Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Kävin torstaina Ivalon s-marketissa. Olipa melko erikoinen tunne kun olin ainut jolla ei ollut maskia. En olisi uskonut että tämä hulluttelu yltää sinne asti. Vai tuliko s kauppoihin joku maskipakko? Taisin lukea jostain sellaista.
Täälläpäin (itä-helsinki) tuntuu maskikliimaksi jo taittuneen, ennen pääsiäistä paikallisessa ääs-marketissa lähes kaikilla maskit naamalla (paitsi minulla), pääsiäisviikonloppuna huomasin yllättävän muutoksen tässä, ja sen jälkeen maskittomia näkyy koko ajan enemmän, toki vaippanaamat silti vielä selkeänä enemmistönä.

Pakko muuten mainita paikallisen parturi-kampaamon nuoret naiset, jotka ovat koko tämän mediapandemian ajan tehneet töitä ilman maskia (ja asiakkaita on silti tuntunut riittävän ihan kohtuullisesti) :)

Täälläpäin (itä-helsinki) tuntuu maskikliimaksi jo taittuneen, ennen pääsiäistä paikallisessa ääs-marketissa lähes kaikilla maskit naamalla (paitsi minulla), pääsiäisviikonloppuna huomasin yllättävän muutoksen tässä, ja sen jälkeen maskittomia näkyy koko ajan enemmän, toki vaippanaamat silti vielä selkeänä enemmistönä.

Pakko muuten mainita paikallisen parturi-kampaamon nuoret naiset, jotka ovat koko tämän mediapandemian ajan tehneet töitä ilman maskia (ja asiakkaita on silti tuntunut riittävän ihan kohtuullisesti) :)

Tuo on hyvä myyntivaltti jo ainakin itselle. Omassa parturissa ovat maskit päässä, mutta eipä niitä tunnu maskittomatkaan haittaavan... useimmat firmat tietävät ettei kannata leivän antajia alkaa härkkimään liikaa ja kyllä yleisesti porukka tuntuu olevan aivan kypsiä tähän touhuun, mutta tarvitsevat vielä yleisen hyväksynnän ettei maskeja tarvitse.

Tyhmä kysymys, mutta koetko jotain ylemmyyden tunnetta yms.? Vai miksi tolla maskittomuudella pitää lesota?
Ja ihan tosissaan kysyn. Koska samalla tavalla sä teet pellen itestäs mitä sä sanot, että muut on lampaita tommosella toiminnalla.

Ja selvennän, että olen ymmärtänyt että nykyään pakkotoistolla saa haukkua muita suoraan kaikenmaailman sanoilla.
T:vaippanaama

Miten me ollaan pärjätty tähän asti ilman massarokotuksia mutta tästä eteenpäin sitten ei pärjätä?Eikö se olis parempi antaa ihmisten immuniteetin kehittyä sen sijaan että meillä on kohta ihmislaji jonka selviytyminen on muka kiinni sitten järjettömästä määrästä vuotuisia ruiskeita?
Mitä luultavimmin kyllä pärjätään. Näen kristallipallostani, että tulevaisuudessa koronarokotteiden kanssa toimitaan täysin samalla tavalla kuin influenssarokotteiden kanssa. Joku ottaa ja joku ei.

Mitä luultavimmin kyllä pärjätään. Näen kristallipallostani, että tulevaisuudessa koronarokotteiden kanssa toimitaan täysin samalla tavalla kuin influenssarokotteiden kanssa. Joku ottaa ja joku ei.
En muista tarkkaa vuotta mutta joskus about 15v sitten oli ton influessan kanssa joku suurempi hässäkkä ja ainakin omalle työympäristölle, kavereille, perheille se rokote silloin tuli. Ei vain ollut somea tosiaan levittämässä mitään juttua siitä.

Tyhmä kysymys, mutta koetko jotain ylemmyyden tunnetta yms.? Vai miksi tolla maskittomuudella pitää lesota?
Ja ihan tosissaan kysyn. Koska samalla tavalla sä teet pellen itestäs mitä sä sanot, että muut on lampaita tommosella toiminnalla.

Ja selvennän, että olen ymmärtänyt että nykyään pakkotoistolla saa haukkua muita suoraan kaikenmaailman sanoilla.
T:vaippanaama
En minä koe mitään ylemmyyden tunnetta, minä olen ylempänä kuin lampaan lailla toimivat vaippanaamat.
Mielenkiintoinen näkemys kuitenkin, että MINÄ teen itsestäni pellen, kun pilkkaan niitä, jotka pitävät paperin tai kankaanpalaa naaman edessä, vaikka valtaosa heistä tietääkin, ettei se suojaa viruksilta käytännössä ollenkaan. Mutta he pitävät sitä sen takia, kun muutkin pitävät, eivätkä he halua joutua negatiivisen huomion kohteeksi, joten vaippa naamalla mennään (se on varmaan sitä sankaruutta sitten). Ja minä, joka kristisoin ko. pelleilyä (munattomuutta), teen mielestäsi itsestäni pellen...noh, täällä saavat kaikki sanoa mielipiteensä, ja olen huomioinut mielipiteesi -ei aiheuta toimenpiteitä.

En minä koe mitään ylemmyyden tunnetta, minä olen ylempänä kuin lampaan lailla toimivat vaippanaamat.
Mielenkiintoinen näkemys kuitenkin, että MINÄ teen itsestäni pellen, kun pilkkaan niitä, jotka pitävät paperin tai kankaanpalaa naaman edessä, vaikka valtaosa heistä tietääkin, ettei se suojaa viruksilta käytännössä ollenkaan. Mutta he pitävät sitä sen takia, kun muutkin pitävät, eivätkä he halua joutua negatiivisen huomion kohteeksi, joten vaippa naamalla mennään (se on varmaan sitä sankaruutta sitten). Ja minä, joka kristisoin ko. pelleilyä (munattomuutta), teen mielestäsi itsestäni pellen...noh, täällä saavat kaikki sanoa mielipiteensä, ja olen huomioinut mielipiteesi -ei aiheuta toimenpiteitä.
Kunnon pillunaama siis. No ei siinä. Mielipide huomioitu. Jatketaan eteenpäin.

"Mielenkiintoinen näkemys kuitenkin, että MINÄ teen itsestäni pellen, kun pilkkaan niitä, jotka pitävät paperin tai kankaanpalaa naaman edessä, vaikka valtaosa heistä tietääkin, ettei se suojaa viruksilta käytännössä ollenkaan. Mutta he pitävät sitä sen takia, kun muutkin pitävät, eivätkä he halua joutua negatiivisen huomion kohteeksi, joten vaippa naamalla mennään (se on varmaan sitä sankaruutta sitten)."

Tää on itellä juurikin se kohta mihin en taivu koskaan. Meno ja vaikutus aivan sama kuin vetäisi spagettisiivilän päähän koska muillakin on.... Itseasiassa sekin olisi parempi kun näkisi toisten kasvot!

Ihmettelen mikseivät nämä palstan valistuneet renessanssi-nerot ole Google ym. yhtiöiden johdossa. Tai jos ovat, ihmeellisen kiinnostuneita ovat vaikuttamaan pakkiksella kun New York Times ym. varmaan antaisivat palstatilaa kun löisi pätäkkää pöytään.

Ihmettelen mikseivät nämä palstan valistuneet renessanssi-nerot ole Google ym. yhtiöiden johdossa. Tai jos ovat, ihmeellisen kiinnostuneita ovat vaikuttamaan pakkiksella kun New York Times ym. varmaan antaisivat palstatilaa kun löisi pätäkkää pöytään.

Onpa taas katkeran kuuloista. Keneen nämä parahdukset edes liittyvät kun näitä tulee tänne nyt yhtenään...
Alkaako taas jollain avoin keskustelu aiheuttaa päänsärkyä?

Pointti on siinä että niitä omia ajattelun lahjoja kannattaa joskus vähän reflektoida. Jos oma käsitys on se, että muut ovat typeriä lampaita, kannattaa kysyä miten se oma erinomaisuus on elämässä näkynyt. Koska kyllä outside-the-box-neroille tilausta ja palkkaa riittää.

Siis aidoille sellaisille.

Pointti on siinä että niitä omia ajattelun lahjoja kannattaa joskus vähän reflektoida. Jos oma käsitys on se, että muut ovat typeriä lampaita, kannattaa kysyä miten se oma erinomaisuus on elämässä näkynyt. Koska kyllä outside-the-box-neroille tilausta ja palkkaa riittää.

aha juu.. eli hävetä pitäis nyt?

Ei... kyllä mä loogisesti tulen elämään enkä häpeä sitä.

Ei se vaadi erinomaisuutta tai äärimmäistä älykkyyttä, että ymmärtää esim. naamioiden hyödyttömyyden. Aivan normaali maalaisjärki ja lukutaito kyllä riittää.

1. ihmiset ei voi myöntää että tietää naamareiden olevan teatteria?
2. ihmiset ei tiedä että niiden hyöty on niin ja näin?
3. ihmiset uskoo että naamareista on hyötyä kun niin heille toitotetaan?

Ihan varmasti niistä on jonkinasteinen hyöty tietyissä tilanteissa mutta ainakin oman näkemyksen niiden hyödyttömyydestä perustan omiin havaintoihin ettei muuallakaan maailmassa ole tainnut olla paljon apua tartuntamäärien rajoittamisessa.
Aina voidaan toki sanoa että kuinka paljon enemmän niitä olisi ollut ilman, sitähän ei kukaan tiedä tosiaan kun asiaa ei ole millään tavalla tutkittu joten tällä hetkellä eletään ihan uskon varassa. Mun mielestä on aika vaarallista että annetaan valtiotasoisesti ohjeita jostakin asiasta ihan vain sen perusteella että uskotaan jonkun asian olevan vaikuttava.
Sitten pitää varmaan alkaa antaa kaikenmaailman huuhaahoidoistakin virallisia suosituksia, niidenkin tehoon moni uskoo.

Itsekään en oikein maskeihin usko. En kuitenkaan ajattele, että muut ihmiset ovat lampaita tjms. Tai että tutkijat tutkivat asioita jotka pakkiksella ratkaistaan maalaisjärjellä.

Tuohon muiden haukkumiseen liittyen vielä, niin en kyllä ole ikinä tavannut viisasta ihmistä joka haukkuisi muita.

Yleensä nämä muita nimittelevät ja haukkuvat, eivät ainakaan omiin silmiini vaikuta sille terävimmälle kastille. Kun ei osata verbaalisesti keskustella, niin pyritään edes kertomaan oma kanta alentamalla toisia haukkumalla. Aivan kuten lapset tekevät.

Tästä voi hyvin vetää omat johtopäätökset täälläkin olevista, suuta soittavista keskustelijoista.

aha juu.. eli hävetä pitäis nyt?

Ei... kyllä mä loogisesti tulen elämään enkä häpeä sitä.
Ja muut ovat epäloogisia?

Edit. Joxuz osui ytimeen. Kyllä mun puolesta saa olla eri näkemyksiä ja pitääkin olla. Mutta se ajatus että muut, eri mieltä olevat, ovat epäloogisia tai ajatuskyvyttömiä, kannattaisi jokaisen tsekata. Jos näin tosiaan olisi, tuon loogisen yksilön tosiaan luulisi pääsevän helvetilliseen valta-asemaan.

Onpa taas katkeran kuuloista. Keneen nämä parahdukset edes liittyvät kun näitä tulee tänne nyt yhtenään...
Alkaako taas jollain avoin keskustelu aiheuttaa päänsärkyä?
Samalaista tämä on tässä ketjussa ollut alusta lähtien, eli "hyvillä-älykkäillä" ihmisillä (jotka siis omasta mielestään uskovat asiantuntijoita ja tiedettä = kannattavat hallituksen toimenpiteitä) ei ole ollut käytännössä mitään faktaa-dataa johon tukeutua, joten he keskittyvät käytännössä toisiin keskustelijoihin (siis niihin jotka ovat yleistä mielipidettä vastaan), pilkaten, väheksyen, loukaten. Jos näihin vastaa samalla mitalla takaisin, niin heti on pöyristyjien kuoro valmiina "taistoon" huutaen: ääri sitä, ääri tätä, "kauheita ihmisiä", "ei täällä voi sivistyneesti keskustella", hyvä ettei vaadita turvallista tilaa! Kuulostvat aika lailla rasmuslaisilta. Muutenkin koronakeskustelu alkaa muistuttamaan yllättävän paljon maahanmuuttokeskustelua. Toisella puolella faktat, toisella ideologia, ja rajaton ylimielisyys.

En mä usko olevani erityisen älykäs tai hyvä ja juuri siksi en omiin käsityksiini kaikessa uskokaan. En mä osaa ohjelmoidakaan kunnolla ja siksi olen ostanut windowsit valmiina enkä lähtenyt itse kehittämään ohjelmistoja. Tai kun pelaan pokeria, uskon mitä viisaammat sanovat todennäköisyyksistä kun itse en pysty todennäköisyysteoreemoja todistamaan tyhjästä.

En mä usko olevani erityisen älykäs tai hyvä ja juuri siksi en omiin käsityksiini kaikessa uskokaan. En mä osaa ohjelmoidakaan kunnolla ja siksi olen ostanut windowsit valmiina enkä lähtenyt itse kehittämään ohjelmistoja. Tai kun pelaan pokeria, uskon mitä viisaammat sanovat todennäköisyyksistä kun itse en pysty todennäköisyysteoreemoja todistamaan tyhjästä.

Mitä ihmettä sä selität? Olisi mukava että argumentoisit johonkin tiettyyn kohtaan tässä keskustelussa tai viestiin niin voitaisiin katsoa sitten läpi mistä olet niin erimieltä. Ei tuollaisella postauksella ole mitään arvoa itse aiheeseen ja jos sinä et halua itse tutkia aihetta lähteistä mitä kaikille on tuolla avoinna niin älä sitten ihmettele jos joku toinen ajatteleekin omilla aivoillaan.

Back
Ylös Bottom