monta kertaa enemmän minuutissa jos siinä ei ole ääliöitä tunkemassa väliin. Tämä on tietysti teoriaa mikä ei tule ikinä toimimaan ja siksi toi sun kertoma on kyllä käytännössä oikea ratkaisu.

Mikään teoria - ei pullokaula eikä esittämäsi aikainen hivuttautuminen - ei tule Suomessa toimimaan käytännössä, koska ei vedetä samoilla "säännöillä" (tätä kuvaa myös Miken esitys Stadin epäsujuvasta liikenteestä). Toiseksi liikenne väistämättä pysähtyy, mikäli riittävän paljon autoja puskee vähemmille kaistoille, tai esimerkiksi moottoritieliikenteen pystyy reippaassa ruuhkassa pysäyttämään pelkästään "sopivalla" hidastelulla -> Haitari kasvaa ja lopulta häntä pysähtyy, kun autoja on samalla tiellä riittävästi.

Sujuvuutta toivoisi suomalaiseen tieliikenteeseen, mutta se ei onnistu, kun suomalainen luonne ei pyri kaikkien hyvään, vaan toisen hyvän pois saamiseen.
 
Se on iso ongelma että tuolla ajetaan ihan miten sattuu eikä välitetä paskaakaan muista. Ei ryhmitytä kaistan reunaan kun ollaan kääntymässä, eikä näytetä vilkkua ajoissa. Toiset joutuvat odottamaan turhaan. Liikenneympyrästä poistutaan ilman vilkkua. Risteyksissä ja muuallakin missä on kaksi kaistaa, ajetaan siinä keskellä ja tukitaan molemmat ettei kukaan vaan pääse ohi, ja just toi vitun jarruttelu pikkuhiljaa valoihin ja 200m matkalla 50-kiihdyttäminen. Ja sitten sellainen jalankulkijoille turhaan tien antaminen, voi vittu. Jalankulkija on vasta vastakkaisen kaistan suojatiellä arpomassa jos vaikka lähtisi, ja välissä on vielä liikenteenjakaja, ni siihen jumalauta pitää pysähtyä vaikka 5 autoa ehtisi vielä mennä. Kaikki tollanen homoilu.

Eikä tarvii jumalauta pysähtyä kokonaan jos on joku pieni suojatien koroke, pahimmillaan nähnyt että maasturilla pysähdytään. Jossain venäjällä tie on monta sataa kilometriä täynnä sellasia pomppuja, kyllä siitä voi ajaa ku ottaa parikymppiä vaan pois. Ei kaikilla voi olla kananmunia ja sylivauvoja kyydissä.
 
Viikonloppuna tuli hieno juttu vastaan. Olin liittymässä liikenneympyrään, josta olisin poistunut ensimmäisestä liittymästä moottoritielle. Jouduin kuitenkin odottaamaan liikenneympyrässä kiertäviä, jotka jostain kumman syystä halusivat ajaa ulompaa kaistaa pitkin moottoritielle. Kaikki kiertävässä letkassa olevat olisivat voineet ajaa moottoritien vasemmalle kaistalle, jolloin minun tulosuunnasta porukka pääsisi yhtäaikaa moottoritielle.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nopeusrajoitus 100, vakkari päällä ajelen. Eteen tulee hitaampi ajoneuvo. Ohitan. Vakkari edelliseen nopeuteen. Hetkisen kuluttua ohitettu auto on imussa. Ohituskaistatie: Ohitettu ohittaa, koska ajaa nopeammin. Minä painan vanhaa vauhtia vakkarilla. Ohituskaistan päätyttyä ohittanut hidastaa. Ohitan mahdollisuuden tullen ja palaan aiempaan vakkarinopeuteen. Ohitettu jää hiljalleen. WTH?
 
Hitaasti ajavilla on joku aivovamma, siihen johtopäätökseen olen tullut.

Muistetaan nyt, että vammaisille ei saa kettuilla, eiväthän nämä ole itselleen vammaa tieten tahtoen halunneet. Sen sijaan heitä voi aivan hyvin kuntouttaa, tarjota kognitiivis-behavioraalista terapiaa ja joskus lääkitystäkin on tarjolla. Positiivisuudella eteenpäin - mielellään nopeasti!
 
Nuoret kun vetää naama kännykässä fillarilla ja ihan puolelta toiselle pyörätietä seilaavat. Tekis mieli rysäyttää jotain päin, se siinä kuitenkin pahemmin lentää kun on 110kg vs.50kg.
Ja sitten autot jotka suojatielle tulleessaan kyttää vain toiseen suuntaa, sinne kyttää tuleeko sieltä autoa eikä voi edes vilaista toiseen suuntaan. Sitä paitsi suojatielle pysähtyminen taitaa olla kiellettyä?
Niin ja meidän äitee ärsyttää myös yli kaiken, en edes viitsi lähteä erittelemään mokia:D.
 
Nopeusrajoitus 100, vakkari päällä ajelen. Eteen tulee hitaampi ajoneuvo. Ohitan. Vakkari edelliseen nopeuteen. Hetkisen kuluttua ohitettu auto on imussa. Ohituskaistatie: Ohitettu ohittaa, koska ajaa nopeammin. Minä painan vanhaa vauhtia vakkarilla. Ohituskaistan päätyttyä ohittanut hidastaa. Ohitan mahdollisuuden tullen ja palaan aiempaan vakkarinopeuteen. Ohitettu jää hiljalleen. WTH?

Ihan kuin täällä keski-suomessa <3 Samaten tuo Miken esimerkki. Stadissa asuneena muistaakseni nuo risteykset oli paljon tehokkaampia, kuin Miken sanoma. Mutta täällä JKL:ssä tuo on kategorinen ongelma. Samaten sitten painetaan perkeleen pitkälle punasilla, kun ei osata reippaasti ajaa valoista, niin viimeiset venyttää. Ihan käsittämätöntä.
 
Sellaset mopoilijat jotka on just saanu kortin vaikkei olis pitänyt. Tuolla kylillä taas muutama yhteiskunnan toivo veteli ilman kypärää ympäriinsä ja tööttäili about jokaiselle vastaantulijalle.
 
Onko nyt tosiaan niin että 2010-luvun BMW:ssä ei ole vakionopeudensäädintä, vai eikö BMW-kuljettajan älykkyysosamäärä riitä sen käyttämiseen?

Todella hienoa ajella moottoritiellä, lähteä ohittamaan edellä ajavaa autoa ja juuri kun olet takakulman kohdalla, niin ohitettava löytää kaasupolkimen. No, ei muuta kuin vilkku oikealle ja takaisin taakse. No kas kummaa kun vauhti hyytyy taas viisi sekuntia sen jälkeen, eli vilkku vasemmalle ja kaasu pohjassa ohi ja vakkariin pari napautusta lisää ettei se perkele kohta löydä taas kaasupoljinta ja tule musta ohi. Joskus on niinkin käynyt, että ohitellaan vuoron perään toisiamme.

Ja kun vauhtiin päästiin niin kerronpa parin viikon takaisen tapahtuman. Lähden kiihdyttämään moottoritien kiihdytyskaistaa. Saavutan satasen nopeuden hyvissä ajoin ennen kuin pääsen liittymään moottoritielle ja alan vilkuilla peiliin heti kun se on mahdollista. Joo, paikka näyttää löytyvän, eli vilkku vasemmalle, katse eteen, ohjausliike vasemmalle ja jarrut pohjaan. Joku vitun homo ajoi kuuttakymppiä moottoritiellä just siinä kohtaa kun olin liittymässä "hieman kovempaa" vauhtia takaoikealta. Jumalauta kun pelästyin. Tollasilta pitäis saada kortti pois ja vähän äkkiä.

Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Mikä siinä lämmitystolpan kellon käytössä on niin epäloogista ja vaikeaa ettei sitä osata? Työpaikan parkkipaikalla jatkuvasti kellot väärässä ajassa kun joku ei taas vaihteeksi osaa käyttää sitä. Anopille koitin joskus selittää puhelimen välityksellä miten se toimii, mutta eihän siitä mitään tullut kun ei se tajunnut. Tyydyin sitten sanomaan että pyörittele sitä kelloa sitten johonkin suuntaan kummasta renkaasta tykkäät niin kauan että se naksahtaa ja sisätilalämmitin lähtee päälle, kun kumminkin lähdet kahden tunnin sisällä. Sen se sai sentään onnistumaan pienen ihmettelyn jälkeen. Samaa tapaa näyttävät toteuttavan töissäkin.
 
^ En ole Tampereen moottoriteillä löytänyt vakkarille käyttöä, aina on joku etupuskurissa roikkumassa ja ohikaan ei pääse, koska vasemmalla kaistalla on aina se vakkarilla ohittaja. Kun ohitetaan, niin mennään reippaasti ohi eikä jäädä nysväämään. Ei ole koskaan loppunut kiukaasta voima, vaikka ohitettava olisikin Whatsapin räpellykseltään kaasupolkimen hetkellisesti löytänyt.
En kyllä jaksa uskoa että tuo olisi poikkeuksetta tahallista, olisiko hetkellisesti mennyt ruudunsäästäjä päälle, ja kun herätään valoihin sivupeilissä niin tuleekin hätä kiihdyttää kun nopeusmittari näyttää 80km/h? Toki taas eilen illalla kotiin ajellessa, joku vanha Passatin romu kiilaa motarin rampista eteen ~70-80km/h, enkä yhtään yllättynyt kun hipin kasvoilla loistaa kännykän näyttö! Hienosti kyllä kajastaa iltahämärässä :)
Naisilla varsinkin tuntuu tuo luuri pysyvän korvalla melko sitkeästi, vaikka selkeästi ajokäytöksestä näkee, ettei taidot riitä ilmankaan. Tasapuolisuuden nimissä pitää mainita, että myös alle nopeusrajoituksien ajavilla miehillä hyvin usein on se luuri korvalla...liekkö sitä kaulahuivi kansaa :)
 
Kivaa kun kesärenkaat vaihdetaan autoon ja kesänopeudet ovat tulleet, mutta ei. Turunmoottoritie on mennyt rikki. Miksi ohitus kaistaa ajaetaan 100km/h vaikka on 120km/h nopeusrajoitus. Oikea kaista on tyhjänä ja vasemmalla kaistalla yhteynäinen jono? Tähän en ole törmmännyt aikaisemmin Turunmoottoritiellä. Lahdenmoottoritiellä tämä on ollut niin kauan kuin muistan ja myös Hämeenlinnan moottoritiellä. Muuta miksi näitä tumpeloita on tullut myös Turunmoottoritielle? Mikä on muuttunut? Eikö sitä oikeaa kaistaa voi ajaa 100km/h ja kiilata vaikka sitten eteen kun tulee rekka/paku/muu 80km/h avaja eteen ohitetaan ja tekee mieli vaarantaa liikennettä? Sekin on parempi kuin ajaa koko matka ohituskaistaa 100km/h 120/h rajoituksella. Lopetetaan se Turunmoottoritien pilaaminen, kiitos.
 
^ En ole Tampereen moottoriteillä löytänyt vakkarille käyttöä, aina on joku etupuskurissa roikkumassa ja ohikaan ei pääse, koska vasemmalla kaistalla on aina se vakkarilla ohittaja. Kun ohitetaan, niin mennään reippaasti ohi eikä jäädä nysväämään. Ei ole koskaan loppunut kiukaasta voima, vaikka ohitettava olisikin Whatsapin räpellykseltään kaasupolkimen hetkellisesti löytänyt.
En kyllä jaksa uskoa että tuo olisi poikkeuksetta tahallista, olisiko hetkellisesti mennyt ruudunsäästäjä päälle, ja kun herätään valoihin sivupeilissä niin tuleekin hätä kiihdyttää kun nopeusmittari näyttää 80km/h? Toki taas eilen illalla kotiin ajellessa, joku vanha Passatin romu kiilaa motarin rampista eteen ~70-80km/h, enkä yhtään yllättynyt kun hipin kasvoilla loistaa kännykän näyttö! Hienosti kyllä kajastaa iltahämärässä :)
Naisilla varsinkin tuntuu tuo luuri pysyvän korvalla melko sitkeästi, vaikka selkeästi ajokäytöksestä näkee, ettei taidot riitä ilmankaan. Tasapuolisuuden nimissä pitää mainita, että myös alle nopeusrajoituksien ajavilla miehillä hyvin usein on se luuri korvalla...liekkö sitä kaulahuivi kansaa :)

Akoilla kun on luuri ajaessa, kävellessä ja nukkuessa korvalla, uskon heidän saavan ohjeita sitä kautta, miten ajaa, kävellä ja nukkua. Ei tuossa muutoin mitään logiikkaa ole. Robots.

Tampereellahan on tämä uusi huvipuisto: tunneli. Kauttaaltaan ajetaan 60:n alueella viittäkymppiä, ja monta sataa metriä ennen tunnelin loppua himmataan nopeutta vielä muutama pykälä alemmaksi. Mikähän psykologinen efekti siinäkin lienee takana. Pääsääntöisesti myös liittymissä paukutetaan moottoritielle jotain viittäkymppiä, aivan sama mikä lukema siellä liittymän kiihdytyspätkällä on. Siinä ne sitten ilmestyy yhtäkkiä törppöilemään eteen sitä etananvauhtia. Ja joku yleinen puistovahti otti viime viikolla kuvia, kun ajoin paasikivi-kekkosen tietä oijoi seittemääkymppiä....rinnakkaisella kaistalla joku otti kameralla kuvan kun menin ohi. Salamat vaan välkky. Nopeusrajoitus tuossa oli 70 km/h. Treella nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on vissiin rike, josta kansalaisen on otettava salamakuva ja samalla vaarannettava muuta liikennettä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom