Älä sano näin

^ It´s a gay code :D:

Tuohan vaan hämmentää mukavasti tai kuuluu oikeasti läheisten ihmisten läpän heittoon.

No juu, gay code ennemminkin, mutta vaikka kuinka läheisiä ollaan niin silti menee vähän turhan hempeilyks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Yksi parhaista" ja muut tuon kaltaiset, vittu voi olla vain yksi paras, ei monta parasta josta valitaan joku ja sanotaan yksi parhaista. Perkele.

Se-pronominin väärinkäyttö. "Maksaa sen viisi euroa." Hyväksyisin jos kyseessä olisi oikea viittaus.

Mun puhetta haukuttiin pahasti kun kerroin että kaupassa oli "aika lai korkkioi hinnoi". :(

Murteet on ihania ja hauskoja kuunnella, itse olen jyväskyläläinen naimisissa turkulaisen kanssa ja sukua on mm. Etelä-Karjalasta, Pohjanmaalta ja Savosta, melkoista sekametelisoppaa siis. Eniten ärsyttää nuo viellät, siellät, sydämmet, enään, kuullostaa... ne pistää korvaan joka kerta. Samoin nykynuorison puhetyyli, sanoja lyhennellään ja väännellään miten sattuu ja osa jätetään kokonaan pois. (Niin, ja sit jos haluaa välttämättä laittaa sen kieli korun, kannattais opetella puhumaa sen kansssha, ettei kuullostaissh niin hirveeltä lässhyttämiseltä.)

Faijal tapa sanoa holoholo, eli väljä.
Siis mitä v*ttua oikkesti?

Siinä on varmaan lipsahtanut "hojohojosta" hiukan toistoa mukaan. "Holo" on väljä, ainakin jossain murteessa. Joku lukitustappi voi olla kuluneeseen reikäänsä ihan holo. Jos nainen on holo, niin sitten mennään mehupilli ämpärissä ja patonki porttikongissa -osastolle.

Nuoresta naisesta puhuttaessa "mamma" tai "emäntä". Emäntä tuo mieleen n. 50 v ruman, harteikkaan maatalon emännän. Mamma tuo mieleen n. 50 v äidillisen naisen.
Tohon vielä liittyen: vaimoke. Ihan p*rkeleen ärsyttävä sana, tulee mieleen joku Afghanistanilainen väkisin naitettu vaimo.

Oon Varsinais-Suomesta kotoisin, mutta käytän välillä (johtuen muutamasta läheisestä ystävästä) Pohjois-Suomen murteille tyypillisiä sanamuotoja, ja tätä ei sit taas paikalliset kaverit tahdo millään hyväksyä. Mä en ymmärrä, miten se eroaa siitä, että nää samat kaverit käyttää sanoja ja ilmaisuja, jotka on pääkaupunkiseudulta. Ihan yhtä lailla se on "luonnotonta" heille, kuin mulle tuo pohjoisen sönköttäminen.

Masuasukki, masukki.

Sit ne kaikki kusipäät jotka laittaa fb:n täyteen jotain lapsensa kuvia sanoen niitä Peipposeksi, Tirriäiseksi, "pikku-mieheksi/poitsuksi"

Yleisestikkin ottaen vituttaa fb:n vauva päivitykset.

Ketä-sanan väärinkäyttö. Vastaavaa suomen kielen raiskausta ei ole olemassa. Ketä on samaa mieltä?

e: Mitä vittua oikeesti!?!?! MIKSI!???

murre = alkuperäiskielestä johdettua puhekieltä. Hieman erikoisen kuuloista, mutta murretta pystyy kuuntelemaan myös ihminen, joka ei itse kyseistä murretta puhu.
...
ketä-sana = ei täytä murteen määritelmää, koska sen käyttö tietyllä alueella kuka-sanan korvikkeena ei perustu mihinkään, kuulostaa oudolta eikä sitä pysty ihminen kuuntelemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom