Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
katso liitettä 227752

Virallisesta dokumentista. Maskit vain pitämään pelkoa yllä sekä muistuttamaan lammasmassaa että ovat "vaarassa".
https://valtioneuvosto.fi/documents/10616/56906592/HE+liikkumisrajoitus+luonnos+20210324+klo+1800.pdf/5478ce3e-e722-0f12-c257-34f5588d5426/HE+liikkumisrajoitus+luonnos+20210324+klo+1800.pdf?t=1616603762017

Pisaravaara myös typerä tekosyy maskille, koska jos ihmisellä on ongelma sylkeä toista naamaan ei korona ole se isoin ongelma enää.
Jos taas ei voi olla aivastelematta tai nenä vuotaa kuin seula jäädään kotiin potemaan sitä flunssaa kuten ennen hyvään aikaan.
Ei liity oikein käytetyn maskin suojaavuuteen mitenkään. Siis teknisesti sen maskin.

Luin tuon kolmesti läpi, enkä kertaakaan onnistunut tulkitsemaan kuvaan lainaamaasi otetta siten, ettei maskeista ole hyötyä. Itse asiassa sellaista ei mielestäni voi tuosta lukea edes "rivien välistä". Ehkä sellaisen tulkinnan tekeminen vaatii sellaista leijonan mielenmaisemaa jota allekirjoittaneelta ei löydy :)

Eikös tuossa ole oletus, että eivät levitä sitä eteenpäin? Eli jos olet altistunut, niin maskia käyttämällä et levitä sitä ainakaan suusta niin herkästi.
En tiedä mikä on oletus, mutta jos se on tuo, niin sehän on maailman surkein oletus. Jos mä olen tänään maski naamalla jossain missä on pakko ja altistun koronavirukselle, niin ei se tarkoita, että mulla on huomenna maski kun käyn kaupassa.

Tuolla logiikallahan karanteenit voisi unohtaa kokonaan, kun oletetaan vain, että altistuneet ymmärtävät käyttää maskia.

Ei ole mitään syytä käyttää maskia hengitystien edessä mistä ei ole mitään hyötyä. Ei tässä ole oikeasti mitään ihmeellistä.

Tiedän että osalla on varmasti ongelmia tämän jälkeen luopua näistä ja myöntää että piti niitä lähinnä koska muutkin tai sanottiin näin, mutta jossain välissä tarvitsee palata siihen normaaliin jokaisen.
Mä puhuin piposta :unsure:

Esimerkin takia kannattaisi pitää, koska lapset eivät välttämättä ymmärrä pipon tärkeyttä ja jos esimerkkikin on vielä minun tasolla. Eli toisaalta kannattasi käyttää itselle sopivaa mallia, joka ei aiheuta haittoja ja epämukavuuden tunteita.
Minulla oli sikiönä ihan oikea karvareuhka, jossa oli vielä ne läpät, jotka pystyi laittamaan korville ja narulla leuan alta kiinni. Nyt kun tarkemmin muistelee niin oli vielä sellainen pitkä "ketunhäntä" koristeena takosassa. Tuollaisia enää harvoin näkee missään.

En tiedä mikä on oletus, mutta jos se on tuo, niin sehän on maailman surkein oletus. Jos mä olen tänään maski naamalla jossain missä on pakko ja altistun koronavirukselle, niin ei se tarkoita, että mulla on huomenna maski kun käyn kaupassa.

Tuolla logiikallahan karanteenit voisi unohtaa kokonaan, kun oletetaan vain, että altistuneet ymmärtävät käyttää maskia.
Mä viittasin tohon sun aiempaan viestiin missä oli oletus. Eli en ymmärtänyt sitä?
Powerhousu said:
Joitakin uutisiahan on ollut, kun porukka ei ole joutunut karanteeniin altistuksen jälkeen, jos ovat käyttäneet maskia. Silloinhan oletus on ollut se, että suojaavat myös käyttäjäänsä.

Luin tuon kolmesti läpi, enkä kertaakaan onnistunut tulkitsemaan kuvaan lainaamaasi otetta siten, ettei maskeista ole hyötyä. Itse asiassa sellaista ei mielestäni voi tuosta lukea edes "rivien välistä". Ehkä sellaisen tulkinnan tekeminen vaatii sellaista leijonan mielenmaisemaa jota allekirjoittaneelta ei löydy :)
No sitten ei voi mitään.

Ainoa maski mikä oikeasti voisi toimia on FPP3 tason maski mitä ihmisillä ei ole vaan perus maskeja tai kangasrättejä. Nykyään niken logoilla.
Muista virus menee läpi hengitysilman kanssa.

Eikös sekin ole aika turhaa hommaa, kun ei se maski niitä kaikkia pölypartikkeleitakaan kiinni saa?

Kuten sanoin en ole tuota tutkinut. Oletan että vähemmän voisi narista hampaissa paska.
Toisaalta en kyllä itse ole koskaan tarvinnut enkä tarvitsekaan. Hengitän ilmaa vapaasti.

Mä viittasin tohon sun aiempaan viestiin missä oli oletus. Eli en ymmärtänyt sitä?
Nyt mä taas tipuin kärryiltä. Mitä et ymmärtänyt? Siis jos henkilö x on ollut tilaisuudessa y missä on saanut altistuksen, mutta ei joudu karanteeniin, koska käytti kyseisessä tilaisuudessa maskia, niin tähän sisältyy oletus, että maski on suojannut henkilö x:ää saamasta tartuntaa.

Pistähän tutkimus joka osoittaa maskin olevan hyödytön oikein käytettynä.
En mäkään maskia mielellään pidä mutta sen hyötyä, vaikka minimaalinen olisikin, en kiellä.
Maski ei suojaa käyttäjäänsä saamasta tartuntaa vaan estää ainoastaan pisaratartunnan levittämisen. En tajua missä on väitetty, että maski suojaa käyttäjäänsä. Taitaa olla vastustajat niin kliimakseissaan keksimistään lammas sanoistaan että ovat itse keksineet senkin.

Miten voi odottaa, että ihmiset jotka ei osaa laittaa roskia roskikseen, osaisivat käyttää maskeja oikein? (Tämä nyt vain kärjistetty esimerkki, kuten se, että miksi puhelinta käyttää ajaessa kun se ei onnistu aina kävellessäkään.)

Ei varmasti löydy tutkimusta mikä osoittaa, että maski olisi hyödytön oikein käytettynä. Kyse on tässä asiassa enemmän siitä Hyöty vs. Haitat tilanteesta.

Tutkimuksia löytyy joissa todetaan, että likainen maski on haitallisempi kuin ilman maskia. Tietyt kangas maskit ovat haitallisempia kuin ilman maskia. Viime viikolla olin työreissulla ja voin sanoa, että en nähnyt, että yksikään ihminen olisi vaihtanut maskin joka käyttökerralla, ei yksikään. Kaikilla roikkui maskit korvassa, leualla, jne.

Sama homma ravintolassa. Ja kyllä tietoisesti seurasin miten ihmiset maskeja käyttää, koska yksin työreissulla on varsin tylsää olla ravintolassa. Ravintolaan tullaan maskin kanssa. Rutataan maski taskuun. Kun ollaan syöty otettaan se sama maskia ja laitetaan kasvoille. Näin teki jälleen kerran joka ikinen ihminen ravintolassa. Voin käsi sydämellä sanoa, että yksikään ihminen ei toiminut kuten on ohjeistettu.

Ravintolaan tullessa

1. Desinfioi kädet
2. Poista kasvomaski, pistä pussiin tai laita roskikseen
3. Desinfioi kädet

Ravintolasta poistuessa

1. Desinfioi kädet
2. Aseta uusi puhdas kasvomaski kasvoille
3. Desinfioi kädet

Jokaisella ihmisellä homma meni näin:

Ravintolaan tullessa

1. Desinfioi kädet (Odotusaulassa kaikki käytti käsidesiä.)
2. Maski pois kasvoilta, maski taskuun

Ravintolasta poistuessa

1. Otetaan maski taskusta, laitetaan kasvoille

Enkä todellakaan tarkoita, että jokainen nuin toimisi. Tai tämän forumin käyttäjät nuin toimisi, mutta nuo ovat vain omia havaintoja.

Jälleen kerran täysin oma mielipide, mutta ihmisille on tullut maskien kautta "turvallinen"-olo jolloin esim. kaupoissa jäädään juttelemaan pitkiksi ajoiksi ihan vierekkäin. Tätä ei todellakaan tapahtunut silloin kun korona alkoi. Lisäksi lähes jokaisessa kasvomaski tutkimuksessa painotetaan, että maskien kanssa tulee noudattaa turvavälejä ja välttää kontakteja.

Nyt mä taas tipuin kärryiltä. Mitä et ymmärtänyt? Siis jos henkilö x on ollut tilaisuudessa y missä on saanut altistuksen, mutta ei joudu karanteeniin, koska käytti kyseisessä tilaisuudessa maskia, niin tähän sisältyy oletus, että maski on suojannut henkilö x:ää saamasta tartuntaa.
Noniiiin. Kuten sanottu, asioita voi ymmärtää eri tavoin. Heh.
Ton alkuperäsen siis tajusin niin, että jos siis altistuksen jälkeen käyttää maskia niin ei tartte olla karanteenissa. :D Kun taas siis se oli siis niin, että jos altistuessaan käytti maskia niin ei tarttenu jäädä karanteeniin.
Jotenka siis todellakin tuossa on siis päätelty jostain kummasta niin, että jos pitää maskia niin se suojaa. Siis tuossa uutisessa mihin viittasit.
Mutta joo. Tuommoisessa tapauksessa on kyllä ymmärretty todella väärin maskin käyttäminen.

Lisäksi uutisointi koronasta on mielestäni käsittämätöntä. Brasilian tilanteesta uutisoidaan paljon. Uutisia ja tietoa jos kaivaa selviää, että tilanne on paha suurkaupungeissa. Nämä kaupungit on oikeasti suuria.

Annan nyt esimerkin, joka toivottavasti antaa vähän perspektiiviä asioihin.

Sao Paulo asukastiheys on 8005/km² vs. Hanko 8047 asukasta, 68/km². Tästä päästään siihen, että Hankolaisten tulisi muuttaa 1 km x 1 km alueelle asumaan jotta asukastiheys olisi sama. Tämän lisäksi Brasiliassa terveyden huolto on huomattavasti huonompi kuin Suomessa, lisäksi köyhyyttä on paljon. Näistä faktoista huolimatta näitä tartunta kertoimia jne käytetään kun "ennustetaan" miten korona leviää Suomessa.

Kärjistetty esimerkki.

"Yksi lapsi saa hiv-tartunnan puolentoista minuutin välein.

Maailmassa on hieman yli kaksi miljoonaa hiv-tartunnan saanutta alle 15-vuotiasta lasta. Yli 90 prosenttia lapsista on saanut tartunnan äidiltään raskauden, synnytyksen tai rintaruokinnan aikana."

Pitäisikö näistä kuolemista ja tartunnoista uutisoida koko aika? Koska mielestäni Brasilian korona-tilanne vs. Suomen korona-tilanne on ihan erilainen. Tähän vaikuttaa kulttuurista johtuvat käyttäytymismallit, väestötiheys, köyhyys, terveydenhuollon taso ja monet muut tekijät.

Sulkutoimet, suositukset ja rajoitukset tulisi miettiä Suomen mittojen ja tietojen pohjalta. Mielestäni näin ei tällä hetkellä tapahdu. Suositellaan käyttämään maskia koko Suomessa, ei saa käydä isovanhempien tykönä, uimahallit ja liikunta paikat kiinni. Jokaisessa tuppukylässä, jossa koronaa ei ole näkynyt mitenkään muuten kuin uutisissa ja suljettujen ravintoloiden, harrastusten jne kautta.

Sitten vähän kevennystä tähän korona hommaan... =)

View: https://www.youtube.com/watch?v=CnUJUMpq48E

Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch: ”Tässä pandemiassa maskeista luovutaan varmaan viimeiseksi – jos silloinkaan. Itse en välttämättä luovu siitä täysin koskaan, vaan käytän sitä esimerkiksi välttääkseni kausiflunssan. Maski on hassun näköinen ja huurruttaa silmälasit, mutta se on mitätön hinta siitä, että säästyy sairaudelta.”

Miten voi odottaa, että ihmiset jotka ei osaa laittaa roskia roskikseen, osaisivat käyttää maskeja oikein? (Tämä nyt vain kärjistetty esimerkki, kuten se, että miksi puhelinta käyttää ajaessa kun se ei onnistu aina kävellessäkään.)

Ei varmasti löydy tutkimusta mikä osoittaa, että maski olisi hyödytön oikein käytettynä. Kyse on tässä asiassa enemmän siitä Hyöty vs. Haitat tilanteesta.

Jälleen kerran täysin oma mielipide, mutta ihmisille on tullut maskien kautta "turvallinen"-olo jolloin esim. kaupoissa jäädään juttelemaan pitkiksi ajoiksi ihan vierekkäin. Tätä ei todellakaan tapahtunut silloin kun korona alkoi. Lisäksi lähes jokaisessa kasvomaski tutkimuksessa painotetaan, että maskien kanssa tulee noudattaa turvavälejä ja välttää kontakteja.
Tästä tulee ongelma siinä, että ei näe päällepäin kuka sitä maskia käyttää oikein.

Tuo on muuten totta tuo turvallisuuden- olo. Ja kun kaupoissa vuosi sitten oli käsidesi, niin sekin loi jostain kummasta semmoisen ilmapiirin että voi jutella 50cm etäisyydellä toisistaan ja ei korona tartu. :D Siis siellä kaupassa. Sitten ulkona pidettiin turvaväliä...

Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch: ”Tässä pandemiassa maskeista luovutaan varmaan viimeiseksi – jos silloinkaan. Itse en välttämättä luovu siitä täysin koskaan, vaan käytän sitä esimerkiksi välttääkseni kausiflunssan. Maski on hassun näköinen ja huurruttaa silmälasit, mutta se on mitätön hinta siitä, että säästyy sairaudelta.”

Voin jo nähdä kuinka voimaantuneet femakot ylpeänä kantavat maskejaan jatkossakin 😂

edit. ei vittu erehdyin lukemaan kommentit tuosta jutusta....

Viimeksi muokattu:
Eikös tuossa ole oletus, että eivät levitä sitä eteenpäin? Eli jos olet altistunut, niin maskia käyttämällä et levitä sitä ainakaan suusta niin herkästi.

Luulen, että median ja somen kautta on menny sekasin tutkimukset maskin suodattavuudesta ja suojaavuudesta. Ja mitä omaan silmään osuu niin aikaajoin näyttäs että sekotetaan kertakäyttörimpulat ja oikeat maskit.

Vähän aikaa sitten oli kaupassa ollut altistumis tapaus ja ilmoitettiin että ne maskittomat jotka olivat silloin kaupassa, pitäisi tarkkailla vointia ja hakeutua testiin. Maskinaamat olivat kuulemma turvassa. Onhan nuita ollut paljonkin juttuja lehdissä, missä annetaan ymmärtää että maski suojaa juurikin käyttäjää.
Sitten taas uutisissa monesti jätetään kertomatta että maskinaamat ovat tartuttaneet virusta muihin.

Back
Ylös Bottom