Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Rasvaa ei ole yhtään

Veikkaan, ettet varmaankaan näytä Auschwitzistä vapautuneelta. Eli olet "skinnyfat" ja silloin rasvaa on, mutta ei ole lihaksiakaan. Lisäksi, kerrot ajaneesi fillarilla koko ikäsi "ihan älyttömästi", niin onko tää kenties kilpailumielessä jotain lajia vai kouluun/töihin ja takaisin? Jos jotain lajia, niin ok, sitten pääset ainakin aloittamaan isommista painoista heti. Jos et, niin jaloissasi ei ole ainakaan enempää lihaksia, kun 90v. mummolla, joka kävelee joka päivä. Jos mun veikkaukset meni oikein, niin tää on tällänen reality check, mikä se todellisuus nyt oikeesti on. Ja vaikka tuntuukin, että tiedät syömisestä kaiken, niin kannattanee lukea vaikka tämän foorumin stickyt silti läpi.

Ajattelin kysäistä, että mikä on laita aerobisen ja voimailun/kehoilun yhdistämisessä, kun massaa olisi tarkoitus pikkuhiljaa keräillä ja myöskin kuntoa kohottaa/tykkään ajaa fillarilla ja heilua kepin kanssa? Eli siis nyt varsinkin, kun kevät/kesä lähestyy pikkuhiljaa, on fillarointia tulossa itsellä mukaan viikkoon, kävisin mieluusti vaikka ~3 kertaa jonkin 1-2h lenkin vetämässä vähän vauhdikkaammin ja vähemmän vauhdikkaita palauttelulenkkejä päälle ehkäpä? Tämän lisäksi siis kendoa (Japanilainen miekkailulaji) tulee 2x viikkoon ~1-2h kerrallaan. Salilla olen nyt tehnyt elaston 2-jakoista, mistä olen tykännyt kovasti, mutta itsellä alkaa tuleen hieman ongelmia palautua, varsinkin jalkojen kohdalla.
Viikkoni näyttää tällähetkellä jotakuinkin tältä:

Maanantai: Kendo 1.5h (perustekniikka treeniä)
Tiistai: Sali
Keskiviikko: Sali
Torstai: Kendo 2h (hieman vauhdikkaammat treenit)
Perjantai: Sali
Lauantai: Pyöräilyä
Sunnuntai: Sali

Nyt tuohon tulisi siis 2-3kertaa pyöräilyä lisäksi viikkoon, päivistä en ole ihan varma. todennäköisesti. Tiistaille, Torstaille ja Sunnuntaille. Onko ihan mahdoton yhtälö? Jaloista sen verran, että elaston ohjelmassa on kyykky kerran viikkoon ja kerran viikkon sitten prässillä, mutta jos tekisin kyykkyjä 2x viikkoon, toisen kovana ja toisen kevyenä?
Ruokaa saa varmaan lappaa aikahuolella sisään, ja joka neljäs viikko varmaan keventaa kunnolla? Vai onko ihan mahdoton yhtälö tämä homma? Parannus ehdotuksia otetaan todella mielellään vastaan, että miten saisin kaikki harrastukset ''niputettua'' yhteen fiksusti. Mittaa mulla on 173cm/57~58kg, että ei varmaan hirveästi ainakaan parane antaa tippua, massaa mielellään ottaisin sillai pikkuhiljaa edes lihaksen muodossa kroppaan, kiire mulla ei ole, kun ei se lihas hirveän kovaa tahtia kasva kuitenkaan. :D
Itsellä vaan tuppaa tosiaan olla ongelmana palautua, kun tykkään tehdä salilla kovaa, ja usein ehkä liiankin kovaa 2-jakoiselle, kun sarjat ehkä liian loppuun, eikä oiken palaudu seuraavaan treeniin, tai sitten olen vain huonokuntoinen...

En minä muuten, mutta eikö yleensä lihasten kuuluisi palautua päivä treenien jälkeen? Useat ohjelmat ovat juuri suunniteltu joka toiselle päivälle (ma,ke, pe..), jolloin ehtisin käymään juurikin vain sen kaksi kertaa viikossa (ma, ke). Mutta summa summarum, onnistuisiko tuollainen treeniohjelma (ma, ti, ke, to)? En minä kyseenalaista, mutta mietin vain olisiko jokapäiväisissä perättäisistä salikäynneissä rasitusvamman vaaraa? Kiitos vastauksestasi!

Kyllä neljäll peräkkäisellekin päivälle voi soveltaa esim juuri 2-jakoista, eli treenaat joka toinen päivä yläkropan ja alakropan vuorotellen. Tai sitten joku yhdistelmä, eli vaikka maanantaisin koko kroppa ja keskiviikkona ja torstaina jaettu yläkropalle ja alakropalle omat treenit. Noin esimerkkinä. Silloin tulisi 3 treeniä siihen neljään päivään. Pointti on, että suotta jättää kahteen treeniin, jos haluaa enemmän treenata.

Veikkaan, ettet varmaankaan näytä Auschwitzistä vapautuneelta. Eli olet "skinnyfat" ja silloin rasvaa on, mutta ei ole lihaksiakaan. Lisäksi, kerrot ajaneesi fillarilla koko ikäsi "ihan älyttömästi", niin onko tää kenties kilpailumielessä jotain lajia vai kouluun/töihin ja takaisin? Jos jotain lajia, niin ok, sitten pääset ainakin aloittamaan isommista painoista heti. Jos et, niin jaloissasi ei ole ainakaan enempää lihaksia, kun 90v. mummolla, joka kävelee joka päivä. Jos mun veikkaukset meni oikein, niin tää on tällänen reality check, mikä se todellisuus nyt oikeesti on. Ja vaikka tuntuukin, että tiedät syömisestä kaiken, niin kannattanee lukea vaikka tämän foorumin stickyt silti läpi.

Rasvaa ei ole yhtään. Tiimalasivartalo. Kylkiluutkin näkyvät ihan vähän ja vatsalihaksien runko.
Viikossa tulee poljettua yli 80km ja se ei ole kevyttä polkemista koska toiseen suuntaan on paljon ylämäkeä ja mummomankelilla on aika raskas polkea. Pohkeet ja reidet pullottavat ja näyttävät treenatuilta. Lisäksi joudun kyykkäämään töissä kun nostan painavia juttuja. Mutta ei siinä mitään kyllähän niitä jalkoja voi treenata lisää

Ajattelin kysäistä, että mikä on laita aerobisen ja voimailun/kehoilun yhdistämisessä, kun massaa olisi tarkoitus pikkuhiljaa keräillä ja myöskin kuntoa kohottaa/tykkään ajaa fillarilla ja heilua kepin kanssa? Eli siis nyt varsinkin, kun kevät/kesä lähestyy pikkuhiljaa, on fillarointia tulossa itsellä mukaan viikkoon, kävisin mieluusti vaikka ~3 kertaa jonkin 1-2h lenkin vetämässä vähän vauhdikkaammin ja vähemmän vauhdikkaita palauttelulenkkejä päälle ehkäpä?

Pidä vauhdikkaat lenkit (0-3kpl) 45-90min pituisina (sisältäen lämmittelyt, eli itse treenit jotain 15-60min luokkaa) ja niiden lisäksi tee ainakin kerran viikkoon pitempi todella rauhallinen lenkki (yli 2h mielellään). Sovita fillarilenkit niin, ettei koskaan ole seuraavana päivänä jalkapäivä salilla. Ei toi nyt mahdoton yhtälö ole, mutta vaatii aika paljon kropan kuuntelua ja ymmärtämistä. Olisin varovainen ainakin fillaroinnin intensiteetin kanssa. Ruokaa saa ja pitää lapata todella paljon. Vaa'alle joka aamu, ja katso painon kehitystä viikkotasolla. Pitäisin itse myös yhden päivän viikossa totaalilepoa, mutta ihan kokeilemalla saat selville mikä sulle sopii.

Sellanen kysymys olis vielä, Että onko siitä jotain haittaa jos menen tänään salille vaikka lihakset on vieläkin kipeet tiistain treenistä? Se oli ensimmäinen salikerta.

Pidä vauhdikkaat lenkit (0-3kpl) 45-90min pituisina (sisältäen lämmittelyt, eli itse treenit jotain 15-60min luokkaa) ja niiden lisäksi tee ainakin kerran viikkoon pitempi todella rauhallinen lenkki (yli 2h mielellään). Sovita fillarilenkit niin, ettei koskaan ole seuraavana päivänä jalkapäivä salilla. Ei toi nyt mahdoton yhtälö ole, mutta vaatii aika paljon kropan kuuntelua ja ymmärtämistä. Olisin varovainen ainakin fillaroinnin intensiteetin kanssa. Ruokaa saa ja pitää lapata todella paljon. Vaa'alle joka aamu, ja katso painon kehitystä viikkotasolla. Pitäisin itse myös yhden päivän viikossa totaalilepoa, mutta ihan kokeilemalla saat selville mikä sulle sopii.

Juu, mulla on paha tapa ajaa lenkitkin ihan liian kovaa, vähän jotain "jos ei satu, ei kehity" mentaliteettia on itsellä, mutta jospa siitä pääsisi oikein yrittämällä eroon. Onko sykkeitö fiksua mittailla lenkeillä, ja millasilla alueilla noi kannattaisi sun mielestä ajella? Vauhtilenkit siellä 75-80% ja pidemmät 60-65% luokkaa? Kalorit täytyy varmaan nostaa 2500kcal päivä jonnekkin 2700kcal alkuun.

Rasvaa ei ole yhtään. Tiimalasivartalo. Kylkiluutkin näkyvät ihan vähän ja vatsalihaksien runko.
Viikossa tulee poljettua yli 80km ja se ei ole kevyttä polkemista koska toiseen suuntaan on paljon ylämäkeä ja mummomankelilla on aika raskas polkea. Pohkeet ja reidet pullottavat ja näyttävät treenatuilta. Lisäksi joudun kyykkäämään töissä kun nostan painavia juttuja. Mutta ei siinä mitään kyllähän niitä jalkoja voi treenata lisää

Heh, ok, "Ei yhtään". Meillä on vaan vähän eri käsitykset vähistä rasvoista ja isoista jaloista. :)

Tuo on huono tapa progression nostoon, tee mielummin saman pitusia sarjoja ja koita painoja nostaa niissä kuin että tekisit jokasen sarjan eri toistoilla ja sarjapainolla. Tosin jossain hauis taljavitkuttelussa ei kauheasti tarvitse päätä noilla murehtia kun pääliikkeissä pyrkii siihen kunnon progressioon.
IMO olen kyllä saanut painoja nostettua tuolla tavalla enemmän kuin muissa liikkeissä näillä muutamalla kerralla kun olen uutta ohjelmaa ehtinyt tekemään, ja joka tapauksessa se kuusi toistoa menee isommalla painolla kuin 12. :D Pääliikkeet teen kyllä yleensä noin 10 toiston samanpitusina sarjoina, noita lyhenevinä sarjoina tehtäviä liikkeitä on ainoostaan yläkroppapäivänä kolme (pystypunnerrus, hauis, ojentaja).
Mutta siis ei kannata yrittää kiskoa enemmän kun sovinnolla nousee?

Nyt olen huomannut kyllä erään jutun; tänne tulee todella monia aloittelijoita jotka sanovat olevansa laihoja, mutta heillä on lihaksikkaat ja treenatuilta näyttävät jalat. Itsekin kuulun tähän ryhmään. Jostain syystä ketään 'vanhempi' pakkislainen ei ota meitä tosissaan ja väittävät etteivät meidän jalkamme ole lihaksikkaat.

Kai minä nyt herranen aika itse tiedän ovatko jalkani lihaksikkaat ja suuret.

- Verrataanpa esimerkiksi muihin koulun liikuntaryhmäni poikiin. Minulla on heitä lähes kaikkia lihaksikkaammat reidet ja pohkeet. Monet heistä ovat suunilleen saman pituisia kuin minä ja painavat 5-15 kiloa enemmän. Siltikin jalkani ovat paljon lihaksikkaammat ja suuremmat.
- Toinen hyvä esimerkki olisi se kun harrastin nyrkkeilyä, minulla oli selvästi lihaksikkaat ja suuret jalat verrattuna muiden jalkoihin.
- Tai sitten ihan kolmanneksi esimerkiksi, kun olen kuntosalin pukuhuoneessa niin muilla treenaajilla on pienemmät jalat verrattuna omiin jalkoihini.

Mikä siinä on ettei tätä voi uskoa? Onhan olemassa niitä ihmisiä joilla on suuri yläkroppa ja todella pienet tikkujalat.
Kyseessä on luultavasti geenit ja suurin osa painosta on varastoitunut jalkoihin.

Pahoittelut siitä, jos teksti on epäselvää.

Nyt olen huomannut kyllä erään jutun; tänne tulee todella monia aloittelijoita jotka sanovat olevansa laihoja, mutta heillä on lihaksikkaat ja treenatuilta näyttävät jalat. Itsekin kuulun tähän ryhmään. Jostain syystä ketään 'vanhempi' pakkislainen ei ota meitä tosissaan ja väittävät etteivät meidän jalkamme ole lihaksikkaat. ----
Mikä siinä on ettei tätä voi uskoa? Onhan olemassa niitä ihmisiä joilla on suuri yläkroppa ja todella pienet tikkujalat.
Kyseessä on luultavasti geenit ja suurin osa painosta on varastoitunut jalkoihin..
Naisista huomaa usein selvästi, että (rasva)massa kasaantuu tiettyyn osaan vartaloa. Esim. tiedän ihmisiä joilla on aika pönäkkä keskivartalo, mutta tikkulaihat jalat, kun taas itse olen yläkropasta kevytrakenteisempi mutta reidet on varsin paksut. Siitä en osaa sanoa, paljonko niissä on lihasta ja paljonko rasvaa. Mutta siis pointti oli että on rakenteellisesti erilaisia ihmisiä. :)

Juu, mulla on paha tapa ajaa lenkitkin ihan liian kovaa, vähän jotain "jos ei satu, ei kehity" mentaliteettia on itsellä, mutta jospa siitä pääsisi oikein yrittämällä eroon. Onko sykkeitö fiksua mittailla lenkeillä, ja millasilla alueilla noi kannattaisi sun mielestä ajella? Vauhtilenkit siellä 75-80% ja pidemmät 60-65% luokkaa? Kalorit täytyy varmaan nostaa 2500kcal päivä jonnekkin 2700kcal alkuun.

IMHO vaikeinta fillarilla on ajaa riittävän rauhallisesti. ;) Sykkeet ovat ihan ok mittari tehoon. Ne ovat vaan niin kovin yksilöllisiä, että mitään tarkkaa neuvoa on mahdotonta sanoa, mutta luulisin, että ainakin alle 70% keskisykkeet pidemmällä lenkillä on tarpeeksi rauhassa. Vauhtilenkeille monipuolisuus on hyvä juttu. Se 15min treeni voi olla esim. mäkivetoja minuutin palautuksilla. Pidempi, tunnin, lenkki vaikka 30-säännön kanssa tai ajaa maantiellä hyvään myötätuuleen 30min täysiä ja siitä palauttelee takaisin. Vauhtilenkkien sykkeet riippuu pituudesta ja tehosta. Käytännössä ja yksinkertaistettuna mitä lyhyempi treeni, niin sitä rajumpi teho. Hengästyminen on siinä hyvä mittari.

mene nyt vittuun näsäviisastelemasta. tietenkin sitä on vähän. Liian vähän jos kylkiluutkin näkyvät ja selkäranka jos kyyristyn.
Sori, mut jos tuut Pakkikselle alotuspostauksessa sanomaan, että ei tarvii tehä jalkoja, koska on jo niin isot, oot ansainnutkin vähän näsäviisastelua. :D

mene nyt vittuun näsäviisastelemasta. tietenkin sitä on vähän. Liian vähän jos kylkiluutkin näkyvät ja selkäranka jos kyyristyn.

Vittuilua tulee aina jos tulee palstalle ilmoittamaan, että jalkoja on turha treenata kun on niin lihaksikkaat.:D ja jos mittas on 180/60 niin en usko että jaloissa olis mitään älyttömiä lihaksia pyöräilyn ansiosta kellekään kasva. Eli alusta alkaen hyvä treeniohjelma missä treenataan koko kroppa.

Nyt olen huomannut kyllä erään jutun; tänne tulee todella monia aloittelijoita jotka sanovat olevansa laihoja, mutta heillä on lihaksikkaat ja treenatuilta näyttävät jalat. Itsekin kuulun tähän ryhmään. Jostain syystä ketään 'vanhempi' pakkislainen ei ota meitä tosissaan ja väittävät etteivät meidän jalkamme ole lihaksikkaat.

Kai minä nyt herranen aika itse tiedän ovatko jalkani lihaksikkaat ja suuret.

- Verrataanpa esimerkiksi muihin koulun liikuntaryhmäni poikiin. Minulla on heitä lähes kaikkia lihaksikkaammat reidet ja pohkeet. Monet heistä ovat suunilleen saman pituisia kuin minä ja painavat 5-15 kiloa enemmän. Siltikin jalkani ovat paljon lihaksikkaammat ja suuremmat.
- Toinen hyvä esimerkki olisi se kun harrastin nyrkkeilyä, minulla oli selvästi lihaksikkaat ja suuret jalat verrattuna muiden jalkoihin.
- Tai sitten ihan kolmanneksi esimerkiksi, kun olen kuntosalin pukuhuoneessa niin muilla treenaajilla on pienemmät jalat verrattuna omiin jalkoihini.

Kyseessä on luultavasti geenit ja suurin osa painosta on varastoitunut jalkoihin.

Pahoittelut siitä, jos teksti on epäselvää.

No millaset sarjapainot sulla heiluu esim. kyykyssä? Jos teet jollain 40-80kg sarjaa niin se kertoo jo aika paljon sun jaloista. On faktaa, että joillakin se rasva kertyy sinne jalkoihin jolloin jalat voi näyttää puupökkelöiltä yläkroppaan verrattuna, mutta se ei oo todellakaan esteettistä. Esteettistä ois, että siellä rasvan alla ois myös sitten sitä lihasta antamassa swiippiä jalkoihin.

Ja en sano, että jalkoihin pitää hommata MASSAA, vaan jalkoja pitää myös TREENATA. Ne on kuitenkin IMO ihmisen tärkein lihasryhmä ja vahvat jalat tukee monia urheilulajeja. Kehitä sitten edes voimaa niille jaloille jos et halua niitä suuremmiksi. Tee vaikka kyykkyä 5x3 toistoilla tjms. Onhan se ny ihan dorkaa, kun pian nostat enemmän rautaa penkissä kuin kyykyssä, ja ne "lihaksikkaat" jalat ei oikeasti yllä mihinkään voimantuotossa.

Tai vielä parempaa, eli treenivideo :D. ei sais nauraa, mut en kestä. toi pyöräilyn liittäminen vahvaan kyykkyyn yms. on ihan varmaan osa jtn urbaanilegendaa.

Ihan omalla vastuulla kerjäät 100kg niiauskyykky -videota, jossa taustalla kaikki kylän kovimmat kundit hurraamassa tätä luokan "herkulesta".

Tämmönen hassunhauska kyssäri leuanvedosta:

Salilla leuanvetotanko on kohtuu korkealla voimahäkin yläosassa, veikkaisin äkkiseltään yli kahdessa metrissä ( tämä nyt vaan arvio, irrelevanttia kysymyksen kannalta. ) Itellä pituutta 178cm. En yletä tankoon muutakuin hyppäämällä ja silloinkin ote jää aika usein kököksi, ja mielestäni vaikuttaa koko suoritukseen kun ensin pitää loikkaista itsensä sinne tankoon roikkumaan ja sitten alkaa vetämään. Onko leukoja tarkoitus oikeaoppisesti tehdäkin näin, vai laittaa alle jakkara että tankoon ylettää seisoma-asennosta?

Back
Ylös Bottom