Älä sano näin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuhtua-verbi taipuu ainakin savossapäin "kutun, kutut, kuttuu/ kuhtuu, kutumme, kututte, kuhtuvat. Kututaan." Parempi joka tapauksessa kuhtua ihmisiä kyllään ku käskee. :D

Pohjoisessa vastaava verbi on kuttua, ainakin itärajalla olen useasti kuullut. Ihan nuortenkin käytössä.

Ketjun aloittajalta puuttuu possessiivisuffiksi. Oikea muoto olisi ollut "minun tämänhetkinen listani".

Minua vituttaa ihmiset, jotka unohtavat possessiivisuffiksin käytön.

Älä sano joo/mm/oikei kun toinen puhuu ellet kuuntele yhtään. Sano mieluummin ihan sama/anti olla/ei kiinnosta.

Ketjun aloittajalta puuttuu possessiivisuffiksi. Oikea muoto olisi ollut "minun tämänhetkinen listani".

Eli nykyisin ihmisten lisäksi myös iso osa tiedotusvälineitä.

Voiko tiedotusväline unohtaa jotakin?

Mielestäni "tiedotusväline" on sellainen kollektiivinen henkilö, jonka pitäisi korjata suoltamansa tavara ennen julkaisua paremmin kuin yksittäisen nettikirjoittelijan. En ärsyynny yksityishenkilöiden tekemistä satunnaisista mokista läheskään niin paljon kuin jonkin tiedotusvälineen. Ideaalitilanteessa tosin ei olisi toimittajia, jotka eivät osaa käyttää possessiivisuffiksia, mutta se juna taisi mennä jo.

Erittäin totta. Ei se tällaisessa nettikirjoittelussa mitään haittaa, mutta paikoissa joissa odottaisi kunnollista kieltä ja näkee tollasta, niin alkaa nousta käry korvien välistä. Esimerkiksi joskus jonkun tv-ohjelman tekstityksissä on tollasta näkynyt. Siis ihan oikean suomentajan jäljiltä oikeassa telkkarista tulevassa ohjelmassa.

Paras oli kun katselin netistä imutettua stargatea ja jaksoissa oli custom-subit. Milloin kenenkin tekemät, mutta erittäin monessa jaksossa esiintyi sama ongelma. Teksteillä on yleensä monta suomentajaa ja pari oikolukijaa, eikä kukaan kiinnitä huomiota. Mikä nykyajan nuorisoa vaivaa, kun tollasia täysin perusjuttuja ei osata?

Esimerkkitapauksessa -ni -pääte on tarpeen, mutta aina se ei ole tarpeen. Ainakin minulle on opetettu, että possessiivisuffiksin voi jättää pois jos kyse ei ole todellisesta omistamisesta. Jos sanotaan esimerkiksi "meidän koulumme", niin sen voi yhtä hyvin sanoa "meidän koulu", koska "me" ei todellisuudessa omista koulua.

Itseäni ärsyttävät monesti mediassa (yllättäen) esiin tulevat ilmaukset "oma henkilökohtainen mielipiteeni" ja "itse henkilökohtaisesti". Vähemmälläkin ymmärtää, kenen mielipiteestä puhutaan.

Mieheke ja avokki (ihan ku joku vajakki!) on äärimmäisen rasittavia. Samaten kaikki tyyliin hani, kultsu yms. lässynlässyt. Tai jos kumppanista sanotaan "se yks". Ihan ku jostain koirasta puhuttaisiin.

Stadi on kamala, ihan keneltä vaan.

Työpaikkailmoituksia kun selaa niin ärsyttää nuo työtehtävien nimikkeet. On myyntiassistenttia, asiakaspalveluhenkilö, myynninedistäjää ja kaikenlaista bullshit-titteliä. :curs:

Mieheke ja avokki (ihan ku joku vajakki!) on äärimmäisen rasittavia. Samaten kaikki tyyliin hani, kultsu yms. lässynlässyt. Tai jos kumppanista sanotaan "se yks". Ihan ku jostain koirasta puhuttaisiin.

Stadi on kamala, ihan keneltä vaan.

Ei saa käyttää lässynlässyä eikä saa käyttää välinpitämätöntä "se yks" nimeä. Mitä tuossa jää jäljelle? Nimellä? "Voi minun, Sirpa, sie oot niin ihana!" :D

Työpaikkailmoituksia kun selaa niin ärsyttää nuo työtehtävien nimikkeet. On myyntiassistenttia, asiakaspalveluhenkilö, myynninedistäjää ja kaikenlaista bullshit-titteliä. :curs:

Noista tuleekin mieleen BUSINESS-TO-BUSINEES (B2B). Toi termi vituttaa jotenkin erityisen paljon niinkuin myös kaikki muut huvittavat suomi-englanti BISNES -termit.

On joo, mutta tossa tuo "masu" vähän sieventää tota tilannetta. Maha-asukista tulee enemmän mieleen se yks Alienin kohtaus.

Mun mielestä "masu" on suunnilleen kuvottavinta, mitä aikuisen ihmisen vartalon mistään osasta voi sanoa. "Meidän Pentillä oli masu kipeä". :Q

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom