Turhat ohitukset. Joillakin on vain pakottava tarve päästä ohi vaikka seuraava ramppi on heti siinä oikealla. Parhaat ajavat ohituksen jälkeen tyyliin suoraan vasemmalta kaistalta sinne rampille johon ovat menossa. Sitten kun itsekin menet samasta rampista ylös, on spede siellä liikennevaloissa heti edessä.
Riskiohitukset. "Vittu mulla on kiire, neljän kilometrin päästä pitää kääntyä oikealle, tää jono menee 10km/h liian hiljaa. Pakko päästä ohi". Onnea, säästit aikaa max 2 minuuttia, aiheutit potentiaalisen liikenneonnettomuuden riskin ja suunnatonta vitutusta kanssa-autoilijoissa. Mutta kyllä he ymmärtävät, onhan sinulla bmw 520, sekä tietenkin kiire.
Liikenneympyrässä vilkun käyttö. Ei ole ihan oikeasti vaikeaa ilmoittaa mistä kohdasta on tulossa ulos?
Risteyksistä ihan kohdalla eteen kääntyminen. Ei se ole niin kauheaa jos joutuu nostamaan vähän kaasulta jalkaa, kun joku sieltä risteyksestä edelle kääntyy, mutta joskus saa seistä urakalla jarrulla ettei kolahda.
Liikennevaloissa 99% kaksipyöräisistä. Miksi ne mopot ei pysy käynnissä ilman kaasun jatkuvaa pumppaamista?
Motarilla vakionopeudensäädin päällä ohittaminen. On se hienoa keski-ikäinen mies, kun sulla on siinä v70 volvossa se vakkari säädetty 121km/h ja otat sen puoli tuntia aikaa siihen ohitukseen.
Ei anneta tietä. Kaksi kaistaa, toisella kaistalla näytetään vilkkua kaistanvaihdon merkiksi. "tähän väliin et kyllä tule".
Liian matalat autot. Joskus maantiellä kun saavutat edellä menevää tällaista autoa, äkkiä luulee että edellä poukkoileva kuski on humalassa, mutta tosiasiassa se onkin joku mukahieno kakkoskopan golffi, jossa on puolenmetrin madallus, ja vitun rumat vanteet venytettyine renkaineen. Kuski väistelee käpyjä tai peukalonpään kokoisia pikkukiviä ettei auto lennä näistä katolleen.
Kyseiset vekottimet aiheuttavat myös hidasteiden kohdalla (1-4km/h) hilpeyttä kanssa-autoilijoissa.
Trikoopyöräilijät. Kevyenliikenteenväylällä ei voi ajaa, miksi? "Liian suuret nopeuserot peruspyöräilijöihin nähden". Niin no entäs autoilijoihin nähden?
Maantiehiihtäjät. Ensin sotketaan kahden kaistan leveydeltä ja viimehetkellä vedetään toiseen reunaan. Mitä jos minäkin tulisin autolla ajaen laidasta laitaan ja viimehetkellä palaisin omalle kaistalle?
Pysäköinti ja toiminta parkkipaikoilla. Aina on jonkun keski-ikäisen pukuspeden audi tai bemari invapaikalla. Se että kokee itsensä vammaiseksi ei välttämättä tarkoita sitä että sinne saa pysäköidä. Siitä olisi hyvä olla jonkunlainen todistuskin.
Sitten ruudusta pois peruuttaminen, ei vittu ole niin vaikeaa? Tyypillinen ruudusta poisperuutushan on sellainen, että nainen (iällä ei väliä) ajaa auton ensin suoraan sieltä ruudusta perä edellä pois, ja alkaa kääntää sitä rattia vasta sitten.
"Oho, ei taipunutkaan". Tarkuparkkeeraus on aivan järjettömän helppoa, miksi se ei silti tunnu monelta onnistuvan?
Oikea alinopeus. Siis se , kun oikeasti aletaan tehdä sitä jonoa ja reippaasti.
Jollain 5km/h alinopeudella ei ole mitään merkitystä, et tosiaankaan ole tunnin matkalla kuin 5 kilometriä vähemmän perillä.
Sitten jos ajat itse jatkuvasti kympin yli, ja vedät herneet nenään 5km/h alinopeutta ajavan takia, kannattaa miettiä onko se oma asenne sinne liikenteeseen sittenkään täysin sopiva.
Sinä olet tuossa se, joka ajaa väärin.
Se vanha kunnon liittyminen moottoritielle. Siinä kiihdytyskaistalla on ainoastaan yksi tehtävä joka tulee suorittaa. Kiihdyttää.
Silti sieltä yritetään liittyä liikenteen joukkoon 30-40km/h alinopeutta.
Tähän samaan kohtaan myös ihmiset, jotka eivät ymmärrä tehdä minkäänlaista tilaa liittyvälle autolle. Ei ole kamalan paha rasti nostaa hieman jalkaa kaasulta. Typerimmät ottavat asiakseen ruveta blokkaamaan sitä liittyvää autoa ajamalla tahallaan samaa vauhtia.
Tunnetko toistuvasti syyllistyväsi johonkin näistä? Jos vastasit kyllä, tee kaikille palvelus ja kulje bussilla.