Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voisko tuossa progressio toimia vaikkapa tälleen

Kyykky 1. 4x3x100 2. 4x4x100 3.4x5x100 4. 4x3x105 jne

Juuh tollei just. Mutta jos ei tule niitä vaadittuja toistoja niin sitten seuraavalla viikolla samalla painolla uudestaan. Eli älä väkisin runttaa koko ajan painoa lisää ja yritä pysyä tuon "suunnitellun" progression mukana.

Mitenkäs sitä kannattaisi nyt lähteä treenaamaan kun on mahdollista käydä nyt 4 kertaa viikossa puntilla?

Nyt olen käynyt 3 kertaa viikossa, yksjakosella.

Teen tuolla Timban 2-jakoisella hienoisesti muunneltuna tällä hetkellä. Tuntuu kuitenkin että rinta laahaa perässä, kannattaako lisätä rintapäivänä sarjoja tuosta kolmesta esim. neljään ja vinopenassa kolmeen vai tehdä esim. 1 kerta viikossa myös selkäpäivänä vähän penkkiäkin? Käyn 2on 1off 3on 1off viikossa.

Teen tuolla Timban 2-jakoisella hienoisesti muunneltuna tällä hetkellä. Tuntuu kuitenkin että rinta laahaa perässä, kannattaako lisätä rintapäivänä sarjoja tuosta kolmesta esim. neljään ja vinopenassa kolmeen vai tehdä esim. 1 kerta viikossa myös selkäpäivänä vähän penkkiäkin? Käyn 2on 1off 3on 1off viikossa.

En lisäis sinne kyllä ekaks mitään. Katso nyt, että tekniikat kunnossa, muuten ei mikään ihme, että laahaa. Kokeile eri variaatioita, jos olet esim. aina tehny tangolla kokeile käsipainopenkkiä. Toistojen vaihtelu voi myös virkistää lihasta.

Onko sarjojen välisillä palautuksilla hirveästi merkitystä? Kun liikunnan opettajamme sanoi että kun treenaa penkissä maksimia tuloksia ylöspäin pitäisi sarjojen välillä pitää kuulemma 5-10min taukoa, itse pidän penkkisarjojen välissä n. 1min tauon. Tuntuu vain tuo 5min aivan tuhottoman pitkältä ajalta istuskella tekemättä mitään joka sarjan välissä, väliinkään ei vissiin hirveästi voi tehdä kun ohjelmassani on ylä- ja alakroppa päivät erikseen niin huonopa vissii ruveta välissä jotain ojentajia tekemään, ehkä selkää voisi tehdä mutta väsyttäähän sekin käsiä, pystyykö siinä välissä vetämään vaikka epäkkäät?

Käsivarsiin on alkanut hissuksiin ilmaantua lihasta, mutta vähän toispuoleisesti eli toinen käsi on nyt sitten paksumpi kuin toinen :( Miten mä saan tuon toisenkin taas geimeihin mukaan? Vissiin sitten tulee jotenkn tehtyä liikkeitä enempi painottuneena oikeeseen käteen. No, tilanne kyllä sama jaloissa, mutta vasempi puoli vahvempi.

Onko mitään liikettä päkin alaosalle, jossa samalla minimoitaisiin lonkankoukistajien osallistuminen harjoitukseen?

Toes to bar, yanda-rutistus, voimapyörä.

- - - Updated - - -

Onko sarjojen välisillä palautuksilla hirveästi merkitystä? Kun liikunnan opettajamme sanoi että kun treenaa penkissä maksimia tuloksia ylöspäin pitäisi sarjojen välillä pitää kuulemma 5-10min taukoa, itse pidän penkkisarjojen välissä n. 1min tauon. Tuntuu vain tuo 5min aivan tuhottoman pitkältä ajalta istuskella tekemättä mitään joka sarjan välissä, väliinkään ei vissiin hirveästi voi tehdä kun ohjelmassani on ylä- ja alakroppa päivät erikseen niin huonopa vissii ruveta välissä jotain ojentajia tekemään, ehkä selkää voisi tehdä mutta väsyttäähän sekin käsiä, pystyykö siinä välissä vetämään vaikka epäkkäät?

Yleensä voimasarjoissa palautukset on hieman pidempiä, jotta intensiteetti ja sarjapituus pystytään pitämään samana. Bodyhommissa se ei ole niin tarkkaa, kun tärkeintä on saada hypertrofiaa aikaiseksi. Musta riittää, että pidät vaikka 2 min palautusta jos tuntuu, ettei halua kauheen pitkiä pitää. Välissä voi tehdä selkää tai vatsoja. Selkä on ikään kuin vastalihas ja tuota vastalihasten supersarjahommaa on käytetty vuodesta nakki ja muusi ja toimii kuin häkä.

- - - Updated - - -

Käsivarsiin on alkanut hissuksiin ilmaantua lihasta, mutta vähän toispuoleisesti eli toinen käsi on nyt sitten paksumpi kuin toinen :( Miten mä saan tuon toisenkin taas geimeihin mukaan? Vissiin sitten tulee jotenkn tehtyä liikkeitä enempi painottuneena oikeeseen käteen. No, tilanne kyllä sama jaloissa, mutta vasempi puoli vahvempi.

Elä ainakaan lisää mitään liikkeitä/toistoja toiselle puolelle. Ekana tsekkaa tekniikat kuntoon ja kato onko kropassa jotain epätasapainoa asennoissa (esim. toinen jalka pidempi, lapaluu törröttää toiselta puolelta ym vastaavaa). Lisäks noi tuppaa tasottuun yleensä ajan kanssa. Jos jaloissa on häiritsevää voimaeroa niin yhden jalan liikkeet auttaa niitä korjaamaan. Samoin esim. haukassa tuo tasottuu kun jätät yksinkertasesti sen vahvemman puolen samoihin toistoihin kun heikomman. Geenitkin määrä, eli et välttämättä voi noihin aina itse edes vaikuttaa.

Elä ainakaan lisää mitään liikkeitä/toistoja toiselle puolelle. Ekana tsekkaa tekniikat kuntoon ja kato onko kropassa jotain epätasapainoa asennoissa (esim. toinen jalka pidempi, lapaluu törröttää toiselta puolelta ym vastaavaa). Lisäks noi tuppaa tasottuun yleensä ajan kanssa. Jos jaloissa on häiritsevää voimaeroa niin yhden jalan liikkeet auttaa niitä korjaamaan. Samoin esim. haukassa tuo tasottuu kun jätät yksinkertasesti sen vahvemman puolen samoihin toistoihin kun heikomman. Geenitkin määrä, eli et välttämättä voi noihin aina itse edes vaikuttaa.

Hei kiitos vastauksesta! Aaah, en tajunnutkaan tuota, että tosiaan voisi sitten tehdä nuo haukat ns. heikomman ehdoilla - tai varmaan myös jalat sitten (yhden jalan prässi jne.). Hyvä juttu! Näinhän siinä on nimittäin käynyt, että olen esim. hauiskäännössä tai pystypuneruksessa mennyt tosiaan viimeiseen asti vahvemman mukaan ja se oli virhe :) Noh, näin sitä opitaan kantap... eiku käsivarren kautta :-D Kiitän ja kumarran!

Hei kiitos vastauksesta! Aaah, en tajunnutkaan tuota, että tosiaan voisi sitten tehdä nuo haukat ns. heikomman ehdoilla - tai varmaan myös jalat sitten (yhden jalan prässi jne.). Hyvä juttu! Näinhän siinä on nimittäin käynyt, että olen esim. hauiskäännössä tai pystypuneruksessa mennyt tosiaan viimeiseen asti vahvemman mukaan ja se oli virhe :) Noh, näin sitä opitaan kantap... eiku käsivarren kautta :-D Kiitän ja kumarran!

Mullaki oli alussa tuota, että toinen käsi oli vahvempi. Hauiksiin ainaki auttoi, että tein kaikki liikkeet tangolla

Kysymys! Kuuden kuukauden päästä pitäisi saada penkissä ylös 45kg*40-toistoa /1min. Nyt menee 40kg:lla se 15 toistoa. Miten edetä järkevästi?

haittaako/riittääkö jos tekee viikossa vain yhden treenin lihasryhmää kohden, eli kolme kertaa salilla per viikko? tuleeko sillä tulosta?

haittaako/riittääkö jos tekee viikossa vain yhden treenin lihasryhmää kohden, eli kolme kertaa salilla per viikko? tuleeko sillä tulosta?

Kyllä sillä on mahdollista saada tuloksia aikaseks. Tämä yks treeni kannattaa sitten tehdä aika kovaa, koska palautumisaikaa on sen verran paljon. Mun mielestä kyllä lihakset kannattais treenata vähintään pari kertaa viikossa läpi, mut se on vaan mun mielipide eikä todellakaan päde välttämättä kaikkiin.

Jos joku viisaampi vois kertoa että millasilla kaloreilla totaalisen aloittelijan kannattaisi elellä, kun tavoitteena on polttaa ylimääränen läski pois ja saada lihaksia tilalle? Syönkö sen verran kun kulutan, vai plussakaloreilla, vai miinuskaloreilla? Vai onko lihasten kasvattaminen ja rasvan poltto edes mahdollista samaan aikaan? Sen verran oon lukenu että totaalisilla aloittelijoilla sekä erittäin ylipainoisilla tämä on mahdollista ja itse lukeudun tuohon ensimmäiseen.

Jos joku viisaampi vois kertoa että millasilla kaloreilla totaalisen aloittelijan kannattaisi elellä, kun tavoitteena on polttaa ylimääränen läski pois ja saada lihaksia tilalle? Syönkö sen verran kun kulutan, vai plussakaloreilla, vai miinuskaloreilla? Vai onko lihasten kasvattaminen ja rasvan poltto edes mahdollista samaan aikaan? Sen verran oon lukenu että totaalisilla aloittelijoilla sekä erittäin ylipainoisilla tämä on mahdollista ja itse lukeudun tuohon ensimmäiseen.
On mahdollista. Jos oot totaalinen aloittelija niin en edes laskisi kaloreita vaan keskittyisin pitämään ravinnon terveellisenä ja jättämään herkut pois :) Tolla saa ihan oikeesti jo ihmeitä aikaan.

- - - Updated - - -

oon 54kg ja nostan penkistä 40kiloa onko huono suoritus ja kuinka parantaa penkkituloksia?

Penkki paranee penkkiä treenaamalla. Ei tuo mikään kova rauta vielä oo eli kovaa kehitystä pitäs tulla ja nopeesti jos on treeni ja ruokavalio kunnossa.

Jees. Onko ihan normaalia , että paino nousee välillä parilla kilolla ja tippuu kilolla paino vaihtelee noin viikon välein vaikka syön joka päivä kunnon ruoat

Back
Ylös Bottom