Älä sano näin

Ärsyttävistä kommenteista voisin mainita tämän tyyppiset: "Se ei käytännössä ihan niin mene", "Ei näitä hommia opi kirjoja lukemalla" ja ylipäätään kaikki kirjaviisautta vähättelevät kommentit. Olen itsekin akateeminen, mutta ei tämä mitään katkeruutta ole. En vain ymmärrä että tämmöisiä itsestäänselvyyksiä tarvitsee ylipäätään ääneen sanoa. Ei kai huippujalkapalloilijastakaan tule huippua sillä että se lukee kirjoista miten harhautellaan. Tai tuskin ihmisestä tulee hyvää kokkia vain sillä että se lukee keittokirjoja. Joskus tuollaisiin yllämainittuihin kommentteihin tekisi mieli sanoa vähän takaisin mutta tähän asti olen pitänyt suuni kiinni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotta ei ihan offtopikiksi menisi, niin pitää tuosta murteesta vielä sen verran sanoa, että "stadin slangi" näyttää ärsyttävän ulkopaikkakuntalaisia aivan uskomattoman paljon ja ihmiset tuntuvat kuvittelevan että slangia eli pääkaupunkiseudun MURRETTA puhuva yrtittää esittää kovaa jätkää käyttämällä sellaisia sanoja kuten "dösä" tai "spora" tai "tsiigata", kun taas savoa viäntävä tai helevetin leviää puhuva kaveri on automaattisesti todella rento ja lupsakka veijari.
Pakko kyllä tunnustaa, että stadin slangi vaan kuulostaa jotenki ärsyttävältä/leuhkalta omaan(kin) korvaan täällä pohjoisempana. Mutta sitten kun on itse käymässä Helsingissä, niin siellä se tuntuu kuitenkin normaalilta.... Heh. Ehkä sitä osaa odottaa. Tämä ilmiö on myös havaittavissa toiseen suuntaan, eli kauempaa tulleiden murteita todellakin vierastetaan Helsingissä. Ja auta armias jos erehtyy sanomaan "Hesa"! Verinen loukkaus..

Pakko kyllä tunnustaa, että stadin slangi vaan kuulostaa jotenki ärsyttävältä/leuhkalta omaan(kin) korvaan täällä pohjoisempana. Mutta sitten kun on itse käymässä Helsingissä, niin siellä se tuntuu kuitenkin normaalilta.... Heh. Ehkä sitä osaa odottaa. Tämä ilmiö on myös havaittavissa toiseen suuntaan, eli kauempaa tulleiden murteita todellakin vierastetaan Helsingissä. Ja auta armias jos erehtyy sanomaan "Hesa"! Verinen loukkaus..

Ei kai kukaan mitään stadin slangia enää käytä? Ihan normi-suomea.

Yks ärsyttävä asia on myös se, että jos menet jollekin pienelle paikkakunnalle ja kerrot olevasi Espoosta tai mistä tahansa Etelä-Suomen kunnasta, saat automaattisesti kusipäisen stadilaisen leiman..

Siis minä henkilökohtaisesti menen pienelle paikkakunnalle? Saan automaattisesti kusipään leiman?

Sinä-passiivi ärsyttää. Vitutuksen multihuipentuma oli radiossa äänensä kuuluviin saanut nuori naistoimittaja: "Kun SÄ synnytät.."

Älä sano voimannosto! Se on voimanosto. Ärsyttää kun lajin kanssa tekemisissä olevatkin käyttävät voimannosto- sanaa. Eihän siinä lajissa nosteta voimaa, vaan voimalla nostetaan painoja.

ärsyttää niin vitusti "meillä on työvoimapula joten pitää hakea mamuja" ja myös itsekkin lähes aina sanon "elä" kun pitäisi sanoa älä. saatanan savolaiset kieliopit

Kertokaa miten "palautusjuoma" sanasta taivutetaan "palkkari" ?

"Palari", "paltsu" tai jopa "palju" olisi paljon luontevampi. Palkkarista tulee mieleen lähinnä joku palkanlaskija/palkkakontori...

Jostain syystä saan AINA kuulla vittuilua kun sanon linja-autoa linkkuriksi.

Olen itse kuullut käytettävän linkku -sanaa sekä linkkari. Ehkä ne vittuilee koska se on väärin?

Mun kotiseudulla sanotaan linke.

Mutsi aina käyttää busseistakin sanaa "linke" tai "linja-auto", mikä vituttaa mua suunnattomasti. Mä menen kotoa kaupungille bussilla, kun taas Turusta Helsinkiin voin mennä linja-autolla (tai bussilla). En mä tiedä, miten noita sanoja oikeasti kuuluisi käyttää, mutta noin mä sen ajattelen.

Kyllä meidän amkissa on ihan koulun tiedotuskanavalla alue "tentit". In yo face! :D

Toisaalta nämä laitokset haluavat myös itseään kutsuttavan "university of applied science" -nimellä, joten hirveästi ei itseilmaisusta voi johtopäätöksiä tehdä.

Ei sillä että tentillä ja kokeella mitään hirveää eroa olisi.

Älä puhu amk:sta korkeakouluna. (vaikka ne siihen kategoriaan ilmeisesti virallisestikin niputetaan) Ei millään pahalla mutta ei millään hyvälläkään. :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom