CBB Juho Murtonen

Musta alkaa tuntua, että porukan mielipiteet on sittenkin aika lähellä toisiaan Vähintäänkin suht korkeaa frekvenssiä suosii kaikki ja isoissa pääliikkeissä maltti mukana ja järkevä progressio. Vai onko täällä vielä esim. vanhan Heavy Duty-menetelmän kannattajia että lihas tuhotaan parilla sarjalla ja sitten lihakselle vähintään viikko lepoa. Jos on niin käsi ylös.

Ps. Kun en oikein noita bodimiehiä ole niin pyydetään jo valmiiksi anteeksi jos olen aikanaan ymmärtänyt Heavy Dutyn väärin. :)

*nostaa käden ylös*

Aikanaan tullu opeteltua Heavy Duty -tyylillä treenaaminen, enkä ikinä voisi kuvitellakaan treenaavani millään muulla systeemillä. Taisi olla Tikka, kun sanoi että ei suosittele tuon tyylistä treenaamista kaikille ja itse olen samoilla linjoilla. Mutta itselle "se ainoa oikea" treenityyli. Ei tulisi mitään, jos pitäisi tehdä 4 liikettä ja 3-5 suoraa sarjaa, 1,5 tuntia. Se on max. 45min/2 lihasryhmää. Mutta, en kyllä usko HD:n olevan se kaikista optimaalisin treeni tyyli. Uskoisin, että optimaalisin olisi käyttää jompaa kumpaa "päätyylinä" ja toista "aputyylinä", tyyliin 70-80% ajasta toisella ja 20-30% ajasta toisella, noin karkeasti arvioiden. Ja korostan, että tämä on myös vain ihan oma mielipide. Itselle vaan tuo volyymitreenaaminen on niin puisevaa, että en ole koskaan käyttänyt, enkä käytä. :D

Jos tarkkoja ollaan, niin tuo kerran viikkoon lihas tuhotaan parilla sarjalla oli Yatesin lanseeraama HD-tyyli, jota myös itse käytin. Alkuperäinen HD oli Menzerin tyyli, jossa taidettiin tehdä koko kroppa 3 kertaa viikossa yhdellä överisarjalla per lihas. Tähän myös perustui Colorado experiment. Kiistaa ainakin joskus käytiin, että treeenasiko Menzer itsekkään ihan puhtaasti tuolla tyylillä. Mutta ainakin itsellä tällä hetkellä menee nyt tällä "puhtaalla" HD-tyylillä, kun ei ole mahdollisuutta täysipäiväisesti lajiin panostaa.

Ja mun mielestä tuo muniksen esiin tuoma lihaksen "overkill" on ihan validi pointii. Itse ainakin testailin aikoinaan jopa 9 päivän kiertoa ihan hyvillä tuloksilla. Tietysti siellä oli myös paljon hermostollista kuormitusta mukana, kun siihen aikaan rest-pause tarkoitti sitä, että tehdään (mahdollisimman) isolla painolla 1 toisto, max 2 toistoo 10 sekunnin tauoilla niin että yhteensä tulee 6-10 toistoa täyteen. Eikä läpsytellä ensin kymmenen toistoo ja aletaan tekee jotain parin toiston "rest-pause" settejä päälle. Mutta pointtina se, että turha sitä lihasta on tosiaan "ylitreenata", ei siitä välttämättä haittaa ole, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole.

Moi,

Täällä on taas hirveä kasa viestejä :)

Me käytiin tosiaan perjantaina Jyväskylässä kuuntelemassa asiaa lihaskasvusta, paikalla oli myös muuan Brad Schoenfeld.

Autossa tuli istuttua 7 tuntia, joten siinä ehdittiin käydä läpi asian jos toinenkin... Oikeastaan ei kovin montaa :D

Näihin viesteihin vastaamme jossain määrin tulevilla videoilla ja perustelemme mitä, miksi ja miten.

Seuraavia aiheita tulevat hyvin todennäköisesti olemaan:

1. Lihasvaurioiden tärkeys lihaskasvussa

2. Aminohappodebaatti osa 2

Painotan vielä, että me puhumme näistä jopa hieman "turhista" aiheista KOSKA monet painottavat asioita joiden merkitys on lähes nolla. Esimerkiksi aminohappojen tärkeyttä, vaikka ennen aminohappoja on noin 1000 ravinnon osalta tärkeämpää asiaa. Kokonaisuus ratkaisee, ei aminohapot. Tämä ei kumminkaan tarkoita sitä, että kaikkien aminoiden käyttö pitäisi lopettaa. Tavoitteemme on ohjata treenaajat tekemään asioita joilla on oikeasti merkitystä.

Sama homma tämän "treenimetodi"-keskustelun osalta. Ei se lihasvaurio voi olla se tavoiteltava asia, siellä on ihan muut syyt miksi se lihas kasvaa, lihasvauriot ovat vain sivutuote. Eli jälleen se kokonaisuus, eikä vain yhden taianomaisen lihasvaurion tavoitteleminen. Älkääkä nyt tarttuko tähän lihasvaurioon, siitä löytyy jo sen verran dataa, eli menkää mielummin tutkimaan sitä!

Ja painottaisin edelleen tuota kiihkoa omia uskomuksia kohtaan. Jos näistä asioista keskustelu herättää suuria tunteita, olet aivan liian rakastunut omiin uskomuksiisi. Esimerkiksi jos saataisiin tulevaisuudessa selkeää dataa aminoiden toimivuudesta ja sen lisäksi "kokisin" ne jollain tapaa hyödyllisiksi (olen käyttänyt niitä 3 vuotta), niin ottaisin ne ilomielin takaisin. Minua ei eikä kaimaani haittaa olla väärässä, väärässä oleminen on ainoa keino oppia!

Aminohapoille voi minun puolesta perustaa oman ketjun ja jatkaa keskustelua siellä ;)

Keskittykää siis olennaiseen!

Loppuu sitten nyt tämä keskustelu selkätreenistä + perusliikkeistä ( mukaanlukien aminohapot ). Aiheesta on länkytetty jo 32 sivua, nyt saa riittää.
Aminohapoille voidaan perustaa omaketju, mikäli tarvetta on. Viestit on siirretty ja Selkätreenistä + perusliikkeistä keskustelu jatkuu TÄÄLLÄ.

Hyvä video jälleen kerran!

Ohjelmista puheen ollen, minkälaisia kokemuksia J&J:n myynnissä olevasta 2+2 Lisää lihasta -ohjelmasta? Onko toiminut?

Hyvä tää hiilarivideokin, mutta toi suositus 5-7g hiilaria/painokilo räjäyttää kokonaiskalorit ainakin meikäläisellä sen verran korkealle että läskibulkki ois tosiasia (on se muutenkin). Pitäiskö tää luku laskea kuitenkin rasvattomasta massasta?

Samaa ihmettelin itsekin. Tietysti jos jollain on arki todella aktiivista, niin onnistuuhan se.

Btw videossa oli kahteen kertaan kasvikset ja muu kasvisten sisältö jo muutenkin avattuna paitsi sienet. Ei vaikuttanut mitenkään katselukokemukseen, mutta ajattelin vain mainita :)

Hyvä tää hiilarivideokin, mutta toi suositus 5-7g hiilaria/painokilo räjäyttää kokonaiskalorit ainakin meikäläisellä sen verran korkealle että läskibulkki ois tosiasia (on se muutenkin). Pitäiskö tää luku laskea kuitenkin rasvattomasta massasta?

Niinkuin videolla totesimme, tämä on hyvin yksilöllistä. Tähän toki vaikuttaa myös muiden makroravinteiden määrä.

Jos lasketaan, että 90kg mies söisi 6g/kg hiilaria, 2g/kg protskua ja 1g/kg rasvaa, olisi kokonaiskalorimäärä about 3700kcal/päivä. Sanoisin, että tuo on monelle aktiiviselle salillakävijälle aika "normaali" määrä.

Jos tuo hiilihydraatin määrä tuntuu suurelle, voi sitä pyrkiä pikkuhiljaa hilaamaan ylöspäin. Mutta ei kaikki pääse ikinä 5g/kg hiilarin määrään, kun taas toiset voivat vetää 10g/kg hiilaria ilman paisumista :)

@Juhovich Todella hyvä video mutta vähän särähti korvaan lause: "tämän takia ketoosi tai VHH on huonoja.." :rolleyes: Kolme dieettiä itse tehnyt VHHlla ja ei ne IMO niin huonosti ole mennyt kuin tuossa tyrmätään.:whistle:

Ketoosille ja VHH:lle on paikkansa. Mutta ne eivät ole urheilijalle se optimaalisin lähestymistapa. Tämä yritettiin videolla perustella parhaamme mukaan:

- Anaerobinen energiantuotto / suorituskyky
- Lihasmassan säilyminen
- Rasvanpoltto
- Vastustuskyky, palautuminen, stressi
- Suojaravintoaineet
- Joustavuus
- Helppous
...

Mutta siitä voin olla samaa mieltä kanssasi, että ei ne sinun dieetin kovin huonosti ole menneet :) Eikös sulla ollut nyt tarkoitus painaa seuraava dieetti läpi hiilarin voimalla?

Ja kaikille muille, painotan vielä sitä, että käsittelemme aiheita videoilla aina yleisellä tasolla "parhaana arvauksena", mutta ihmisen fysiologia ja energiantuotto nyt ei ihan hirveästi eroa... Toki onhan joillain kolme jalkaa ja toisilla peukalo on keskellä kämmentä...

Ketoosille ja VHH:lle on paikkansa. Mutta ne eivät ole urheilijalle se optimaalisin lähestymistapa. Tämä yritettiin videolla perustella parhaamme mukaan:

- Anaerobinen energiantuotto / suorituskyky
- Lihasmassan säilyminen
- Rasvanpoltto
- Vastustuskyky, palautuminen, stressi
- Suojaravintoaineet
- Joustavuus
- Helppous
...

Mutta siitä voin olla samaa mieltä kanssasi, että ei ne sinun dieetin kovin huonosti ole menneet :) Eikös sulla ollut nyt tarkoitus painaa seuraava dieetti läpi hiilarin voimalla?

Ja kaikille muille, painotan vielä sitä, että käsittelemme aiheita videoilla aina yleisellä tasolla "parhaana arvauksena", mutta ihmisen fysiologia ja energiantuotto nyt ei ihan hirveästi eroa... Toki onhan joillain kolme jalkaa ja toisilla peukalo on keskellä kämmentä...

Ehdottomasti hyviä pointteja tuossa.(y) _mutta_ en noteerannut ainakaan itse ongelmaa yhdenkään pointin kohdalla. Suorituskyky pysyi hyvänä jopa tuon 28vk dieetin aikana. Palautuminen oli hyvää (tein tuplatreenejä), lihasmassa käsittääkseni säilyi hyvin ja teinhän esimerkiksi alaviistopenkissäkin ennätyksen 6 weeksout kohdalla. Ruokavaliota oli myös helppo noudattaa jopa matkalla Thaimaassa ollessa vaikka kaloreita en siellä laskenut. Järkevästi toteutettuna myös suojaravintoaineita saa kyllä riittävästi. Itse söin tuolloin paljon myös vihanneksia ja marjoja (mitä en käytännössä ikinä muulloin syö). Tuosta optimaalisuudesta olen osittain samoilla linjoilla mutta ihan täysin en tyrmäisi tuota VHHta kuitenkaan pois.:)

Tällä viikolla tosiaan alkaa dieetti ja se on tällä kertaa testimielessä tarkoitus toteuttaa juurikin tuollaisena "perinteisenä hiilaridieettinä". 8-12vk on arvioitu kesto tuolle ja sen jälkeen onkin helpompi verrata omalla kohdalla noita eroja dieettien suhteen.:)

Videolta muuten jäin miettimään kun puhuitte lyhyempi ketjuisista hiilarilähteistä(mainitsitte valkoisen riisin) treenin ympärillä. Ettekö suosittele esim.valkoisen riisin syömistä muuten kuin treenin ympärillä jos kokonais määrät ovat tuon 5-7g/kg? Mitäs jos ollaankin lähellä tuota 10g/kg? Mielenkiinnosta kyselen koska itsellä käytännössä kaikki hiilarit tulee valkoisesta riisistä. Riisiä tulee syötyä siis reilu kilo päivässä ja en voisi kuvitellakaan että edes osa siitä tulisi täysjyväriisistä.

Back
Ylös Bottom