Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se aika lailla "normi" rupes tänään ärsyttämään. Kerronpa... Töistä tullessa kehä kolmosta siinä kolmen maissa itäänpäin, aika hiljaista oli. Ajelin cruise päällä, mittarinopeus 90 km/ h oikeaa kaistaa. Siinä kuninkaalan kohdilla ohi änkesi punainen seat altea. Okei, kyllähän ohi saa ajaa, mutta... tää koukkasi siinä kymmenen metriä musta siihen eteen ja hidasti mittarinopeuden 85 km/h. Napsautin cruisen veke kun en heti sitä viitsinyt ohittaa, silmäkulmasta näin että kuskina joku nainen & pikkutyttö vieressä. Se lähti sit ohittaa edessään hitaammin ajavaa, minä konttiin kiinni ja ohitin myös. Tää heivaa kasikymppiin, minä myös kun oltiin jo lähellä lahden moottoritien ramppia. Siinä rampilla oli sen eessä jokunen auto ja liityttiin moottoritielle aika hiljaa. Se jäi vähäsen pussiin ja mä, hiven ehkä mielenosoituksellisesti ohitin sen ja vedin kun tilaa oli vasemmalle kaistalle heti kun tiemaalaukset salli ja liikennekkään ei sitä estänyt. Cruise mittarinopeuteen 115 km/h
Kuvittelin että se jäi körötttelemään mutta... vanhan lahdentien risteyksessä valot paloi punaisena, mä olin Lidliin päin menossa. Tuttu keula ilmestyi taustapeiliin. Nainen oli motarilla löytänyt kasupolkimen, koukkasi kans Lidlin pihaan mun perässä. Hetken meinasin mennä kysymään, soittiko joku sulle kehä kolmosella kuninkaalan kohdalla kun mun ohi piti päästä ja sit jäit kuitenkin eteen :face: Pidin kuitenkin turpani kiinni kun sillä oli se pikkulikka mukana ja ei se kuskikaan miltään "järjen jättiläiseltä" näyttänyt ;)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vanhukset ratissa..

Tulen perheeni kanssa Lapista, ajelen n. 90 km/h, hyvä sää, tyhjä ja suora tie. Vasemmalla liittymässä odottaa auto, joka n. 150 m ennen saapumistani risteykseen päättää tulla eteen. Volvo XC 90 ja Hakkapeliitan nastarenkaat lukkojarrutukseen ja lähden hienosti ohjaamaan ojaa kohti, koska huomaan, että auto ei ehdi pysähtyä! Onneksi risteyksessä oli bussipysäkki ja täysjarrutuksessa sinne niin, että tämä mummon auto oli täysin vierellä ja auto pysähtyi sinne. Kaikki tapahtui n. 4 sekunnissa ja kädet tärisi ratissa.

Tämä mummo jatkaa matkaa niin, ettei tod. näk. edes huomannut tapahtunutta. Keräilen hetken ja jatkan kanssa matkaa. Mummon Nissani tulee eteen ja hetken ajelen tämän takana 70 km/h. Ohitan ja soitan torvea 10 sek..

"Mummo ehkä sanoo vanhainkodin kaverilleen, että on tämä nykyliikenne mennyt kummalliseksi. Hänkin vain ajelee rauhassa, kun joku isolla maasturilla menee ohi ja soittaa hänelle pilliä."

Missä kohti tämä tapahtui? Ootko varma ettet huomannu nopeusrajoituksen laskevan 80 -> 60 risteyksen takia?
 
Ei vituta niinkään tienpäällä, mutta ylipäätänsä yöaikaan raikaava tehoputki skootteri/derpi/pv/jne paskaraketti. Voi vittu saatana että kyrpii herätä siihen vitun öninään kun joku lippispää raiskaa sitä vitun mopoaan. Yhtälailla vituttaa ne isommat mopot kunhan nekin uskaltautuvat taas tienpäälle. Kaikille kaksipyöräisen omistaville terveisiä perseestä! Tunkekaa ne vitun tehoputket sinne mihin aurinko ei paista!
 
Ei vituta niinkään tienpäällä, mutta ylipäätänsä yöaikaan raikaava tehoputki skootteri/derpi/pv/jne paskaraketti. Voi vittu saatana että kyrpii herätä siihen vitun öninään kun joku lippispää raiskaa sitä vitun mopoaan. Yhtälailla vituttaa ne isommat mopot kunhan nekin uskaltautuvat taas tienpäälle. Kaikille kaksipyöräisen omistaville terveisiä perseestä! Tunkekaa ne vitun tehoputket sinne mihin aurinko ei paista!

Hyvin ymmärrän ton vitutuksen. Itselläkin on se MP:ssä se tehoputki :D mutta sillä erolla, etten vedä sitä samaa korttelia yömyöhään päästä päähän. Kaupanpäälle sitten valoissa "käynnissä" pitämistä näemmä noilla vehkeillä joidenkin pitää harjoitella vaikka 99% se tyhjäkäynti on sisäänrakennettu. En myöskään hiffaa miksi pitää vinguttaa kierrokset siellä 10K tuntumassa normaali-ajossa keskellä kaupunkia (rev bombit erikseen v-mäisille autoille/jalankulkijoille). Jos normaali ajo jotain sitten harmittaa niin sille on hankalampi keksiä lääkkeitä, tehoputkella tai ei.
 
Miksi joitain ihmisiä ärsyttää kun joku ohittaa moottoritiellä? Eilen ajelin töistä tasaista 110 mittarinopeutta, rajoitus 100. Lähdin ohittamaan uudehkoa Focusta, mutta tämä päättää kiihdyttää vauhtia jolloin palasin Focuksen perään oikealle kaistalle. Jälleen Focuksen vauhti putoaa 100 mittarinopeuteen ja lähden uudestaan ohittamaan ja taas toisuu sama tilanne, mutta nyt kiihdytän reiluun 120 nopeuteen että pääsen ohi. Ratissa oli noin 80-vuotias hopeakypärä, joka alkoi vilkuttelemaan valoja kun palasin takaisin oikealle kaistalle hänen eteensä ja liimautui aivan konttiin kiinni. Onneksi tähän aikaan vuodesta asfaltin reunassa on mukavasti hiekkaa, joten muutin hieman ajolinjaa jolloin hiekkapuhallus alkoi :D Aijai sitä valojen vilkutusta mutta eipähän enää roikkunut perässä.

En toiminut fiksusta minäkään, mutta sitä saa mitä tilaa. Toivottavasti tuli naarmuja maalipintaan.
Tätä minäkin ihmettelen. Pari päivää sitten jumitin 100km/h alueella 90km/h ajavan Corollan perässä. Kun ohituskaista alkoi, yritin päästä reippaasti ohi nostamalla nopeuden sataankahteenkymppiin, mutta corollakuski ei tästä pitänyt vaan runnoi kotteronsa kaasupoljinta siihen malliin, että Corollan perävalot alkoivat pikkuhiljaa etääntymään. Ei kiinnostanut lähteä mihinkään kiihdytyskisaan mukaan, joten palasin oikealle kaistalle. Onneksi corollakuski tajusi nostaa omaa ajonopeuttaan.
 
Punaisia päin ajavat. Etenkin Tampereella ruuhka-aikaan yleistä, että sulle on ehtinyt vaihtua jo vihreä, mutta et voi lähteä, koska edellisistä valoista tulee vielä pari autoa punaisia päin.
Tuli huomatta tämä pari päivää sitten. Oikea kaista mitä ajoin oli vapaana, vasen kaista ja vasemmalle kääntyvien kaistalla oli jono valoissa. Pääsin sujuvasti ilman suurempia hidasteluita ajamaan oikeaa kaistaa vihreillä valoilla risteykseen niin eiköhän vasemmalta käänny minun eteen vielä joku ammattikuski kuorma-autolla mun eteen. :face:
 
Zone-sarja -42%
Nyt alkaa paha olo eskaloitua siihen malliin, että on pakko avautua. Tässä muutaman viime päivän aikana on sama ärsyttävä asia toistunut liian monta kertaa. Se kun risteykseen ei uskalleta ajaa mitään järkevältä vaikuttavaa nopeutta vaan siitä on ajettava aivan naurettavan hiljaa matelemalla. Parhaat ajaa tavallaan "vähän risteyksen ohi", lähes pysähtyvät ja tekevät niin tiukan 90 asteen käännöksen kuin mahdollista. Normaali kuski aina vähän oikaisee, mutta ei nämä. Nyt alkaa olla useimmilla kesärenkaat alla ja keli on mitä mainioin, mutta ei perkele. Ajetaan kuin keskellä talvea. No parempi se on hiljaa ajaakin kun ei ikinä tiedä jos se romu lähtee vaikka hallitsemattomaan sivuluisuun jos vauhtia on käännyttäessä yli viisi kilometriä tunnissa. Tai saattaa jopa kaatua koko auto. Vitun jännittäjät.
 
Risteyksissä nyppii myös pikkuteillä tapahtuva "esikääntäminen". Meinaat kääntyä isommalta tieltä vasemmalle pienemmälle tielle. Vaan sieltäpä tuleekin auto kolmion takaa aikeinaan myöskin vasemmalle kääntyminen. Ja luonnollisesti auto ajetaan valmiiksi 45-asteen kulmaan keskelle risteystä. Ja sitten meikä joutuu kiertämään tämän tientukkijan pientareen kautta...Taas tekisi mieli omistaa 500€ romuauto ja tässä tilanteessa irroittaa sen toisen etupuskuri kaupuan päälle. Joskus ostan sellaisen terapia-auton.
 
Se mikä on yleistynyt paljon on keskellä tietä ajaminen, ei minkäänlaista ryhmittymistä ainakaan oikeaan reunaan ennen kääntymistä.
Ajetaan keskellä tietä, jopa keskiviivan vieressä, hidastellaan...hidastellaan...jarruvalo välkähtää...sitten vilkku päälle kun rattia ollaan jo kääntämässä ja käännytään oikealle.
Välillä mahtuisi samaa kaistaa oikealta ohi siinä kohtaa kun joku pelle kääntyy oikealle. Mitä vittua?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Arsyttävät asiat liikenteessä lähiaikoina: Ajelin tuossa pääsiäisen tuloliikennettä VASTAAN. Eli olin menossa 4- tietä lappiin pääsiäisen jälkeen. AIJUMALAUTA. :D
Kyllä muuten ei ollu 1 eikä 2 kertaa kun paino itse jarrupoljinta kun oli sitten näköjään etelänmiehellä hiukan kiire päästä kotiin. Onneks oli hyvät ajokelit.

Mutta tais jäädä viimeiseks kerraks ku jonkinsortin lomien jälkeen tuota tietä ajelen "vastakarvaan". :D

Arsyttävää tästä tekee se, että oma ajaminen ei vaikuttanut mitenkään siihen mitä vastaantulijoiden kaistalla kiireiset töhöilee. Ja huomattavaa oli taas se, että 90% ohittajista (sekä omista, että vastaantulijoista) ei tiedä paljonko siinä omassa kikottimessa löytyy sitä tehoa että pääsis turvallisesti ohi. Suksiboksi katolla, soliferi perseessä ja kaasujalan alla 1.2 litranen kilometrinnielijä paska. Aiettämikäyhdistelmä.
 
Lähinnä nauratti tänään kuinka tyhmiä jotkut ihmiset on liikenteessä. Ajelin 4 kaistaista tietä vakkari päällä toisen auton perässä. Vilkaisin peiliin ja sieltä näkyi tulevan joku lexsuksen citymaasturi vasenta kaistaa. Ajattelin, että sieltä se tulee ja kiilaa meidän välistä hetken päästä oikealle kääntyvälle rampille. No näin tietysti kävi ja siinä sitten täytyi tuon sankarin takia polkea jarrua. Ilmaisin mielipiteeni soittamalla torvea tovin, mutta joskus tekisi mieli polkaista kaasua ja tehdä pit maneuver kiilaajalle.
 
Nämä molemmat yllä olevat kommentit kertovat mun mielestä useammastakin asiasta, ja nämä asiat eivät välttämättä ole nyt lueteltu ns. tärkeys tai esiintymistiheysjärjestyksessä:
-ajoneuvon puutteellinen hallinta
-kyvyttömyys ymmärtää ajoneuvon käyttäytymistä
-liikennesääntöjen osaamattomuus
-kyvyttömyys ymmärtää liikenteen mekaniikkaa ja sitä miten oma liikkuminen vaikuttaa muun liikenteen sujuvuuteen

Listasta uupuvat:
- tyhmyys
- laiskuus

Monet pelkäävät että tien piennar tai kanttikivi suorastaan imaisevat auton ojaan tai rikkovat vanteet itsestään ja näin ei toki ole.

Tämä pelko a.k.a tyhmyys ilmenee myös vasemmalle käännyttäessä ja kaksikaistaisen tien liikennejakamattomassa risteyksessä - ei piennarta, eikä vahingollista ja maahan puoliksi piilotettua rotvallin reunaa.

...se on niin kovin vaikea ymmärtää että oikealle kääntyessä auto hilataan oikeaan laitaan ja näin jätetään esimerkiksi muulle liikenteelle enemmän tilaa, sekä tehdään omasta ajosta jo ryhmittymisen puolesta ennakoitavaa.

Ja tässä astuu kuvaan myös laiskuus: oikein ryhmittymällä joutuu tekemään jyrkemmän mutkan ja sitä ohjaustehostinta joutuu oikeasti käyttämään, kun rattia pitää pyörittä puolikas kierros enemmän. On se niin raskasta ja kovaa homma, että helpompi on pyöräyttää laaja kaari vastakkaisen puolen koukkauksella.
 
MP-kuskina alkaa taas kevään tullen pännimään autoilijoiden sokean kulman tarkistaminen. Varuiksi otinkin äänenvaimentimesta dB-killerin pois ainakin toistaiseksi, jotta autoilijat varmasti huomaisivat katsoa olkansa yli ennen kaistanvaihtoa.
 
Joo sama ihmetyttää muakin, tuntuu lisääntyneen toi tien oikeassa reunassa kävely viime vuosina. Tosiaan paitsi laki myös järki sanoo että parempi kävellä vasenta reunaa. Itse kävelen pyöräteilläkin vasenta reunaa koska koira on tottunut kulkemaan vasemmalla puolella, ja täällä on joitain pyöräteitä joilla saa jopa mopoilla ajaa ihan laillisestikin, joten turvallisempaa että ne ei tule selän takaa ohi 10 cm päästä. Mullekin on esim. jotkut kaverit jankanneet asiasta vastaan just tolla "oikeanpuoleinen liikenne" -argumentilla mutta monelle on vaikea ymmärtää että se koskee vain ajoneuvoja, ja jalankulkija ei ole ajoneuvo. Pakkaa sotkee lisäksi se että tieliikennelaissa jotain vuoteen 1997 asti jalankulkijan paikka pyörätiellä oli määrätty oikeaan reunaan, slloin lainkohtaa muutettiin tyyliin "jommassa kummassa reunassa". Mutta eihän nyt 18 vuodessa lainmuutos mene tampioille perille. :D


Hieman myöhään tähän vastailen mutta, itse kannatan tosiaankin ajoradan vasenta puolta kävellessä, ehdottomasti.

Kävely/pyörätie olisi paras jos mentäisiin aina oikeata puolta. Nyt jalankulkija saa kulkea kumpaa puolta vaan ja senhän se perkele tekeekin. Pyörällä kun tulet niin se jalankulkija poukkoilee sinne tänne ja viis veisaa kellon kilistyksistä. aika monessa paikassa on tiehen merkitty niin että pitää mennä oikealla puolella. Eli laki sanoo, "jalankulkija voi kulkea jalkakäytävän oikeaa tai vasenta reunaa jollei se ole merkitty erikseen" ja nyt on alkanut ilmestyä aika moneen paikkaa näitä merkintöjä tiehen, myös liikennemerkillä voidaan osoittaa se että kummalla puolella menee kukakin. Myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille osoitettu omat puolensa ja sekään ei mene jalankulkijoiden kaaliin, valitettavasti. Terveisin vaan "moneen läheltä piti tilanteisiin joutunut".
 
Hieman myöhään tähän vastailen mutta, itse kannatan tosiaankin ajoradan vasenta puolta kävellessä, ehdottomasti.
Kävely/pyörätie olisi paras jos mentäisiin aina oikeata puolta.

Siis pyörätiellä - joka on myös ajorata - käveltäisiin oikealla vai vasemmalla? Oikeaa laitaa jos kävelet, niin silloinhan kelloa on pakko soitella koska kävelijällä ei ole silmisä selässä. Jos on mp3 kuulokkeet päässä, niin ei auta kellokaan.

Kävelytiellähän ei ongelmaa ole, sillä siellä ei ole fillareita. Ainoastaan rinta rinnan jyrääviä lastenvaunumammoja.
 
Pyörätie jossa ajorata olisi kaikista paras jos molemmille olisi osoitettu se oma puoli tai sitten oikean puoleinen liikenne. Nyt ne kävelijät oikeasti seilaavat oikealta vasemmalle jne. on jo tänä keväänä sattunut muutama todella vaarallinen tilanne sen takia. Vituttaa vaan ku itteä sattuu myös ku nupittaa sen pyörän kanssa.

Eikä siinä ole ongelmaa jos ne kävelee oikeaa puolta, ei silloin tarvi kelloa soitella, jollei ne kävele neljä tai viisi rinnan. Vai soitatko muuten vaan kävelijöille?
 
Eikä siinä ole ongelmaa jos ne kävelee oikeaa puolta, ei silloin tarvi kelloa soitella, jollei ne kävele neljä tai viisi rinnan. Vai soitatko muuten vaan kävelijöille?

Soitan esim. silloin kun vastaankin tulee fillareita. Silloin joudut tulemaan ahtaasta välistä ja kävelijän takaa kuolleesta kulmasta.

Maantie onkin sitten hankalampi. Fillaristi on siellä melkein kuin kävelijä. Autot tulevat satasta selän takaa, eikä oikein voi mitenkään nähdä väistääkö auto vasemmalle vai ajaako vittumaisuuttaan mahdollisimman läheltä. Silloin harvoin kun fillarilla liikkuu ja vielä harvemmin maantiellä, tuleekin ajettua maantien vasenta laitaa. Näkee jo kilometrin päästä tuleeko rekkaa...

Paras kyllä olisi selkeät merkinnät tiessä. Eikä mitään "tässä saa ajaa fillarilla ja kävellä ja vaikka mopollakin" ilman mitään kaistoja. Sama jos ottaisi tieltä kaistaviivat pois ja ilmoittaisi, että sopikaa ny keskenänne miten ajatte kumpaa tahansa puolta. Väistäkää keskeltä älkääkä hirveesti ajako rinnakkain :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom