Älä sano näin

Minua harmittaa, jos puhutaan päivistä silloin, kun päivä kestää vain yhden päivän.

"Oltiin Erkin 50-vuotispäivillä" ja "Keinänen osti Konepäiviltä Alliksen", kuten käsitätte. Valtiopäivät ovat asia erikseen, mikäli ne todella kestävät useita päiviä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jatkoa tuplakonsonantteihin liittyen:

Tätä kuulee ja erityisesti näkee kirjoituksessa usein:

kaupungissa -> kaupungisa
sohvalla -> sohvala
autossa -> autosa

ja listaa voidaan jatkaa vaikka maailman tappiin asti :curs::david:

Mä tykkään ainakin olla omasa kämpäsä ja sängysä nukkumasa. Tervetuloa Satakuntaan motherfucker :D

Varmaa ennenki vähän niinku samasta kirjotettu mut siis niinku oikeesti on alkanut taas viime aikoina vähän niinku nyppiä kaikki sellaset niinku täytesanat ja tota totat. Pitäkää päänne kiinni sen aikaa että mietitte mitä sanotte. :curs:

Mä tykkään ainakin olla omasa kämpäsä ja sängysä nukkumasa. Tervetuloa Satakuntaan motherfucker :D

Haha :lol2: En tiennykkää että ossaan puhhuu myös satakuntalaisittain :D Tarkotan et sanon välillä myös et sängysä tai autosa, kaupasa jne...

Mulla särähtää korvaan myös niinku täytesana mikäli se on lauseessa joka toisena sanana. Toinen mikä äryttää yli kaiken myös, on kun yks duunikaveri sanoo joka helvetin väliin "toi noi". :david: Se onki Porist.

Jäätävä, mitä vittua sekin tarkoittaa?

"Jäätävä keli" (+25C)
"Jäätävä keli" (-25C)
"Jäätävää" -Onnistunut kikkailu maalivahdin ohi
"Jäätävää" -Pelaaja loukkaantuu vakavasti

Jäätävä, mitä vittua sekin tarkoittaa?

"Jäätävä keli" (+25C)
"Jäätävä keli" (-25C)
"Jäätävää" -Onnistunut kikkailu maalivahdin ohi
"Jäätävää" -Pelaaja loukkaantuu vakavasti
Tämä on nykyään ehdottomasti pahin. Kaikenlisäksi surullisen laajalti käytetty.

Satakunta on laaja alue. Itse inhoan kun puhutaan noin. Itse olen asunut ikäni Satakunnassa enkä kyllä suomen kieltä noin väännä. Eikö Vammalan suunnalla puhuta noin? Eipä silti, ei se omakaan murre ole mitenkään sulosointua korville :D

Oma nipotuslista:

1. Opiskelijakaverini: "Kelasin vääntää koko kesän duunia, niin saa vähän lisää pesämunaa." :wall: Tätä en osaa sen kummemmin perustella, mutta mielestäni käsittämättömän ärsyttävän kuulosta puhua jostain v%"#n pesämunasta. Eiköhän tuossa tarkoiteta aivan kylmästi vain RAHAA. Pitääkö kaikelle olla joku muka hieno kiertoilmaisu??!

2. Nopeuden ilmoittaminen lehdissä yksikössä km/t. Saatanan toimittajat, kyllä suomi on hieno kieli, mutta onko siitä pakko pitää joka yhteydessä väkisin kiinni. Lainasanoja käytetään muutenkin, joten miksei tässäkin voi käyttää ainoaa järkevää ja kansainvälisesti vakiintunutta yksikköä km/h. Sitäpaitsi t on yleensä varattu tonnille. Onneksi tämä on omien havaintojeni mukaan harvenemaan päin.

3. Toimittajien tietämättömyys perussuureiden yksiköistä. Tämän tyylisiä lauseita saa lukea vähän väliä: "Uusi voimalaitos tuottaa energiaa 400 MW vuodessa." :wall::wall:
Ymmärrän kyllä, että toimittaja ei ole välttämättä lukenut fysiikkaa, mutta kun tietoa siitä, mikä yksikkö tarkoittaa mitäkin, löytyy esimerkiksi niinkin hankalasta paikasta kuin Wikipedia selvällä suomen kielellä. Voisi edes hieman ottaa selvää asioista, ennen kuin kirjoittaa mitä sattuu. Kysymys ei ole kuitenkaan mistään ydinfysiikasta.

Viimeksi tänään töissä otti päähän kuunnella keskustelua kun miehet puhuu että "pitäis olla", "olis hyvä olla", pitäis saada", "pitäis tehdä"... Ylipäätään tuo -isi -pääte. Siihen päälle vielä se että samat miehet ei kuitenkaan saa mitään aikaan vaikka "pitäis"...

Satakunta on laaja alue. Itse inhoan kun puhutaan noin. Itse olen asunut ikäni Satakunnassa enkä kyllä suomen kieltä noin väännä. Eikö Vammalan suunnalla puhuta noin? Eipä silti, ei se omakaan murre ole mitenkään sulosointua korville :D

Se on hyvinkin tämä Huittinen-Kokemäki-Forssa akseli missä ollaan kännisä joesa kalastamasa. Vammalassa ei mun mielestä vastaavaa tavata. Toi Vorssalaisten ähvä-sääntö pätee myös kokemäkeläisiin eli kokkeleihin niin kuin heitä leikkisästi täällä päin kutsutaan.

Varmaa ennenki vähän niinku samasta kirjotettu mut siis niinku oikeesti on alkanut taas viime aikoina vähän niinku nyppiä kaikki sellaset niinku täytesanat ja tota totat. Pitäkää päänne kiinni sen aikaa että mietitte mitä sanotte. :curs:

"mut siis niinku oikeesti", "niinku", "totaalisesti" + kaikki teini sanat.

"Kepeät mullat". Jonkun kuolema ei ehkä ole asia, mistä tällaisia kevennyksiä pitäisi heittää.
On alkanu ärsyttää sama asia. Mutta eri syystä. Mulle nimittäin kuolema on kuolema ja sen jälkeen ei ole mitään, eikä mitään toivotuksia tarvita. Sama se mulle on kuoleman jälkeen onko kevyet mullat vai valetaanko betoniin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom