Musta alkaa tuntua, että porukan mielipiteet on sittenkin aika lähellä toisiaan Vähintäänkin suht korkeaa frekvenssiä suosii kaikki ja isoissa pääliikkeissä maltti mukana ja järkevä progressio. Vai onko täällä vielä esim. vanhan Heavy Duty-menetelmän kannattajia että lihas tuhotaan parilla sarjalla ja sitten lihakselle vähintään viikko lepoa. Jos on niin käsi ylös.
Ps. Kun en oikein noita bodimiehiä ole niin pyydetään jo valmiiksi anteeksi jos olen aikanaan ymmärtänyt Heavy Dutyn väärin.![]()
*nostaa käden ylös*
Aikanaan tullu opeteltua Heavy Duty -tyylillä treenaaminen, enkä ikinä voisi kuvitellakaan treenaavani millään muulla systeemillä. Taisi olla Tikka, kun sanoi että ei suosittele tuon tyylistä treenaamista kaikille ja itse olen samoilla linjoilla. Mutta itselle "se ainoa oikea" treenityyli. Ei tulisi mitään, jos pitäisi tehdä 4 liikettä ja 3-5 suoraa sarjaa, 1,5 tuntia. Se on max. 45min/2 lihasryhmää. Mutta, en kyllä usko HD:n olevan se kaikista optimaalisin treeni tyyli. Uskoisin, että optimaalisin olisi käyttää jompaa kumpaa "päätyylinä" ja toista "aputyylinä", tyyliin 70-80% ajasta toisella ja 20-30% ajasta toisella, noin karkeasti arvioiden. Ja korostan, että tämä on myös vain ihan oma mielipide. Itselle vaan tuo volyymitreenaaminen on niin puisevaa, että en ole koskaan käyttänyt, enkä käytä. :D
Jos tarkkoja ollaan, niin tuo kerran viikkoon lihas tuhotaan parilla sarjalla oli Yatesin lanseeraama HD-tyyli, jota myös itse käytin. Alkuperäinen HD oli Menzerin tyyli, jossa taidettiin tehdä koko kroppa 3 kertaa viikossa yhdellä överisarjalla per lihas. Tähän myös perustui Colorado experiment. Kiistaa ainakin joskus käytiin, että treeenasiko Menzer itsekkään ihan puhtaasti tuolla tyylillä. Mutta ainakin itsellä tällä hetkellä menee nyt tällä "puhtaalla" HD-tyylillä, kun ei ole mahdollisuutta täysipäiväisesti lajiin panostaa.
Ja mun mielestä tuo muniksen esiin tuoma lihaksen "overkill" on ihan validi pointii. Itse ainakin testailin aikoinaan jopa 9 päivän kiertoa ihan hyvillä tuloksilla. Tietysti siellä oli myös paljon hermostollista kuormitusta mukana, kun siihen aikaan rest-pause tarkoitti sitä, että tehdään (mahdollisimman) isolla painolla 1 toisto, max 2 toistoo 10 sekunnin tauoilla niin että yhteensä tulee 6-10 toistoa täyteen. Eikä läpsytellä ensin kymmenen toistoo ja aletaan tekee jotain parin toiston "rest-pause" settejä päälle. Mutta pointtina se, että turha sitä lihasta on tosiaan "ylitreenata", ei siitä välttämättä haittaa ole, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole.
Kolme dieettiä itse tehnyt VHHlla ja ei ne IMO niin huonosti ole mennyt kuin tuossa tyrmätään.