Älä sano näin

Onko lähtä joku murresana, vai yllättävän usein toistuva kirjoitusvirhe? Jos murresana, niin mistä ja ennen kaikkea miksi? Miksi ei voi kirjoittaa lähteä, niin kuin kaikki normaalit ihmiset?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten Älä sano näin -ketjussa voi olla kirjoitusvihre? Puhevirheetkin on vähän hiinä ja hiinä. Mutta meigä puhuu noi. Nytki pitäs lähtä ostaa karkkii kaupasta, koska ei oo kaikki inkkarit Tromsassa.

Nooh, älä jää tuuleen makaamaan! Nimeni on Personal Raineri - ja porukka repee vaikka läpändeeri ainaki sata vanha juttu. Myötähäpeä nousee tuusen levelil...

Kurva = Kurvi
Ales = Alas

Ja pari naisten maailmasta tuttua sanaa. Ei nyt ihan suoraan kuulu tähän ketjuun, mutta aina hymyilyttää, kun kuulee sanat VALOKYNÄ tai RIPSIENHUOLTO :LOL:

Onko lähtä joku murresana, vai yllättävän usein toistuva kirjoitusvirhe? Jos murresana, niin mistä ja ennen kaikkea miksi? Miksi ei voi kirjoittaa lähteä, niin kuin kaikki normaalit ihmiset?

Murresana tuolta Kotkan suunnilta.

Vittu mulla on kiehunu viimeiset pari vuotta jatkuva ”jees” -sanan käyttö. Yrittänyt päästä eroon pitkään itsekin, mut voi vittu sitä hokee kaikki päin naamaa ihan joka tilanteessa.

Vittu mulla on kiehunu viimeiset pari vuotta jatkuva ”jees” -sanan käyttö. Yrittänyt päästä eroon pitkään itsekin, mut voi vittu sitä hokee kaikki päin naamaa ihan joka tilanteessa.

Tää oli kyllä ihan Jees !:rock:

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Oululaiset tuota myös viljelee puheessaan päntiönään. Itsekin luulin sitä pitkään kirjoitusvirheeksi, kun siellä suunnalla asustelin.
Päntiönään? Piti oikein googlettaa. Oululaiset on sitten todella, todella outoa porukkaa. Siellä kuulemma myös nukutaan ponniin, eikä pommiin. Ei pysty käsittään. Liian omituista.

Jos, nimenomaan ponniin ja aina on kova taistelu, kumpi on oikea versio: nukkua pommiin vai ponniin. Noh tuota, onko kummassakaan versiossa itse asiassa mitään järkeä? Nukkua pommiin? Kumma kun ei miinaan.
Päntiö tarkoittaa parvea. Oululaiset viljelee näitä omituisia sanontojansa aivan päntiönään, mikä on vistohkoa.

Jos, nimenomaan ponniin ja aina on kova taistelu, kumpi on oikea versio: nukkua pommiin vai ponniin. Noh tuota, onko kummassakaan versiossa itse asiassa mitään järkeä? Nukkua pommiin? Kumma kun ei miinaan.
Päntiö tarkoittaa parvea. Oululaiset viljelee näitä omituisia sanontojansa aivan päntiönään, mikä on vistohkoa.
Sanonnan järkevyyttä olen minäkin miettinyt, mutta kyseessä lienee lainasana millä ei alunperin edes ole tarkoitettu pommia.

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/pommi_ja_nukkuminen

Oululaiset voisi kyllä painua v...uun tuon ponniin nukkumisensa kanssa. Jos kaikkialla muualla Suomessa nukutaan pommiin, niin ponnin on oltava yksiselitteisesti väärin.

Edit: Itämurteissa muuten kehtaamisella tarkoitetaan viitsimistä. Jumalauta kun hajoaa kuula kun alkaa miettiä näitä. Aivan järjen vastaisia nuo jotkut murresanat.

Viimeksi muokattu:
Oulusa:
1. prikka
2. hantuuki
3. förkkeli
4. natröijy
5. pruuta
6. riimerkki
7. vällä
8. ruuvalli
9. ranstakka
10. ylisööteska
11. rupulaaki
12. öörfiila
13. viskunasoppa
14. fyäräri
15. ruuri
16. ranni
17. auksiini
18. nyyfiiki
19. röökynä
20. muuretteri

Suomessa:
1. tarjotin
2. pyyhde
3. esiliina
4. yöpaita
5. ruisku
6. postimerkki
7. hiirenloukku
8. rakennuksen kivijalka
9. hiilihanko
10. ylihoitaja
11. siltayhtiö
12. korvapuusti
13. luumukeitto
14. kuljettaja
15. veli
16. naapuri
17. huutokauppa
18. utelias
19. neiti
20. porkkana

Älä sano margariinia voiksi. Ne on ihan eri asioita. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun tuo on aiheuttanut epäselvyyksiä. Viimeksi piti kaverin kanssa paistella pihvejä ja se pyysi emäntää tuomaan kaupasta voita. No sehän toi margariinia. Ja vielä sellaista, mitä ei voi edes käyttää paistamiseen. Ei sillä, en mä sitä olisi siihen muutenkaan käyttänyt.

HS Kuukausiliite 5/18

Liitteet

• IMG_20180507_215936.jpg
    IMG_20180507_215936.jpg
    101,2 KB · Katsottu: 670
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom