Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hiilarit minimissä tällä hetkellä, mutta ruokailun yhteydessä olen ottanut 2x2 kapselia. Ootko kokenut tuotteen toimivaksi?

FAST Burneria kun kokeilin niin ei mitään mainittavaa tapahtunut, muuta kuin ripuli. Kai se auttaa nesteiden poistamisessta. :D Nyt käytössä Chained Nutritionin Ripped Hardcore ja siinä kun on melkein 300mg kofeiinia per kapseli, niin se ainakin herättää, jos ei muuta. Rasvanpolttajat on yleensäkin vähän poppashommia, että onko niistä oikeaa hyötyä. Mutta parempi vähänkin kuin ei mitään.

Teen tällä hetkellä elaston 2-jakoista, hieman muunneltuna. Kuinka paljon haittaa on, jos joku viikko teenkin esim. Yläkropan työntävät+vatsat perjantaina, lauantaina jalat ja sunnuntaina yläkropan vetävät? Näin siksi, että harrastan muutakin urheilua salin lisäksi jonkin verran ja esimerkiksi tällä viikolla ajattelin tehdä edellä mainitun tavoin, sillä eilen ajelin maastopyörällä jonkin verran ja tänään sitten jalat aika puhki, joten ajattelin, että olisi ehkä kuitenkin parempi tehdä jalat vasta huomenna, kun niistä oikeasti saa jotain irtikin. Onko tälläisessä menettelyssä haittoja, jos kuitenkin näin tehtynä tulee samanlainen progressio ja sarjamäärät yms, kuin normaalisti ohjelman mukaan? (Sen sijaan, että ihan puhki olevilla jaloilla, koittaa väkisin vääntää sarjaa, mikä ei tule kuitenkaan onnistumaan...)

Mielipiteitä?

Mielipiteitä?
Se on kiinni ihan sun omasta palautumiskyvystä (esim. miten paljon syöt ja lepäät) että miten kannattaa tehdä, ei siihen ole mitään "oikeaa tapaa". Kokeile tuota mitä esitit niin sittenhän sen näkee. Eri lihakset tuossa rasittuu peräkkäisinä päivinä joten voi toimia hyvinkin.

Edit. Tää olikin turha vastaus, kun tajusin että eihän se Elaston 2-jakoinen noin mene.. eli en osaa sanoa mitään suhteessa just tuon Elaston ohjelman logiikkaan ja ideologiaan.

Kannattaako ennen treeniä ottaa pelkkä proteiini + aminoita vai proteiini + aminot ja hiilaria lisäksi nestemäisessä muodossa (vitargo/osmopure/malto) jos ei ole dieetillä ja tarkoituksena saada lihas kasvamaan sekä tehoa reeniin?

Teen tällä hetkellä 3-jakoista ohjelmaa joka toinen päivä jaolla: 1. Selkä, Rinta 2. Jalat, Vatsa 3. Olkapää, Ojentaja, Hauis. Olen tehnyt pääliikeet sillain, että kun menee 3x8 tietyllä painolla, niin nostan seuraavaan treeniin vähän lisää painoa. Olenkin miettinyt tässä että minkälaisilla sarja- ja toistomäärillä kannattais tehä apuliikkeet ja kannattaako ne viedä loppuun asti ?

Mulla on ollut sellasta probleemaa syksystä lähtien, että mulla jostain lapaluun läheltä joku lihas (?) on tiulehtunut (?).
Kipu tuntuu esim käsiä liikuttaessa. Oon koittanut venytellä ja tennispallolla hieroa lattialla selälleen sitä. Kylmägeeliäkin kokeilin. Tuntuu että nämä auttavat hetkellisesti mutta ei pitkäkestoisesti. Kipu tuntuu lapaluun lähellä n. viikon.
Mulla on ollut n. 5 kertaa tälläistä talven aikana, molemmilla puolilla.

Kellään tietoo mistä tälläinen johtuu? :piis:

onko raskausarvista mitään haittaa, muuta kuin ''julkisivulle''?
Kainaloiden aluuella, rintalihaksen ja hauiksen yläosan kohdalla ollut jo parisen vuotta näitä, ja nyt huomasin että on tullut lisääkin.
Voisin kuvitella että aika yleinen ilmiö, ja perustuu kenties vain siihen kun iho ns. ylivenyy ja menettää elastisuudensa. Vai?

Käsittääkseni raskausarpia ilmenee, kun iho ei pysy mukana venymisessä. Itsellä näitä löytyy mahassa, kyljissä, selässä, kainaloissa, rinnassa ja olkavarsien sisäosassa. Tosin en ihmettele, massaakin on 139kg, josta tavoite on alaspäin ja reilusti.

Raskausarpia voi kuulemma aiheutua myös nopean lihaskasvun yhteydessä, samalla tapaa kuin nopeassa lihomisessa. En usko niistä olevan muuta kuin kosmeettista haittaa.

Teen tällä hetkellä 3-jakoista ohjelmaa joka toinen päivä jaolla: 1. Selkä, Rinta 2. Jalat, Vatsa 3. Olkapää, Ojentaja, Hauis. Olen tehnyt pääliikeet sillain, että kun menee 3x8 tietyllä painolla, niin nostan seuraavaan treeniin vähän lisää painoa. Olenkin miettinyt tässä että minkälaisilla sarja- ja toistomäärillä kannattais tehä apuliikkeet ja kannattaako ne viedä loppuun asti ?

Vaihtelua niihin. Loppuun astikin voi viedä kuhan ei joka kerta mitään Wilenius-treenejä vedä.

Eipä kai hauiksen eripäitä voi erikseen treenata. Jos nyt en väärin ole käsittänyt.

Brachialis lihasta treenaamalla voi kai vähän saada leveyttä käteen lisää. Hauiskääntö myötäotteella ainakin ottaa siihen.

Mulla ois pari juttua liittyen ketoosiin:

Oon nyt vetänyt ketoosiruokavaliolla n.2vkoa (hieman alle), niin kuinka suuren virheen teen, jos katkaisen ketoosin nyt tulevana vappuna? Tarkoitushan olisi ottaa hieman tai vähän enemmänkin kirkasta, mutta tämä ketoasidoosi jonkun verran pelottelee...

Toinen juttu liittyen vähän samaan asiaan. Eli vaikka olen vasta sen n.2vko ollut tässä ruokavaliossa, niin silti salilla oikeastaan mikään ei tunnu muuttuneen. Onko mahdollista että kehoni oli jokseenkin rasva-adaptoitunut jo ennestään, vaikka vedin hiilaria aika miehekkäät määrät.. ? Olen aina ollut melko hoikka ja saanut syödä oikeastaan kuinka paljon vain ja lihomatta. Pari päivää ruokavalion aloittamisen jälkeen tuntui treenissä pientä voimattomuutta, mutta sekin tunne lähti heti seuraavalle treenikerralle pois, ja nyt rauta on noussut ihan samalla tavalla kuin ennenkin.

On tullut tässä mietittyä lihaksistoani suurempaa kysymystä muutamana päivänä ja kokeilen, josko joku saisi minut rauhoitettua tämän pohdinnan osalta :)

Siis mistä johtuu se, että toisinaan lihaksisto kipeytyy rankasti, vaikka pidempään käytössä ollut normitreeni olisi vedetty matalammalla profiililla? Siis kun joskus luulen painaneeni kohtuullisen täysillä ja seurauksena ollut se kohtuullinen normikipu pari päivää, mutta vastaavasti joskus on tullut jätettyä sarjoja pois tai toistoja vähemmän, kun ei ole vaan jaksanut. Silti tullut jopa pahempi särky ja kolotus. Nytkin ollut pari päivää senpäiväinen tuntuma lihaksissa, vaikka treenasin ihan selkeästi alta lipan, silti tosin hiki päässä. Piti jättää vajaaksi treenit, kun keho ei jaksanut. Selittäkää nyt please tätä ilmiötä?

Nytkin ollut pari päivää senpäiväinen tuntuma lihaksissa, vaikka treenasin ihan selkeästi alta lipan, silti tosin hiki päässä. Piti jättää vajaaksi treenit, kun keho ei jaksanut. Selittäkää nyt please tätä ilmiötä?

Eiköhän toi nyt osaltaan vastaa kysymykseen? Joskin toki pelkkä asian pohtiminen on vähän toisarvoista, kun eise lihasarkuus kerro juuri mitään treenin onnistumisesta tai epäonnistumisesta.

Thibsin sanoin: Never chase fatigue, chase performance.

Eiköhän toi nyt osaltaan vastaa kysymykseen? Joskin toki pelkkä asian pohtiminen on vähän toisarvoista, kun eise lihasarkuus kerro juuri mitään treenin onnistumisesta tai epäonnistumisesta.

Thibsin sanoin: Never chase fatigue, chase performance.

Toisarvoista tai ei, ilmiön selitys olikin se mikä kiinnosti. Kiitos kuitenkin vastauksesta! :)

Back
Ylös Bottom