Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä ihmiset on liikenteessä pääsääntöisesti aika urpåja. Tai ajattelemattomia. Tai ehkä ne ei vain ole tulleet ajatelleeksi tällaisia asioita. Eli kun moottoritiellä huomataan että edessä on ruuhka ja jono pysähtynyt tai liikkuu hitaasti niin täällä Suomen oloissa se tarkoittaa lähes poikkeuksetta sitä että edessä on toinen kaista pois käytöstä onnettomuuden tai työmaan tai minkä tahansa takia. Siitä huolimatta sinne loppuun asti ajaa kaksi jonoa vierekkäin ihan siihen pullonksulan suulle asti ja siinä kohtaa se ruuhka syntyy kun toiselta kaistalta tungetaan toiselle autojen väliin. Jos jokainen tajuaisi heti siinä vaiheessa kun huomaa että edessä on ruuhka, siirtyä oikealle kaistalle, niin liikenne sujuisi paljon paremmin siinä pullonkaulassa. Sinne kauemmaskin kyllä saattaa syntyä pientä takkuamista mutta se menisi nopeammin ohi kun sen kaistsnvaihdon tekee ajoissa. Eikä jonokaan olisi sen pidempi koska se yksi vetäisi paremmin. Todennäköisesti se olisi lyhyempi. Mutta eihän se tule ikinä onnistumaan kun siellä vasemmalla kaistalla on kuitenkin kohta niitä minäminä-idiootteja jotka ajaa koko jonon ohi sinne pullonkaulaan ja tunkee väkisin väliin.
Tuohon en kyllä usko hetkeäkään. Sinne tulee just se tilanne että porukalla tulee hätä käteen kun kaista loppuu yhtäkkiä ja sit on kaikki tukossa. Jos kaikki vaihtaisi kaistan jo ennen kuin saapuu ruuhkaan niin se jono ei pysähtyisi ikinä ja jono olisi jopa lyhyempi eikä näin ollen tuki risteyksiäkään niin helposti. Siitä pullonkaulasta ehtii autoja pois alta monta kertaa enemmän minuutissa jos siinä ei ole ääliöitä tunkemassa väliin. Tämä on tietysti teoriaa mikä ei tule ikinä toimimaan ja siksi toi sun kertoma on kyllä käytännössä oikea ratkaisu.Päinvastoin. Parempi käyttää ne molemmat kaistat niin pitkään kun voi. Ei turhaan synnytä ruuhkaa ja tuki liittymiä siellä takana. Sama juttu noissa kun toinen kaista loppuu muuten vain. Kaikille parempi jos molempia kaistoja käytetään niin pitkään kuin se on mahdollista. Esim. Belgiassa ja Saksassa voi saada sakot jos vaihtaa kaistaa liian aikaisin ( https://en.wikipedia.org/wiki/Merge_(traffic) )
Tuohon en kyllä usko hetkeäkään. Sinne tulee just se tilanne että porukalla tulee hätä käteen kun kaista loppuu yhtäkkiä ja sit on kaikki tukossa. Jos kaikki vaihtaisi kaistan jo ennen kuin saapuu ruuhkaan niin se jono ei pysähtyisi ikinä ja jono olisi jopa lyhyempi eikä näin ollen tuki risteyksiäkään niin helposti. Siitä pullonkaulasta ehtii autoja pois alta monta kertaa enemmän minuutissa jos siinä ei ole ääliöitä tunkemassa väliin. Tämä on tietysti teoriaa mikä ei tule ikinä toimimaan ja siksi toi sun kertoma on kyllä käytännössä oikea ratkaisu.
Hitaasti ajavilla on joku aivovamma, siihen johtopäätökseen olen tullut.
Nopeusrajoitus 100, vakkari päällä ajelen. Eteen tulee hitaampi ajoneuvo. Ohitan. Vakkari edelliseen nopeuteen. Hetkisen kuluttua ohitettu auto on imussa. Ohituskaistatie: Ohitettu ohittaa, koska ajaa nopeammin. Minä painan vanhaa vauhtia vakkarilla. Ohituskaistan päätyttyä ohittanut hidastaa. Ohitan mahdollisuuden tullen ja palaan aiempaan vakkarinopeuteen. Ohitettu jää hiljalleen. WTH?
Ihan kuin täällä keski-suomessa <3
^ En ole Tampereen moottoriteillä löytänyt vakkarille käyttöä, aina on joku etupuskurissa roikkumassa ja ohikaan ei pääse, koska vasemmalla kaistalla on aina se vakkarilla ohittaja. Kun ohitetaan, niin mennään reippaasti ohi eikä jäädä nysväämään. Ei ole koskaan loppunut kiukaasta voima, vaikka ohitettava olisikin Whatsapin räpellykseltään kaasupolkimen hetkellisesti löytänyt.
En kyllä jaksa uskoa että tuo olisi poikkeuksetta tahallista, olisiko hetkellisesti mennyt ruudunsäästäjä päälle, ja kun herätään valoihin sivupeilissä niin tuleekin hätä kiihdyttää kun nopeusmittari näyttää 80km/h? Toki taas eilen illalla kotiin ajellessa, joku vanha Passatin romu kiilaa motarin rampista eteen ~70-80km/h, enkä yhtään yllättynyt kun hipin kasvoilla loistaa kännykän näyttö! Hienosti kyllä kajastaa iltahämärässä
Naisilla varsinkin tuntuu tuo luuri pysyvän korvalla melko sitkeästi, vaikka selkeästi ajokäytöksestä näkee, ettei taidot riitä ilmankaan. Tasapuolisuuden nimissä pitää mainita, että myös alle nopeusrajoituksien ajavilla miehillä hyvin usein on se luuri korvalla...liekkö sitä kaulahuivi kansaa