Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Otin kantaa muiden haukkumiseen.

Edit. Ja siihen että olisi joku itseään "hyvä-älykkäiksi" luuleva joukko, joka tahallaan ja tyhmyyttään veisi yhteiskuntaa tuhoon.

Kyllä mä itsekin ihmettelen thl:n käyriä vaalien siirtämiseen, harrastusten loppumista, talouden tuhoamista ja opiskelun vaikeuttamista. En silti ajattele, että tietäisin paremmin tai osaisin tehdä päätökset paremmin. Tekisin eri päätökset, mutta myönnän, että silloin riski olisi että homma menee vielä huonommaksi.

Viimeksi muokattu:
Ja muut ovat epäloogisia?

Edit. Joxuz osui ytimeen. Kyllä mun puolesta saa olla eri näkemyksiä ja pitääkin olla. Mutta se ajatus että muut, eri mieltä olevat, ovat epäloogisia tai ajatuskyvyttömiä, kannattaisi jokaisen tsekata. Jos näin tosiaan olisi, tuon loogisen yksilön tosiaan luulisi pääsevän helvetilliseen valta-asemaan.

Se joka on epälooginen on epälooginen. Se joka toimii tyhmästi, toimii tyhmästi.
Se ei tarkoita kaikkia vaan niitä keneen asia liittyy.

Näen kyllä että ns. "maalaisjärki" on kyllä nykyään osalla lähes supervoima millä pitäisi olla automaattisesti googlen johdossa.

Samalaista tämä on tässä ketjussa ollut alusta lähtien, eli "hyvillä-älykkäillä" ihmisillä (jotka siis omasta mielestään uskovat asiantuntijoita ja tiedettä = kannattavat hallituksen toimenpiteitä) ei ole ollut käytännössä mitään faktaa-dataa johon tukeutua, joten he keskittyvät käytännössä toisiin keskustelijoihin (siis niihin jotka ovat yleistä mielipidettä vastaan), pilkaten, väheksyen, loukaten. Jos näihin vastaa samalla mitalla takaisin, niin heti on pöyristyjien kuoro valmiina "taistoon" huutaen: ääri sitä, ääri tätä, "kauheita ihmisiä", "ei täällä voi sivistyneesti keskustella", hyvä ettei vaadita turvallista tilaa! Kuulostvat aika lailla rasmuslaisilta. Muutenkin koronakeskustelu alkaa muistuttamaan yllättävän paljon maahanmuuttokeskustelua. Toisella puolella faktat, toisella ideologia, ja rajaton ylimielisyys.
Sä katsot asiaa hyvin yhdeltä kantilta. Mä olen ollut huomaavinani, että ylilyöntejä on ollut molemmin puolin. Ja ideologisuutta on ihan molemmin puolin.

Sä katsot asiaa hyvin yhdeltä kantilta. Mä olen ollut huomaavinani, että ylilyöntejä on ollut molemmin puolin. Ja ideologisuutta on ihan molemmin puolin.
Somessa ylilyönnit ja ideologisuus ovat aina läsnä, kun keskustelijoina on erimieltä olevia, sille nyt ei vain mahda mitään, ja jos ruvetaan vaatimaan, että keskustelun tason pitää olla, kuin Arto Nybergin ohjelmassa, niin lähes kaikki keskustelu tyrehtyisi aika täysin.

Täälläkin on jatkuvasti itkua siitä, kun sanotaan rumasti, ja tästä valittajat lähes poikkeuksetta ovat samaa narrativia kannattavia, jotka eivät kuitenkaan näytä ollenkaan huomaavan omaa käyttäytymistään. Minuakin on jo tänään henkilökohtaisesti keretty kutsua pelleksi ja pillunaamaksi, mutta en minä siitä uhriudu, vaikka en siitä pidäkään.

Somessa ylilyönnit ja ideologisuus ovat aina läsnä, kun keskustelijoina on erimieltä olevia, sille nyt ei vain mahda mitään, ja jos ruvetaan vaatimaan, että keskustelun tason pitää olla, kuin Arto Nybergin ohjelmassa, niin lähes kaikki keskustelu tyrehtyisi aika täysin.

Täälläkin on jatkuvasti itkua siitä, kun sanotaan rumasti, ja tästä valittajat lähes poikkeuksetta ovat samaa narrativia kannattavia, jotka eivät kuitenkaan näytä ollenkaan huomaavan omaa käyttäytymistään. Minuakin on jo tänään henkilökohtaisesti keretty kutsua pelleksi ja pillunaamaksi, mutta en minä siitä uhriudu, vaikka en siitä pidäkään.
Kuka on uhriutunut?
Eikö tuo juurikin ole uhriutumista, kun vollotata siitä että vaippanaama on sua kutsunut pillunaamaksi vaikka voisit jättää sanomatta koko lauseen.

Kuka on uhriutunut?
Eikö tuo juurikin ole uhriutumista, kun vollotata siitä että vaippanaama on sua kutsunut pillunaamaksi vaikka voisit jättää sanomatta koko lauseen.
Nytkö kuvittelet oikeasti että lähtisin tämmöiseen tanssiin kanssasi, ei kiitos, ja vilkaisu peiliin riittää.

Nytkö kuvittelet oikeasti että lähtisin tämmöiseen tanssiin kanssasi, ei kiitos, ja vilkaisu peiliin riittää.
No hyvä. Sittenhät voit jättää seuraavista viesteistä kaikenmaailman maskin käyttäjiin kohdistamat raivosi sisälläs ja käyttää vaikka vain termiä maskillinen.

Pari kuukautta loppuvuodesta tuli käytettyä maskia kunnes totesin että tämä hölmöily loppuu nyt. Kohta puoli vuotta menty ilman rättiä, eikä ole vieläkään korona tarttunut, WTF? Ilokseni olen huomannut että paikkakunnan pienemmässä K-Marketissa alle puolet käyttää maskia, kun taas isommassa milälie Supermarketissa 99% käyttää. On helppo valinta kummassa asioi.

No hyvä. Sittenhät voit jättää seuraavista viesteistä kaikenmaailman maskin käyttäjiin kohdistamat raivosi sisälläs ja käyttää vaikka vain termiä maskillinen.
Olet oikeassa, vaippanaamoja ei pitäisi kutsua vaippanaamoiksi, koska oikea vaippa on hyvä, toimiva ja hyödyllinen suoja. Yritän keksiä jonkun paremmin kuvaavan termin.

Pari kuukautta loppuvuodesta tuli käytettyä maskia kunnes totesin että tämä hölmöily loppuu nyt. Kohta puoli vuotta menty ilman rättiä, eikä ole vieläkään korona tarttunut, WTF? Ilokseni olen huomannut että paikkakunnan pienemmässä K-Marketissa alle puolet käyttää maskia, kun taas isommassa milälie Supermarketissa 99% käyttää. On helppo valinta kummassa asioi.
Ihmiset kun alkais jo vihdoin protestoimaan väistämällä kaikki suositukset.

Huvittavaa, miten hellyyttävän yksinkertaisesti täällä itsensä suuriksi ajattelijoiksi ylentäneet käsittelevät tuota maskin käyttöä. Ikään kuin ainoa asia, mikä vaikuttaa maskin käyttöön on se a) uskooko siihen, että niillä on tartuntoja hillitsevä vaikutus ja b) lammasmainen alistuminen ryhmäpaineeseen. Tunnen useita ihmisiä, joiden seurassa tunnen itsenikin joskus ihan tohvelieläimeksi ja kaikki käyttävät maskia. Uskovatko hekin, että maski olisi joku autuaaksi tekevä pelastaja? Eivät tietenkään. Ihan alkuun voi jokainen miettiä, mitä hyötyä ja haittaa on maskin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Hyvin nopeasti useimmat tulevat ihan maalaisjärjellä siihen johtopäätökseen, että jos suositus on käyttää niin sitten käytetään ja kohdistetaan se oma henkinen kapasiteetti tärkeämpien asioiden miettimiseen. Toisille taas maskien vastustamisesta on tullut jo osa omaa identiteettiä. MINÄ en alistu, MINÄ en ole lammas jne. Roopelikin on kertomansa mukaan ympäri internettiä etsinyt sitä omaa laumaa, josta löytyisi samalla tavalla ajattelevia ihmisiä ja missä heidän kanssaan voi vapaasti keskustella. Reality check, sillä teidän maskin käyttämättä jättämiselle ei ole mitään merkitystä teidän ajaman asian edistämiseen eli hyöty on täysi nolla. Teillä ylipäätään ihmisenä ja yksilönä ei ole mitään merkitystä tämän pandemian hoitoon. Pahimmillaan teette vain itsestänne pellen jonkun silmissä ja aiheutatte turhaa mielipahaa niille, jotka oikeasti koronaa pelkäävät. Kävin muuten tuossa myöhään eilenillalla hakemassa salin jälkeen pizzaa ja vetäisin siinä autosta noustessa autopilotilla maskin päähän. Kävelin tiskille, tilasin ja menin pöytään selaamaan kännykkää. Yhdestä seurueesta pari nuorta jannua ilmeisesti vähän päihtyneenä lähti ulos tupakalla ja jotain mölisi siinä ohi mennessä minulle. En vaivautunut edes nostamaan katsetta puhelimesta. Tajusin vasta hetken päästä tyypin kysyneen, että miksi käytän maskia täällä. Vilkaisin ympärille ja tosiaan viisi edelleen sisällä ollutta asiakasta minun lisäksi odottivat kaikki pizzaansa ilman maskia, joskin näistä ilmeisesti neljä kuului samaan seurueeseen näiden tupakoitsijoiden kanssa. Miten tämä nyt meni pakkiksen vertauskuvien mukaan? Lammas asteli keskelle leijonan luolaa vilkaisemattakaan yhteenkään leijonaan ja kun lauman alfa kävi hyökkäykseen niin sitäkään ei lammas jaksanut edes huomioida. Minulta on tainnut se luontodokumentti jäädä näkemättä, missä näin on tapahtunut. Monikohan tuostakin kuuden jätkän seurueesta yksin liikkuessaan käyttävät ihan kiltisti maskia. Etteivät vain olisi lammasmaisesti alistuneet tämän lauman alfan maskivastaisuudelle.

Samalaista tämä on tässä ketjussa ollut alusta lähtien, eli "hyvillä-älykkäillä" ihmisillä (jotka siis omasta mielestään uskovat asiantuntijoita ja tiedettä = kannattavat hallituksen toimenpiteitä) ei ole ollut käytännössä mitään faktaa-dataa johon tukeutua, joten he keskittyvät käytännössä toisiin keskustelijoihin (siis niihin jotka ovat yleistä mielipidettä vastaan), pilkaten, väheksyen, loukaten. Jos näihin vastaa samalla mitalla takaisin, niin heti on pöyristyjien kuoro valmiina "taistoon" huutaen: ääri sitä, ääri tätä, "kauheita ihmisiä", "ei täällä voi sivistyneesti keskustella", hyvä ettei vaadita turvallista tilaa! Kuulostvat aika lailla rasmuslaisilta.
Rasmuksen retoriikka noudattelee hyvin pitkälle omaasi. Eriävistä mieleipitäistä rasmuslaiset eivät pysty keskustelemaan asiapohjalta, vaan kaikki vähänkään toista mieltä olevat pitää haukkua ja leimata huonoiksi ihmisiksi. Tyypillisiä haukkumanimiä heille ovat rasisti ja sen pahin muoto eli persu.

Harvalla tästä on mitään tietoa ja kovaa faktaa. Senpä vuoksi onkin melko noloa alkaa haukkumaan ketään joidenkin hatarien aavistusten pohjalta.

Viimeksi muokattu:
Huvittavaa, miten hellyyttävän yksinkertaisesti täällä itsensä suuriksi ajattelijoiksi ylentäneet käsittelevät tuota maskin käyttöä. Ikään kuin ainoa asia, mikä vaikuttaa maskin käyttöön on se a) uskooko siihen, että niillä on tartuntoja hillitsevä vaikutus ja b) lammasmainen alistuminen ryhmäpaineeseen. Tunnen useita ihmisiä, joiden seurassa tunnen itsenikin joskus ihan tohvelieläimeksi ja kaikki käyttävät maskia. Uskovatko hekin, että maski olisi joku autuaaksi tekevä pelastaja? Eivät tietenkään. Ihan alkuun voi jokainen miettiä, mitä hyötyä ja haittaa on maskin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Hyvin nopeasti useimmat tulevat ihan maalaisjärjellä siihen johtopäätökseen, että jos suositus on käyttää niin sitten käytetään ja kohdistetaan se oma henkinen kapasiteetti tärkeämpien asioiden miettimiseen. Toisille taas maskien vastustamisesta on tullut jo osa omaa identiteettiä. MINÄ en alistu, MINÄ en ole lammas jne.
Mulle tulee mieleen kouluajoilta ne ”kovikset”, jotka eivät pakkasilla pipoa suostuneet käyttämään, vaan äidin vahvaa suositusta vastaan piti kapinoida. Jännä homma, että täällä en ole kenenkään nähnyt tai kuullut räyhäävän lampaista ja vaipoista, vaikka maski on oltava päässä melkein aina. Ainoastaan kotona ja omassa autossa voi olla ilman maskia. Maski pitää olla mm. töissä, kaupassa, salilla, kadulla ja lentokentällä.

Mulle tulee mieleen kouluajoilta ne ”kovikset”, jotka eivät pakkasilla pipoa suostuneet käyttämään, vaan äidin vahvaa suositusta vastaan piti kapinoida. Jännä homma, että täällä en ole kenenkään nähnyt tai kuullut räyhäävän lampaista ja vaipoista, vaikka maski on oltava päässä melkein aina. Ainoastaan kotona ja omassa autossa voi olla ilman maskia. Maski pitää olla mm. töissä, kaupassa, salilla, kadulla ja lentokentällä.
Tuo pipo pioovertaus ei oikein toimi, koska pipon käyttö pakkaselta suojautumiseen on kiistattomasti toimiva keino. Parempi vertaus olisi ollut esim. kasvomaskin käyttö pakkaselta suojautumiseen.

Huvittavaa, miten hellyyttävän yksinkertaisesti täällä itsensä suuriksi ajattelijoiksi ylentäneet käsittelevät tuota maskin käyttöä. Ikään kuin ainoa asia, mikä vaikuttaa maskin käyttöön on se a) uskooko siihen, että niillä on tartuntoja hillitsevä vaikutus ja b) lammasmainen alistuminen ryhmäpaineeseen. Tunnen useita ihmisiä, joiden seurassa tunnen itsenikin joskus ihan tohvelieläimeksi ja kaikki käyttävät maskia. Uskovatko hekin, että maski olisi joku autuaaksi tekevä pelastaja? Eivät tietenkään. Ihan alkuun voi jokainen miettiä, mitä hyötyä ja haittaa on maskin käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Hyvin nopeasti useimmat tulevat ihan maalaisjärjellä siihen johtopäätökseen, että jos suositus on käyttää niin sitten käytetään ja kohdistetaan se oma henkinen kapasiteetti tärkeämpien asioiden miettimiseen. Toisille taas maskien vastustamisesta on tullut jo osa omaa identiteettiä. MINÄ en alistu, MINÄ en ole lammas jne. Roopelikin on kertomansa mukaan ympäri internettiä etsinyt sitä omaa laumaa, josta löytyisi samalla tavalla ajattelevia ihmisiä ja missä heidän kanssaan voi vapaasti keskustella. Reality check, sillä teidän maskin käyttämättä jättämiselle ei ole mitään merkitystä teidän ajaman asian edistämiseen eli hyöty on täysi nolla. Teillä ylipäätään ihmisenä ja yksilönä ei ole mitään merkitystä tämän pandemian hoitoon. Pahimmillaan teette vain itsestänne pellen jonkun silmissä ja aiheutatte turhaa mielipahaa niille, jotka oikeasti koronaa pelkäävät. Kävin muuten tuossa myöhään eilenillalla hakemassa salin jälkeen pizzaa ja vetäisin siinä autosta noustessa autopilotilla maskin päähän. Kävelin tiskille, tilasin ja menin pöytään selaamaan kännykkää. Yhdestä seurueesta pari nuorta jannua ilmeisesti vähän päihtyneenä lähti ulos tupakalla ja jotain mölisi siinä ohi mennessä minulle. En vaivautunut edes nostamaan katsetta puhelimesta. Tajusin vasta hetken päästä tyypin kysyneen, että miksi käytän maskia täällä. Vilkaisin ympärille ja tosiaan viisi edelleen sisällä ollutta asiakasta minun lisäksi odottivat kaikki pizzaansa ilman maskia, joskin näistä ilmeisesti neljä kuului samaan seurueeseen näiden tupakoitsijoiden kanssa. Miten tämä nyt meni pakkiksen vertauskuvien mukaan? Lammas asteli keskelle leijonan luolaa vilkaisemattakaan yhteenkään leijonaan ja kun lauman alfa kävi hyökkäykseen niin sitäkään ei lammas jaksanut edes huomioida. Minulta on tainnut se luontodokumentti jäädä näkemättä, missä näin on tapahtunut. Monikohan tuostakin kuuden jätkän seurueesta yksin liikkuessaan käyttävät ihan kiltisti maskia. Etteivät vain olisi lammasmaisesti alistuneet tämän lauman alfan maskivastaisuudelle.

Eikö ne maskit ole käytössä juuri siitäkin syystä, että ihmiset muistaa että nyt on vakava tilanne, nyt pitää pelätä. Jos ei kaupoissa maskeja näkisi niin luultavasti monella hieman helpottaisi. Ei tässä oikeasti ole mitään järkeä. Kotipaikkakunnalla sali ja uimahalli ollut kiinni lähes koko ajan ja kaupoissa kaikilla maskit. Tartuntoja 26kpl koko ajalta. Siellä varmasti mummot kiittää kun eivät pääse edes uimaan.
Suomessa luulisi riittävän, että kohdistettaisiin rajoitukset sinne missä tautia on eikä koko Suomeen sen takia jos jossain Helsinkiin nurkassa on ongelma.

Itse käyn just tän takia harvemmin enää prismassa, itse en käytä rättiä mutta en jaksa jotain vatipäätä joka tulee möykkäämään. Se on vain ajan kysymys millainen valveutunut kotipoliisi tulee mussuttamaan, s-marketissakin varmaan 90% käyttää mutta silti näkee aina jonkun joka ei.

Tuo pipo pioovertaus ei oikein toimi, koska pipon käyttö pakkaselta suojautumiseen on kiistattomasti toimiva keino. Parempi vertaus olisi ollut esim. kasvomaskin käyttö pakkaselta suojautumiseen.
Mitenköhän, jos tuosta tehtäisiin oikein tutkimus... tarvitsevatko kaikki yksilöt pipon suojautuakseen pakkaselta, vai pystyykö osa yksilöistä olemaan pakkasessa ilman pipoa saamatta mitään oireita tai haittoja?

Tarvitseeko ihiminen pakosta pipon, jotta selviää pakkasesta? Jääkö pipottomuudesta pysyviä haittoja?

Onko kiistatonta, että pipollisuus on toimiva keino?

Ihan okei vertaus mun mielestä.

Itse käyn just tän takia harvemmin enää prismassa, itse en käytä rättiä mutta en jaksa jotain vatipäätä joka tulee möykkäämään. Se on vain ajan kysymys millainen valveutunut kotipoliisi tulee mussuttamaan, s-marketissakin varmaan 90% käyttää mutta silti näkee aina jonkun joka ei.
Meilläpäin ei ole eroa missä noista kolmesta ketjusta asioi. Kaikissa on maskillisia ja maskittomia. Kukaan ei ole tullut mussuttamaankaan.

Joissain erikoisliikkeissä tai paikoissa on saattanut huomata, että porukka ei pidä maskia juurikaan. Esim. Rahtareiden yms. suosimat huoltamot.

Pipovertauksessahan oli kyse siitä, että jotkut jättää käyttämättä sitä suosituksista huolimatta. Pipon toimivuus tai toimimattomuus ei muuta vertausta tältä osin ja vertaus on niiltä osin ihan pätevä näiltä osin. Siltä osin.

Pidän muuten itsekin maskeja lähes hyödyttöminä, joten puolueellisuudesta ette pääse syyttämään, vaikka vahva pipovertauksen kannattaja olenkin.

Back
Ylös Bottom