Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Minen pääse tarpeeks alas, kun räkin turvaraudat ottaa tankoon kiinni..... :D Mulla on lyhyet jalat. Pitäs varmaan jotain mattoja kasata siihen kohdalle sit..

Ovatkos minun kyykkyni näin pakkiksen arvosteluraadin edessä tarpeeksi syviä vai pitäisikö yrittää parantaa liikkuvuutta ja pyrkiä pääsemään viellä syvemmälle?

http://aijaa.com/o9ecHg

Kuva kyykyn alaasennosta. Kuva aika pieni mutta kai tuosta nyt jotain selvää saa.

Ovatkos minun kyykkyni näin pakkiksen arvosteluraadin edessä tarpeeksi syviä

Kyllä.

vai pitäisikö yrittää parantaa liikkuvuutta ja pyrkiä pääsemään viellä syvemmälle?

Liikkuvuuden parantaminen on aina hyvästä jo siksi, että kyykyssä ei tarvitsisi käydä painot selässä aivan siellä liikkuvuuden äärirajalla, mutta IMO tuo syvyys on jo aivan hyvä eikä liikkeen teho olennaisesti parane enää siitä, että yrittää väkisin saada perseen kiinni lattiaan.

Ovatkos minun kyykkyni näin pakkiksen arvosteluraadin edessä tarpeeksi syviä vai pitäisikö yrittää parantaa liikkuvuutta ja pyrkiä pääsemään viellä syvemmälle?

http://aijaa.com/o9ecHg

Kuva kyykyn alaasennosta. Kuva aika pieni mutta kai tuosta nyt jotain selvää saa.

On syviä. Itse kallistun oikeastaan sellaiseen mielipiteeseen, että liika liikkuvuus kyykyssä on turhaa. Tykkään, että oma kyykky menee voimanostosyvyyteen tai 2-3 senttiä alle ja sitten pysähtyy kuin seinään. Antaa mukavasti tukevuutta ala-asennossa ja siitä on hyvä kimmottaa ilman, että polvet paukkuu.

Tossa ihmeteltiin salilla kun tanko meinaa vähän kiertyä oikealta eteen kyykyssä. Otettiin yks setti pienemmillä painoilla filmille ja siinäkin tapahtuu samaa, tosin ei näy videolla ilmeisesti ihan yhtä hyvin. En itse tuota huomaa kyykyssä, mutta sivusta katsomalla kuulemma näkee.

Tässä video:

Tais olla 6. tai 7. sarja kyykkyä tossa treenissä, niin alkoi hieman voimatkin ehtyä..

Osaako joku antaa neuvoa mistä kannattaisi alkaa etsimään syytä? Tällä hetkellä ei ole ainakaan omien tuntemuksien mukaan mitään erityisiä jumeja tai liikkuvuuseroja paikoissa. Aiemmin tänä vuonna meinas vähän oikean puolen lonkankoukistaja/reiden yläosan kiinnityskohta vähän kiristellä kyykyn ala-asennossa.

Saa antaa muitakin tekniikkavinkkejä. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aiemmin tänä vuonna meinas vähän oikean puolen lonkankoukistaja/reiden yläosan kiinnityskohta vähän kiristellä kyykyn ala-asennossa.

Vastaus saattaa löytyä tosta. Kireet oikean etupuolen lihakset voi vetää vähän puoleensa, jolloin kyykkystäkin tulee tollanen vino.

Osaako joku antaa neuvoa mistä kannattaisi alkaa etsimään syytä? Tällä hetkellä ei ole ainakaan omien tuntemuksien mukaan mitään erityisiä jumeja tai liikkuvuuseroja paikoissa. Aiemmin tänä vuonna meinas vähän oikean puolen lonkankoukistaja/reiden yläosan kiinnityskohta vähän kiristellä kyykyn ala-asennossa.

Saa antaa muitakin tekniikkavinkkejä. :)

Ettet vain oikealla kädelläsi "työnnä" tankoa eteenpäin huomaamattasi? Siis liikkuuko tuossa pelkkä tanko vai kiertyykö myös keskikroppa mukana?

Minulla oli joskus ongelmana että alaslaskun aikana tuli vedettyä toisella kädellä tankoa alaspäin jolloin tanko meni vinoon (tähän tyyliin http://i.imgur.com/jKVTj.jpg) ja saattoi toiselta puolelta kolahtaa varmistusrautaan.

Mielipiteitä vyön ja polvisiteiden käytön aloittamisesta kaivataan.

Olen aina kyykännyt ilman vyötä ja siteitä, 40x80 kg, 4x10x120 kg ja 5x5x130 kg on esimerkkirautoja ja määriä mitä on tullut liikuteltua syvältä. Mieli tietenkin halajaa suurempiin romuihin ja oon miettinyt jatkanko näin vai haenko jotain extratukea matkalla kohti jotain 3x150 kg ja myöhemmin Tyyliin 6x160 kg. Punttivuosia ei vielä montaa ole takana, mutta edessä toivottavasti monia.

Toi nyt riippuu oikeestaan ihan siitä haluatko nostaa nuo tulokset täysin itse vaiko jonkun varusteen avulla. Nopeemmin saavuttaisit ne totta kai varusteiden kanssa, mutta täysin varusteeton nosto on tietty arvostettavampi mun mielestä ainakin. Voihan sitä tietty kyykätä siteiden ja vyön kanssa ja toivoa, ettei kukaan kysy mitä varusteita käytit, kun kerrot tuloksiasi. ;)

Mä jättäisin ne polvisiteet ja vyön sinne kolmosiin, kakkosiin ja maksimikokeiluihin. Vitoset ja sitä pidemmät sarjat ilman niitä. Silloin sulla on aina niissä vitosissa mukana pieni vara joka sitten säästää loukkaantumisilta. Mutta hei: tämäpä on vain mun mielipide. :)

Jos tuntuu esim polvet lämpiävän paremmin siteillä niin käyttöön vaan. Jos vyö tuo vaikka pääasiassa henkistä tukea tangon alle menemiseen niin tottakai se on ihan yhtä hyvä syy silloin käyttää, kuin joku fyysinen syykin on. Ittellä ainakin kolmosta lyhyemmissä sarjoissa kun ottaa tangon telineestä, päässä semmoinen 'ei jumalauta kun painaa ja sattuu' -olo, laskeutuessa taas 'mitähän miulle tapahtuisi jos toisen jalan polvilumpio räjähtää NYT / etureisi repeää TAAS'. Psyykkaukseen se on ihan hyvä ajatella että rutistuu sinne alle ellei nouse ja vyö on henkinen tuki myös. Sitten on vaan pakko nostaa. ;)

Ja varusteettoman ja varusteellisen noston 'arvostettavuudesta' ja siitä että toivoo toisen olevan kysymättä varusteiden käytöstä jottei sitä tarvii 'tunnustaa', en aio mielipidettä sanoa koska siitä on sota pystyssä heti. Sanon vain että: itte sä sen tiedät millä varusteilla/varusteiden puutteella oot nostanu. Ja ainoa asia johon se tieto vaikuttaa, ellei kisatavoitteita ole, on seuraavan ohjelman progression mietintä.

Olen aina kyykännyt ilman vyötä ja siteitä, 40x80 kg, 4x10x120 kg ja 5x5x130 kg on esimerkkirautoja ja määriä mitä on tullut liikuteltua syvältä. Mieli tietenkin halajaa suurempiin romuihin ja oon miettinyt jatkanko näin vai haenko jotain extratukea matkalla kohti jotain 3x150 kg ja myöhemmin Tyyliin 6x160 kg. Punttivuosia ei vielä montaa ole takana, mutta edessä toivottavasti monia.

Jos ei satu selkään tai polviin niin älä suotta opettele vyön tai siteiden käytölle, itse on omat rautansa nostettava

Elikkäs yksijakoista ohjelmaa 3x viikkoon olen tehnyt, jossa vaihtelen mavea kerran viikkoon kyykyn tilalla.

Mavea olen alusta asti pyrkinyt tekemään sen 5-8 toistoa, eli ainakun saan 3x8 niin painot nousee.

Kyykkyä olen kuitenkin tehnyt perjaattella 1x10xvähän kevyemmällä ja sitten 3x10 sarjapainot. Mutta kysymys kuuluukin, kannattaisko tehdä kyykyssäkin tuo 5-8 toistoa? Aika usein näkee että porukalla on ohjelmassa juurikin tuo 3-4x5 tai 3-4x8?

Osta mieluummin neopreeniset polvilämppärit. Pysyy nivelet lämpimänä ja ei rutise, huomattavasti mukavampi kyykätä. Nuo ei kuitenkaan auta siihen tulokseen yhtään. Siteet on yleensä lähinnä varustevoimanostajille. Vyö on ihan ok isoissa raudoissa. Tosin, jos tekee kyykyt ja vedot ilman sitä niin ei tarvitse enää paljon vatsoja treenailla ja jonkin ajan kuluttua et edes enää huomaa sitä vyön puuttumista.

Oikeastaan tätä tässä vähän haetaankin, että mitkä ovat kiloissa "isot raudat" vai määritelläänkö se sarjan kautta esim. 1-3 toiston 90%-> ovat niitä?

Tosi usea tuntuu tekevän ylösmenot/lämpät ilman vyötä ja tietyssä painossa/%1RM:ssa laittaa vyön. Itse vierastan apuvälineiden käyttöä pelkästään suurempien painojen toivossa, varsinkin säännöllisesti käytettyinä. Toki niillä saa suuremmat painot liikkeelle, mutta ei se voimakehitystä tarkoita, korkeintaan siirtää liikkeen rasitusta ruumiinosalta toiselle sitä mukaa, kun heikkoja lenkkejä eliminoidaan tuilla. Tavallaan mitä enemmän apuja esim. vyöstä saa, sitä enemmän tarvitsee treeniä ilman sitä tullakseen vahvemmaksi.

Itse en ole pukenut vyötä muistaakseni kahteen ja puoleen vuoteen, ja sen pois jättäminen oli ehkä paras tekemäni ratkaisu tämän harrastuksen parissa. Enkä näe omalla kohdallani tarvetta edes kokeilla maksimeja vyöllä.

^ Sama juttu täällä nyt uuden alun jälkeen. Ennen olin niin kehonrakentajaa ja veivasin vain lihaksia eri kulmista näyttääkseni hyvältä ja kaiken muun ei niin väliä. Nyt kun tuli uudestaan aloitettua niin olen yrittänyt olla vähän ns. funktionaalisempi ja jätin pois vyöt, rannetuet ja vetoremmit. Saas nähdä mitä siitä tulee, mutta nyt ne on hyvä pois jättää kun painot on vielä pienet niin pääsee joka paikka vahvistumaan samaa tahtia. Kyllä mä ehkä vielä joskus voin vyön laittaa kyykkyyn ja vetoon tai rannetuet penkkiin jos teen joskus "isona" oikeasti kovilla painoilla ykkösiä tai kakkosia, mutta muuten en ajatellut. Vetoremmejä en laita ennen kuin puristusvoima loppuu ja sen en usko loppuvan ihan heti, koska teen kaiken ilman remmejä ja näpit vahvistuu sitä mukaa. Tällä hetkellä teen mavenkin apinaotteella ihan sen takia että näpit saa mahdollisimman paljon rasitusta.

Ja mikä nyt sitten on iso paino niin sehän on suhteellista. Ihan täysin. 85 % maksimista ei ole mulle tällä hetkellä iso paino, koska painot on vielä niin onnettomat. Tosin kovaa tahtia noususuunnassa ja voimaa tulee lisää ihan kamalaa tahtia ja lihasmuisti toimii. Kyykyssä veivaan vitosen sarjaa vasta karvan yli 70 kilolla ja se on mulle nyt iso paino, mutta ei lähellekään niin iso että voisin kuvitella vyön laittavani. Musta tuntuu että 200 kiloa alkaa vasta olemaan iso paino, vaikka olen vielä hemmetin kaukana siitä. Mutta niillä painoilla on joskus tehty ja joskus vielä tehdään. Eli mulle iso paino on nyt reilusti yli 200 % ykkösmaksimista. :D Aika nurinkurista, mutta näillä mennään.

Tässä aloitellu mavereenejä oikeestaan ensimmäistä kertaa elämässä säännöllisesti ja vedon alkuosa on ongelmakohta eli polvilinjan jälkeen voimaa olis vetää paljon isompia rautoja. Onko mitään hyviä vinkkejä alkuvedon parantamiseen maastavedon lisäksi?

Tässä aloitellu mavereenejä oikeestaan ensimmäistä kertaa elämässä säännöllisesti ja vedon alkuosa on ongelmakohta eli polvilinjan jälkeen voimaa olis vetää paljon isompia rautoja. Onko mitään hyviä vinkkejä alkuvedon parantamiseen maastavedon lisäksi?

vedot 5cm korokkeella seisten, etukyykky, glute ham raise, suorinjaloin maastaveto ja tempausotteella veto.

Back
Ylös Bottom