Ärsyttävät asiat liikenteessä

Ei siinä 10m ennen risteysaluetta enään auta vaikka kuinka himmailee, ainoa mitä saa aikaan niin takana tulevat jäävät 100% varmasti valoihin ja aiheutuu turhia vaaratilanteita peräänajon muodossa. Kiva kun juttu kun edessä joku urpo jarruttaa vihreisiin ja itsensä takana joku rekka. Paniikki aika lähellä sillon, tulee yllättäviä tilanteita :lol2:

e. Miten voi saada huomautuksen jos ajoit vihreillä valoilla liikennerajoitusten mukaisesti? Ei taida sellaista pykälää löytyä missä käskettäisiin hidastamaan liikennevaloihin?

Kaikkien pitäisi ajaa niin että saa sen pysähtymään ja riittävillä turvaväleillä, ei pääsisi syntymään mitään peräänajoja. Toki tuollainen on toiveajattelua suomessa. Monella tuntuu tosiaan olevan päivä pilalla jos joutuu punaisiin pysähtymään. Pienestä se on kiinni. Itsekin suhautan tämän takia usein keltaisilla vielä valojen läpi... Pelisilmää vaan kehiin. Itse olen kolareitta ja sakoitta kohta 7 vuotta ajellut.

Kaikkien pitäisi ajaa niin että saa sen pysähtymään ja riittävillä turvaväleillä, ei pääsisi syntymään mitään peräänajoja. Toki tuollainen on toiveajattelua suomessa. Monella tuntuu tosiaan olevan päivä pilalla jos joutuu punaisiin pysähtymään. Pienestä se on kiinni. Itsekin suhautan tämän takia usein keltaisilla vielä valojen läpi... Pelisilmää vaan kehiin. Itse olen kolareitta ja sakoitta kohta 7 vuotta ajellut.

Joo siis tottakai vauhti pitää aina pitää sellaisena, että ajoneuvo saadaan pysähtymään tarvittaessa. Mutta tässä ei ollutkaan kyse siitä. Vaan kun vihreissä valoissa aletaan jarruttamaan siinä vaiheessa kun ei ole enään mitään mahdollisuutta ajoneuvoa pysäyttää, jos valot vaikka sattuisivat vaihtumaan. Ja sillehän ei voi mitään jos 5m ennen valoja vaihtuu keltaiseksi, ei keltään voi olettaa 50m ennen valoja vihreän palaessa, että otetaan kokonaan vauhti pois ja jäädään sitten valoihin. Itsellä autokoulussa vaihtui juurikin niin valot, että olisi ollut mahdollista pysähtyä, mutta takana tuli rekka, jolloin autokoulun opettaja sanoi, että aja keltaisilla. Oman auton olisi saanut helpostikkin pysähtymään, mutta miten takana tuleva rekka? Maalaisjärki mukaan hei.

Itsellä autokoulussa vaihtui juurikin niin valot, että olisi ollut mahdollista pysähtyä, mutta takana tuli rekka, jolloin autokoulun opettaja sanoi, että aja keltaisilla. Oman auton olisi saanut helpostikkin pysähtymään, mutta miten takana tuleva rekka? Maalaisjärki mukaan hei.

Paha mennä kommentoimaan tilannetta koska en ollut itse paikalla, mutta kuulostaisi siltä että rekkapenalla oli väärä tilannenopeus. Ihan hyvä pelimiesveto siis sulta, mutta penan vikahan se olisi ollut. Maalaisjärki toki mukaan, mutta suomalaisilla (varsinkin sun ikäisillä) se ikävä kyllä yleensä jää narikkaan ja vedetään perseessä kiinni liikennevaloalueellakin. Oli miten oli, minä taidan nyt tästä lähteä salille. Hyvät illanjatkot.

Tuo ikäveto oli hyvä :D Tullut kuitenkin ajettua tässä parin vuoden aikana huomattavasti enemmän kuin monet paljon vanhemmatkin, ilman mitään vahinkoja. Kilometrit voi laskea sadoissa tuhansissa, kymmien tai tuhansien sijaan.

Pitää koputtaa puuta...

Noista liittymistä, en voi ymmärtää, miksi pitää yrittää sitä liittymistä vasta siellä aivan lopussa, eli esimerkiksi niin, että 100 alueelle liityttäessä, ajetaan kiihdytyskaistaa 70-80 nopeudella, ja vasta siinä vaiheessa kun "voisi" liittyä tien puolesta, aletaan kiihdyttämään sataseen ja vasta ihan lopussa liitytään jos voidaan. Sen sijaan että sopiva rako mahdollisesti katottais aiemmin, ja jos sitä ei ole, pystyy myös pelaamaan loput kiihdytyskaistasta sen mukaan. Olin itse perään ajajana kehälle liittyessä pari vuotta takaperin, kun kaksi edellä ajavaa eivät päässeet liittymään vaan vetivät liinat kiinni, itse olin jo liittymässä sopivaan rakoon mutten kerennyt vaan osuin edessä ajavan sisempään takakulmaan. Ja meikäläisen vika tottakai, no, eipä tosta sakkoja tai edes mitään varoitusta/huomautusta poliisin toimesta koska poliisi itsekin totesi että vahinko jossa ei ollut paljon tehtävissä, neljän ruuhkassa Ja siis auto johon itse törmäsin, törmäsi tähän ekana ajaneeseen.

Pelkästään liikenne Tampereella päivällä. En halua edes kuvitella, mitä se on Helsingissä, kun kipoilla menee 20sek saada 0-40 nopeus.

Joku saatanan ääliö ajoi mun edessä tänään KOLMEAKYMPPIÄ sellasta tietä missä on rajoitus 50km/h ja sen verran paljon liikennettä että tie on ihan hyvässä kunnossa. Ei myöskään ole kovin mutkainen tai muutenkaan 'vaikea' ajaa. Mä tööttäsin ja vilkutin valoja, mutta ei... Ei vaan tajunnut. Siinä sit mentiin reilu kilometri kolmeakymppiä, koska ohikaan ei päässyt vastaantulevan liikenteen takia. Harmikseni en nähnyt, millainen kuski oli kyseessä kun auto kääntyi risteyksestä.

Mitä muuta noille hidastelijoille voi tehdä kuin vilkutella valoja ja painaa tööttiä? Mä ajoitan usein lähtöni niin että pääsen ajoissa perille jos ajan suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan ja liikennettä on kellonaikaan nähden normaalisti. Hidastelijat kusevat mun hienot aikataulut :jahas:

Kaikille Suomen "ruuhkiin" ärsyyntyville voin suositella lämpimästi esimerkiksi jonkin jenkkiläisen suurkaupungin liikenteessä ajamista. Suomessa kun varsinaisia ruuhkia on korkeintaan Helsingissä, muissa kaupungeissa voisi puhua enemmänkin jostain runsaasta liikenteestä tms. Täällä kun joutuu muutamia minuutteja odottamaan, että jono lähtee taas eteenpäin, voi tuolla mennä pieneen matkaan kymmeniä minuutteja, vaikka kaistoja olisi samaan suuntaan esim. 3-5. Sen jälkeen, kun tulee tuollaisesta liikenteestä tänne Suomeen, ei voi muuta kuin ihmetellä missä kaikki muut ovat.

Toiseksi voi kyllä ihmetellä miten kourallinen autojakaan ei meinaa mahtua näille teille, vaan on aina juuri näitä perseessä roikkujia ja muita vajakkeja kaikki kinttupolut täynnä. Huono liikennekäytös ja muu karvahattuilu todennäköisesti johtuukin juuri liikenteen vähyydestä ja kaikkien on saatava se oma kaistansa moottoritiestä, kun ei ole sitä tilaa koskaan oikeasti joutunut jakamaan. Onhan sitä mulkkuja kuskeja maailmallakin, mutta liikennemäärään verrattuna suomalaiset edustavat varmasti jonkinlaista kärkeä mitä tulee kaikenlaiseen kiusantekoon liikenteessä.

Toiseksi voi kyllä ihmetellä miten kourallinen autojakaan ei meinaa mahtua näille teille, vaan on aina juuri näitä perseessä roikkujia ja muita vajakkeja kaikki kinttupolut täynnä. Huono liikennekäytös ja muu karvahattuilu todennäköisesti johtuukin juuri liikenteen vähyydestä ja kaikkien on saatava se oma kaistansa moottoritiestä, kun ei ole sitä tilaa koskaan oikeasti joutunut jakamaan. Onhan sitä mulkkuja kuskeja maailmallakin, mutta liikennemäärään verrattuna suomalaiset edustavat varmasti jonkinlaista kärkeä mitä tulee kaikenlaiseen kiusantekoon liikenteessä.

Jep, kyllä suuri osa suomalaisista on melko idiootteja tuolla liikenteessä. Vanha viidakon sanonta "liikenteessä pitää olla kohtelias" on unohtunu kaikilta. Ensinnäkin joka asiasta vedetään vitunmoiset herneet nenään. Jos joku ajaa 10 alle rajotuksen niin johan ollaan kyrpä otassa kun työmatkasta meni puol minuuttia ja ei muuta kun tööttiä pohjaan. Jos joku 70-v. Irma töppää jotain, niin se otetaan henkilökohtasesti ja näytetään vähintään persettä sille. Jos joku ei ota F1-tasoista lähtöä liikennevaloista niin päivä on taas pilalla kun meni ainakin se kaks sekunttia ylimäärästä aikaa. Aikuisten ihmisten kaali ei kestä jos joutuu sillä Audilla ajamaan vanhan paskan perässä, vaan siitä on tehtävä joku ihme hyökkäys mielellään mutkassa ohi ja sitten jäädään kuitenkin siihen eteen. Jos joku sokee mummo meinaa kävellä punasilla tien yli, niin pukupelle vetää sillä ajatuksella päälle että "minä en väistä perkele kun liikennesäännöt ei käske minun väistää".

Tämä nyt ei varsinaisesti ärsytä liikenteessä mutta kuitenkin eli se että vielä nykyäänkin jotkut luulevat valo-ohjattujen risteysten valojen toimintaan voisi vaikuttaa omia autojen valoja vilkuttelemalla. Jotkut lähestyessään risteystä vilkuttelevat pitkiä valojaan uskoen että punaiset vaihtuisivat nopeammin vihreiksi kun omia pitkiä vilkuttelee. Eteenkin monet raskankaluston kuljettajat toimivat näin. Todellisuudessahan nämä liikennevalot saavat "ohjauksensa" antureista jotka on kaivettu tiehen tai "infrapuna/liiketunnistimista ylhäällä tolpassa. Kumpikaan näistä antureista ei reagoi autojen valoihin. On siis turha aiheuttaa ihmetystä ja hämmennystä muissa autoilijoissa valoja vilkuttelemalla koska mitään hyötyä siitä ei ole. Kyllä nämä liikennevalot toimivat yhtä nopeasti tai hitaasti lähestyi niitä sitten valoja vilkuttelemalla tai peräti ilman valoja.
Onhan noita valotunnistimia vielä joissain valo-ohjatuissa risteyksissä. Päivisin turha niihin on räpsytellä, mutta yöaikaan kun ei ole muuta liikennettä niin se valojen räpsyttely vähentää valoihin pysähtymistä.

Onhan noita valotunnistimia vielä joissain valo-ohjatuissa risteyksissä. Päivisin turha niihin on räpsytellä, mutta yöaikaan kun ei ole muuta liikennettä niin se valojen räpsyttely vähentää valoihin pysähtymistä.

Ei muuten vähennä. Liikkeen tunnistavaan anturiin on aivan turha valoilla vilkutella. On ihan tiemestarilta kysytty. Ei kotipihojen pihavalojakaan saa taskulampulla sytytettyä ja toimivat samalla periaatteella kuin nämä risteysten "valotunnistimet". :)

Suomalaiset ajaa vielä näiden vanhojen sääntöjen mukaan?
Siltä ainakin siis tuntuu:

1§ Jos joku menöö erellä, aja ohitte.
2§ Jos joku yrittää ohitte, niin älä päästä.
3§ Säästä vilkkua.
4§ Ku liikennevalo vaihtuu nokkas erestä vihiriästä keltaaseksi, nin kiihrytä vauhtia. Kyl sä kerkiät.
5§ Ku jalankulkia tulee eressä suajatiälle, nii lisää vauhtia. Ei se sitte tuu.
6§ Mutta jos se kumminki tuloo, nii polokaase kaasu pohojaan. Ettei jää kitumahan.
7§ Ku joku hirasteloo erellä ja hakoo vaikka jotaki paikkaa, niin neuvo sille oikia osoote. Elikkä huura ohimennes sivuikkunasta, että:"Painu vit...!"
8§ Oo varovaanen ruuhkaliikentees. Ettei kännykkäs lipsahra korvalta.
9§ Ku joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtaan, niin älä tee sille tilaa. Son joku kohomo.
10§ Jos taharot ajella rauhassa kaupunkilla, niin lähäreppä paanalle vaan silloon, kun kaikki muukkin tapaa liikkua.
11§ Jos jonkun auto menöö rikki ja pysähtyy etees, niin töötötä ja raivoa ittekses niin kauvan, että saat syränhalvauksen.
12§ Jos haluat päästä nopiaa kaupunkin lävitte, niin hommaa polokupyärä ja aja jalakakäytävällä. Siälä saa päästellä lujaa.

mistä ihmiset on ees keksiny ton liikenne valoile välkyttelyn? ku nehän tunnistaa auton siitä kun siellä maantiessä on induktiosilmukka tai sit tolpassa saattaa olla semmonen tunnistin joka tunnistaa lämmöstä että auto on tulossa.

Ihmettelen jengiä, jotka perseilevät liikenteessä autoilla, joissa lukee hirven kokoisin kirjaimin kyljessä, keulassa ja perässä ko. firman nimi. Tänään erään lasialan firman paku roikkui 5 metrin päässä perseestä, kun ajelin taajama-alueella 50 km/h rajoitusalueella vajaata kuuttakymppiä. Todella hyvää mainosta.

eniten on ärsyttänyt liikenteessä tällä hetkellä sellainen ettei edes uskalla vilkkua näyttää kun kummatkin kädet on liimattu rattiin kiinni. sellanen myös ärsyttää et jos nopeus rajotus on 60km/h nii ajetaa just jotain 50km/h.. :zzzz:

pakko sanoa noihin alinopeus juttuihin, että kun itsellänikin on n.10v vanhat kitkat alla minun -93 vm. bmw:ssäni, eikä minulla ole opiskelijana todellakaan varaa ostaa uusia, niin joskus sitä on vain ajettava hiljempaa (ajokelistä riippuen) kuin sallittu on jos meinaa tiellä pysyä. Ja ei, en ole aloitteleva/kokematon kuski, ja kyllä, renkaissa on pintaa. mutta tuokin on vain yks syy, en tiedä mikä muiden hidastelijoiden on.

Heh, kyllä ihmisiä näköjään kaikenlainen liikenteessä ärsyttää. Kuinkahan monen pakkislaisen päivän oonkaan pilannut omalla ajelullani :) Esimerkiksi itse ajelen surutta 60:n alueella 50 km/h, jos on sellainen tunne, että kovempaa ei voi mennä. Joillakin vaan tuntuu olevan se käsitys, että pitää ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta (riippumatta olosuhteista). No, ohihan voi aina mennä :) Tämä siis näin talvikeleillä.

Ps. Ja minä " vitun mulkku" en ole autoa jättämässä himaan ja siirtymässä julkisiin.

Sano Powerhousu ja Cunterfeith mitä tahansa, mutta meikästä ei kitkojen ystävää saa. Nyt oon ajanu reilu tuhat kilsaa viime talvena ostetuilla hakkapeliitoilla ja liian monesti ollu lähellä peräänajo kun ei vaan pysähdy. Tietenki kokemattomuudellaki on asiansa pelissä kun ei joka tilanteeseen osaa ennakoida, mutta 4000-5000 kilsaa nastoilla ja 2 kertaa syke noussu. Onhan ne tietenki ihan hyvät kun lunta on pari senttiä tiellä, mutta jäällä ei mitään jakoa.

Että nän. Tää on sitte vaan mun mielipide, ajelkaa rauhassa niillä mistä tykkäätte eniten :)

Edit. Pieni typo Countterin nimessä mutta antaa nyt olla :D

Sano Powerhousu ja Cunterfeith mitä tahansa, mutta meikästä ei kitkojen ystävää saa. Nyt oon ajanu reilu tuhat kilsaa viime talvena ostetuilla hakkapeliitoilla ja liian monesti ollu lähellä peräänajo kun ei vaan pysähdy. Tietenki kokemattomuudellaki on asiansa pelissä kun ei joka tilanteeseen osaa ennakoida, mutta 4000-5000 kilsaa nastoilla ja 2 kertaa syke noussu. Onhan ne tietenki ihan hyvät kun lunta on pari senttiä tiellä, mutta jäällä ei mitään jakoa.

Että nän. Tää on sitte vaan mun mielipide, ajelkaa rauhassa niillä mistä tykkäätte eniten :)
Edit. Pieni typo Countterin nimessä mutta antaa nyt olla :D

No joskus on sellaisia kelejä ettei vaan pysähdy olipa mitkä renkaat tahansa.
Jos näiden kelien aikana alla on kitkat = "kitkat ovat täysiä paskoja"
Jos näiden kelien aikana alla on nastat = "ompas liukasta"

Jälleen kerran= nastarengas on parempia AINOASTAAN jäällä. Ja kun otetaan huomioon miten onnettomia nykynastat ovat = Nekin ovat lähes yhtä tyhjän kanssa.

Isällä on sprintterissä hankookin kitkarenkaat , itselläni tällähetkellä nokian vitoset pintaa noin 6mm. Ajoimme kohti samaa paikkaa ja kun piti kääntyä risteyksestä niin sprintteri pysähtyi kuin seinään ja meikän auto menee risteyksestä ohi että soi. (samaa vauhtia mentiin, minä rupesin jarruttamaan aiemmin) Itselläni siis nastarenkaat ja siinä pakussa kitkarenkaat :rolleyes:

Back
Ylös Bottom