Huvittavaa, miten hellyyttävän yksinkertaisesti täällä itsensä suuriksi ajattelijoiksi ylentäneet käsittelevät tuota maskin käyttöä. Ikään kuin ainoa asia, mikä vaikuttaa maskin käyttöön on se a) uskooko siihen, että niillä on tartuntoja hillitsevä vaikutus ja b) lammasmainen alistuminen ryhmäpaineeseen. Tunnen useita ihmisiä, joiden seurassa tunnen itsenikin joskus ihan tohvelieläimeksi ja kaikki käyttävät maskia. Uskovatko hekin, että maski olisi joku autuaaksi tekevä pelastaja? Eivät tietenkään. Ihan alkuun voi jokainen miettiä, mitä hyötyä ja haittaa on maskin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Hyvin nopeasti useimmat tulevat ihan maalaisjärjellä siihen johtopäätökseen, että jos suositus on käyttää niin sitten käytetään ja kohdistetaan se oma henkinen kapasiteetti tärkeämpien asioiden miettimiseen. Toisille taas maskien vastustamisesta on tullut jo osa omaa identiteettiä. MINÄ en alistu, MINÄ en ole lammas jne. Roopelikin on kertomansa mukaan ympäri internettiä etsinyt sitä omaa laumaa, josta löytyisi samalla tavalla ajattelevia ihmisiä ja missä heidän kanssaan voi vapaasti keskustella. Reality check, sillä teidän maskin käyttämättä jättämiselle ei ole mitään merkitystä teidän ajaman asian edistämiseen eli hyöty on täysi nolla. Teillä ylipäätään ihmisenä ja yksilönä ei ole mitään merkitystä tämän pandemian hoitoon. Pahimmillaan teette vain itsestänne pellen jonkun silmissä ja aiheutatte turhaa mielipahaa niille, jotka oikeasti koronaa pelkäävät. Kävin muuten tuossa myöhään eilenillalla hakemassa salin jälkeen pizzaa ja vetäisin siinä autosta noustessa autopilotilla maskin päähän. Kävelin tiskille, tilasin ja menin pöytään selaamaan kännykkää. Yhdestä seurueesta pari nuorta jannua ilmeisesti vähän päihtyneenä lähti ulos tupakalla ja jotain mölisi siinä ohi mennessä minulle. En vaivautunut edes nostamaan katsetta puhelimesta. Tajusin vasta hetken päästä tyypin kysyneen, että miksi käytän maskia täällä. Vilkaisin ympärille ja tosiaan viisi edelleen sisällä ollutta asiakasta minun lisäksi odottivat kaikki pizzaansa ilman maskia, joskin näistä ilmeisesti neljä kuului samaan seurueeseen näiden tupakoitsijoiden kanssa. Miten tämä nyt meni pakkiksen vertauskuvien mukaan? Lammas asteli keskelle leijonan luolaa vilkaisemattakaan yhteenkään leijonaan ja kun lauman alfa kävi hyökkäykseen niin sitäkään ei lammas jaksanut edes huomioida. Minulta on tainnut se luontodokumentti jäädä näkemättä, missä näin on tapahtunut. Monikohan tuostakin kuuden jätkän seurueesta yksin liikkuessaan käyttävät ihan kiltisti maskia. Etteivät vain olisi lammasmaisesti alistuneet tämän lauman alfan maskivastaisuudelle.