Katoin sun pinnoiltaveto- ja maastavetovideot Youtubesta, ja loppuojennus tuli alaselästä eikä pakaroista. Pakarat on epäaktiiviset ja lonkan etuosan rakenteet liian tiukat, mutta jälkimmäinen on totta varmaan kaikilla modernissa yhteiskunnassa.
Ottaisin pakaran aktivointiliikkeet mukaan lämmittelyihin ja muutenki jokapäiväiseen ohjelmaa, joko hip thrusteina tai glute bridgeinä. Lisäksi tekisin jotain liikkuvuusharjoitteita, joissa reisiluu asettuu lantion lonkkamaljan takaosaan (joko kehonpainolla tai gumminauhoilla, Youtubesta löytynee videoita).
Lisäksi harjoittelisin loppuojennusta tekemällä Dimel-maastavetoa, jossa tanko lasketaan loppuojennuksesta polven alapuolelle ja nostetaan siitä takaisin ojennukseen. Loppuojennuksessahan selkäranka asettuu helposti hyvään asentoon, kun vain jännittää pakarat ja vatsalihakset (rintakehä alas/linjaan lantion kanssa). Tästä
selän asento samana pitäen tangon lasku polven alapuolelle ja nosto takaisin ojennukseen. Esimerkki tästä löytyy esimerkiksi
tästä videosta (vaikka tuossa ton tyypin tekniikka onkin jäätävästi huonompi kuin sulla). Samalla kun priorisoi selän asennon muuttumattomuutta tulee treenattua pakaroita.
Kokeilisin (tai ainakin lukisin läpi) myös Kelly Starrettin version maastavedon setupista, joka sattumalta löytyy miehen tekemän kirjan 50-sivuisesta näytteestä:
BASL Sample, sivulta 13 alkaen. Myös Mark Bellillä on hyvää analyysiä vedoista Youtubessa. Tärkeetä on 2 asiaa, selän asennon asettaminen etusijalle (vrt. tekniikka muuten) ja se, että selän asennossa ei enää tapahdu muutosta sen jälkeen kun liikettä aletaan suorittaa.
Disclaimer: Oman maastavedon salimaksimi on 180 kiloa (viime testissä 170 kg). Oon myös 2 viime viikon aikana maastavetäny 30x1x150 kg ja 15x1x160 kg (eri treeneissä) puoleen tuntiin, ilman että alaselkä meni pumppiin tai oli kipeä seuraavana päivänä ja oon myös vetäny parin tuuman korokkeelta yli 70 %:lla ilman alaselkäpumppeja. Pari kertaa oon kärsiny selkäongelmista ja kerran tapellu SI-nivelen kanssa, mutta nyt pystyy treenaamaan erikseen asiaa miettimättä tai varomatta. Tämän perusteella voit sit punnita ohjeiden arvon

.
Ps. OT, sori!