Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Väitätkö, että joku oikeasti vetää maasta pelkällä tangolla?

Juu, mä teen joka kerta alussa ton 20 vetoo pelkällä tangolla, joskaan en vie sitä maahan asti tuolloin.

- - - Updated - - -

Väitätkö, että joku oikeasti vetää maasta pelkällä tangolla?

Juu, mä teen joka kerta ton 20 vetoo ihan ensimmäisenä, joskaan en vie niitä maahan asti.

- - - Updated - - -

No mitäs vittua tää foorumisofta nyt sekoilee.

Joppe, joo olen myös kuullut tuon, että jos ei kipuja, niin ei haittaisi. Ihmettelen vaan, kun se alkoi kuitenkin aika yllättäen ja olisi kyllä ihan kiva päästä siitä eroon. Uskoisin, että tekniikka on ok. Ehkä vain mummonivelet tai jotain.

Joppe, joo olen myös kuullut tuon, että jos ei kipuja, niin ei haittaisi. Ihmettelen vaan, kun se alkoi kuitenkin aika yllättäen ja olisi kyllä ihan kiva päästä siitä eroon. Uskoisin, että tekniikka on ok. Ehkä vain mummonivelet tai jotain.

Tuo polvien naksuminen/narina ilman kipua on lähinnä siitä nivelen nestekierrosta kiinni. Yleensä loppuu siinä vaiheessa, kun se nivel on kunnolla lämmennyt. Mulla oli kanssa tuota ennen, mutta loppui kun aloin käyttämään neopreenilämppäreitä.

Mulla tuntuu hackissa ikävästi painetta polvissa, tiedä mistä tämä sitten johtuu :|

Eilen kokeilin maven perään hack-konetta. Mun salilla se on kaapeli-vehe, mutta toimihan se etureisille. Painonnostokengät jalassa, jalat vierekkäin ja suoraan kropan alla tuntu polvissa aivan jäätävältä ja paino meinasi mennä varpaille. Siirsin jalkoja vähän ylemmäs ja käänsin varpaat ulospäin, jolloin liike vastasi reisissä tuntumaltaan aikalailla etukyykkyä eikä polvet sanoneet mitään.

Tuo polvien naksuminen/narina ilman kipua on lähinnä siitä nivelen nestekierrosta kiinni. Yleensä loppuu siinä vaiheessa, kun se nivel on kunnolla lämmennyt. Mulla oli kanssa tuota ennen, mutta loppui kun aloin käyttämään neopreenilämppäreitä.

Noita lämmittimiä voisi kokeilla. Huomasin, että se auttaa siihen, kun vaihtaa kyykkäysasentoa niin, että jalat on vähän enemmän levällään jalkaterät ulospäin.

Noita lämmittimiä voisi kokeilla. Huomasin, että se auttaa siihen, kun vaihtaa kyykkäysasentoa niin, että jalat on vähän enemmän levällään jalkaterät ulospäin.

Ei niitä jalkateriä hirveästi tarvitse kääntää ulospäin(15-30 astetta on aika hyvä), mutta polvia ulos painamalla saa paremmat nivelkulmat ja rasitus jakaantuu tasaisemmin eli vähemmän polville.

Ei niitä jalkateriä hirveästi tarvitse kääntää ulospäin(15-30 astetta on aika hyvä), mutta polvia ulos painamalla saa paremmat nivelkulmat ja rasitus jakaantuu tasaisemmin eli vähemmän polville.

Vaikuttaako ns. "aku ankka" jalat tuohon ulospäin kääntämiseen?

Vaikuttaako ns. "aku ankka" jalat tuohon ulospäin kääntämiseen?

Jos tarkoitat madaltunutta jalkaholvia niin lonkalta pienellä varauksella heittäisin neuvon, että pidä jalkaterät tavallista enemmän eteenpäin ja pyri kyykyssä korostamaan lonkan ulkokiertoa, polvia todella rajusti ulos siis. Mobilitywodin Kelly Starretilla tais olla jotain hyviä vinkkejä tuohon, mutta en kyllä muista jaksoa.

Jos tarkoitat madaltunutta jalkaholvia niin lonkalta pienellä varauksella heittäisin neuvon, että pidä jalkaterät tavallista enemmän eteenpäin ja pyri kyykyssä korostamaan lonkan ulkokiertoa, polvia todella rajusti ulos siis. Mobilitywodin Kelly Starretilla tais olla jotain hyviä vinkkejä tuohon, mutta en kyllä muista jaksoa.

Oisko tää: http://www.mobilitywod.com/2011/04/episode-230-squatting-with-turned-out-feet-yo-ir-yourself.html ?

Pitää ottaa kyllä testiin, kun mullakin on tuota samaa ongelmaa.

Mulla tuntuu hackissa ikävästi painetta polvissa, tiedä mistä tämä sitten johtuu :|

legsInjury.png

What I consider of particular importance is that both in the case of the hack- as well as in the case of the "standard" barbell squat, going beyond parallel (knee angle <70°) is not worth the increased risk of injury

While the EMG activity of the quads may be marginally improved in the case of the hack squat (+0.38%), doing one's squats "ass to the ground", as some people like to call it, actually reduces the quad activity by -10.34%.

^Hack-koneessa ass to grass on huono?

Lisää paineita nivelsiteihin kierukoihin ja lumpioon ja heikentää nelipäisen reisilihaksen aktivointia mitä syvemmälle menee, eli jos haluaa kohdistaa liikeen etureisille, ei kannata juuri mennä alle 80 asteen.
Lisäksi syvissä hackeissa sarjapainojen lasku laskeuduttaessa alle 80 asteen, heikentää lisää nelipäisen reisilihaksen lihassyiden rekrytöintiä.

Polvia ulos painamalla? Jalkaterien ja polvien pitäisi kuitenkin sojottaa samaan suuntaan?

Joo, ehdottomasti silleen miten on luonnollisin. Pyri pitämään sääret tolleen pystyssä ja että ne ei vispaa/pihtaa :) Mullakin on naksunu polvet, kyykätessä jo useamman vuoden ja ei ole ollut mitään ongelmia. Lämmittimet on kyllä sitä vähentäny.

Back
Ylös Bottom