Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liikenneympyrät. Niihin voi ajaa yhtäaikaa ja kaikkia vasemmalta ympyrää lähestyviä ei tarvi jäädä odottelemaan..

Eniten vituttaa kun joku ajaa esim. 90astetta susta nähden vasemmalta ja kääntyy samalle tielle (eli tekee 90asteen käännöksen oikealle vasemmalta) ja sä oot valumassa ympyrään. Sitten joudut turhaan pysähtyä kun se APINA ei osaa käyttää vilkkua, kun et tiedä jääkö se vaikka pyörimään siihen ympyrään ja kaivamaan nenää. Taxi-kuskit tekee tätä, ja paljon!

Noista busseista tuli mieleen, et ärsyttäviähän ne on kun lähtevät miten lähtevät, mutta tieliikennelaissa sanotaan että sitä bussia pitää väistää. Tosin monet bussikuskit jättävät huomiotta samassa laissa mainitun kohdan jossa kehotetaan kuskia noudattamaan erityistä varovaisuutta ja se vilkkukin pääsee unohtumaan.. Ite yritän kyllä aina kattoo vähän kauempaa onko jo kaikki matkustajat menny sisään jne. niin voi arvioida lähteekö se ihan just vai kohta. Töölössä kun asu niin noita joutu varomaan kokoajan autolla liikkuessa.

Noista busseista tuli mieleen, et ärsyttäviähän ne on kun lähtevät miten lähtevät, mutta tieliikennelaissa sanotaan että sitä bussia pitää väistää.
Se on helppo väistää, kun se kusipää lähtee liikkeelle sillä hetkellä kun lyö oven kiinni ja vilkku menee päälle samalla liikkeellä kun alkaa rattia vääntää. Ei ole mullakaan ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olen ollut siinä vaiheessa jo rinnalla ja sieltä pysäkiltä koitetaan tulla kylkeen. Siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin vetää vastaantulijan kaistalle ja toivoa ettei sieltä tule tällä kertaa ketään. Joskus on tehnyt mieli pysäyttää se bussi, mennä ottaan kuskia nenästä kiinni ja vetää se pihalle kuuntelemaan esitelmää etuajo-oikeuden ja eteenajo-oikeuden eroista.

Kevät on tullut. Ja moottoripyörät kaduille. Onhan ne hienoja ja on varmaan siistiä ajella uutuuttaan kiiltävällä kawasakininjalla ja tuntea olevansa vapaa vähän niin kuin siinä leffassa "easy rider" mutta miksi niillä pitää keulia yleisillä teillä muun liikenteen seassa? Ymmärrän kyllä mopopoikien temppuilut mutta kun aikuiset miehet leikkii ja temppuilee tuolla niin sitä en ymmärrä. Menis perkele johonkin syrjäiselle tien pätkälle, parkkipaikalle tms. leikkimään missä voi rikkoa vain itsensä ja moponsa mutta kun se pitää tehdä tuolla muitten seassa.

Toinen ärsyttävä asia on kevyen liikenteen väylillä tien vasemmassa reunassa kulkevat. Empiirisen tutkimukseni mukaan tien oikeassa reunassa ei voi työntää lastenvaunuja tai ulkoiluttaa koiraa. Lastenvaunujen kanssa on lisäksi mahdotonta väistää kohdatessa pyöräilijää, joka ajaa vastaan sitä samaista reunaa.

Se on jännää ja kivaa jos/kun osaa keulia ni kyllähän sitä täytyy kokeilla jos tilaisuus tulee "katsokaa ku mul on kivaa!" Ei se oo enää nii jännää sielä syrjäisellä tiellä kikkailla missä ne temput on opeteltu.

Tota nyt tapahtuu aina kun ihmisten aikaa kulkee ja mun mielestä siitä on ihan turha ärsyyntyä, väistämistilanteet on ohi muutamassa sekunissa ja sen jälkee taas saa keskittyä ihan vapaasti omaan kulkemiseensa. Näin kevätaikaan oon ainakin huomannu että fillarit kulkee siinä missä sattuu olee paljasta aslvattia esillä, ja jos sitä on vaan kapea kaistale ni minä voin hyvin mielin väistää jalankulkijana siitä pois. Jalankulkija pysyy todennäkösemmin pystyssä jäisellä tiellä kuin pyöräilijä, varsinkin jos kävelijällä on lastenvaunut tukenaan. Pyöräilijöillä kun on aika harvoin nastarenkaat.

Noista busseista tuli mieleen, et ärsyttäviähän ne on kun lähtevät miten lähtevät, mutta tieliikennelaissa sanotaan että sitä bussia pitää väistää.

Totta mutta bussinkin tulee antaa suuntamerkki hyvissä ajoin ennen liikkeellelähtöä ja siten ettei siitä aiheudu vaaraa. Tässä ne lain kohdat, joita moni bussikuski voisi kerrata ja miksei muutkin. 35 pykälän voisi tulostaa paperille isolla fontilla ja aina kun bussi kiilaa eteen pysäkiltä niin voisi seuraavalla pysäkillä pysähtyä bussin perään ja käydä heittämässä kuskille muistutus siitä miten siitä pysäkiltä lähdetään.

Tieliikennelaki 22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."

Tieliikennelaki 35 §
Suuntamerkki

"Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."

Se on jännää ja kivaa jos/kun osaa keulia ni kyllähän sitä täytyy kokeilla jos tilaisuus tulee "katsokaa ku mul on kivaa!" Ei se oo enää nii jännää sielä syrjäisellä tiellä kikkailla missä ne temput on opeteltu.

Mun mielestä on kivaa ajaa kovaa mutta kyllä mä silti noudatan nopeusrajoituksia.

Aika harvoin itsensä lisäksi muita henkilöitä telovat. En näe kovin pahana asiana keulimista ym. pientä kikkailua pyörällä.

Enkä minä sitä että ajelee tyhjällä motarilla 160-200 kmh, harvoin teloo kuin itsensä :jahas:

Kortti pois vaan ja kunnon sakko kouraan. Sitä keulimista voi todellakin kikkailla ihan jossain muualla kuin liikenteen seassa.

Aika harvoin itsensä lisäksi muita henkilöitä telovat. En näe kovin pahana asiana keulimista ym. pientä kikkailua pyörällä.

Riittää, kun teloo itsensä. Tulee nimittäin yhtiskunnalle melko kalliiksi nuo neliraajahalvaantuneet ja muut loukkaantuneet sairaalassa. Tosin evoluutiollehan ei mitään voi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Tarkoitin lähinnä sitä että keuliminen, kiihdyttely, "kovaa ajaminen" yms. moottoriajoneuvoilla leikkiminen on kivaa minustakin mutta sen paikka ei ole liikenteessä.

Miksi pitäisi kulkea oikeaa reunaa? Vihje: kannattaa tutustua tieliikennelakiin.

Ja eiköhän nyt vittu pyöräilijän ole helpompi väistää keskelle kuin että lastenvaunujen kanssa väistettäisiin esim. ojaan tai pyörätien keskelle (newsflash: sieltä takaakin voi tulla pyöräilijä, ja jos pyöräilijä törmää lastenvaunuihin ei enää kenelläkään ole kivaa).

Joo tiedän että laissa ei määritellä kumpaa reunaa jalankulkijan pitää kulkea ja niitä vitun lastenvaunuja on kiva työntää keskellä tietä.

Itse en koe sitä kovinkaan moraalittomana, että kun leikityttää, ajan maaseudulla yö aikaan. Tiet aivan tyhjät ja hyvää baanaa laskea menemään. Suurin vaara on oma ajovirhe, eläin tai rattijuoppo. Ainakin näin meilläpäin.

Mun puolesta voi ajaa niin lujaa kuin lystää. Kunhan ei kaahaa ja vaaranna kenenkään muun kun omaa henkeään. Itekkin päästelen hyviä vauhteja maantiellä, mutta en koskaan jos joku on kyydissä tai paljon muita autoja. Eipä se oo ku mun omasta lompakosta pois.

Itse en koe sitä kovinkaan moraalittomana, että kun leikityttää, ajan maaseudulla yö aikaan.

Vaihtoehtoja ei kyl hirveesti edes ole jos haluaa leikkiä moottoriajoneuvolla.Meinaan ainakin täälläpäin lähin ihan oikea rata on ainakin parinsadan kilometrin päässä, enkä usko et sinnekkään ihan kuva vaan pääsee ilmaiseksi harjoitteleen.

Tyhjä moottoritie. Kaveri ajamaan pari kilsaa edessä. Handsfree ja puhelinyhteys. Enough said!

Liikenteessä vituttaa homot jotka ei viitsi ympyrässä käyttää vilkkua.

Kevään tullen vituttaa noi ns "maantiepyöräilijät" mikä vitun saatanan pakko on ajaa rinnakkain!? On kumminkin kalliit pyörät ja vehkeet, joten eikös niillä mennä kovaa ja treenata, sensijaan että jauhettas paskaa vierekkäin. Seuraavaa parivaljakkoa sihtaan peilillä perseeseen..

Mikä siinä ärsyttää?

Kolme pyräilijää menee maantiellä vierekkäin ja mä tuun autolla takaa ja vastaantulevaa kaistaa. Noi ottaa välillä päähän oikeen kunnolla. No kyl ne siitä väistää ku tööttiä tarpeeks pitkään painaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom