Ärsyttävät asiat liikenteessä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Voi ei :lol2:

Mä voin tunnustaa, etten tiedä autoista mitään. Ostin oman, koska halusin päästä paikasta A paikkaan B vähän kätevämmin. Niin ja jostain syystä myös päätin haluta oman auton, vaikka en sitä oikeastaan edes tarvitsisi.

Mielestäni mun ei kuitenkaan edes tarvitse tietää juuri mitään autoista, koska ammattilaiset ovat sitä varten että heiltä voi kysyä apua ja he hoitavat kaikki huoltotoimenpiteet. Osaan ajaa ja käyttää kaikkia toimintoja, mitä ajaessa tarvitsee. Sillä pääsee kokemuksieni mukaan aika pitkälle :D

nojoo eipä tossa mitään kummoista tunnustusta, autot on kuitenkin tuotteita siinä missä muutkin ja kyllähän niitä saa ostaa. Se riittää että niitä kykenee kuljettamaan paikasta a paikkaan b turvallisesti, ja luonnollisesti on ihan mukavaa kuljettajalle itselleen jos osaa vielä käyttää esim. penkinlämmitintä.

Se taas on mun mielestä huvittavaa juurikin esim. intissä kun ne jotkut jotka hakeutuu kuljettajiksi, ei tiedä asioista yhtään mitään. Aikasemmin tuli tostakin pari esimerkkiä ja itsekin olen nähnyt huvittavia tilanteita. Esimerkiksi kuulemma kuorma-auto -kortin ajanut kaveri ei osannut pakittaa mersun sprinteriä ruutuun. "Joo kyllä osaan pakulla ajaa, on mulla C-kortti" joka vitun kerta sen 6kk aikana hänen ajovuoroillaan oli auto 30 asteen kulmassa ruutuun nähden ja keula metrin ulkona ruudusta. :D No, ei se niin vakavaa.
 
Ei saatana, jos mennään kääntyvien kaistalle niin jumalauta silloin käännytään! Eikä olla että "oho" ja pusketa sitten suoraan. Varsinkaan tollasella pääkallokelillä. Ajoin siis itse suoraan menevällä kaistalla kun, risteyksessä tämä sankari posottaa rinnalle ihan pokkana, onneks oli vähän leveämpi tie niin mahtui.


Toine on kans kun viivoja ei näy tiessä lumen takia, on todella mukavaa kun rekka ei pysy omalla kaistallaan, ja olet itse vasemmalla kaistalla, joten et oikeen voi väistääkään vasemmalle vastaan tulijoiden takia. Helvetin kivaa ajaa 3cm etäisyydellä rekan vieressä.
 
Noiden em. Premium-autoilijoiden(ja näiden turpo intterkuurel -miesten) pysäyttely suojatien eteen kaupungissa on yks suurimmista huveista. Vaikka tulis laivalla niin suojatien eteen pysähdytään jos joku on menossa yli.
Kyllä sitä hiukan kusipää pitää aina olla. :D

Sama harrastus oli varmaankin sunnuntaina yhdellä pyöräilijällä Helsingissä.
Pysty kuitenkin sipasee pyörällään ihan hemmetin tiukkaan väliin, kaksi kaistaa / suunta ja välissä liikenteenjakaja.
Tuli vasemmalta ja onneksi huomasin, jarrutuksenkin jälkeen keulan ja pyöräilijän oikean sääriluun väliin jäi noin metri:david: Lisätään vielä, että meinas tulla mullekin uusi takakontti.


Ainiin, aura-autot. Tarkemmin niiden puute.
Sunnuntaina JKL-HKI-JKL reissulla aikavälillä 12-21 näin yhden, jep yhden aura-auton. Kyseessä oli kuitenkin E75 tie eikä mikään Varkaus-Pieksämäki tie.
 
Itse kun olen tekniikan kanssa pelannut ikäni, niin mun mielestä on melko ällistyttävää, että sellaista porukkaa on liikenteessa tuhansittain, jotka eivät tiedä yhtään mitään auton toiminnasta. En tarkoita, että kaikkien autoilijoiden pitäisi mitään kovin syvällistä sielunelämää autosta tietää, mutta mun mielestä kuitenkin joku nokkapellin avaaminen ja lasinpyyhkijän toiminta on niin perusasioita, että jokaisen pitäis suunnilleen unissaan tietää, miten ne toimii. Nykyään autoilu tuntuu vain muuttuvan enemmän ja enemmän siistiksi bränditouhuksi, johon Laakkonen tms. liisaa auton ja huolehtii siitä lasinpesunesteistä lähtien, eikä kuljettajalta voi odottakaan mitään renkaanvaihtoa, jos rengas puhkeaa - sitä vartenhan oli se care-numero, johon sai soittaa.
Hyvää tekstiä. Olen itse pikkuhiljaa sisäistänyt sen että liikenteessä on paljon kuskeja joille se auto 100% pisteestä A pisteeseen B liikkumista varten, eikä kiinnostusta sen toimintaan, ylläpitoon, korjaamiseen tai jopa sujuvaan käyttämiseen yksinkertaisesti ole.

Tavallaan ymmärrän kyllä kuvaukseen sopivien henkilöiden tilanteen, koska auto melko hyvä ja monesti myös ainut varteenotettava kulkuneuvo, jolloin autoista/autoilusta kiinnostumattoman henkilönkin on sitä käytettävä. Moni ajaa kortin vaikka ei olisi mitään suunnitelmia ostaa eikä käyttää autoa. Näihin kun lisätään vielä auton käyttö hyvin harvoin, niin ei ole mikään ihme että paikat on täynnä hidastelijoita, huonoja parkkeeraajia, ennalta arvaamattomia kuskeja ym. tunareita ja vaarallisiakin kuljettajia. Valitettavasti tämä asian ymmärtäminen ei poista sitä vitutusta minkä kuvauksen kaltaiset henkilöt liikenteessä säännöllisesti aiheuttavat :curs:


Lisätäänpä vielä aamuinen vitutuksen aihe: Matkalla töihin käännyin kehä 3:lta porvoon moottoritielle, mutta valoista meni juuri edelleni aura-auto. Mikäpä siinä, aamuyöllä oli tullut reippaasti lunta ja auraus oli tarpeen. Jostain kumman syystä kyseinen auraus vaan tapahtui koko kiihdytyskaistan matkan (loiva ylämäki) kävelyvauhdilla, jolloin jouduin perässä körötellessä siis ykköselläkin välillä liukua kytkimellä etten aja perään. Minun perääni tuli vielä rekka ja sen perään muita autoja, eli aura-auton kuljettava varmasti näki kyllä takana olevan autoja jos vaan hereillä oli. Vasta kiihdytyskaistan loputtua alkoi aura-auto pikkuhiljaa kiihdyttää, mutta siinä vaiheessa liityttiinkin jo moottoritielle ~30km/h vauhdilla koko letka. Turvallista!
 
Ja taas on mukavasti suolattu moottoritiet.. eihän siinä mitään, itsellänihän ei ole pakottavaa tarvetta motaria ajella.. paitsi tänään, epähuomiossa.. Olin just toissa päivänä pessy auton ja ajelin pienempiä teitä kauppaan X, pois lähtiessäni en ajatellut reittivalintaa ja huomasin motarin rampilla, että voihan fuck tie on suolattu. No motarilla ei kauheesti liikennettä taktikoin rampilla sopivan pitkän välin missä vois ajaa mahdollisimman pienessä kurapilvessä, motaria ei kuitenkaan tarvinut ajaa kuin ~1,5km. Selvisin aika pienellä kuramäärällä motarin rampille, kunnes noin 20 metriä ennen ramppia joku tulee vasenta kaistaa ja leikkaa noin metrin päästä mun edestä siihen rampille saatanan ison loskavallin yli:curs::curs: Meinas pikkusen keittää siinä vaiheessa.. Kiitos vaan farkku pösön kuljettajalle, jos olisit samaan paikkaan päätynyt, olisin saattanut sanoa pari enemmän tai vähemmän valittua sanaa:evil:
 
Suosittelen äsken liikenteessä tapaamalleni mummolle seuraavanlaista kolmen kohdan taktiikkaa:

1. Aja lähimpään autoliikkeeseen ja myy autosi.
2. Ota julkinen kulkuneuvo ja siirry sillä Hämeenlinnan poliisiasemalle luovuttamaan ajokorttisi.
3. Mene optikolle keskustelemaan ajokortin kannalta välttämättömän aistisi toiminnasta.

Kyseessä oli siis tällainen iso nelisuuntainen risteys Hämeenlinnassa jossa risteävät Viipurintie, Hämeentie ja Keinusaarentie. Eli terveyskeskuksen vieressä. Minä tulen Hämeentieltä aikomuksenani ajaa suoraan risteyksen läpi Keinusaarentielle ja siitä seuraavaan etappiin. Vastakkaisesta suunnasta taas tuli mamma Keinusaarentietä aikomuksenaan kääntyä vasemmalle Viipurintielle. Mamma ei sitten jaksanut miettiä kuuluuko hänen väistää minua, vai miten se nyt meni, vaan ajoi suoraan eteen ja huomattuaan virheensä jäi vielä seisomaan siihen. Minä liu´un risteyksen yli absit hakaten ja itse hokien, että: "Osuu osuu osuu..." Sain kuitenkin pysähtymään noin metrin ennen mummoa, joten jäihän siihen vielä varaa. Eikä pumppukaan jättänyt kuin kymmenen lyöntiä välistä.

Oli mummon onni, että renkaat on viimeinen paikka missä säästän. Alla on ihan uudet Michelin x-ice kakkoset. Tai nyt jo pari tonnia ajetut, eli käytännössä uudet. Joku mersulla ajava taksikuski kun olisi sattunut paikalle, niin olisi osunut niin että soi.
 
Oli mummon onni, että renkaat on viimeinen paikka missä säästän. Alla on ihan uudet Michelin x-ice kakkoset. Tai nyt jo pari tonnia ajetut, eli käytännössä uudet. Joku mersulla ajava taksikuski kun olisi sattunut paikalle, niin olisi osunut niin että soi.

Ovat muuten aivan loistavat renkaat nuo.

Nyt lama-aikaan on laitettu mersuihin ja muihinkin takseihin (ihan uusiin autoihin 07-09) uusiorenkaita alle.
Kyllä tuntuu olevan tiukkaa kaikilla.
 
Ovat muuten aivan loistavat renkaat nuo.
Ovat. Kitkoiksi varsinkin. Ei häpeä monille nastoille yhtään. Ja varmana on paremmat kuin perus-Pentin viisi vuotta vanhat nastat joita on 80% kaikista renkaista mitä tuolla autoissa pyörii.

On muuten surullista miten ihmiset muodostavat mielipiteitään renkaista. Monen mielestä kitkat on ihan paskat, kun tuli koitettua kymmenen vuotta vanhoja kovettuneita Michelin Ivaloita. Itse just pistin pois 05-vuodelta olevat RSI:t, vaikka pintaa oli 6mm. Oli jo sen verran vanhat, että ajattelin vaihtaa. Se perus-Penttihän olisi ajanut noi loppuun ja törmäillyt mummoihin.
 
Ovat. Kitkoiksi varsinkin. Ei häpeä monille nastoille yhtään. Ja varmana on paremmat kuin perus-Pentin viisi vuotta vanhat nastat joita on 80% kaikista renkaista mitä tuolla autoissa pyörii.

On muuten surullista miten ihmiset muodostavat mielipiteitään renkaista. Monen mielestä kitkat on ihan paskat, kun tuli koitettua kymmenen vuotta vanhoja kovettuneita Michelin Ivaloita. Itse just pistin pois 05-vuodelta olevat RSI:t, vaikka pintaa oli 6mm. Oli jo sen verran vanhat, että ajattelin vaihtaa. Se perus-Penttihän olisi ajanut noi loppuun ja törmäillyt mummoihin.

Niin, en tiedä onko noilla vanhuksilla ja muilla ajatusvammaisilla jotenkin puutteellinen käsityskyky kun luulevat että jotkut 80 luvun kitkarenkaat ovat samaa tasoa kuin nykyisin ovat. Kehitystä tapahtuu hei?! Nokia kitkarenkaita en kyllä omaan autooni alle laita, tällä hetkellä alla Continentalin VikingContact 5 renkaat kohtuu tehokkaassa diesel autossa (takaveto). Tuossa lähellä on mäki josta moni ei meinaa päästä ilman hirveitä vauhteja ylös. Itse olen tehnyt pari kertaa niin että olen PYSÄHTYNYT keskelle mäkeä, ja päässyt silti mäen vielä ylös. Tämä herättää vanhoissa naavaparroissa kovasti ihmetystä. Myös firman sprintterissä oli nokian C2 renkaat, pintaa melkein täydet = jäit liikennevaloissa TASAISELLE kiinni jos oli yhtään jäätä, mäistä ei puhettakaan... Laitettiin tilalle Hankookin uusin paku kitka ja menee vittuilematta mäet ja jäätiköt. Loistavaa!
 
Aika kätevä juttu muuten että kun joku venäläinen saapuu miljoonakaupungista Pietarista tänne keski-suomeen pikku kaupunkiin niin luulisi että tämän pienen kaupungin liikenne ei ihan hirveitä ongelmia aiheuttaisi.

Mutta mitä vielä, täällä ajelevat talvituristit miten sattuu, hätävilkut on päällä ja peruutetaan keskellä katua kun ajettiin sen ainoan parkkipaikan ohi (...niin olishan niitä ollut viereisellä torilla 15 metrin päässä...) ja sompaillaan muutenkin miten sattuu. Ei kai se nyt voi olla niin helvetillisen vaikeaa hallita kolmen kadun muodostamaa kaupunginkarttaa ja viiden auton autoruuhkaa...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pakko kommentoida vielä tuohon pari sivua sitten olleeseen suojatiekeskusteluun.

Asun stadissa ja liikun paljon kävellen mutta myös jonkin verran autolla, joten omaa kokemusta on molemmista. Seuraava on toki vain oma mielipiteeni.

Jos kävelen ja tulen suojatielle, katson tulevien autojen määrää.
1) Autoja tulee korkeintaan muutama --> Odotan lähes poikkeuksetta, tämä on kaikille sujuvampaa. Harvoin niin kiire on, ettei voi huimaa kävelyvauhtia hetkeksi pysäyttää.
2) Autoja on kunnon jono, lähinnä ruuhka-aikaan. Silloin menen rohkeasti yli, jolloin joku autoilija joutuu väistämään, toki yritän käyttää pelisilmää menemällä heti kun edellisen auto jonossa on ohittanut suojatien. Ei ole jalankulkijan homma odotella useita minuutteja ruuhkajonoa, ihan lain perusteella jopa.

Jos olen ratin takana
1) Jos en vedä jonoa, niin harvoin edes hidastan vauhtia suojatien kohdalle, vaikka reunassa jalankulkija olisikin, JOS hän näyttää siltä, että aikoo odottaa. Tämä on jälleen sujuvin vaihtoehto. Toki jos hän on päättänyt, että minä menen nyt, niin toki annan hänen mennä, enkä ota mitään pulttia, sillä laki suo hänelle tämän oikeuden. Korkeintaan ajattelen, että eipä ole kovin kohtelias (joo myönnän, tämä siis optimitilanne, ihminen minäkin vain olen, jos on huono päivä niin voi joskus vähän vituttaakkin mutta yleensä näin).
2) Jos vedän kunnon jonoa, niin melkein aina päästän jalankulkijat, jottei heidän tarvitse arpoa enempää mistä välistä pääsevät (en väitä että joka kerta toimin näin ystävällisesti mutta yleensä näin pyrin tekemään, koska jonkun se pitää kuitenkin tehdä jossain vaiheessa).

Pahinta on, jos jalankulkija rupeaa arpomaan, menenkö vai enkö mene, tällöin autoilijakin alkaa ja tämä jos mikä haittaa sujuvuutta.
Toki poikkeuksia on, ongelmallisia on tiet, joissa on 2 kaistaa molempiin suuntaan ja kenties sporakiskot ilman keskikoroketta jalankulkijoilla ja autot ajaa vähintään 50 km/h ja on vilkasta eli autoja tulee jatkuvasti. Tällöin on vaan pakko yleensä ruveta kävelemään valppaana, ja toivoa, että joku päästää, harva nimittäin uskaltaa hypätä 50 km/h ajavan autolijan eteen jos matkaa on vain muutamia metrejä. Tällaisiin paikkoihin toivoisin autolijoilta kohteliaisuutta, en siis silloin kun on yksittäisiä autoja vaan ruuhka-aikana kun jalankulkijan on melkein mahdoton löytää rakoa.

Tästä tosin päästään pahimpaan ongelmaan. Oma mielipiteeni on, että Stadissa ei ole suurta ongelmaa suojateillä liikkuessa, kyllä sitä tilaa saa kun käyttää pelisilmää ja ottaa rohkeasti. Eräs ongelma valitettavasti löytyy. En ymmärrä miksi, sillä kyllä autolijat keskimäärin vaikuttavat melko fiksuilta liikenteessä, mutta lähes ikinä toinen auto ei pysähdy suojatien eteen, jos toinen auto on pysähtynyt viereisellä kaistalla. Tämä on mielestäni käsittämätöntä ajattelemattomuutta, ei kai kukaan luule, että viereinen auto on huvikseen pysähtynt siihen, enkä tarkoita, että pitäisi itsekään välttämättä täysin pysähtyä, mutta ainakin hidastaa vauhtia siten, ettei aja ilmestyvien jalankulkijoiden yli. Muutaman kerran on itselleni jalankulkijana sattunut pari kunnon läheltä piti tilannetta. Yleensä en helposti provosoidu, mutta tällaisessa tilanteessa näytän poikkeuksetta keskisormea tässä tapauksessa vajaalla autoilijalle, ja kerran koputin jopa ikkunaan ja sanoin pari valittua sanaa, kun eräs bemarikuski ajoi ko. tilanteessa hidastamatta ja huomatessaan minut joutui vetämään jarrut pohjaan, onneksi oli kesä.
 
Lähes ikinä toinen auto ei pysähdy suojatien eteen, jos toinen auto on pysähtynyt viereisellä kaistalla. Tämä on mielestäni käsittämätöntä ajattelemattomuutta, ei kai kukaan luule, että viereinen auto on huvikseen pysähtynt siihen, enkä tarkoita, että pitäisi itsekään välttämättä täysin pysähtyä, mutta ainakin hidastaa vauhtia siten, ettei aja ilmestyvien jalankulkijoiden yli. Muutaman kerran on itselleni jalankulkijana sattunut pari kunnon läheltä piti tilannetta. Yleensä en helposti provosoidu, mutta tällaisessa tilanteessa näytän poikkeuksetta keskisormea tässä tapauksessa vajaalla autoilijalle, ja kerran koputin jopa ikkunaan ja sanoin pari valittua sanaa, kun eräs bemarikuski ajoi ko. tilanteessa hidastamatta ja huomatessaan minut joutui vetämään jarrut pohjaan, onneksi oli kesä.

Ton olen itse myös huomannut pääkaupunkiseudulla ajaessa. Lain mukaanhan ilmeisesti pitäis pysähtyä paikalleen niinkuin stop-merkin kohdallakin. Harva pysähtyy ihan täysin, mutta kai nyt vois edes hidastaa johonkin kävelyvauhtiin, ainakin niin että varmasti näkee. Ei ehkä helpoin muistettava asia jossain ruuhkassa mutta aika tärkeä. Kaveri meinas joskus jäädä fillarilla auton alle just tollasessa tilanteessa, oltiin varmaan ala-asteella mutta muistan kyllä aika hyvin.
Ja kyllähän se pitäis ihan erikseen miettimättäkin tulla mieleen jos on ohittamassa esim. pysähtynyttä bussia ja edessä on suojatie, eihän siitä nyt mitenkään voi paahtaa ohi.
 
Siinäpä tuli Hirvoselta silkkaa asiaa. Asun itsekin Helsingissä, liikkuen kävellen, autolla ja sekä moottoripyörällä ja toimin liikenteessä juuri samoin. Noiden ajattelemattomien autoilijoiden lisäksi ärsyttää välillä jalankulkijat jotka marssivat suojatielle yhtään tilannetta katsomatta ja harkitsematta, tietäen siis lain suoman oikeutensa. He eivät varmaan itse aja autolla eivätkä siten ymmärrä/välitä liikenteen sujuvuudesta mitään, tai sitten ovat muuten vaan ajattelemattomia/jääräpäisiä/itsetuhoisia/tyhmiä.
 
Miten muuten sellaisessa tilanteessa, että esim. auto on kadulla pysäköinyt tien vasempaan reunaan autonsa suojatien jälkeen, eli perä suojatielle päin. Päteekö tällöin tuo sama pysähtymissääntö? Koska monestihan porukka ei jätä sitä 5m väliä pysäköidessään suojatien eteen, jolloin pitää pysähtyä, mutta suojatien jälkeenhän saa pysähtyä. Pitää ilmeisesti silti pysähtyä? Loogisesti kun ajattelee, niin tietysti pitää pysähtyä/hidastaa, jos ei näe, tuleeko jalankulkijoita..
 
Miten muuten sellaisessa tilanteessa, että esim. auto on kadulla pysäköinyt tien vasempaan reunaan autonsa suojatien jälkeen, eli perä suojatielle päin. Päteekö tällöin tuo sama pysähtymissääntö? Koska monestihan porukka ei jätä sitä 5m väliä pysäköidessään suojatien eteen, jolloin pitää pysähtyä, mutta suojatien jälkeenhän saa pysähtyä. Pitää ilmeisesti silti pysähtyä? Loogisesti kun ajattelee, niin tietysti pitää pysähtyä/hidastaa, jos ei näe, tuleeko jalankulkijoita..

Eli se ei ole siis sun kaistalla? EI sillon tarvii mun tietääkseni pysähtyä, mutta totta helvetissä hidastan/pysähdyn jos en mitään näe.
 
Miten muuten sellaisessa tilanteessa, että esim. auto on kadulla pysäköinyt tien vasempaan reunaan autonsa suojatien jälkeen, eli perä suojatielle päin. Päteekö tällöin tuo sama pysähtymissääntö? Koska monestihan porukka ei jätä sitä 5m väliä pysäköidessään suojatien eteen, jolloin pitää pysähtyä, mutta suojatien jälkeenhän saa pysähtyä. Pitää ilmeisesti silti pysähtyä? Loogisesti kun ajattelee, niin tietysti pitää pysähtyä/hidastaa, jos ei näe, tuleeko jalankulkijoita..

Saakos sinne vasempaan laitaan edes noin päin pysähtyä ellei kyseessä ole yksisuuntainen katu?
 
Eiks tossa meinattu sitä että on kapea kaksisuuntainen katu ja vastaantulijoiden puolella joku auto on pysäköity niin että perä on vaikkapa 5cm suojatiestä, eli ihan laillisesti.
 
Jengi jotka ei voi suosiolla ajaa kerralla siihen paikkaan jonon perälle missä meinaa pysyä, vaan liu'uttavat autoa pari metriä kerrallaan. Eka pysähdytään jonon perälle (tai noin 10-15 metrin päähän), sitten pari metriä - stop - paria metriä - stop... Tänään jonkun - varmaankin automaattilootaisen - uudehkon mustan Passatin perässä juuri ihmettelin tuota touhua stadissa.
 
Jengi jotka ei voi suosiolla ajaa kerralla siihen paikkaan jonon perälle missä meinaa pysyä, vaan liu'uttavat autoa pari metriä kerrallaan. Eka pysähdytään jonon perälle (tai noin 10-15 metrin päähän), sitten pari metriä - stop - paria metriä - stop... Tänään jonkun - varmaankin automaattilootaisen - uudehkon mustan Passatin perässä juuri ihmettelin tuota touhua stadissa.
Mä olen meinannut, että jatkossa vetäsen siihen väliin. En tajua niitä mulkkuja, jotka stadissa jättävät valoissa 10metrin raon, muutenkin ahdasta näissä valoväleissä.
 
Tieliikennelaki 32 § 2. mom:

"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Timiaksen kuvailemassa tilanteessa tuohon jäänee tuo vapaa ajokaista, muutenhan pysäköity auto tukkisi koko kulkusuuntansa. Ruuhkassahan tuo tilanne on melko yleinen, kun vastaantuleva joutuu pysähtymään edellä olevan auton vuoksi heti suojatien jälkeen. Tällöin on siis pysähdyttävä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom