Treenaaminen pelkästään lihastuntumalla

Mitä olette mieltä bodauksessa siitä, että treenataan pelkästään lihastuntuman ehdoilla ja sarjapainoja kasvatetaan täysin kohdelihaksen tuntuman ehdoilla vrt. treenata pelkästään keskittymällä siihen liikkeeseen ja tekemään toistoja mahdollisimman isoilla painolla eikä haeta niinkään tuntumaa?

Eiks bodauksessa oo just siitä kyse, että eliminoidaan kaikki muu voima mitä liikkeeseen saadaan ja käytetään mahdollisimman eristetysti vaan sitä kohdelihasta? Moninivelliikkeissä niitä lihaksia voi sitte olla useempi?

Verrataan sitä sitte siihen et treenataan liikettä - voimanosto ja painonnosto.

Mikä aivopieru tää on? Molempi parempi. suhde sen mukaan kumpi kiinnostaa enempi.

Joo tää on mun mielestä bodauksessa ihan itsestäänselvyys. Silti noita "voimabodareita" on joka salilla varmaan 70% kävijöistä.
Sitten mietitään miksi toisella on tuplasti isompi hanska vaikka se tekee hauiskääntöä samalla painolla kuin itse. :face:

Joo tää on mun mielestä bodauksessa ihan itsestäänselvyys. Silti noita "voimabodareita" on joka salilla varmaan 70% kävijöistä.
Sitten mietitään miksi toisella on tuplasti isompi hanska vaikka se tekee hauiskääntöä samalla painolla kuin itse. :face:

Nojaa.. Enpä ole tainnut ikinä nähdä livenä oikeasti isoilla painoilla tekevää kynistä. Ultrapuhtaalla tekniikalla pienillä painoilla ja varmasti todella polttavalla tuntumalla treenaavia kyniksiä (siis henkilöitä, joista ei salillakäyntiä näe päällepäin) sitten sitäkin enemmän :)

Eipä tähän mitään tutkimusta ole lyödä taustaksi, mutta kyllähän näin natuna treenatessa voima ja lihasten koko menee käsi kädessä. Ja voimatasot ei jostain syystä tuppaa kasvaa jos keskitytään aina pelkkään tuntumaan.

EDIT: näin puolittaisena offtopiccina itse "voimabodailen" lähinnä siksi, että se on kivaa liikutella isoja rautoja ja toisaalta kehittyminen sarjapainoissa on mulle viesti että lihaksetkin kasvaa, kun en mitenkään erityisesti pyri esim hermotusta parantamaan. Siis kehityksen seuraaminen on paljon helpompaa ja palkitsevampaa. Toki tuntumaan keskittyvillekin liikkeille on paikkansa jokaisen treenin lopussa. Kai mä sitten noudatan jotain välimuotoa. Tulosta on tullut joka tapauksessa :)

Tarkoittiks aloittaja sitä et tekee sarjat niinku päivän kunnon mukaa eikä sillee et noudattaa jtn tiettyy ennalta laadittua sarja/toisto systeemiä tarkasti?

Treenaatko lihasta vai liikettä? ?Hulkki? Hietala ? osa I | Lihastohtori

Liikkeen vs. lihaksen treenaaminen

Liikkeen treenaaminen on eri asia, kuin lihaksen treenaaminen. Liikkeen treenaaminen on voimailua, lihaksen treenaaminen on kehonrakennusta. Näissä on kyllä päällekkäisyyttä, mutta ei niin paljon kuin suurin osa Suomenkin saleja kansoittavista bodausvoimailijoista haluaisi kuvitella. Liikkeen treenaamisessa tavoitteena on tulla paremmaksi kyseisessä liikkeessä – liikkeeseen osallistuvien lihasten kasvatus on toissijaista. Lihaksen treenaamisessa taas tavoitteena on kasvattaa kyseistä lihasta – käytetyssä liikkeessä kehittyminen on tällöin lähinnä seurausta lihaskasvusta.

Et nää kynistä tekemässä isoilla painoilla, koska ne ei osaa kasvattaa voimaa. Et nää kynistä isoilla lihaksilla, koska ne ei osaa kasvattaa lihasta.
Ja kyse ei oo niinkään siitä, mitä ne siellä salilla milloinki äheltää.

En kai mä näe kynistä isoilla lihaksilla, koska kynis on määritelmällisesti henkilö jolla EI ole isoja lihaksia.

Mun pointti on, että ainakin natuna ja etenkin alle viisi vuotta treenanneella natulla ei ole niin kauhean suurta eroa lopputuloksen kannalta, treenataanko lihasta vai liikettä. Väittäisin jopa, että molempi parempi. Sitten kun alkaa olla enempi sitä lihasta, voi keskittyä enemmän optimoimaan treeniä omien tavoitteiden mukaiseksi.

Ja ne pysyy kyniksinä, mutta se ei johdu siitä treenaako ne "lihasta vai liikettä".

edit

En kyl ihan varauksetta sulata kuitenkaa tota et alle 5 vuotta treenanneen ei tarvii osata aktivoida lihaksia tai ylipäänsä miettiä sitä, että mitä tekee. Väittäisin jopa, että puhutaan vuodesta tai kahdesta ja sit pitäis tietää mitä halutaan ja miten treenataan.
Tai sitte putoo näihin "kyniksiin".

Moni nuori joka aloittaa ryskäämällä ja huijaamalla ei opi ikinä treenaamaan oikein. Vanhat maneerit puskee helposti läpi. Uusitalo tiivisti mielestäni loistavasti omakohtaisen kokemuksensa yhdessä Maken videossa sanomalla ihmetelleensä, kun selkä ei kasvanu, vaikka kulmasoudussa oli 180kg romua. Tuntumalla voi myös tehdä isolla romulla jos voimat riittää. Tekniikan kustannuksella ei mielestäni kannata romua lisätä. Loukkantumisriskikin kasvaa ihan perkeleesti, jos ryskää itselleen liian isolla romulla.

Jos saa kulmasoutuun 20kg lisää sarjapainoa, mutta se ylimääränen voima tulee takareisistä ja jostain nivelien kautta pompottelusta, eikä selkälihasten supistumisesta, niin eihän siinä oo mitään järkeä bodauksen kannalta.
Jos taas säännöt sallii sen ja skaba on, että kuka soutaa isoimmalla romulla, niin way to go.

Huomasin muuten ite ku lopetin hetkeks "voimaryskäilyn", että tukilihakset oli itseasias tosi huonossa kunnossa sen jäljiltä, vaikka rautaa oli paljon(en siis pysty esim hengaamaan jossain kyykyn pohjassa montaa sekuntia, ennenku joku pikkulihas kuolee). Luulisin, että ku hetken vedän toisella tyylillä ja lähen sit taas isompien romujen perään, niin hyvin menee.

Toi "tekniikan kustannuksella romun lisääminen" on vähän vaikee käsite. Näkisin niin, että pitää asettaa omalle tekniikalle rajat ja pysyä niissä.

Rumassakin tekniikassa on erityylejä. Esim hauista treenatessa on tehokas tapa huijata lievästi, saa enemmän rautaa tankoon. Sitten esim kuitenkin alaslaskut siististi jarruttaen. Liikaa heiluminen taas asia erikseen, Se on hyödytöntä.
Parhaiten minulla lihas kasvaa, jos ensin perusliikettä parisarjaa lievällä huijaamisella. Sitten parisarjaa pienemmällä painolla tosi siistillä tekniikalla. Sitten eristäviä liikkeitä samalla tyylillä. Lopussa aivan minipainoilla ultrasiistejä ja lyhyillä palautuksilla. Samassa treenissä tulee hyvätpuolet molemmista reenityyleistä.

Jos haluan siistististi tehtyä liikettä parantaa, Paras tapa siihen on huijata sopivasti totutella isompaan painoon. Sitten sillä kevyemmällä meneekin helposti rekat rikki siistejä tehdessä. Jos jään vaan hakkaamaan päätä seinään sen siistin sarjan kanssa se jää jumiin eikä kehity.

Lisätään vielä, että nuo minun kusetussarjat on kuitenkin suht siistejä.

Esim just kulmasoudussa nousee treenipainot kivasti, kun nostaa selkää pystymmäksi ja monesti myös ylätaljassa näkee sellaisia heijareita että morjes, samalla takaraivo käy melkein lattiassa. Yates sanoi yhdessä opetusvideossaan, että paino pitää pystyä kuolettamaan supistuksessa, silloin on itselle sopivat romut käytössä. Penkissä esim. pomppu vs stoppi on ero romuissa aikamoinen.

- - - Updated - - -

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Esim just kulmasoudussa nousee treenipainot kivasti, kun nostaa selkää pystymmäksi ja monesti myös ylätaljassa näkee sellaisia heijareita että morjes, samalla takaraivo käy melkein lattiassa. Yates sanoi yhdessä opetusvideossaan, että paino pitää pystyä kuolettamaan supistuksessa, silloin on itselle sopivat romut käytössä. Penkissä esim. pomppu vs stoppi on ero romuissa aikamoinen.

Muuttuu kohdelihasten aktivointi kivasti ku säätelee kulmaa pystymmäks. Se on silloin vähän eri liike. Niinku penkin vaihtais vinopenkiks.
Ylätaljassa ihan sama juttu, tietenki toi heijaaminen on asia erikseen. Nyt puhutaan kuitenki siht järkevien kavereiden treeneistä, eikä mistään leikkimisestä. Aika radikaalin esimerkin kaivoit.

Toi "paino pitää pystyä kuolettamaan" on vähän niin ja näin. On liikkeitä, joissa tarvitaan räjähtävyyttä, että päästään jonkun kuolonkohdan yli. Oli se sit liikkeen huippu tai puolväli. Tässä tulee voimakäyrien merkitys yms.

Penkissä stoppi vs KOSKETUS (mikä vitun pomppu taas?) ero ei ole kovin suuri. Ehkä 10%?

Mä väitän, että perus salijonneista 85% ei edes osaa treenata tuntumalla! Eli ei saa supistusta tuntumaan sinne minne pitäis. Se nyt on vaan kylmä fakta, että kun on ekana hommattu ne Intrat ja EAA:t ja Gaspin verkkarit, niin sitten mennään salille treenaamaan nimenomaan egoa, eikä lihasta. Mainittakoon, että itsekin nuorempana olen sortunut tohon samaan. Nykyään oleellisempaa on se miltä treeni tuntuu, kuin se mitä noi musta ajattelee. Noista aikoinaan päin vittua opituista tekniikoista on ihan saatanan vaikea oppia ulos, kun alkaa ne vikat vaikeat toistot.

Joo mä ajattelen aina että teen tuntumalla ja sen takia mun painot on naurettavan pienet. Kyse ei oo siitä ettei oo voimaa tietenkään.

Mä väitän, että perus salijonneista 85% ei edes osaa treenata tuntumalla! Eli ei saa supistusta tuntumaan sinne minne pitäis. Se nyt on vaan kylmä fakta, että kun on ekana hommattu ne Intrat ja EAA:t ja Gaspin verkkarit, niin sitten mennään salille treenaamaan nimenomaan egoa, eikä lihasta. Mainittakoon, että itsekin nuorempana olen sortunut tohon samaan. Nykyään oleellisempaa on se miltä treeni tuntuu, kuin se mitä noi musta ajattelee. Noista aikoinaan päin vittua opituista tekniikoista on ihan saatanan vaikea oppia ulos, kun alkaa ne vikat vaikeat toistot.

Tämä on täyttä totta ja kun siitä egon treenaamisesta päästään ohi, niin kohdataan se ristiriita, että saadaanko näillä pikkuromuilla mitään lihaskasvuärsykettä, vaikka tuntuma onkin parempi. Eli ei uskalleta treenata pikkuraudoilla, koska pelätään, ettei se edesauta tuntumasta huolimatta lihaskasvua, vaan tehdään sitten hiukkasen isommilla, paskemmalla tuntumalla, jotta on niitä kunnon romujakin. Juunou.

OK sovitaan sitte, että tähän asiaan on turha kiinnittää mitään huomiota, koska salilla on jonneja juomassa vitargoa. Tätä OP varmaan haki takaa...

Isommilla raudoilla ja "huijaamalla" sen kohdelihaksen kuuluis tehä ihan yhtä paljon duunia ku pienillä ja täydellisellä tekniikalla. Voimakäyrä muuttuu ja negatiivisesta voidaan saada enemmän irti.

Mä väitän, että perus salijonneista 85% ei edes osaa treenata tuntumalla! Eli ei saa supistusta tuntumaan sinne minne pitäis. Se nyt on vaan kylmä fakta, että kun on ekana hommattu ne Intrat ja EAA:t ja Gaspin verkkarit,.

pitäskö se sitten eka vuodet treenata ilman lisäravinteita (sanoppa vielä että aletaan syomään proteiinikin...) ja jossain dressmannin pussihousuissa jotka on käsittämättömän rumat? miksi ihmeessä pitäsi pukeuta kuten kunnon juntti jos on varaa ostaa laadukkaita vaatteita jotka kestää vuosia verrattuna vitosen gollegehousuihin joissa hikikin pysyy sisällä (hyi helvetti)

ihmetyttää aina nää (lienee rutiköyhien kateellisten läskien valitusta?),että "joo,better bodiesta ja gaspia" päälle.. salilla pitäsi siis pukeutua miten sattuu,mutta ulkona siististi?

kyllä mä sen tiedän että ei kaikilla ole varaa ostaa 70€ housuja jotka on mulle halvat ja tiedän ne laadukkaiksi jotka kestää vaikka jatkuvaa käyttöä vuosia,mutta en mä huutele,että "joo,dressamannia ja tehdasasua päällä,kunnon köyhän pakkislaisen prototyyppi.voi helevetti"

eikö sulla hävetä kulkea näissä 5€ pussihousuverkkareissa? mulla nimittäin oksettaa sellaiset puliukkotreenaajat salilla jotka ei edes koita olla siistin näkösiä

terv. 8 gaspin verrakkarit ja parikymmentä gasp t-paitaa ja ecköä 30 paitaa+ lukuisia muita laatumerkkejä.

eikä ees hävetä,on kiva näyttää hyvältä ja huomata että se kiinnittää naistenkin huomion,tosin gollece pojat on aina saaneet lähinnä surullisia katseita mitä olen vuosia seurannut, vielä kun ne on päällä hyvää mesh kangasta,niin se hikikään ei lillu siellä sisällä.

olisit sinäkin siisti ja näyttäsit edes fiksulta (kun jutut ei fiksuja ole,niin yrittäisit edes näyttää...) :D

^Pezpez onnistui löytämmään Jorma Bulkkisen viestistä juuri sen epä-oleellisen ja vetämään siitä aivan asiattomat johtopäätökset jonka jälkeen otti hirveen kilarit ja viemään keskustelun ohi aiheen. Kiitos tästä viihdyttävästä lukuhetkestä.

Taitaa olla niin, ettei 100-prosenttista liikettä tuon puhtauden suhteen olekkaan. Eikä se kait tarkoitus olekkaan. Tässä nyt vaikuttaa kolme tekijää. Lihaksen treenaus (tai lihasten..), liikkeen treenaus ja sitten vielä suoraneinen huijaus.

Lihaksen treenaushan on sitä, että pyritään se lihas väsyttämään, pääpaino ei niinkään painoissa. Tämä tekee suoritustekniikaan likkaissä pieniä muutoksia, että nimen omaan kuorman ottaa se treenattava lihas.. tai lihakset.

Liikeen treenaus, esimerkinä dippi tai leuanveto. Lihasta treenatessa (bodatessa) on homma aika eri näköistä kuin esim cross fit-kilpailuissa, jossa on tarkoitus tehdä mahdollisimma energiatehokkaasti jokin liike.

Sitten on se suoranainen huijaus, tai ryskääminen.. egoilu. Sitä nyt ei kannata kenenkään tehdä, hajoaa vain vehkeet ja paikat.

Back
Ylös Bottom