Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Turvallista joulua vaan kaikille. Montakohan onnettomuutta sitä on tapahtunut näissä Etelä-Suomen huonoissa keleissä? Joutui ajeleen n. 120 km tänään tuolla maanteillä enkä nähnyt yhtäkään takasumuvaloa, vaikka keli oli aivan kamala. Miksi ihmiset ei osaa käyttää niitä? Yksikin tapaus oli kun käännyin kymppitielle ja ajelin siinä aivan järkyttävässä lumipyryssä kuuttakymppiä, kun eteen ei yksinkertaisesti nähnyt. Syykin selvisi kun meinasin ajaa edellä vielä hitaampaa ajavan perään. Huomasin jonkun ihmeellisen hahmon muutaman metrin päässä ja tajusin, että voi vittu, siinä ajaa auto. Mitään ei nähnyt. Ei yhtään mitään. Koko takapää muurautunut lumesta umpeen ja takavaloista ei näkynyt pilkahdustakaan. En edes tiedä oliko ne takavalot edes päällä vai oliko taas yksi apina joka veteli päiväajovalot päällä. Se takasumari olisi ollut ihan kiva asia. Olin sen jälkeen vielä pitkään epävarma, että näinkö edes autoa vai näinkö omiani, mutta kun otti vähän etäisyyttä niin alkoi näkyvyys parantua kun ei ollut sen lumipöllyn keskellä.

Ja sitten tuli toinen apina. Lumipyry blokkasi näkyvyyden ihan totaalisesti ja meinasin ajaa maantien vieressä pysähdyksissä olevan perään. Tien varteen, ilmeisesti jonkin pienen tien risteykseen, oli pysähtynyt auto ja sen perässä oli toinen auto perä puoliksi tiellä. Siinä määrin tiellä, että oli pakko tehdä hätäjarrutus ja väistöliike ettei kolahtanut. Onneksi tilannenopeus oli näkyvyyden takia kohtuullinen eikä painettu reikä päässä niin kuin monella on tapana. Sellainen joulu. Onneksi selvittiin hengissä.

Tuo on perseestä. Vieläkun jätetään se kasa lunta auton päälle ja mahdollisesti valot lumen peittoon, kun ei noi uudempien autojen ledivalot lämpene, niin ei noita valoja sieltä lumen alta näe. Tuolla kun mutkasta landetietä ajelen, niin vittu että tuli jokainen auto vastaan keskellä autotietä ja meikän kaistalla mutkista sisään. Ei se tie saatana yhtäkkiä kapene, vaikka siinä kaistalla sattuu lunta olemaankin...

Itse ajelin paskalla kelillä (lumipyry) moottoritiellä takasumari päällä niin kaikki vilkutteli valoja, osa ajo ohi ja vilkutteli takasumaria. Vilkuttelin sit takas heille iloisesti :)

Kotiin päästyäni tarkastin asian ja kaikki valot takana toimi hyvin?

Eilen sitten joku vatipää veti iltapäivän hämärässä Oulun motarilla ilman valoja. Mitä perkelettä? Kaistanvaihtoja mun silmiin ainakin 3kpl ja oliko vilkkua kertaakaan? Ei ollu. Kun irtautui muistaakseni kutosramppiin etelästä tullessa niin en havainnut tyypillä edes kovinkaan toimivia etuvaloja. Parkeillako se idiootti ajoi? Niin että sinä sinisen pikkufordin vatipää, ota se pää pois perseestä, sitten se vati ja havainnoi, että autoon voi laittaa valot päälle ja kaistaa vaihtaessa ois tärkee näyttää vilkkuaki. Ja jos sun autossa ei toimi valot niin älä ny jumalauta motarille sillä lähde Tapaninpäivän liikenteeseen. Ristus.

Selittäkää minulla, miks todella iso osa autoilijoista ei käytä pitkiä valoja? Siis keskiyöllä säkkipimeällä, ei sadetta tai sumua, niin tullaan maantiellä lyhyet päällä vastaan. Helvetin vaikea arvioida milloin kaveria häikäisee omat pitkät.
Normaalisti vaihtaa silloin lyhyillä kun vastaantulijakin vaihtaa tai kun itseä alkaa häikäistä.

Itse ajelin paskalla kelillä (lumipyry) moottoritiellä takasumari päällä niin kaikki vilkutteli valoja, osa ajo ohi ja vilkutteli takasumaria. Vilkuttelin sit takas heille iloisesti :)

Kotiin päästyäni tarkastin asian ja kaikki valot takana toimi hyvin?

Kyllä nuista takasumareista on vaan haittaa tietyllä lumipyryllä. Takana ajava ei näe mitään kun edessä ajavan lamput ovat niin kirkkaat ja lunta sataa. Ei ole montaa viikkoa kun vitutti katella yhden audikuskin takavaloja. Saa käyttää omaa järkeä jos sellaista on..

- - - Updated - - -

Selittäkää minulla, miks todella iso osa autoilijoista ei käytä pitkiä valoja? Siis keskiyöllä säkkipimeällä, ei sadetta tai sumua, niin tullaan maantiellä lyhyet päällä vastaan. Helvetin vaikea arvioida milloin kaveria häikäisee omat pitkät.
Normaalisti vaihtaa silloin lyhyillä kun vastaantulijakin vaihtaa tai kun itseä alkaa häikäistä.

On sulla ongelmat.. Itseä ei kyllä häiritse ollenkaan vaikka toiset ajais parkit päällä. Kait sen matkan aivan samalla tavalla osaa arvioida eikä se sitä paitsi ole edes sinun ongelma jos sillä toisella häikäisee. Kyllä se ilmoittaa milloin tarvii vaihtaa lyhyet.

Juu tuohan on teidän muun merkkisillä kieseillä ajelevien ongelma hyvin yleisesti. Vituttaahan se...

Heh heh.

Mua ei oikeestaan tässä merkityksessä vituta, koska mulla se on aina se audikuski joka loppujen lopuksi jää kattelemaan mun bemarin takavaloja, mutta asiaan..

Audeissa on kyllä liian kirkkaat jarruvalot. Kun valoissa seisoo takana niin ne häikäsee niin helvetisti että täytyy kääntää aurinkolippa siihen eteen...

Mua ei oikeestaan tässä merkityksessä vituta, koska mulla se on aina se audikuski joka loppujen lopuksi jää kattelemaan mun bemarin takavaloja, mutta asiaan..

Audeissa on kyllä liian kirkkaat jarruvalot. Kun valoissa seisoo takana niin ne häikäsee niin helvetisti että täytyy kääntää aurinkolippa siihen eteen...

Tuonkin olen muuten huomannut, että bimmereistä uupuu luultavasti se yleensä pyöreän mallinen hässäkkä ratin takaa, missä on semmosia samanmoisia numeroita mitä tienlaidoilla seisoo pyöreänmuotoisessa kyltissä tolpannokassa... mutta asiaan...

Itse en kyllä ole huomannut suuria eroja jarrovalojen kirkkauden ja autonmerkin välillä. Itse pidän kyllä parempana mitä kirkkaampi ja huomiota herättävämpi, niin sitä parempi. Helppo itse ennakoida omaa suhaamista, kun näkee mitä siellä edellä sohlataan.

En kirkkaudesta muista mitään, mutta jossain kohtuu tuoreessa audin mallissa (olisko a3) on ihan onnettoman pienet takavilkut. Punaisen valon keskellä vilkkuu pikkusormen kokoinen keltainen valo niin eihän sitä meinaa huomata. Kerran tai kaksi oon joutunu tekemään pientä paniikkijarrutusta taajamassa em. syystä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään oli keskinopeus varsinkin töistä palaillessa varmaan 10 mh/h... Tuossa säässä alkaa olla jo aavistuksen ahdistavaa puskea lihasvoimalla kaksipyöräistä. Kevyen liikenteen väyliä peittää osittain sulanut mössö tai sitten kuoppaiseksi jäätynyt peilikirkas pinta. Salilla oli tietysti vuorossa jalkatreeni, jonka jollain spagettikoivilla puskin läpi, oli varmaan tosi hyödyllistä. Huh, huomenna onneks vaan pari kilsaa ees taas salilla käymään ja seuraavan kerran työmatkalle vasta pe.

Ajoin motarilla noin 110 vauhtia vasemmalla kaistalla aikeissa ohittaa hiljalleen oikealla ajavat rekka ja hitaammat henkilöauto, niin eiköhän takapuskuriin kiinni aja maasturi ja alkaa räpsyttelemään pitkiä valoja päästäkseen ohi minusta. Kaistojen välissä kauhea sohjovyöhyke ja muutenkin vauhtia sallittua enempi niin en alkanut siirtymään siinä vauhissa oikeelle, kun ei voinut hiljentääkkään, kun toinen roikkuu takapuskurissa. Tosi ärsyttävää hiillostusta!

^ Kerran vuosia sitten käynyt noin ja olihan se ärsyttävää. Tosin sieltä tuli takaa bemari ihan helvetin kovaa ja olikin yht'äkkiä takapuskurissa kiinni. Vilkutteli siinä valoja ja kun annoin tilaa niin taas kaasu pohjaan. Ihan kuin sillä edellä ajavalla olisi joku velvollisuus nostaa nopeus reilusti ylinopeuden puolelle ettei kaahari joudu hidastelemaan. Se ei ole mukavaa jos joku köröttelee siinä edessä alinopeutta, mutta jos nopeus on korkein sallittu tai jopa yli niin perseessä kiinni ajaminen ja valojen vilkuttelu on ihan puhdasta vittumaisuutta ja minäminä-asennetta.

Tätähän tapahtuu kehä I:llä ja III:lla jatkuvasti. Vastikään ajoin ykköstä vasemmalla kaistalla ja vauhtia oli noin 90, kun sallittu nopeus on 80. Takana tuleva Renault ajoi aivan puskurissa kiinni vaikka piruillakseni nostin vauhtia sataseen. Kun sain sopivan raon vaihtaa kaistaa takaisin oikealle niin vauhtia oli pitkälti yli 90 ja Rellu painoi aika haipakkaa ohi. En siis yleensä harrasta ylinopeutta, mutta halusin nähdä, miten tämä rellu reagoi.

Eilen Tammiston vierailulla näky taas semmosia älypäitä liikenteessä. 10cm lumikerros jätetty auton katolle ja takaikkunan päälle. Kauan siinä menee kun noi lumet skrabaa pois autosta, 10s? 20s?. Yks näistä idiooteista meinas aiheuttaa todellisen vaaran tusarilla kun lähti sokkona tunkemaan vasemmalle kaistalle josta autoa tuli koko ajan ohi. Jarrut pohjaan ja hätäinen väistöliike pelasti suuremmalta katastrofilta.

Eilen Tammiston vierailulla näky taas semmosia älypäitä liikenteessä. 10cm lumikerros jätetty auton katolle ja takaikkunan päälle. Kauan siinä menee kun noi lumet skrabaa pois autosta, 10s? 20s?. Yks näistä idiooteista meinas aiheuttaa todellisen vaaran tusarilla kun lähti sokkona tunkemaan vasemmalle kaistalle josta autoa tuli koko ajan ohi. Jarrut pohjaan ja hätäinen väistöliike pelasti suuremmalta katastrofilta.
Ei kannata kuulemma harjata kun maalipinta saattaa naarmuuntua. :lol2: En pystyny edes nauramaan kun kaveri suojeli 10 vuotta vanhan bemarinsa maalipintaa tuolla keinoin.

En kyllä valita ikinä enää Suomen liikenteestä kun täältä jenkkilästä palaan. Joukko idiootteja, joista suurin osa on saanut ajokorttinsa muropaketista. En ole vieläkään nähnyt kenenkään vilkuttavan liikenneympyrästä ja yli vuoden oon täällä majaillut.

En kyllä valita ikinä enää Suomen liikenteestä kun täältä jenkkilästä palaan. Joukko idiootteja, joista suurin osa on saanut ajokorttinsa muropaketista. En ole vieläkään nähnyt kenenkään vilkuttavan liikenneympyrästä ja yli vuoden oon täällä majaillut.
Eihän siellä ole missään liikenneympyröitä? Jos jostain sellainen harvinaisuus löytyy, niin ei liene mikään ihme ettei siinä osata ajaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom