Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

kyllähän sen paineen siirtymisen jalkapohjassa tulis huomata muutenkin kuin varpaita nostelemalla :) kyykkäämisen pedagogia on aina yksilökohtanen.

Kysyjä arveli että tekniikka on hyvä ja voimissa vika. Yritin miettiä mistä konkreettisesta testeistä hän voisi päätellä, että vika onkin tekniikassa tai kengissä. Tietenkin asiat ratkeaa ja opitaan livenä eikä netissä, mutta ajattelin vain että tästä ketjusta voisi olla edes jotain hyötyä siihen että hoksaa lähteä kehittämään tekniikkaa sen sijaan että raivolla vain yrittäisi lisätä voimia kovemmalla treenillä.

arvelu on eri. äläkä nyt kisko palkokasveja sieraimiin ;) siitä tässä ei ollut kyse, enkä mitenkään hyökänny sua kohtaan. allerginen mä kissoille oon, mutta onhan sitä zetiritsiiniä. mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä.

arvelu on eri. äläkä nyt kisko palkokasveja sieraimiin ;) siitä tässä ei ollut kyse, enkä mitenkään hyökänny sua kohtaan. allerginen mä kissoille oon, mutta onhan sitä zetiritsiiniä. mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä.

50 kilolla tekee etukyykkysarjaa noin 50-kiloinen nainen ilman erityisen kovaa treeniputkea, mutta hyvällä tekniikalla. Miehillä kun on enemmän kokoa ja voimaa, niin aika äkkiä puhutaan ihan eri luokan kuormauksesta jos vain tekniikka ei kuse.

Siis olet sitä mieltä että kyse on lähinnä voimanpuutteesta? En ehkä täysin ymmärrä viestejäsi.

No mutta toivottavasti kysyjä saa kyykyn kuntoon keinolla tai toisella. :)

damn... et ymmärrä siis. kirjoittaessa viestinnässä on näköjään aina haasteita. lisää erilaisia hymiöitä please.

oon siis sitä mieltä, ettei se tekniikka voi olla kunnossa. ensisijaisesti niin :) lainaan itseäni: "mä en usko tässä vaiheessa, että kysyjän tekniikkakaan on hyvä."

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Kiitoksia kovasti kommenteista. Kyllä se täytynee ottaa ainakin yksi sessio noita mun ohjelmasta löytyviä liikkeitä (etu- tai takakyykky, rinnalleveto, maastaveto, pystypunnerrus, penkki) jonkun asiaa edes jollain tasolla tuntevan valmentajan/fysioterapeutin/vast kanssa. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ammattitaitoisista ihmisistä jotka kohtuullista korvausta kohtaan pystyisivät tsekkaamaan mun tekniikkaani näissä.

voimaa ton kokosella miehellä pitäs olla rutkasti enemmän toki myös. mutta sitähän saa ku tekee yksinkertaset asiat oikein.

Mutta me ei varmaksi tiedetä, onko voimaa. Se kuitenkin jo tiedetään että tekniikasta voisi saada lisää levypainoja tankoon.

tietenkin. narukasi voiskin laittaa videoo kehiin jos haluaa jotain opastusta tai sitten ajella tänne imatralle. tuun kurkkaan treenit ilmaseksi.

Se mitä nostaa ja se mitä oikeasti pystyy nostamaan on kaksi eri asiaa. Jälkimmäisessä pitää olla pää mukana ja perustekniikat hallussa.

Kannattaa muuten vilkaista, mitkä on 48-kiloisten naisten työntöpainot verrattuna kehonpainoon. Sitten voi miettiä, miten kuorma muuttuu kun painopiste onkin muutaman sentin liian edessä yli jalan tukipisteen. Kummoisia painoja ei olisi mitenkään mahdollista kannatella eteenpäin nojaten, kun nostaja kaatuisi eteen kun ei vain ole kehon painoa vastapainona. Ihan fysiikan lakien mukaan asento vaikuttaa merkittävästi nostovoimiin. :)

Voi tietty muihinkin verrata, mutta helpompi hahmottaa, kun jokainen ymmärtää että harvemmin 48-kiloisella naisella on voimaa enemmän kuin isolla miehellä. Silti 50 kg etukyykky ei ole iso paino 48-kiloiselle.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten vilkaista, mitkä on 48-kiloisten naisten työntöpainot verrattuna kehonpainoon. Sitten voi miettiä, miten kuorma muuttuu kun painopiste onkin muutaman sentin liian edessä yli jalan tukipisteen. Kummoisia painoja ei olisi mitenkään mahdollista kannatella eteenpäin nojaten, kun nostaja kaatuisi eteen kun ei vain ole kehon painoa vastapainona. Ihan fysiikan lakien mukaan asento vaikuttaa merkittävästi nostovoimiin. :)

Voi tietty muihinkin verrata, mutta helpompi hahmottaa, kun jokainen ymmärtää että harvemmin 48-kiloisella naisella on voimaa enemmän kuin isolla miehellä. Silti 50 kg etukyykky ei ole iso paino 48-kiloiselle.

Ethän sä voi verrata työntöä ja kyykkyä toisiinsa tuolla tavoin. Kyykätessä tuo muutaman sentin liike tuskin kaataa koko nostoa. Painonnostoliikkeissä tuo muutama sentti erottaa onnistuuko nosto vai ei, liikkeiden ollessa luonteeltaan nopeampia ja tekniikka huomattavasti suuremmassa osassa vrt voimanostoon.

Ethän sä voi verrata työntöä ja kyykkyä toisiinsa tuolla tavoin. Kyykätessä tuo muutaman sentin liike tuskin kaataa koko nostoa. Painonnostoliikkeissä tuo muutama sentti erottaa onnistuuko nosto vai ei, liikkeiden ollessa luonteeltaan nopeampia ja tekniikka huomattavasti suuremmassa osassa vrt voimanostoon.

Yritin vain osoittaa, että jos 48-kiloinen voi etukyykätä 50 kilolla tai työntää sen ja enemmänkin, se ei luultavasti ole ensisijaisesti ison miehen voimanpuutteesta kyse, jos paino tuntuu raskaalta. Voin vaikka sanoa itse että en todellakaan ole kovassa kunnossa, olen pieni ja säälittävän heikko nainen. Silti voin etukyykätä 50 kilolla milloin vain niin ettei kaadu eteen.

No kyllähän sitä toisinaan törmää aivan ällistyttävän heikkoihin yksilöihin. Varsinkin nykyaikana, jos lapsuus pelataan pleikkarilla, syödään pääosin valmisruokaa ja ei ole minkäänlaista urheilutaustaa niin tulos on aika säälittävä. Viime vuonna silloisen duunipaikan pomo halus välttämättä treenata mun kanssa ja opetin sille kaikki tekniikat kyllä oikein hyvälle tasolle, mutta silti tää 70 jotain kiloinen aikuinen mies teki tiukkoja kyykkysarjoja 30 kilolla ja penkkiä about samoilla.

No ok, myönnän että voi olla myös voimista kiinni, :D mutta muistelin että kysyjä oli jo ehtinyt käymään hetken aikaa treenaamassa ja etukyykky voi olla vaikea liike alussa etenkin pitkälle miehelle, jolla ehkä haastavampaa löytää riittävän pysty asento jos on pitkäreitinen. Ja lisäksi oli se jo kerrottu etukeno-ongelma.

Kyllä sitä itsekin naureskelee, mitä tuloksia oli aloittaessa. 100kilosena 40 kiloa penkistä, mutta maasta nousi 100 kiloa surkealla tekniikalla. Etukyykkyä varmaan piti 3 viikkoa hinkata 15-25 kilon kässärillä maljakyykkynä, että syvyys parani. Takakyykkyyn en päässyt moneen kuukauteen, kun kädet ei taipunut niskantaakse kunnolla. :D

Ensimmäinen leuka taas meni reilun kuukauden jälkeen lihasmuistista.

Noi kaikki oli kyllä ihan loogisia tuloksia. Aiemmin urheilu oli 75 kilosena nuorena yleensä juoksua ja leukoja, joita sain 15 parhaimmillaan. Harvoin tuli käytyä kyykyssä, joten se tuntui pitkään luonnottomalta.

Back
Ylös Bottom