Pakko kommentoida vielä tuohon pari sivua sitten olleeseen suojatiekeskusteluun.
Asun stadissa ja liikun paljon kävellen mutta myös jonkin verran autolla, joten omaa kokemusta on molemmista. Seuraava on toki vain oma mielipiteeni.
Jos kävelen ja tulen suojatielle, katson tulevien autojen määrää.
1) Autoja tulee korkeintaan muutama --> Odotan lähes poikkeuksetta, tämä on kaikille sujuvampaa. Harvoin niin kiire on, ettei voi huimaa kävelyvauhtia hetkeksi pysäyttää.
2) Autoja on kunnon jono, lähinnä ruuhka-aikaan. Silloin menen rohkeasti yli, jolloin joku autoilija joutuu väistämään, toki yritän käyttää pelisilmää menemällä heti kun edellisen auto jonossa on ohittanut suojatien. Ei ole jalankulkijan homma odotella useita minuutteja ruuhkajonoa, ihan lain perusteella jopa.
Jos olen ratin takana
1) Jos en vedä jonoa, niin harvoin edes hidastan vauhtia suojatien kohdalle, vaikka reunassa jalankulkija olisikin, JOS hän näyttää siltä, että aikoo odottaa. Tämä on jälleen sujuvin vaihtoehto. Toki jos hän on päättänyt, että minä menen nyt, niin toki annan hänen mennä, enkä ota mitään pulttia, sillä laki suo hänelle tämän oikeuden. Korkeintaan ajattelen, että eipä ole kovin kohtelias (joo myönnän, tämä siis optimitilanne, ihminen minäkin vain olen, jos on huono päivä niin voi joskus vähän vituttaakkin mutta yleensä näin).
2) Jos vedän kunnon jonoa, niin melkein aina päästän jalankulkijat, jottei heidän tarvitse arpoa enempää mistä välistä pääsevät (en väitä että joka kerta toimin näin ystävällisesti mutta yleensä näin pyrin tekemään, koska jonkun se pitää kuitenkin tehdä jossain vaiheessa).
Pahinta on, jos jalankulkija rupeaa arpomaan, menenkö vai enkö mene, tällöin autoilijakin alkaa ja tämä jos mikä haittaa sujuvuutta.
Toki poikkeuksia on, ongelmallisia on tiet, joissa on 2 kaistaa molempiin suuntaan ja kenties sporakiskot ilman keskikoroketta jalankulkijoilla ja autot ajaa vähintään 50 km/h ja on vilkasta eli autoja tulee jatkuvasti. Tällöin on vaan pakko yleensä ruveta kävelemään valppaana, ja toivoa, että joku päästää, harva nimittäin uskaltaa hypätä 50 km/h ajavan autolijan eteen jos matkaa on vain muutamia metrejä. Tällaisiin paikkoihin toivoisin autolijoilta kohteliaisuutta, en siis silloin kun on yksittäisiä autoja vaan ruuhka-aikana kun jalankulkijan on melkein mahdoton löytää rakoa.
Tästä tosin päästään pahimpaan ongelmaan. Oma mielipiteeni on, että Stadissa ei ole suurta ongelmaa suojateillä liikkuessa, kyllä sitä tilaa saa kun käyttää pelisilmää ja ottaa rohkeasti. Eräs ongelma valitettavasti löytyy. En ymmärrä miksi, sillä kyllä autolijat keskimäärin vaikuttavat melko fiksuilta liikenteessä, mutta lähes ikinä toinen auto ei pysähdy suojatien eteen, jos toinen auto on pysähtynyt viereisellä kaistalla. Tämä on mielestäni käsittämätöntä ajattelemattomuutta, ei kai kukaan luule, että viereinen auto on huvikseen pysähtynt siihen, enkä tarkoita, että pitäisi itsekään välttämättä täysin pysähtyä, mutta ainakin hidastaa vauhtia siten, ettei aja ilmestyvien jalankulkijoiden yli. Muutaman kerran on itselleni jalankulkijana sattunut pari kunnon läheltä piti tilannetta. Yleensä en helposti provosoidu, mutta tällaisessa tilanteessa näytän poikkeuksetta keskisormea tässä tapauksessa vajaalla autoilijalle, ja kerran koputin jopa ikkunaan ja sanoin pari valittua sanaa, kun eräs bemarikuski ajoi ko. tilanteessa hidastamatta ja huomatessaan minut joutui vetämään jarrut pohjaan, onneksi oli kesä.