Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ja siis lisätään nyt vielä se, että ite tehnyt ihan saatanasti nyt duunia ton et sais ton perseen puristamaan. Omaan harrastelija-tietouteen ja elämänkokemukseen perustuen, heittäisin tähän kaksi toisiaan seuraavaa vaihetta.

1. Ensiksi pitää saada yleisellä tasolla se perseen hermotus toimimaan. Tästä on itelläkin lähdetty fyssarin kanssa liikenteeseen. Eli siis jos et pysty puristamaan perseellä vaikka kävellessä, et todennäköisesti saa sitä myöskään kyykyssä. Kai? Näin ainakin itsellä.

2. Liike-spesifi aktivointi, tässä tapauksessa kyykky. Sen jälkeen kun sun kropalla on ylipäätään kyky puristaa perseellä, niin vasta sitten voi ruveta harjottelemaan kyykkyä. Jännä juttu on se, että vaikka olen kyykännyt (vähän ja huonosti) jo yläasteen lätkäajoista lähtien, on tuo liike silti opeteltava alusta asti uudelleen kun tulee "uutta" tekniikkaa. Eli kun saa sitä persehermotusta skulaamaan, niin sen koko liikkeen mekaniikka muuttuu koko matkalta. Ainakin itsellä.

Lisäksi itsellä on (edellä mainitusta johtuen?) ihan saatanallinen etureisidominanssi. Kyllä, olen myös ehkä (?) ainoita ihmisiä maailmassa, jotka joskus aikanaan on saanu mavesta etureisiliikkeen :face:

Ensiksi pitää saada yleisellä tasolla se perseen hermotus toimimaan. Tästä on itelläkin lähdetty fyssarin kanssa liikenteeseen. Eli siis jos et pysty puristamaan perseellä vaikka kävellessä, et todennäköisesti saa sitä myöskään kyykyssä. Kai? Näin ainakin itsellä.

Lonkankoukistajien venyvyys on aika isossa roolissa tuossa

Itse en ole juuri mavea treenaillut (tai jos satunnaisesti, niin köykäsillä painoilla), mutta aattelin ottaa sen ohjelmaan. Paljonko teidän mielestä pitäis mavessa mennä sarjapainoina, jos takakyykyssä menee 10x120 kg tai maksimina, jos kyykyssä 1x160 kg? Ts. mikä pitäis olla maven/kyykyn suhde?

Aloitin sitten eilen maven tekemisen, 90 kg tuntui hyvältä sarjapainolta ekalle kerralle (5 sarjaa). Saanee jonkun aikaa nostaa aina +5 kg seuraavaan treeniin, tuntui tottumiskysymykseltä... Eli toistaiseksi suhde kyykkyyn on 0,75 lähes mavettamattomalla hepulla :)

Ennen kuin voi tarkempia ohjeustuksia tuohon pakaroiden aktivoinnin vahvistamiseen antaa, pitäisi olla tietoinen mistä se johtuu ettei ne pelitä kuten niiden pitäisi. Onko esim. etuosasto turhan kireä ja/tai yliaktiivinen, pyrkiikö kenties takareisiosasto tekemään pakaroiden työtä vai jotain ihan muuta? Jo ryhti ja liikkeen, tässä tapuksessa nyt sen kyykyn, näkeminenkin auttaa jo paljon.

Hyvin monasti apu tuohon persauksen aktivointiin löytyy jo jalkojen asennon vaihtelun kautta, eli etsitään se itselleen oikeasti sopivin tyyli kyykkiä, eikä pyritäkkään apinoimaan minkään sortin keittokirjaohjeistuksia. Jokusen sata ihmistä kyykkimään ohjeistaneena ei ole montaa, joilla kyse varsinaisesti olisi jostain pahemman sortin ongelmasta. Yleensä ne ratkaisut on hyvinkin helppoja, kun vain pääsee näkemään ja ohjeistaan.

Sit toinen juttu on se, että toinen sanoo toista ja toinen toista. Esim. tässä Mark Rippetoe opettaa hip drivea kyykyssä ja musta toi tuntuu aika nurinkuriselta. Jos mä teen noin, niin nosto kaatuu niin lujaa eteen että heitän varmaan voltin etuperin. Ja toi käskee vielä katsomaan maahan! Ei velvetti.

Louie Simmons taas sanoo, että työnnetään lantiota eteen. Tosin noihan treenaa vain boxia ja varustenostoja ja helvetin leveällä asennolla, niin onhan siinä eroa. Mutta kumpi nyt on lähempänä totuutta jos puhutaan tavallisesta "leveästä" kyykystä? Ei siis kapea mutta ei ylileveäkään. Sellaista olen koittanut harjoitella.

Lantiota jos lähdetään työntämään eteenpäin normaalikyykyn pohja-asennossa niin tapahtuu helposti katastrofi, polvet tulee eteenpäin ja asento on niin vammainen ettei siitä nosteta mitään. Liikejärjestys pitää olla tuo että ensin lantio nousee ylöspäin selän kulman pysyessä vakiona ja sen jälkeen lantio tulee eteen vasta lopussa. Leveässä box-kyykyssä toimii tuo että lantiota eteen heti lähdössä, ei siinäkään tosin polvet saa eteenpäin tulla.

Koklyaevin kyykystä kelpaa ottaa mallia

Coanin kyykky on myös hienoa.

http://www.youtube.com/watch?v=f1AiqTkQDmA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ddgrf6IuHFU

Miten tä kaveri voi muuten olla noin pystyssä ton yläkropan suhteen? Onks toi joku pro-kikka, vai se vaan taipuu paljon? Toi torso meinaa töröttää niinkun tikku paskassa..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pitkämäellä on tollainen hyvä painonnostokyykky, pientä vatkuilua lukuun ottamatta(paskat kengät). Tollainen ei oikeastaan vaadi mitään älytöntä liikkuvuutta, varsinkaan painonnostokengillä. Enemmänkin tekniikkajuttu.

Noista Rippetoen kyykkyjutuista kannattaa muuten pysyä mun mielestä ihan helvetin kaukana. Kaveri opettaa todella kummallista, selkäpainotteista kyykkyä, joka ei oikeastaan ole edes kunnollinen voimanostokyykky eikä mun mielestä ole optimaalinen oikein kenellekään. Sen mielestä kenenkään ei pitäisi tehdä kapeaa high bar kyykkyä(olympic squat). Huvittavinta oli kun luin jostain miten Rippetoe selitti ettei Milko Tokola osaa kyykätä. Muutenkin meni kunnioitus tyyppiin ihan täysin, kun luin muutamia sen forumposteja. Ei oikein pysty vastaamaan kenenkään asiallisiin kysymyksiin ilman, että lopussa on "asshole", "fool" tms.

Edit. Hyvä kommentti Forcelta.

Lisäksi itsellä on (edellä mainitusta johtuen?) ihan saatanallinen etureisidominanssi. Kyllä, olen myös ehkä (?) ainoita ihmisiä maailmassa, jotka joskus aikanaan on saanu mavesta etureisiliikkeen

"Unless your quads hang over your kneecaps like an elephant’s testicles, you’re not quad dominant. You’re just hamstring weak."
Sano: Jim Wendler

:)

PS. Jos meikäläisellä bodailusta on ollut joku hyöty tähän voimanostoharrastukseen, niin se on kyllä ilman muuta se, että tietyn lihaksen aktivointi ei ole ikinä tuottanut missään nostossa ongelmia sen jälkeen kun lihaksiaan on oppinut kaikkia yhdessä tai vaikka yksi kerrallaan jännittämään / poseeraamaan.

"Unless your quads hang over your kneecaps like an elephant’s testicles, you’re not quad dominant. You’re just hamstring weak."
Sano: Jim Wendler

:)

Niinpä, enhän mä mitään muuta väittänytkään postissani. Sen takia sinne perseosioon pitäski saaha perille sitä treeniä/ruutia :)

[
PS. Jos meikäläisellä bodailusta on ollut joku hyöty tähän voimanostoharrastukseen, niin se on kyllä ilman muuta se, että tietyn lihaksen aktivointi ei ole ikinä tuottanut missään nostossa ongelmia sen jälkeen kun lihaksiaan on oppinut kaikkia yhdessä tai vaikka yksi kerrallaan jännittämään / poseeraamaan.

Tätäkin seikkaa on joskus pohtinu. Eikä siis ole varmaan harrasteboutareillekkaan pahitteeks, jos himassa tulee pullisteltua peilin edessä. Ite sain myös rintaan huomattavasti paremman tuntuman joka liikkeeseen, kun rupesin treenaamaan sitä pecsien pomputtelua peilin edessä siten ettei liikuta käsiä yhtään, kun haluaa sitä liikettä sinne.

edit: niin siis itellähän meni varmaan pual vuosikymmentä sen toteamiseen, et ne mun kananugetin kokoset rintafileet on lähes kuolleessa tilassa eri punnerrusliikeissä, ja vasta sen jälkeen on päästy edes jonkinlaiseen kehitykseen..

Tuota maastavetoa tuossa vaan vähän sivuttiin joten ei nyt ihan tullut selväksi, että jos on tapana, että ensin nousee perse ylös ja loppu nosto tulee selällä, niin missä kohtaa on eniten sitä heikkoutta?

Tuota maastavetoa tuossa vaan vähän sivuttiin joten ei nyt ihan tullut selväksi, että jos on tapana, että ensin nousee perse ylös ja loppu nosto tulee selällä, niin missä kohtaa on eniten sitä heikkoutta?

Sanoisin, että etureisissä/perseessä. Jos tohon liittyy vielä selän pyöristyminen niin keskikroppakin on heikko. Useimmilla tuo irroitus pitäisi lähteä etureisiä hyväksi käyttäen. Joku Ano Turtiainen tietty poikkeus. Mutta katso vaikka Thompzonin vetoa, sillä on aika uskomaton irroitus.

Noista Rippetoen kyykkyjutuista kannattaa muuten pysyä mun mielestä ihan helvetin kaukana. Kaveri opettaa todella kummallista, selkäpainotteista kyykkyä, joka ei oikeastaan ole edes kunnollinen voimanostokyykky eikä mun mielestä ole optimaalinen oikein kenellekään. Huvittavinta oli kun luin jostain miten Rippetoe selitti ettei Milko Tokola osaa kyykätä.
Vaikka en osaakaan kyykätä niin munkin mielestä ton tapa on jotenkin todella outo. En oikein tiennyt pitäiskö toi ottaa tosissaan vai ei, kun tuntui ihan järjenvastaiselta tehdä niin kuin se opettaa. Ja ton viimeisen kohdalla hörähdin. Olen joskus katsonut youtubesta ton Milkon kyykkyjä ja siinä on kyllä kova jätkä kyykkimään ja todellakin osaa sen homman.

Vaikka en osaakaan kyykätä niin munkin mielestä ton tapa on jotenkin todella outo. En oikein tiennyt pitäiskö toi ottaa tosissaan vai ei, kun tuntui ihan järjenvastaiselta tehdä niin kuin se opettaa. Ja ton viimeisen kohdalla hörähdin. Olen joskus katsonut youtubesta ton Milkon kyykkyjä ja siinä on kyllä kova jätkä kyykkimään ja todellakin osaa sen homman.

Sama juttu rinnallevedossa, se opettaa sen ihan päin vittua. Luepa esim. starting strength forumilta ton Rippetoen vastauksia, on nimittäin lievästi kosahtanut pissi hattuun kaverilla. :)

Enhän mä tästä vielä kysyny... Mitä oisitte mieltä etukyykystä painonnostotyyliin, mutta niin et tangon alla ois vaan peukalot? Sillon siinä ei tarvis olla sitä kyynervarren kiertoa tai riittävää ranteen liikkuvuutta (mikä ois tosin syytä korjata). En oo ite vielä kokeillu tällä tavalla kunnolla muuten ku pystypunnerrussarjojen välissä pikkusen. Mun mielestä se vaikutti ihan kaikin puolin järkevältä, kyynerpäät sain ylös jne. Mä en oo ainakaan muistaakseni koskaan missään nähny/kuullu tällasta tekniikkaa käytettävän.

- - - Updated - - -

Pakara-aktivaatio-vinkkejä myös täällä kaipaillen!

T: Huolestunut kansalainen

Venyttele lonkankoukistajia juuri ennen, ku tarvitsisit pakaroitas. Tarvittaessa myös sarjojen välissä. Kevyet (=ilman painoa tehdyt) hip thrustit, pakarapotkut tai oikeestaan mitkä vaan pakaraliikkeet ennen treeniä auttaa myös pakaroiden aktivoinnissa. Ideana niillä liikkeillä ei siis suinkaan ole esiväsyttää mitään lihaksia vaan tavallaan löytää se ns. mind-muscle connection.

Enhän mä tästä vielä kysyny... Mitä oisitte mieltä etukyykystä painonnostotyyliin, mutta niin et tangon alla ois vaan peukalot? Sillon siinä ei tarvis olla sitä kyynervarren kiertoa tai riittävää ranteen liikkuvuutta (mikä ois tosin syytä korjata). En oo ite vielä kokeillu tällä tavalla kunnolla muuten ku pystypunnerrussarjojen välissä pikkusen. Mun mielestä se vaikutti ihan kaikin puolin järkevältä, kyynerpäät sain ylös jne. Mä en oo ainakaan muistaakseni koskaan missään nähny/kuullu tällasta tekniikkaa käytettävän.

- - - Updated - - -

Venyttele lonkankoukistajia juuri ennen, ku tarvitsisit pakaroitas. Tarvittaessa myös sarjojen välissä. Kevyet (=ilman painoa tehdyt) hip thrustit, pakarapotkut tai oikeestaan mitkä vaan pakaraliikkeet ennen treeniä auttaa myös pakaroiden aktivoinnissa. Ideana niillä liikkeillä ei siis suinkaan ole esiväsyttää mitään lihaksia vaan tavallaan löytää se ns. mind-muscle connection.

Yksinkertanen, mutta hyvä pointti. Huomenna menee testiin.

Olen itse tullut vähitellen tässä sellaiseen johtopäätökseen että Rippetoen jutuille ei pidä antaa mitään painoarvoa. Tyyppi opettaa riven ja kyykyn yksinkertaisesti väärin. Sitten se vielä kehtaa mussuttaa että maailma on väärässä ja minä oikeassa, vaikka mitään mainittavia meriittejä ei urheilijoiden valmentamisen suhteen ole.

Loppuun vielä jotain huumorin tapaista: http://www.adarq.org/the-hole/the-starting-strength-church/

Back
Ylös Bottom