Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei ollut mitään tietoo mihin tän kysymyksen pistäisin joten pistetäänpä tänne. Jokaiselle vähänkään treenanneelle varmaan on tuttu kokemus kun pari päivää ankaran treenin jälkee on treenattu lihas jumissa, ja todella huomaa tehneensä jotain. Puhun nyt niistä mikro-vaurioista joita useiden anatomian teorioiden mukaan lihakseen syntyy treenatessa. Joihin keho pyrkii mukautumaan korjaamalla nämä vauriot ja vahvistamalla lihasta entisestään. Ja toinen teoria joka liittyy tähän pohdintaani on se kun liikkeiden negatiivista(essentristä) osaa pidetään eniten mikrovauriota synnyttävänä osana liikkeestä. Eli se mitä olen spekuloinut on että mitä jos jättää negatiivisen vaiheen liikkessä tekemättä, niin saako teoriassa hyödyn silti irti mutta säästyy suuremmilta mikro-vauriolta? Tääl pakkikseski oon nähny vaikka minkälaisia anatomian neroja. Ni jos satutte saamaan mitää selkoo mun hämärästä tekstistä :D ni voisitteko valistaa mua hieman? Ja ei kiitos mitään vittuilua liikaa XD En oo ajatellut alkaa kokeileen tätä teoriaa, oon vaan tällanen pohdiskeleva ihminen.

Wikipediastakin onnistuin jopa löytämään aiheesta jonkin verran:http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

Eksentristä osaa pidetään myös kasvattavimpana osana liikettä, joten en usko, että samaa hyötyä lihaskasvullisesti voitais saada jättämällä se pois. Samalla myös aika kuorman alla periaatteessa puolittuu, mikä ei myöskään oo lihaskasvulle välttämättä hyvä juttu. Jos taas lihaskasvu ei niinkään kiinnosta, ei tarvii eksentriseen osaan kiinnittää välttämättä ollenkaan huomioa (painonnostajat). Noiden mikrotraumojen yhteydestä tähän en ihan tiedä. Niitä on kylläkin ilmeisesti mahdollisuus aikaansaada jopa juoksulla, joten en usko, että ainoastaan konsentrisen noston tekemällä niistä pääsis täysin eroon.

Mimmosilla kaloreilla kannattaa painaa voimapainotteisen treenin kanssa? Jos vaikka haetaan voimatasoja ylöspäin mahdollisimman nopialla tavalla?

Mimmosilla kaloreilla kannattaa painaa voimapainotteisen treenin kanssa? Jos vaikka haetaan voimatasoja ylöspäin mahdollisimman nopialla tavalla?

Yleensä pikkuplussilla, 200-300kcal, koska monesti voimanoston kilpailijatkin kisaavat painoluokissa ja ylimääräistä fläsää ei silti kannata ottaa + voimapainotteinen treeni ei ihan samalla tavalla hyödy isoista kaloreista kenties kuin puhdas bodytreeni. Toisaalta toiseen kysymykseen vastaus on että helvetisti plussilla, mutta sitten sitä fläsää tulee reippaasti.

Onko normaalia että vaikka tekee liikkeitä joitten pitäs olla tasasii kummallekkin puolle kehoa niin silti aina tunuu että oikea puoli on treeniin jälkeen paljon "tuntuvampi" olen oikea kätinen ja vasen jalkainen. pelottaa vaan että karkaako oikea puoli kehityksessä vai onko vasen muka parempi kun siinä ei tunnu niin paljon..kummin päin se sit onkaan..

Mikä logiikka on siinä, että kehon rasvaton massa voi nousta, vaikka rasvaprosentti on noussut? Mun ajattelutavan mukaan se nousisi vain, jos rasvaprosenttikin pienenee? Vissiin mulla on hyvä mielikuvitus... Vai onko tässä jotain tekemistä sillä, että paino ylipäätään on noussut entisistä lukemista?

Mikä logiikka on siinä, että kehon rasvaton massa voi nousta, vaikka rasvaprosentti on noussut? Mun ajattelutavan mukaan se nousisi vain, jos rasvaprosenttikin pienenee? Vissiin mulla on hyvä mielikuvitus... Vai onko tässä jotain tekemistä sillä, että paino ylipäätään on noussut entisistä lukemista?

Rasvaton massa nousee = lihaksia tullut lisää. Samalla nousi myös rasvaprosentti = rasvaakin tuli lisää.
Noinhan sen kuuluu bulkilla mennäkkin.

Juuri näin. Uusi paino on entistä suurempi. Yksinkertainen matemaattinen esimerkki: Alkutilanteessa 9 kg rasvatonta massaa ja 1 kg rasvaa = rasvaprosentti 10, kokonaispaino 10 kg. Lisätään tuohon 10 kg, joista 5 kg rasvatonta massaa ja 5 kg rasvaa. Lopputulos: 20kg, josta rasvatonta massaa 9 + 5 = 14 kg ja rasvaa 1 + 5 = 6kg. Lopullinen rasvaprosentti on 6 kg / 20 kg = 30 ja rasvaton massa lisääntynyt 5 kg. Sikabulkkaajille hyvin tuttua :)

Rasvaton massa nousee = lihaksia tullut lisää. Samalla nousi myös rasvaprosentti = rasvaakin tuli lisää.
Noinhan sen kuuluu bulkilla mennäkkin.

Hei KIITOS!! No hitsi, tässähän olikin sitten oikea suunta, elämäni eka bulkki kun on menossa :-D Hämäännyin vaan siitä, kun kehon osien erittelyissä (siis lihasmassan määrä) ei näkynyt minkäänlaista yksikkömuutosta. Vaan väliäpä hällä, pääasia, että suunta on se mitä nyt haen. Hitto, taas nousi motivatsuuni muutaman pykälän! Ihana päivä tänään :hyvä: !

Onko normaalia että vaikka tekee liikkeitä joitten pitäs olla tasasii kummallekkin puolle kehoa niin silti aina tunuu että oikea puoli on treeniin jälkeen paljon "tuntuvampi" olen oikea kätinen ja vasen jalkainen. pelottaa vaan että karkaako oikea puoli kehityksessä vai onko vasen muka parempi kun siinä ei tunnu niin paljon..kummin päin se sit onkaan..

Elä ota paineita. Reenaa vaan. Keskity että on tasapuolista toi treeni. Et kiskoo liikaa oikeella ym.

- - - Updated - - -

Ei ollut mitään tietoo mihin tän kysymyksen pistäisin joten pistetäänpä tänne. Jokaiselle vähänkään treenanneelle varmaan on tuttu kokemus kun pari päivää ankaran treenin jälkee on treenattu lihas jumissa, ja todella huomaa tehneensä jotain. Puhun nyt niistä mikro-vaurioista joita useiden anatomian teorioiden mukaan lihakseen syntyy treenatessa. Joihin keho pyrkii mukautumaan korjaamalla nämä vauriot ja vahvistamalla lihasta entisestään. Ja toinen teoria joka liittyy tähän pohdintaani on se kun liikkeiden negatiivista(essentristä) osaa pidetään eniten mikrovauriota synnyttävänä osana liikkeestä. Eli se mitä olen spekuloinut on että mitä jos jättää negatiivisen vaiheen liikkessä tekemättä, niin saako teoriassa hyödyn silti irti mutta säästyy suuremmilta mikro-vauriolta? Tääl pakkikseski oon nähny vaikka minkälaisia anatomian neroja. Ni jos satutte saamaan mitää selkoo mun hämärästä tekstistä :D ni voisitteko valistaa mua hieman? Ja ei kiitos mitään vittuilua liikaa XD En oo ajatellut alkaa kokeileen tätä teoriaa, oon vaan tällanen pohdiskeleva ihminen.

Wikipediastakin onnistuin jopa löytämään aiheesta jonkin verran:http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

Ne mikrovauriot on just se mitä tarviit lihaskasvuun joten miksi jättäisit ne eksentriset pois? Ne kun antaa niitä vaurioita mukavasti. Lihaksen ottaessa mikrovaurioita keho siis tavallaan ylikompensoi ja paikkaa vauriot entistä paremmin -> lihas kasvaa

Jos on aina domseja treenin jälkeen niin siitä ei ole mitään haittaa, tosin eivät ne välttämättömiä ole.

Tietäskö joku joitain hyviä keskivartaloliikkeitä joita vois tehä dieetillä et sais kohdistettua juuri sitä liikettä "ongelmakohtiin"?

Meinaatko että saisit rasvan palamaan keskivartalosta jotenkin tehokkaammin? Paikallista rasvanpolttoa ei käytännössä ole, vaan rasvaa lähtee joka puolelta kehoa. Vatsalihasliikkeet eivät todellakaan ole tehokas rasvanpolttotapa.

onkos riittävä määrä liikkeitä esim toho ykköspäivään rinta kohtaan 2 liikettä sit olkapäihi 2 ja ojentajii 2 sillee et tulee 2 kaikkiin eli sillee et tulee jokasel 2 eri liiket ?

3-jakonen ohjelma
1.rinta/olkapää/ojentajat
2.hauis/selkä
3.jalat

Nii joo sit viel semmone kysymys et onko sillä väliä onko vaikka liikkeissä eri sarjoja/toistoja esim penkkipunnerrus 3x6 kun taas vaikka ojentaja laitteessa 4x10 ?

onkos riittävä määrä liikkeitä esim toho ykköspäivään rinta kohtaan 2 liikettä sit olkapäihi 2 ja ojentajii 2 sillee et tulee 2 kaikkiin eli sillee et tulee jokasel 2 eri liiket ?

3-jakonen ohjelma
1.rinta/olkapää/ojentajat
2.hauis/selkä
3.jalat

Nii joo sit viel semmone kysymys et onko sillä väliä onko vaikka liikkeissä eri sarjoja/toistoja esim penkkipunnerrus 3x6 kun taas vaikka ojentaja laitteessa 4x10 ?

Ihan riittävät määrät ja hyviltä kuulostaa toistot.

Back
Ylös Bottom