Älä sano näin

emex sanoi:
- haveri (miksei haaveri?)

Toi nyt kyllä kuulostais mun karvaiseen pupun korvaan pilkun "viilaamiselta".
Mulle on ihan sama sanooko joku ton sanan kahdella vai yhdellä a:lla. Eiköhän viesti mene perille kuitenkin? :rolleyes:
Taidankin kiskaista seuraavan viilaajan lähimpään lyhtypylvääseen kiikkumaan.. :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomi sanoi:
Tämä vituttaa mua runsain mitoin: "Ei millään pahalla, mutta..."
Toi on vähän samanlaista anteeksipyytelyä kuin se, että sanotaan aina lauseeseen se "mun mielestä....".

"Sä olet ihan hyvä jätkä mun mielestä." No tottakai se on sen sanojan mielipide. Eikö oletusarvona ole, että sitten sanotaan kenen mielipide se on, mikäli se ei ole oma. Juu, näin se on mun mielestä.

Tässä onkin jo mainittu varmaan lähes kaikki sanat mitkä voi olla ärsyttäviä. Mun mielestä joitain monia noista sanoista tai lauseista voi käyttää myös niin, että ne ei ärsytä. Silloin kun joku käyttää vaikka sanaa "mesta" tai "spora" niin että ei mitenkään korosta sitä sanaa vaan se tulee ihan luonnostaan sinne lauseeseen, niin se ei välttämättä ole ärsyttävää. Jatkuvasti toistettuna melkein mistä tahansa sanasta tulee ärsyttävä.

Kaikkein ärsyttävimpiä on sellaiset tyypit jotka käyttää jotain ärsyttävää sanaa niin, että korostavat lauseessa juuri sitä sanaa, jotta kaikki kuulisivat sen. Tarkoituksena on tällöin kuulostaa mahdollisimman trendikkäältä/stadilaiselta/coolilta... Esimerkiksi sana "pössis" jolla ennen on ainakin mun tietääkseni tarkoitettu oloa, joka liittyy laittomiin päihteisiin. Esim. "nyt on aika hyvä pössis" kun joku on saanut päihteitä vetällä aikaiseksi sekavan tai hyvän olotilan. Nykyään sitten joku ääliö saattaa töissä sanoa: "Moro. Mikä pössis?" tarkoittaen kuitenkin "Moro. Miten menee?". Joskus siinä on tullut oltua sitten hetken aikaa vähän hämillään. Kai tämä "pössis" sana vaan kuulostaa sitten niin trendikkäältä ja coolilta, että siitä on pitänyt tehdä tällainen sana, jota kaikki lainkuuliaiset ja kiltit mutta silti trendikkäät ja coolit NRJ ja Kiss FM on ihqui -tyypit voi käyttää. Ja noi trendikäs ja cool on myös ihan helvetin ärsyttäviä sanoja.

Mua vituttaa se kun kyykkyä sanotaan "kyykäksi"! :curs:
Ja toinen vitutuksen aiheuttaja on tälläkin palstalla usein vilkkuva sana "hifistely". :down:

Pecman sanoi:
"hifistely"

Mielestäni tuo on juuri hyvä sana kuvaamaan sitä itseään, eli siis.. hifistelyä. :)

Kusimato sanoi:
Mielestäni tuo on juuri hyvä sana kuvaamaan sitä itseään, eli siis.. hifistelyä. :)
No, ehkä vika ei ole itse sanassa vaan siinä, että sitä käytetään niin löyhästi.
Sana "hifistely" on siis kärsinyt eräänlaisen inflaation, kuten myös sanat "kukkakeppi" ja "kynis". :)

ja varsinkin kun sitä pitäisi käyttää vain Gallup oyn tekemistä mielipidetutkimuksista, jotta korpelointi olisi täydellistä.

Ei välttämättä sana, mutta lauseet jotka alkavat Minä sanalla!

Esim. Minä tein tänään sitä. Mintä tein tänään tätä. Minä olen taas niin loppu. Minä...

Minä minä minä minä minä eikä kukaan muu... :wall: :wall: :curs: :curs: :wall:

Tuolla jo aikaisemminkin mainittu "enään" jaksaa kummastuttaa minuakin, mistä ihmeestä se tuo n tuohon loppuun tulee.

Myydä sanan imperfekti kuuluisi kai olla myi, "Pekka myi talonsa", mutta jopa valtakunnallisissa sanomalehdissä näkee sanan muodossa möi, "Pekka möi talonsa".

Asfaltti vai asvaltti? Tämäkin ihmetytti aikansa, kunnes kielitoimiston täti sanoi sanan asfaltti olevan oikein.

"Koska" sanan käyttö silloin, kun tarkoitetaan "milloin". Ihan ymmärrettävää sinänsä, mutta kuulin kerran suomalaisen toimistovirkailijan tenttaavan huonosti suomea puhuvaa ulkomaalaista:"Koska tulitte Tampereelle?". Vähän oli Abdullah huuli pyöreänä; "mitä sinä tarkoittaa?"

Oman kirjoituksen puhekielisyys ärsyttää; tuossa äsken kirjoitin "huuli pyöreänä", joka vääntyi alunperin tahtomattani muotoon "huuli pyöreenä".

Eihän tässä kohta uskalla kirjoittaa mitään, kun täytyy olla täpöillä :curs: skarppina kieliopin kanssa.

Hieno thredi! Tässä muutama mikä muistuu mieleen:

- Aikuisten oikeesti
- Ylämummo
- Mie (kun se sanotaan sillä tavalla että anotaan jotakin hyväksyntää)
- Tavan (sanan tavallinen sijaan)
- Henkka ja Maukka (tämä on vissiin joku oululainen kirous)
- Palttiarallaa
- Mennä reisille (mällikö?)

hyi :urjo: !

Pecman sanoi:
No, ehkä vika ei ole itse sanassa vaan siinä, että sitä käytetään niin löyhästi.
Sana "hifistely" on siis kärsinyt eräänlaisen inflaation, kuten myös sanat "kukkakeppi" ja "kynis". :)

Kyllä kynäniska on mun mielestä edelleen tehokas ja erittäin ilmaisuvoimainen sana, oikein käytettynä. Modernimpi ja entistä parempi versio tästä on kynäniska runkku :) :thumbs:

Dean Kuntz sanoi:
- Tavan (sanan tavallinen sijaan)

Joo, siis TÄMÄ JUURI :curs: En ollut moista sanan irvikuvaa koskaan kuullutkaan aiemmin, mutta olisiko noin vuosi sitten tätä alettiin viljellä joka paikassa ja koko ajan. Aluksi en edes tajunnut mitä sillä tarkoitettiin, mutta heti alkoi ärsyttää. Grrrrrr nousee niskakarvat pystyyn...

Toinen on kyllä tuo muoti-ilmaus aikuisten oikeesti. Ja kolmas on se vittu, vaikka itsekin sitä kyllä käytän joskus.

Muita inhokkeja ei paljoa olekaan. Ja kun joku tuolla otti esiin puhekielen kirjoittamisen, niin minun mielestäni nettikeskusteluissa se on tietyissä rajoissa ihan oolrait. Tämäkin on kuitenkin paljon lähempänä keskustelua kuin esimerkiksi sanomalehden mielipideosasto, joten huolettomampi kielenkäyttö on ymmärrettävää ja ehkä jopa suotavaakin. Tönköltä se vaikuttaa jos on kovin pilkun päälle viilattua tekstiä. No tämä on mun mielipide, joku muu voi nähdä esimerkiksi pakkotoiston threadit ennen kaikkea kirjoitettuna tekstinä, kun mulle ne ovat ennemminkin keskustelua.

HaRaXz sanoi:
Ei välttämättä sana, mutta lauseet jotka alkavat Minä sanalla!

No olisiko "mä" yhtään parempi sana aloittaa lause sitten? Mä/minä käytän ainakin paljon "mä"-sanaa esim. mä kävin kaupassa, mä olin siellä. Hassua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom