Ärsyttävät asiat liikenteessä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kun taas toisaalta on ihan perseesta yrittää ottaa selvää mitä vittua se jalankulkija arpoo, meneekö se vai eikö se mene.

Totta tuokin. edit: Tässä tapauksessahan jalankulkijat olivat keskikorokkeella, joten aie ylittää katu oli varmasti aika selvä.

On se silti merkillistä, että jo Tuhkolmaan mentäessä jopa roska-autot ja muu raskas liikenne päästää jalankulkijat yli. Suomessa toi ei vain näytä toimivan. Kotimatkallani on hyvä esimerkki, noin 150m ennen liikennevaloja on suojatie. Mikäli valot ovat autoille punaiset, näkee sen jo 200m päästä. Punaisten sattuessa autot valuttavat tuosta suojatien yli vauhtia 10kmh eivätkä voi pysähtyä päästämään suojatien varrella odottavia jalankulkijoita yli. WTF, mikä idea?
 
Kun taas toisaalta on ihan perseesta yrittää ottaa selvää mitä vittua se jalankulkija arpoo, meneekö se vai eikö se mene.

Ylläolevaan viitaten:
Se onkin ihan vitun yleistä että eivät siitä keskikorokkeelta aio jatkaa matkaa vaan jäävät viettämään iltaa siihen. Pystyttävät telttaa, grillailevat ja silleen.

Ihan oikeasti, jos jalankulkija on siinä suojatien reunalla tai keskikorokkeella niin kyllä se on siitä yli menossa.
 
Ihan mitenkään asiaan liittymättä quottaan tähän yhden oman vanhan viestini:

Joo, mulla on pari kertaa käynyt niin että olen pysähtynyt ihan normaalisti kun näen että joku siinä suojatien edessä napottaa. Näyttänyt että mene yli kun ei liikettä tapahdu, tyyppi vaan huitoo siellä jotakin, ei ymmärrä ---> jatkan matkaa kun on kiire, katson peilistä niin spede hyppää siitä SUOJATIELTÄ takana tulevan auton kyytiin :david:
 
Ei jumalauta, olisiko ollut niin kauhea vaiva päästää jalankulkijat ihan vapaaehtoisesti yli, kun ihan liikennesäännötkin sitä olisivat edellyttäneet? Miksi sinun aikasi muka on niin paljon arvokkaampaa kuin noiden kahden jalankulkijan, että he kyllä voivat odottaa, mutta sinä et voi pariksi sekunniksi pysäyttää?

En sano, että on järkevää loikata auton eteen, mutta on todella ääliömäistä tulla tänne valittamaan tuosta, kun olet itse meinannut rikkoa liikennesääntöjä.

Liikenteessä ärsyttää Suomessa minä-minä-minä -autoilijat.
Kummasti se vaan on kaikille sujuvampaa, kun ne pirkotkin olisivat tajunneet seistä sen toiset 5sec kauemmin paikallaan, että toinen auto jonka takana on tyhjää, olisi päässyt ohi, kuin alkaa jarrutella sellasella isolla autolla. Kyllä se varsinkin tollasella kunnon mötkälemobiililla alkaa vituttaa joka suojatielle pysähtelemään "ihan vaan varmuuden vuoksi", jos joku kelopää keksiikin lähteä yks kaks sitä onneaan kokeilemaan. Jeesustelun sijaan jalankulkijatkin voisivat hiukan sitä järkeä käyttää eivätkä vaan mouhota liikennesäännöistä kuin piru raamatusta.
 
Kyllä se varsinkin tollasella kunnon mötkälemobiililla alkaa vituttaa joka suojatielle pysähtelemään "ihan vaan varmuuden vuoksi", jos joku kelopää keksiikin lähteä yks kaks sitä onneaan kokeilemaan.

Jos liikennesääntöjen noudattaminen ja muitten huomioonottaminen on vaikeaa niin ehkä se autoilu ei vaan oo sua varten.
 
Jos liikennesääntöjen noudattaminen ja muitten huomioonottaminen on vaikeaa niin ehkä se autoilu ei vaan oo sua varten.
joo kyllä se vaan kannattaa asennoitua niin että se on autoilijan vastuulla lukea niiden jalankulkijoiden ajatukset. ihan vaan siksi kun toisella on 1-3 tonnin ylivoima alla..

osa ihmisistä ei valitettavasti osaa viestiä että meinaavat ylittää tien ja kaikenlisäksi ampuvat auton eteen viime hetkellä. se on tosi valitettavaa. mutta sellaista se elämä on. vähän käänteisesti kuin manneilla: 95% pilaa kaikkien maineen ;)

mielelläni annan tietä jos ihmiset näyttää siltä että ovat menossa ohi ja ylipäänsä olen tosi valppaana samantien jos ihminen lähestyy suojatietä. autoilijan vika se on joka tapauksessa jos kolauttaa yli ellei ihan tarkoituksella tyyppi hyppää alle. se kannattaa kestää tai käydä myymässä auto pois ja siirtyä vaikka julkisiin.

ja sellainen vinkki että kannattaa vaikka näyttää merkkiä että mene yli. muuten tilanne on arpomista kun ihmiset kuitenkin pelkää hypätä auton eteen vaikka se kuinka näyttäisi hiljentävän. eli rivakka jarrutus jo kauan ennen suojatietä tai käsimerkkiä/mitälie kehiin että toinen tajuaa mennä yli.
 
Jos liikennesääntöjen noudattaminen ja muitten huomioonottaminen on vaikeaa niin ehkä se autoilu ei vaan oo sua varten.
Kaiketi parasta keskusta-alueilla pysähtyä silloinkin, kun keskellä katua menee suojatie ja kävelyteillä kulkee ihmisiä, joista kukaan ei näytä suojatielle suuntaavaankaan. Jos joku vaikka kuitenkin keksii ykskaks juosta sieltä eteen. Oikeesti nyt se pelisilmä paikalleen. :david:

Liikenteen sujuvuus nyt varmaan kuitenkin on myös kävelijällekin jonkun näköinen etu? Toisaalta, eipä se minua paljoa kiinnosta, itkeekö tämä itsemurhakandidaatti niitä oikeuksiaan siinä Silveradon karjapuskurissa vai kiltisti suojatien reunalla. Helpompaa se kaikille on, jos se liikenteessä liikkujien välinen kommunikointi hoidetaan fiksusti, eikä itkua tuhertamalla tuulilasissa.
 
Kaiketi parasta keskusta-alueilla pysähtyä silloinkin, kun keskellä katua menee suojatie ja kävelyteillä kulkee ihmisiä, joista kukaan ei näytä suojatielle suuntaavaankaan. Jos joku vaikka kuitenkin keksii ykskaks juosta sieltä eteen. Oikeesti nyt se pelisilmä paikalleen. :david:

Liikenteen sujuvuus nyt varmaan kuitenkin on myös kävelijällekin jonkun näköinen etu? Toisaalta, eipä se minua paljoa kiinnosta, itkeekö tämä itsemurhakandidaatti niitä oikeuksiaan siinä Silveradon karjapuskurissa vai kiltisti suojatien reunalla. Helpompaa se kaikille on, jos se liikenteessä liikkujien välinen kommunikointi hoidetaan fiksusti, eikä itkua tuhertamalla tuulilasissa.

Juurikin näin.
Järki käteen jopa siellä liikenteessä.
 
Samaa mieltä ylläolevien kanssa; Järki käteen.

Autoilijan velvollisuus on antaa tietä suojatietä ylittäville jalankulkijoille.
Kaikki selittelyt siitä kuinka jalankulkijoiden pitäisi joustaa ja "mun auto painaa satakakssataa tonnia ja ei sitä saa pysähtymään" on ihan täyttä paskaa. Jos ei osaa katsoa eteensä niin että näkee milloin sinne suojatielle on tulossa jalankulkijoita ja lähestyä sen verran hiljaa että pystyy autonsa pysäyttämään, on ihan oikeasti parempi jättää se auto kotiin ja mennä vaikka bussilla.
 
Mikä tuossa nyt ei menny perille?

Juurihan oli puhe siitä että vituttaa kun jalankulkija lottoaa mennä vaiko ei.
Jos jalankulkija ei tiedä sitä itsekkään niin helvetistäkö autoilija voisi sen tietää.
On kuitenkin aina kätevämpää pysäyttää se askel kuin se auto.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä järvenpäässäkin pari paikallista sankaria kokeili pysähtyykö pari tonninen saabi ku ryntää suojatielle viime tipassa. Ei pysähtyny. Eikä suojatie sen jälkeen paljoa lohduttanu.
 
Mikä tuossa nyt ei menny perille?

Juurihan oli puhe siitä että vituttaa kun jalankulkija lottoaa mennä vaiko ei.
Jos jalankulkija ei tiedä sitä itsekkään niin helvetistäkö autoilija voisi sen tietää.
On kuitenkin aina kätevämpää pysäyttää se askel kuin se auto.

Kyllä mullekin käy niin että hiljennän "turhaan" - ehkä kerran viikossa jopa. Mutta en mä tosta saa minkäänlaista ongelmaa rakennettua.
Ajelen siis työmatkat päivittäin pääkaupunkiseudulla. Suojateitä on matkalla paljon.
 
Kun taas toisaalta on ihan perseesta yrittää ottaa selvää mitä vittua se jalankulkija arpoo, meneekö se vai eikö se mene.

Kyllä se itseäkin jalankulkijana vituttaa, kun autoilija ensin posottaa kuuttakymppiä suojatien lähelle ja sitten lyö liinat kiinni. Puoli sekuntia tästä autoilija taas lähtee liikkeelle eikä sitten tiedä pysähtyykö se vai ei. Itse pyrin siihen, että jos on kovin vittuuntunen näköinen kuski niin viiton kädellä että autoilija menköön ensin. Jos taas kuski näyttää enemmän mukavemmalta niin näytän autoilijalle selvästi että tien yli aion.

Suomessa on muutenkin tämä autokulttuuri vähän tökerömmän puoleista (toki niitä mukavia kavereitakin on). Esimerkiksi Suomessa jos jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä niin autoilija lyö liinat kiinni niin myöhään kuin mahdollista. Reissaajana tiedän, että esim. Espanjassa autoilijat rupeavat jarruttamaan jo TODELLA kaukaa ennen suojatietä. Mukavaa kohteliaisuutta heiltä!

PS: Kuten tutullani oli tapana sanoa, "Mihin meillä ihmisillä on kiire tässä valmiissa maailmassa?"
 
Itsekkin useimmiten lasken porukan menemään jos on YHTÄÄN sen näköinen että voisi olla menossa. Sitten on näitä jotka istuvat suojatien reunassa pelaamassa pasianssia, ota niistä sitten selvä. Tuntuvat oikein kyttäävän paikkaa että pääsevät näyttämään kyrpiintynyttä naamaa autoilijoille ja saavan taas Giglinin nurkkapöydässä puhella miten autoilijat on perseestä.
 
Kyllä se itseäkin jalankulkijana vituttaa, kun autoilija ensin posottaa kuuttakymppiä suojatien lähelle ja sitten lyö liinat kiinni. Puoli sekuntia tästä autoilija taas lähtee liikkeelle eikä sitten tiedä pysähtyykö se vai ei. Itse pyrin siihen, että jos on kovin vittuuntunen näköinen kuski niin viiton kädellä että autoilija menköön ensin. Jos taas kuski näyttää enemmän mukavemmalta niin näytän autoilijalle selvästi että tien yli aion.

Suomessa on muutenkin tämä autokulttuuri vähän tökerömmän puoleista (toki niitä mukavia kavereitakin on). Esimerkiksi Suomessa jos jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä niin autoilija lyö liinat kiinni niin myöhään kuin mahdollista. Reissaajana tiedän, että esim. Espanjassa autoilijat rupeavat jarruttamaan jo TODELLA kaukaa ennen suojatietä. Mukavaa kohteliaisuutta heiltä!

PS: Kuten tutullani oli tapana sanoa, "Mihin meillä ihmisillä on kiire tässä valmiissa maailmassa?"

Suomessa nyt ei sentään tartte henkensä edestä pelätä jos suojatietä ylittää. Kyllä ne autoilijat ainakin siinä vaiheessa pysähtyy. Toista on esim. Bulgariassa, missä ajavat aivan surutta päälle jos et kerkeä pois alta:). Tuosta Ruotsin mallista vielä kun joku aiemmin mainitsi, niin mahtaa olla tosi sujuvaa liikennettä jos isot täysperävaunurekat ym. jäävät aina odottelemaan suojatien eteen ja sitten kiihdyttävät taas minuutin että saa 30:iin vauhdin ja taas kohta taas jarrutellaan:rolleyes:

edit: itseäni muuten ärsyttää keskustassa valloillaan olevat ruusupensaat jotka peittää näkyvyyttä tosi pahasti. Risteyksissä saa ajaa melkein keskelle risteystä ennenkuin näkee tuleeko joku.
 
Kyllä se itseäkin jalankulkijana vituttaa, kun autoilija ensin posottaa kuuttakymppiä suojatien lähelle ja sitten lyö liinat kiinni.
Joillain autoilijoilla on tosiaan ärsyttävä tapa jättää jarrutus aivan viime tinkaan. On todella veemäistä huomata keskellä suojatietä, että auto on tulossa viittäkymppiä kohti ja siinä sitten pitää arpoa, että onko se huomannut kävelijää lainkaan. Vastaava juttu sitten autoillessa, kun ajaa normaalia maantietä 80 km/h alueella ja näkee kärkikolmioristeystä lähestyvän auton olevan vielä ~10 metriä ennen risteystä täydessä vauhdissa, jolloin itse pitää jo pikkuisen jarrutella siltä varalta, että sieltä onkin tulossa joku puolisokea pappa eteen, jolla ei enää ihan muisti pelaa ja kaikki varoitusmerkit pysy mielessä.

Yleisesti ottaen liikenteessä, kuten normaalissakin elämässä, kannattaa käyttää pelisilmää ja tarvittaessa tinkiä omista oikeuksistaan. Tämä koskee niin autoilijoita, pyöräilijöitä kuin jalankulkijoita. Valitettavan paljon liikenteessä, kuten normaalissakin elämässä ;), näkee kuitenkin ihmisiä, joilta puuttuu tilannetaju ja pelisilmä. Kiiru on pidettävä ajallansa, mutta hosumalla ei tule kuin kusipäitä mukuloita, sanoi eräskin tunnettu vänrikki.

Erityisen paljon ongelmia tuottaa nykyisin pyöräily johtuen siitä, että pyöräilijöiden määrä on ollut 90 -luvulta lähtien huimassa kasvussa, mutta liikennesuunnittelu laahaa perässä ja myös pyöräilijöiden liikennekulttuuri hakee vielä uomiaan.
 
Kummasti se vaan on kaikille sujuvampaa, kun ne pirkotkin olisivat tajunneet seistä sen toiset 5sec kauemmin paikallaan,

Ai sujuvampaa kaikille? Vai sujuvampaa autoilijalle? Miten jalankulkijalle on sujuvampaa odotella, että auto(t) suhauttelevat suojatien yli? Miksi se autoilija ei voi pysähtyä viideksi sekunniksi?

Ja eihän silloinkaan voi pysähtyä suojatien eteen, vaikka perässä ajaisi 50 autoa, koska takana ajava törmää peräluukkuun yllättyneenä siitä, että joku oikeasti noudattaa liikennesääntöjä. Kaksi kaistaa yhteen suuntaan? Silloin nyt ei ainakaan voi pysähtyä suojatien eteen, koska viereistä kaistaa paahtaa joku suoraan jalankulkijan päälle.

Kaikki tuo johtuu siitä, että autoilijoiden mielessä suojatietä koskevat säädökset ovat nykyisin lähinnä ohjeita, joita voi noudattaa mikäli se ei haittaa oman kulun joustavuutta.

Seuraavaksi varmaan vedotaan siihen, että maailma pelastuu, kun ei tarvitse turhaa jarrutella/kiihdytellä mikä lisää päästöjä ja melusaastetta.

Ja kyllä, kyllä, pelisilmää tarvitaan kaikilta. Liikenteessä vain se pelisilmä autoilijoilla tuntuu 90% olevan se oman edun pelisilmä. Ja kyllä, itsekin syyllistyn joskun siihen, etten päästä jalankulkijaa yli ja ajan jopa melko usein pientä ylinopeutta, joten ei tässä millään varajeesuksen tittelillä olla paasaamassa.
 
Kyllä se itseäkin jalankulkijana vituttaa, kun autoilija ensin posottaa kuuttakymppiä suojatien lähelle ja sitten lyö liinat kiinni. Puoli sekuntia tästä autoilija taas lähtee liikkeelle eikä sitten tiedä pysähtyykö se vai ei. Itse pyrin siihen, että jos on kovin vittuuntunen näköinen kuski niin viiton kädellä että autoilija menköön ensin. Jos taas kuski näyttää enemmän mukavemmalta niin näytän autoilijalle selvästi että tien yli aion.

Suomessa on muutenkin tämä autokulttuuri vähän tökerömmän puoleista (toki niitä mukavia kavereitakin on). Esimerkiksi Suomessa jos jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä niin autoilija lyö liinat kiinni niin myöhään kuin mahdollista. Reissaajana tiedän, että esim. Espanjassa autoilijat rupeavat jarruttamaan jo TODELLA kaukaa ennen suojatietä. Mukavaa kohteliaisuutta heiltä!

PS: Kuten tutullani oli tapana sanoa, "Mihin meillä ihmisillä on kiire tässä valmiissa maailmassa?"

Vittu että tollanen vituttaa, kun sen malmikasan on saanut pysähtymään ja sit ei mennäkään yli :curs:

Muuten aivan oikeilla jäljillä, eli todellakin autoilijalla/moottoripyöräilijällä on velvollisuus päästää ne jalankulkijat yli.
Se, että joku onneton ei uskalla lähteä suojatietä ylittämään, kun autoja tulee joka suunnasta kokoajan, ei taida todellisuudessa tehdä sen ittensä etenemisestä yhtään joustavampaa, vai?

Eilen olin salille menossa ja pysähdyin suojatien eteen, kun sieltä oli pari pyöräilijää taluttamassa fillareitaan, niin vittu vastaantulijoista meni ensin 2 autoa ja sen jälkeen 2 mopoa suoraan hidastamatta suojatien yli...
Vähän tuli taas pää punasena raivottua ikkunasta...
 
Eilen olin salille menossa ja pysähdyin suojatien eteen, kun sieltä oli pari pyöräilijää taluttamassa fillareitaan, niin vittu vastaantulijoista meni ensin 2 autoa ja sen jälkeen 2 mopoa suoraan hidastamatta suojatien yli...
Vähän tuli taas pää punasena raivottua ikkunasta...

Hei mut se oli niille autoille ja mopoille paljon joustavamapaa tollai. :)

Ja seuraavaan aiheeseen. Onko nykyään tosiaan niin paljon kärkikolmiollisia risteyksiä, että monet tuntuvat unohtaneen sellaisen pienen faktan kuin että tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulijaa?

Ei ole taas yksi eikä kolmekaan kertaa viimeisen parin viikon aikana kun on joutunut väistämään vasemmalta tulijaa. Ja kerran tällainen arjen sankari tööttäsi mulle, kun tulin oikealta eteen. Silloin kyllä jo meinasin nousta autosta ulos, mutta liikennettähän se vain on. Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
 
Vittu että tollanen vituttaa, kun sen malmikasan on saanut pysähtymään ja sit ei mennäkään yli :curs:

Juu siis tarkoitin juuri sitä, että jos näen, että joku laulattaa pikku Fiatinsa urkuja eikä pysähtymisestä näy merkkiäkään, niin yksinkertaisesti otan askeleen taaksepäin ja näytän selvästi autoilijalle tietä. Jos peltikasa tekeekin sitten niin, että lyö jarrut pohjaan, menen tien yli nopeasti. Parikin kertaa on käynyt niin, että olen ollut keskellä suojatietä niin on miltei saanut loikata äkkiä alta pois, kun kaasujalka on kuskilla niin helv*tin raskas.

Se sekunti, ehkä kaksikin mitkä kuluisi hidastaessa tuskin autoilijoiden aikataulua pahemmin pilaa. Ja jos pilaa niin sitten saa olla kyllä melkoinen mexican-taco persauksessa. Tottakai, jos jalankulkija on vasta parin metrin päästä suojatietä niin on jalankulkijan velvollisuus odottaa.

Ei siinä, vikaa on niin ratin takana kuten myös siellä jalankulkijoissa, siitä ei käy kiistäminen.

Ihan näin vielä tällaiseksi jutun jatkoksi heitän tämmöisen: Mikä on se syy miksi jalankulkijat ovat niin epävarmoja ylittäessään suojatietä? Johtuisikohan kenties vaikka pienestä pelosta joutua auton alle? Onhan se sanomattakin selvää kumpi ottelun häviää, jos 1500 kg rautaa vs ihminen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom