Älä sano näin

Nyt on pakko päästä avautumaan. Alkaa jatkuvasti ärsyttämään enemmän ja enemmän täälläkin lähes joka päivä näkyvät kirjoitusvirheet, kuten "kuullostaa", "liekkö" ja "dietti".

Lisäksi ottaa päähän muodot "irroittaa" tai "karkoittaa" ja vastaavat. On se kumma kun ei osata suomen kieltä edes ton vertaa. En minäkään mitään täydellistä suomea kirjoita, mutta noi on jo niin törkeitä virheitä, että pistää vituttamaan.

Tähän listaan jatkoksi "ompa", "kumpa", "niimpä" sekä kaikki variaatiot. Ompa hieno! Niim om! Olempa iloinen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on pakko päästä avautumaan. Alkaa jatkuvasti ärsyttämään enemmän ja enemmän täälläkin lähes joka päivä näkyvät kirjoitusvirheet, kuten "kuullostaa", "liekkö" ja "dietti".

Mä kirjoitan aina "dietti"...kirjoitan myös macaroni, ketchuppi, pizza...mutta lausun ne ihan normaalisti. oikeestaan jos nussii pilkkua, niin tää oli "älä sano näin" eikä "älä kirjoita näin" :D.

Alkaa jatkuvasti ärsyttämään enemmän ja enemmän täälläkin lähes joka päivä näkyvät kirjoitusvirheet, kuten "kuullostaa", "liekkö" ja "dietti".

Tuota kuullostaa käyttöä näkee koko ajan enemmän ja enemmän. Vuonna -75 käännetyssä kirjassa käytettiin vastaavaa kirjoitustapaa, ehkä se on joskus ollut yleisemmin käytössä ja tekee paluuta. Saan silti sisäisiä miniraivareita aina kun näen sitä käytettävän.

Oon avautunu ennenki :D
Tämä on nyt kirjoitetusta avautumista, kun palstalla törmää jatkuvasti seuraaviin. Älä kirjoita näin: viellä ja kuullostaa. Mistä helvetistä näitä sikiää.

Alkaa - - ärsyttään

Alkaa kirjoittamaan, alkaa lähteään, alkaa tekeän, alkaa vituttamaan, alkaa käyttään MA-infinitiiviä väärässä paikassa.

..ttu oon kirjottanu tossa omassa viestissäni lähtemään kolmella ä-kirjaimella. Aijjaijjai.

^Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että olisin joskus tässä viime kuukausien aikana kuullut, että kielitoimisto hyväksyy nykyään nuo "alkaa kirjoittamaan" -tyyppiset muodot.

Luulen että nuo "kuullostaa", "liekkö" ym. johtuvat siitä, että puhuttaessa kuulostaa vähän siltä, kuin konsonantti kahdentuisi. Varsinkin, jos puhuu vähän "leveämmin", esim. pohjanmaalaisittain.

...pizza...
Pizza ei kyllä ole väärin. Itse pidän sitä enemmän oikeana kuin pitsa, vaikka kielitoimisto jälkimmäistä suositteleekin. Syy siihen on se, että ihan selvästi omilla näköaistimillaan voi havaita pizzan olevan laajemmin käytössä, kuin muodon pitsa. Toinen syy on se, että kaikkia sanoja ei ole mun mielestä järkeä kääntää suomeksi. Pitsa näyttää juntilta, vaikka juntti olen itsekin.

E:

Luulen että nuo "kuullostaa", "liekkö" ym. johtuvat siitä, että puhuttaessa kuulostaa vähän siltä, kuin konsonantti kahdentuisi. Varsinkin, jos puhuu vähän "leveämmin", esim. pohjanmaalaisittain.
Avovaimolla menee hermot, kun korjaan aina välittömästi, kun sen suustaa pääsee "liekkö". Ei ole vieläkään oppinut. Itse ainakin lausun ihan liekö, jos joskus harvoin edes koko sanaa käytän.
Ja kas kun jauhelihaa ei kukaan kirjoita muodossa "jauhelliha", vaikka monet sen niin tuntuu lausuvankin.

E2: En kirjoittanut eukko tai emäntä tai jotain vastaavaa, kun joku femakko nostaa siitä kuitenkin metelin.

^Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että olisin joskus tässä viime kuukausien aikana kuullut, että kielitoimisto hyväksyy nykyään nuo "alkaa kirjoittamaan" -tyyppiset muodot.

Siitähän oli foorumilla jossaki puhetta. En oo enää ajan hermolla, ku kieliopinnot on osaltani onnellisesti ohi. Vaikka siitä jaksan aina avautua niin olen ollut vuosikausia sitä mieltä, että MA-infinitiivin käyttö alkaa verbin yhteydessä tulisi "sallia", koska se on niin julmetun yleistä. Harvemmin kuulee nykyään infinitiivittömiä tapauksia.

Edith. Täten lupaankin olla ottamatta asiaa esille enää muuten kuin televisiolle huutaessani.

Ja kas kun jauhelihaa ei kukaan kirjoita muodossa "jauhelliha", vaikka monet sen niin tuntuu lausuvankin.
Meikäläinen lausuu sen aina jauhenliha, ja se ärsyttää itseänikin. Kirjoittaessa pitää oikein kiinnittää huomiota siihen, ettei se n-kirjain sinne väliin lipsahda.

Ah ihanaa... Kielipoliisitovereita :)

Mun kämppis ei osaa kirjottaa mitään yhdyssanoja! Sit esim "munkans" on kuitenkin sen mielestä yhdyssana?! "Lähetkö munkans leffa teatteriin?"
Argh... Samoin toi vitun kuullostaminen, ei huhhuh.

Täällä Pohjanmaalla oon törmänny tällaseen ku "eriNlainen" :curs: Se on samanlainen ja erilainen. Prkl!
Eikä samalainen ja erinlainen...

Ei sitten mitään ihmeellistä tuossa jos sanoo liekkö.
Liekö taas särähtää omaan korvaan paljon enemmän.
Kukin tavallaan.

Kyllähän se puheessa kuuluukin kahdentua (vrt. hernekeitto). Kirjoittettuna sitten liekö eikä liekkö. Eikä se kahdentuminenkaan ole oikeastaan kahta vaan 1,5 k:ta (koota? k-kirjainta?).

Kyllähän se puheessa kuuluukin kahdentua (vrt. hernekeitto). Kirjoittettuna sitten liekö eikä liekkö. Eikä se kahdentuminenkaan ole oikeastaan kahta vaan 1,5 k:ta (koota? k-kirjainta?).
Ei perkele. Tästä on pakko olla ihan eri mieltä. Mitään todisteita ei ole antaa, joten olisi kiva jos joku asiasta enemmän tietävä selvittäisi asiaa.

Hernekeitto on hiukan eri asia kun siinä on yhdyssana ja kahden sanan välin lisätään puolikas konsonantti.

Liekö taas on vähän samanlainen sana kuin lieka, eikä siihenkään lisätä.

Mun korvaan kyllä särähtää "liekkö" aika pahasti, enkä muista kyseistä muotoa edes kuulleeni ennen kuin kaikki alkoivat netissä niin kirjoittaa. Tai sitten en pannut merkille. Olisi kiva kuulla kyllä faktaa tosta oikeaoppisesta lausumisestakin.

Ei perkele. Tästä on pakko olla ihan eri mieltä. Mitään todisteita ei ole antaa, joten olisi kiva jos joku asiasta enemmän tietävä selvittäisi asiaa.

Hernekeitto on hiukan eri asia kun siinä on yhdyssana ja kahden sanan välin lisätään puolikas konsonantti.

Liekö taas on vähän samanlainen sana kuin lieka, eikä siihenkään lisätä.

Mun korvaan kyllä särähtää "liekkö" aika pahasti, enkä muista kyseistä muotoa edes kuulleeni ennen kuin kaikki alkoivat netissä niin kirjoittaa. Tai sitten en pannut merkille. Olisi kiva kuulla kyllä faktaa tosta oikeaoppisesta lausumisestakin.

Se -kö on kuitenkin pääte, eikä mikään oikea sana, joten tuolle käy samalla tavalla kuin muillekin päätteille (vrt. juuri muillekin, useimmat kahdentavat sitä -kin-päätettä vähäsen). En muista enää mitään äänne- ja muoto-opista. Raskolnikov?

Se -kö on kuitenkin pääte, eikä mikään oikea sana, joten tuolle käy samalla tavalla kuin muillekin päätteille (vrt. juuri muillekin, useimmat kahdentavat sitä -kin-päätettä vähäsen). En muista enää mitään äänne- ja muoto-opista. Raskolnikov?

Veikkaan, että kyseessä olisi jäännöslopuke eli loppukahdennus: http://www.kookas.fi/articles/read/3201 minkä takia lie-k-kö lausutaan usein kahdella k-kirjaimella.

Jep, sanavartalon ja liitepartikkelin välissä tapahtuva loppukahdennus.

Edit. Normaalissa puheessa kuulee useimmiten liekkö. Loppukahdentumatonta puhetta voi kuunnella Innon Marko Paanasen suusta. Aivan helvetin ärsyttävää.

Jep, sanavartalon ja liitepartikkelin välissä tapahtuva loppukahdennus.

Edit. Normaalissa puheessa kuulee useimmiten liekkö. Loppukahdentumatonta puhetta voi kuunnella Innon Marko Paanasen suusta. Aivan helvetin ärsyttävää.
Näinhän se on. Mulla on yks ikivanha täti (oikeastaan mun faijan täti), joka sanoo aina "hernekeitto" ilman loppukahdennusta. Se on ihan kamalan kuuloista.

Aiheeseen liittyen toinen, mikä ärsyttää on se, kun Maamme-laulun säe "soi, sana kultainen!" lauletaan melkein poikkeuksetta: "soi sana kultainen." Eli ei lausuta sitä 'soi'-sanaa käskymuotoisena, niin kuin pitäisi. Onkos tuokin nyt nimeltään jäännöslopuke? Siis se, kun käskymuotoisen sanan jälkeen tulevan sanan aloittava konsonantti ikään kuin kahdentuu.

Aiheeseen liittyen toinen, mikä ärsyttää on se, kun Maamme-laulun säe "soi, sana kultainen!" lauletaan melkein poikkeuksetta: "soi sana kultainen." Eli ei lausuta sitä 'soi'-sanaa käskymuotoisena, niin kuin pitäisi.
Katos. Mä en edes tiennyt, että tossa on oikeasti käskymuoto. Tosin en taida olla edes ikinä nähnyt maamme-laulun sanoja. No, se on sinänsä mulle ihan sama, kun en ikinä laula. En ryhmässä, en suihkussa, en yksin kotona, enkä autoillessa. Mutta samasta varmaan johtuu se, että se lauletaan noin. Suurin osa ei tiedä mitä sillä lauseella on alunperin tarkoitettu, ja se on kääntynyt toiseen muotoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom