Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Varmaan tämänkin olen jo aiemmin täällä maininnut mutta kun työreissuja joutuu jonkin verran ajelemaan niin vuosi vuodelta vituttaa enemmän. Suomessa ajetaan ihan saatanan hiljaa. Mittarin mukaan rajoituksia noudattaen tai useimmiten alle rajoitusten. Motarilla jotkut jopa uskaltaa ajaa 100km/h mutta normaalilla kaksikaistaisella ajetaan pääsääntöisesti alle suurimman sallitun. Toinen vielä pahempi ongelma on se, että Suomessa ei uskalleta ohittaa vaikka satasen rajoituksella kymmenen auton jono ajaisi 70km/h niin siinä sitten tössötetään kiltisti jonossa eikä kukaan uskalla lähteä ohittamaan. Käsittämättömän vaikeaa on tuo ohittaminen. Itse en suostu koskaan jonon perällä köröttelmään vaan heti kun on rakoa niin täräytän koko jonon ohi ja yleensä vielä valoshown saattelemana. Onhan se röyhkeää kun joku ei näyrry ajamaan satasen rajoituksella kiltisti seitsemääkymppiä jonossa.

Tähän useimmiten on syynä se että ajetaan sillä 1.6 l passatilla joka lähtee kuin purkka perseestä ja letkassa kukaan ei jätä tippaakaan rakoa että sinne väliin voisi sujahtaa ohittaessa, vaan on tosiaan mentävä koko letkasta jos meinaa mennä.
 
Viikko sitten kahta edellä ajavaa ohittaessani joku neropatti kääntyy vastaantulevien kaistalle P-paikalta. Laiskempi auto jos olisi ollut alla, niin ois ollu nokkakolari tämän Avensis-kuskin kanssa. Suora tie ja hyvä näkyvyys niin silti tämä sankari päättää kääntyä vastaan, vaikkei voinut olla huomaamatta että sieltä tulee kahden kaistan leveydeltä autoja vastaan:face:

EDIT: tuosta letkassa ajamisesta tuli mieleen pari muutakin vitutuksen aihetta. Ensimmäinen on nämä selvästi vittuuksillaan mutkaisiksi piirretyt tiet, jotka tekee useamman auton kerrallaan ohittamisen hyvin vaikeaksi ja toinen on sinne tänne ripotellut peltipoliisit, mitkä edesauttaa kivasti jonojen syntymistä kun porukka sakkojen pelossa köröttelee 80-alueella kuuttakymppiä ja vielä kameran kohdalla painavat jarrua:curs:
 
Viikko sitten kahta edellä ajavaa ohittaessani joku neropatti kääntyy vastaantulevien kaistalle P-paikalta. Laiskempi auto jos olisi ollut alla, niin ois ollu nokkakolari tämän Avensis-kuskin kanssa. Suora tie ja hyvä näkyvyys niin silti tämä sankari päättää kääntyä vastaan, vaikkei voinut olla huomaamatta että sieltä tulee kahden kaistan leveydeltä autoja vastaan:face:

EDIT: tuosta letkassa ajamisesta tuli mieleen pari muutakin vitutuksen aihetta. Ensimmäinen on nämä selvästi vittuuksillaan mutkaisiksi piirretyt tiet, jotka tekee useamman auton kerrallaan ohittamisen hyvin vaikeaksi ja toinen on sinne tänne ripotellut peltipoliisit, mitkä edesauttaa kivasti jonojen syntymistä kun porukka sakkojen pelossa köröttelee 80-alueella kuuttakymppiä ja vielä kameran kohdalla painavat jarrua:curs:

Eikös tuommoisissa paikoissa ole yleensä keltaiset viivat ohituskiellon merkiksi ettei noin pääse käymään?`Vai koskeeko pelkästään risteysalueita?
 
Eikös tuommoisissa paikoissa ole yleensä keltaiset viivat ohituskiellon merkiksi ettei noin pääse käymään?`Vai koskeeko pelkästään risteysalueita?

Tuossa paikassa ei ollut ohituskieltoa, kun ei ollut risteysalue kyseessä vaan pitkähkö selkeä suora. Ohituskieltoa ei tuommoisissa paikoissa tietääkseni yleensä ole.
 
Tuossa paikassa ei ollut ohituskieltoa, kun ei ollut risteysalue kyseessä vaan pitkähkö selkeä suora. Ohituskieltoa ei tuommoisissa paikoissa tietääkseni yleensä ole.

Ok. Ei ole tullut seurattua niin tarkkaan vastaavia paikkoja. Järkevintähän noissakin olisi viivat olla, sattuu nimittäin aika herkästi niin ettei tule katottua kuin se ettei kukaan aja persauksiin tielle liityttäessä.
 
Ok. Ei ole tullut seurattua niin tarkkaan vastaavia paikkoja. Järkevintähän noissakin olisi viivat olla, sattuu nimittäin aika herkästi niin ettei tule katottua kuin se ettei kukaan aja persauksiin tielle liityttäessä.

Ei niillä viivoilla ole mitään merkitystä. Aina on joku tyyppi, joka ei nöyrry jonotukseen ja autossa riittää löylyä. Ja silloin mennään ohi vaikka silmät kiinni. Jos auto tulee vastaan, niin sitten palaavat jyrkästi takaisin jonoon vaikka toisten kylkeä vasten. Yleensä meno loppuu siihen, kun saavutetaan jonoa vetävä rekka, mistä ei pääsekään enää ohi. Rekan ohitushan vaatii huomattavasti enemmän tilaa mitä yksittäisten jonottajaurpojen. Yleensä jonossa ajaminen on tylsää puuhaa, mutta pari tämmöistä teiden sankaria piristää kummasti päivää. Saa seurata kuinka vuorotellen ohittelevat toisiaan, ja sitten suoralle päästäessä alkavat kilpaa ohittamaan rekkaa. Parhaat menee kaksi rinnan ja keskarit pystyssä toisilleen.
 
Näin keväällä ärsyttää kun ihmiset ei osaa ajaa kaistojen sisällä vaan seilailevat pientareen puolella joka on tähän aikaan vuodesta täynnä kiviä ja hiekkaa. Mukava ajella perässä kun kiviä ropisee päälle ja helvetinmoinen hiekkapilvi kulkee edessä.
 
Turhat ohitukset. Joillakin on vain pakottava tarve päästä ohi vaikka seuraava ramppi on heti siinä oikealla. Parhaat ajavat ohituksen jälkeen tyyliin suoraan vasemmalta kaistalta sinne rampille johon ovat menossa. Sitten kun itsekin menet samasta rampista ylös, on spede siellä liikennevaloissa heti edessä.

Riskiohitukset. "Vittu mulla on kiire, neljän kilometrin päästä pitää kääntyä oikealle, tää jono menee 10km/h liian hiljaa. Pakko päästä ohi". Onnea, säästit aikaa max 2 minuuttia, aiheutit potentiaalisen liikenneonnettomuuden riskin ja suunnatonta vitutusta kanssa-autoilijoissa. Mutta kyllä he ymmärtävät, onhan sinulla bmw 520, sekä tietenkin kiire.

Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Ei ole ihan oikeasti vaikeaa ilmoittaa mistä kohdasta on tulossa ulos?

Risteyksistä ihan kohdalla eteen kääntyminen. Ei se ole niin kauheaa jos joutuu nostamaan vähän kaasulta jalkaa, kun joku sieltä risteyksestä edelle kääntyy, mutta joskus saa seistä urakalla jarrulla ettei kolahda.

Liikennevaloissa 99% kaksipyöräisistä. Miksi ne mopot ei pysy käynnissä ilman kaasun jatkuvaa pumppaamista?

Motarilla vakionopeudensäädin päällä ohittaminen. On se hienoa keski-ikäinen mies, kun sulla on siinä v70 volvossa se vakkari säädetty 121km/h ja otat sen puoli tuntia aikaa siihen ohitukseen.

Ei anneta tietä. Kaksi kaistaa, toisella kaistalla näytetään vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. "tähän väliin et kyllä tule".

Liian matalat autot. Joskus maantiellä kun saavutat edellä menevää tällaista autoa, äkkiä luulee että edellä poukkoileva kuski on humalassa, mutta tosiasiassa se onkin joku mukahieno kakkoskopan golffi, jossa on puolenmetrin madallus, ja vitun rumat vanteet venytettyine renkaineen. Kuski väistelee käpyjä tai peukalonpään kokoisia pikkukiviä ettei auto lennä näistä katolleen.
Kyseiset vekottimet aiheuttavat myös hidasteiden kohdalla (1-4km/h) hilpeyttä kanssa-autoilijoissa.

Trikoopyöräilijät. Kevyenliikenteenväylällä ei voi ajaa, miksi? "Liian suuret nopeuserot peruspyöräilijöihin nähden". Niin no entäs autoilijoihin nähden?

Maantiehiihtäjät. Ensin sotketaan kahden kaistan leveydeltä ja viimehetkellä vedetään toiseen reunaan. Mitä jos minäkin tulisin autolla ajaen laidasta laitaan ja viimehetkellä palaisin omalle kaistalle?

Pysäköinti ja toiminta parkkipaikoilla. Aina on jonkun keski-ikäisen pukuspeden audi tai bemari invapaikalla. Se että kokee itsensä vammaiseksi ei välttämättä tarkoita sitä että sinne saa pysäköidä. Siitä olisi hyvä olla jonkunlainen todistuskin.
Sitten ruudusta pois peruuttaminen, ei vittu ole niin vaikeaa? Tyypillinen ruudusta poisperuutushan on sellainen, että nainen (iällä ei väliä) ajaa auton ensin suoraan sieltä ruudusta perä edellä pois, ja alkaa kääntää sitä rattia vasta sitten.
"Oho, ei taipunutkaan". Tarkuparkkeeraus on aivan järjettömän helppoa, miksi se ei silti tunnu monelta onnistuvan?

Oikea alinopeus. Siis se , kun oikeasti aletaan tehdä sitä jonoa ja reippaasti.
Jollain 5km/h alinopeudella ei ole mitään merkitystä, et tosiaankaan ole tunnin matkalla kuin 5 kilometriä vähemmän perillä.
Sitten jos ajat itse jatkuvasti kympin yli, ja vedät herneet nenään 5km/h alinopeutta ajavan takia, kannattaa miettiä onko se oma asenne sinne liikenteeseen sittenkään täysin sopiva.
Sinä olet tuossa se, joka ajaa väärin.

Se vanha kunnon liittyminen moottoritielle. Siinä kiihdytyskaistalla on ainoastaan yksi tehtävä joka tulee suorittaa. Kiihdyttää.
Silti sieltä yritetään liittyä liikenteen joukkoon 30-40km/h alinopeutta.
Tähän samaan kohtaan myös ihmiset, jotka eivät ymmärrä tehdä minkäänlaista tilaa liittyvälle autolle. Ei ole kamalan paha rasti nostaa hieman jalkaa kaasulta. Typerimmät ottavat asiakseen ruveta blokkaamaan sitä liittyvää autoa ajamalla tahallaan samaa vauhtia.

Tunnetko toistuvasti syyllistyväsi johonkin näistä? Jos vastasit kyllä, tee kaikille palvelus ja kulje bussilla.
 
Turhat ohitukset. Joillakin on vain pakottava tarve päästä ohi vaikka seuraava ramppi on heti siinä oikealla. Parhaat ajavat ohituksen jälkeen tyyliin suoraan vasemmalta kaistalta sinne rampille johon ovat menossa. Sitten kun itsekin menet samasta rampista ylös, on spede siellä liikennevaloissa heti edessä.

Myönnän joskus tekeväni näin. Syy on siinä, että motarin jälkeen meikällä on vielä 25km kotimatkaa töistä. Pari kertaa on käynyt niin, että en ole motarilla ohittanut ja sitten se ohittamatta jätetty auto on jäänyt motarin jälkeen maantielle jumittamaan eteen. Harva oikeasti jumittaa, mutta eipä heitä tarvita kuin yksi niin taas on jono valmis.

Motarilla vakionopeudensäädin päällä ohittaminen. On se hienoa keski-ikäinen mies, kun sulla on siinä v70 volvossa se vakkari säädetty 121km/h ja otat sen puoli tuntia aikaa siihen ohitukseen.

Hahaaa....meikä on varttia vaille keski-ikäinen, on V70 ja vakkari päällä :D Aika monesti käy niin, että kun ohittaa toista autoa 125km/h mittarissa, niin heti takapuskurin kohdalla se ohitettava kiihdyttää. Ja sitten ajetaan vierekkäin. Yllättäen tätä tekevät naiskuskit paljon enemmän. 30% tapauksista pitää vain palata takaisin sen ohitettavan taakse, kun mamma painaa reilummin kaasua. Ehkä siinä on joku säikähtäminen toisen auton ratin takana? Täti luulee menevänsä liian hitaasti, ja sitten äkkiä kiihdyttää ettei toisille tulisi paha mieli.

Tosin aika moni mulkuista kuskeista on naisia. Työpaikallakaan 10 miestä ei saa riitaa aikaiseksi, mutta jos töissä on >2 naista niin vähintään yksi on aina vessassa itkemässä. Omakin vaimo tuntuu heti töistä päästyään soittavan toiselle työkaverille ja sitten yhdessä haukkuvat toistet naiset töistä. Ihmekös tuo jos liikenteessäkin vähän hommat tökkii.
 
Siellä on paljon ärsyttävää :D

Esimerkkinä toi alinopeus vaikka vaan sen 5km/h, eihän se nopeusrajotuksen mukainen ajaminenkaan ole sen hankalampaa kuin vilkun käyttö!

Ihan perseessä ajaminen saa kanssa veren kiehumaan! Niin pelottavalta kun se kuulostaakin, niin jos ei v*ttu uskalleta/osata (maltti on valttia mitä lie, mutta rajansa kaikella) ajaa niin myös silloin voisi niitä julkisia käyttää eikä häiritä toisten "sujuvaa" liikennettä (mitä ei kyllä paljon tunne olevan)

Joskus on hauskaa todeta ääneen, että toi autoilia osasi ajaa, kiitos tästä! harvoin sitä kuitenkin käy.. Toisaalta oon niin vaativa muilta ihmisiltä liikenteessä, niin vois olla parempi ostaa itselle fillari :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika monesti käy niin, että kun ohittaa toista autoa 125km/h mittarissa, niin heti takapuskurin kohdalla se ohitettava kiihdyttää.


Tää on aika yleistä, vissiin siinä se kun sä ohitat sen liian hitaasti cruise päällä sitä ohitettavaa rupee harmittamaan?, niin ainakin itse päättelen. Pitäis kai suhahtaa ohi sataaneljääkymppiä ja sit vähäsen heivata.

Tosta et nää tyypit ois yleensä naisia esitän eriävän mielipiteen, ne "kaasupolkimen löytäjät" ovat kyllä yhtä lailla miehiäkin.
 
Se ajonopeuteen kiihdyttely, eikö se nykyautoilla pitäis onnistua alle 1,5km matkalla? Ei sitä revitellä tarvi mutta sellainen vetelehtiminen vituttaa. Sitte viime viikolla törmäsin tollaseen sankariin joka vilkutti liikenneympyrään tullessa ja siis oikealle, eli niinkuin olis poistumassa sieltä... On kai se mukavaa hämätä muita autoilijoita ja hyvällä säkällä voi päästä jonkun kylkeenkin vielä..
 
Se ajonopeuteen kiihdyttely, eikö se nykyautoilla pitäis onnistua alle 1,5km matkalla? Ei sitä revitellä tarvi mutta sellainen vetelehtiminen vituttaa. Sitte viime viikolla törmäsin tollaseen sankariin joka vilkutti liikenneympyrään tullessa ja siis oikealle, eli niinkuin olis poistumassa sieltä... On kai se mukavaa hämätä muita autoilijoita ja hyvällä säkällä voi päästä jonkun kylkeenkin vielä..

Tuohan on yleinen tapa ilmoittaa, että on poistumassa heti ensimmäisestä ulostulota. Toiselta puolelta ympyrään tuleva tietää olla odottamatta turhaan. Ongelma on sitten ne kuskit jotka eivät oikeasti poistukaan kuten vilkuttavat, vaan pitävät vilkun päällä määrittelemättömän ajan. Yleensä vielä jatkavat 5km ympyrän jälkeen vilkuttamista. Tai sitten vilkuttavat vasemmalle tullessaan ympyrään. Hieman pelottaa, että meinaako se lähteä tulemaan vastapalloon sieltä. Jotkut lähtevät :D
 
Kaksi kaverusta veteli rullaluistimilla pyörätietä vierekkäin, toinen sauvojen kanssa toinen ilman. Tulin takaa pyörällä ja rimpautin kelloa. Jätkät teki tyylikkään kahdeksikon kun kumpikin väisti eri reunaan ja sitten vielä takaisin sinne reunaan missä alunperin olikin. Tuli vähän sellainen olo että :face: ja menin sitten keskeltä ohi. Onneks ne ei törmänneet toisiinsa ja kaatuneet :D
 
Ihan täyttä paskaa itkeä jostain 5km/h alinopeudesta. Niin kauan kun nopeusmittarit eivät ole 24/7 täysin kalibroituja ja esim. vakkarit pidä vauhtia just eikä melkein siinä samassa (kuskihan sitä ei voi pitää myöskään jatkuvasti siinä samassa ilman minkäänlaista heittoa, ilman sairaalloista oman nopeuden kyttäämistä), on ihan turha valittaa tuollaisista asioista.
 
Kyllä nuo vanhukset... Vilkutetaan vasemmalle liikenneympyrässä. Ajetaan 60km/h moottoritielle liittyessä. Miksi sillä autolla pitää ajaa, jos pelkää liikenteessä. Millastahan tää meno on vaikka parinkymmenen vuoden päästä.
 
Itse ajan yleensä motarilla vakionopeudensäädin päällä. Jos sieltä sitten joku tulee peräedellä vastaan, vaikka vaan hieman pienemmällä nopeudella ajaen, niin en mä näe mitään syytä miksi mun pitäisi alkaa ajelemaan reilua ylinopeutta sen ohittamiseen? Se, että niistä ei sitten joskus meinaakaan päästä ohi, johtuu yleensä siitä ohitettavasta, kun kummasti alkaa se kaasujalka painaa, kun joku tulee rinnalle...
 
^ Ei tarvitse käyttää reilua ylinopeutta, jos takaa on tulossa nopeampia niin sen verran voi painaa kaasua että pääsee sujuvasti pois alta hidastelematta muiden menoa. Tämä siis näille jotka ajaa vakionopeudensäätimellä 121km/h mittarinopeutta motarilla ja ohittaessaan keräävät jonoa taakseen, ei vaatisi kuin parin sekunnin kaasun painalluksen mutta ei vaan jostain syystä kykene.
 
Joo, kyllä itsekin lisään vauhtia, jos joku selkeästi kovempaa ajava peiliin ilmestyy, mutta pointti oli se, että ei ketään luulisi kovasti sen ärsyttävän, jos vakkari päällä ohittaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom