Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Utinkasakka: En tiedä miten itse teet, mutta monesti näkee, että sarjat tehdään "pompauttamalla" eikä painoa alhaalla kuolleteta. Eli jokainen veto alhaalta kuolletettuna.

Samanlaista kysymystä olis täälläkin. Sain viime viikolla oman vedon kuvattua ja se näytti tosi paljon samanlaiselta, kun muutama sivu taaksepäin oleva JPO1512:n veto osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=GA3dzblkUqo . Maven harjoittelua ei kovin monta kuukautta ole takana ja sarjapainot on tällähetkellä mahtavat 100kg. Tuolla muutama sivu taaksepäin Oranki kommentoi JPO:n videota, että takapuoli nousee liian aikaisin. Koetin kiinnittää viime mavetreenissä huomiota siihen että takapuoli ei nousisi ensin (asento kumartaisi). Yritin "painaa jalkoja lattiasta läpi". Samat sadan kilon raudat eivät nousseetkaan kunnolla. Vedin samoilla raudoilla kuitenkin kaksi sarjaa, mutta luulen, että tyyli oli loppujenlopuksi samanlainen kuinn aiemmin kuvatussa vedossa. Kolmanteen sarjaan pudotin reippaasti 20kg tangosta pois. Eli tekniikka siis ainakin kusee ja ilmeisesti jaloissa ei myös riitä voima vetää kunnolla edes tuota sataa kiloa. Eli hyviä vinkkejä kaivattaisiin tuohon alkuun (Pitäisikö jalkoja yrittää vahvistaa lisää? Jos pitäisi niin erityisesti mitä osia jaloista ja millä liikkeillä vai nimenomaan maastavedolla?) ja maveen yleensä. Onko siis muutakin mahdollisuutta , kun pudottaa selvästi painoja ja yrittää hinkata vaan tuota tekniikkaa.

^ Vedon alkuosassa etureidet on tärkeässä osassa, mutta ylipäätään vahvat jalat auttaa. Tumppa listasi ylempänä hyvät liikkeet, itse lisäisin listaan (tylsästi) takakyykyn. Aika monella näkee tuon saman jutun; alkuasento on hyvä, mutta kun nosto varsinaisesti alkaa, perse ampuu ensimmäisenä ylös ja sitten vedetään pelkällä selällä.

Jim Wendlerilla on ennen jokaista vetoa mantra: “Butt down, chest up". Hyvä ohje.

^ Vedon alkuosassa etureidet on tärkeässä osassa, mutta ylipäätään vahvat jalat auttaa. Tumppa listasi ylempänä hyvät liikkeet, itse lisäisin listaan (tylsästi) takakyykyn. Aika monella näkee tuon saman jutun; alkuasento on hyvä, mutta kun nosto varsinaisesti alkaa, perse ampuu ensimmäisenä ylös ja sitten vedetään pelkällä selällä.

Jim Wendlerilla on ennen jokaista vetoa mantra: “Butt down, chest up". Hyvä ohje.

Komppia. Tekniikkaa kohilleen alkuun, nim. vuoden verran ilman jaloilla irroitusta päätä seinään lyöden.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tosi usea tuntuu tekevän ylösmenot/lämpät ilman vyötä ja tietyssä painossa/%1RM:ssa laittaa vyön. Itse vierastan apuvälineiden käyttöä pelkästään suurempien painojen toivossa, varsinkin säännöllisesti käytettyinä. Toki niillä saa suuremmat painot liikkeelle, mutta ei se voimakehitystä tarkoita, korkeintaan siirtää liikkeen rasitusta ruumiinosalta toiselle sitä mukaa, kun heikkoja lenkkejä eliminoidaan tuilla. Tavallaan mitä enemmän apuja esim. vyöstä saa, sitä enemmän tarvitsee treeniä ilman sitä tullakseen vahvemmaksi.

Itse en ole pukenut vyötä muistaakseni kahteen ja puoleen vuoteen, ja sen pois jättäminen oli ehkä paras tekemäni ratkaisu tämän harrastuksen parissa. Enkä näe omalla kohdallani tarvetta edes kokeilla maksimeja vyöllä.

Ihan samaa mieltä. Lisäisin vielä sen, että vyön kanssa tekniikka on erilainen, ainakin jos siitä hyötyä haluaa. Mielestäni harrastajan, jolla ei ole kilpailut tavoitteena, ei kannata käyttää vyötä ollenkaan.

Toi "chest up, butt down" on kyllä aika kyseenalainen ohje. Aika vaikea olla oikeaoppisesti hartiat rentoina, jos työntää rintaa ylös. Yksi todella yleinen virhe mitä aina näkee maven lähdössä on, että tanko ei ole keskellä jalkaterää vaan enemmänkin varpaiden päällä. Tuolla tavalla menee irroituksen voimantuotto päin vittua. Eli tanko keskelle jalkaa ja siitä sitten nojataan perseellä alas ja taakse. Tuolloin sääri on melko suorassa irroituksessa.

Tuolla jenkkisaiteilla muutenkin neuvotaan useimmiten maastaveto ihan päin helvettiä.

Missä vaiheessa maastavedossa kuuluisi ottaa happea keuhkoihin? Itse päästän ylhäällä ilmat pihalle ja sen aikana kun tanko on maassa vedän uudet sisään. Ja teen kuoletuksilla, eli siinä jää hyvin aikaa kerätä hyvät paineet.

Nyt olen vähän pihalla aiheesta heikot lihakset kyykkyssä/maastavedossa.

Eli jos kyykky meinaa muuttua julleksi ja maastavedossa jalat suoristuvat ennen aikojaan niin onko kyse heikoista takareisistä vai etureisistä?

Olen monesta paikasta lukenut että johtuu nimenomaan etureisien ja mahdollisesti pakaroiden heikkoudesta esim jto thredista

http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksiae-jto-lle-233/#post2752219

Tällästä tällä kertaa, oon nyt viime aikoina huomannut kyykätessä, että kun ottaa raskailla painoilla ykkösiä niin paketti ei oikein tahdo pysyä kasassa, eli kun sarjoja tekee pienemmillä painoilla niin ei ongelmaa, mutta sitten isoimmilla romuilla alkaa alhaalta kun lähtee nousemaan ylös niin lantio työntyy ensimmäisenä ylös, perse nousee pystyyn ja liikkeestä tulee jotenkin etupainotteinen. Tuota samaa ongelmaa ei ole pienemmillä painoilla kyykätessä. Elikkä se jotenkin kippaa eteen, liike tuntuu jotenkin jullen ja kyykyn yhdistelmältä. Olisiko jotain vinkkejä tähän? takareidet kenties heikot?. Painot liikkuu tällä hetkellä ykkösessä jossain 170 - 190 kilon hujakoilla.

Jto vastaus:
episode: keskivartalo, pakarat, etureidet. jos nosto vielä kaatuu päkiälle alhaalla, on nosto tuhoon tuomittu. kiinnitä siis siihen huomiota. suosittelen myös boksin käyttöä tekniikan haussa.

Mutta löytyi myös myös päinvastainen mielipide nimimerkiltä Fuhrer joka tuntuu tietävän aika paljon liikkeiden mekaniikasta.

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/61609-kyykky-ja-mavekyssaereitae-49/#post3074429

Just niin.. Perse edellä puuhun vaihteeksi.

Jos se ei olisi mahdollista niin miksi ihmiset joilla on heikot takareidet kippaa eteenpäin kyykätessä?
Saman ilmiön voit nähdä maastavedossa kun jalat ponkaisevat suoriksi ennen aikojaan.
Ja jos voimakäyrällä ei olisi merkitystä niin kaikki voisivat kyykätä teknisesti oikein hienosti.

Takareisien heikkous pakottaa nojaamaan eteenpäin koska ne eivät vain pysty supistumaan tarpeeksi kovaa jotta painopiste säilyisi optimaalisessa kohdassa niissä nivelkulmissa missä kyykyssä ollaan.
Tai kuuluisi olla.

Testaa vaikka polvenkoukistuksessa, olet huomattavasti vahvempi liikkeen alkupäässä missä polvi on suoremmassa kulmassa.

E: Massavaje, tee esim polvenkoukistuksia ja romanialaisia/GHR/selänojennus/askelkyykky yms.
Esim. Romanialaiset ja koukistus supersarjoina ovat hyvä kombo. Koukistuksia on turha tehdä yli 8 toiston sarjoja.

Miten on?

Nyt olen vähän pihalla aiheesta heikot lihakset kyykkyssä/maastavedossa.

Eli jos kyykky meinaa muuttua julleksi ja maastavedossa jalat suoristuvat ennen aikojaan niin onko kyse heikoista takareisistä vai etureisistä?

Olen monesta paikasta lukenut että johtuu nimenomaan etureisien ja mahdollisesti pakaroiden heikkoudesta

Miten on?

Kyse on etureisien, takareisien, pakaroiden ja keskivartalon heikkoudesta :D

Jos etureidet on heikot, kyykky kaatuu eteen.
Jos takareidet on heikot, kyykky kaatuu eteen.
Jos pakarat on heikot, kyykky kaatuu eteen.
Jos keskivartalo on heikko, kyykky kaatuu eteen.
Vai oletko ikinä nähnyt ketään jolla nosto kaatuisi taaksepäin jos on kaatuakseen... minä en ainakaan ole, kyllä se aina kaikilla kippaa eteen jos jostain loppuu voima :)

Jos kyykky muuttuu julleksi ja maastavedosta tulee suorin jaloin veto, niin kyse on siitä, että jalat on heikot ja selkä vahva (ainakin suhteessa toisiinsa)

Jos maastavedon maasta irrotuksessa on ongelmia niin silloin vika on etureisissä... jos vika on loppuojennuksessa niin sitten takareisissä.
Pakarat vaikuttaa molempiin, samoin keskivartalo, mutta keskivartalo enemmän alhaalla kuin ylhäällä.

Kyse on etureisien, takareisien, pakaroiden ja keskivartalon heikkoudesta :D

Vai oletko ikinä nähnyt ketään jolla nosto kaatuisi taaksepäin jos on kaatuakseen... minä en ainakaan ole, kyllä se aina kaikilla kippaa eteen jos jostain loppuu voima :)

En mutta olen nähnyt kun esim yläselkä pyöristyy varmaankin johtuu heikosta keskikropasta, ylä ja alaselästä? tai seitten vain tekniikka virhe.

Jos kyykky muuttuu julleksi ja maastavedosta tulee suorin jaloin veto, niin kyse on siitä, että jalat on heikot ja selkä vahva (ainakin suhteessa toisiinsa)

Eli tässä taas yksi erilainen mielipide asiasta? (vertaa Fuhrer ja Jto vastauksiin noissa linkeissä)
Nyt kiinnostaisi tietää mitenhän he ovat tehneet omat diagnoosinsa pelkän netin välityksellä? Heilläkin kun tuntuu tietoa olevan aika paljon.

Etukyykky auttaa sekä tuohon kippaamisen takakyykyssä että maven suorinjaloin/selällä vetoon, jos kyseessä ei ole puhdastekniikka virhe, ja todennäköisesti on suhteessa heikot etureidet. Varsinkin stopilla auttaa tuohon maveen, voi kuullemma tehdä myös boksille.

Kovilla kyykkääjillä on järjestään teknisesti tosi hyvä maastaveto, koska he kykenevät hyödyntämään jalkoja maksimaalisesti. Eli tod.näk. voima riittää etureisissä pitää polvikulmaa tangon irrotessa maasta.

Etukyykky auttaa sekä tuohon kippaamisen takakyykyssä että maven suorinjaloin/selällä vetoon, jos kyseessä ei ole puhdastekniikka virhe, ja todennäköisesti on suhteessa heikot etureidet. Varsinkin stopilla auttaa tuohon maveen, voi kuullemma tehdä myös boksille.

Kovilla kyykkääjillä on järjestään teknisesti tosi hyvä maastaveto, koska he kykenevät hyödyntämään jalkoja maksimaalisesti. Eli tod.näk. voima riittää etureisissä pitää polvikulmaa tangon irrotessa maasta.

:) Tuo taas sotii täysin Fuhrer:in vastausta vastaan.

Kuka siis on oikeassa ja kuka väärässä kun vastauksia on näin paljon erilaisia ja kaikki järkevillä/hyvillä perusteluilla? kuinka se voidaan todistaa?

Kaikkihan nuo vastauksethan eivät voi olla oikein kun osa on ristiriidassa toistensa kanssa mikä voidaan rajata ulos/vääräksi?

1. Fuhrer: takareisien heikkous. Takareisien heikkous pakottaa nojaamaan eteenpäin koska ne eivät vain pysty supistumaan tarpeeksi kovaa jotta painopiste säilyisi optimaalisessa kohdassa niissä nivelkulmissa missä kyykyssä ollaan.

2. jto: vastasi toisessa threadissa että pitää vahvistaa etureisiä, pakaroita ja keskikroppaa (ei siis takareisiä ongelman korjaamiseksi?)

3. T-101: Kyse on etureisien, takareisien, pakaroiden ja keskivartalon heikkoudesta.

4. Metallica: todennäköisesti on suhteessa heikot etureidet.

Ketä uskoa ketä ei? tämä jää kyllä vaivaamaan seuraavaksi yöksi. :D

Riippuu kyykkytyylistäkin tuo homma. Kapeassa, etureisipainotteisessa kyykyssä tuo jullettaminen on minusta yleensä etureisistä kiinni eli siirretään rasitus "posterior chain"-lihaksille. Takareisipainotteisessa voimanostokyykyssä toi Fuhrerin teoria pitää varmaan enemmän paikkansa. Niinkuin hän sanoi niin takareisi todellakin on vahvempi lonkan ojennuksessa kuin reiden koukistuksessa. Mutta niinkuin T-101 jo sanoi niin toi on vähän sekava homma, koska se nosto joka tapauksessa kaatuu eteen kun voima loppuu jostain.

Kolmas vaihtoehto on ihan puhtaasti tekniikkavirhe. Eli oli mikä kyykkytyyli tahansa niin lantio lähtee ekana pohjasta ja ohjaa sitä liikettä. Kuitenkin, jos ei yläkropalla tasapainoteta tuota niin kyykky kaatuu helposti eteen. Tuo tasapainotus on helpoin tehdä niin, että painaa päätä voimakkaasti suoraan taaksepäin.

Nämä oli puhtaasti mielipiteitä, jotka pohjautuu omaan kokemukseen. Saa olla eri mieltä. Mutta ei kannata! :)

mentori: noi on kaikki täysin yleisellä tasolla annettuja analyyseja ja tarkempi henkilökohtanen vaatis tietenkin sitä paikallaoloa. ei se kyykky taakse (juuri) koskaan kaadu. joku heikkous aina ilmenee, jos sitä joudutaan kompensoimaan ideaalitekniikan muuttamisella.

missä kohtaa nostoa se kallistuminen tapahtuu ja miten, on sitten tarkemman analyysin paikka aina. kyllä mä laitan ne takareidet sinne vahvistusta kaipaavien joukkoon myös. esim. usein ne on syy, jos se kyykky alkaa kaatumaan vasta lähellä puolikyykkyä. pakarat ja takareidethän toimii käytännössä aina linkkinä. ei voida kuitenkaan sanoa yleisesti, että se kyykyn eteenkaatuminen johtuis vain ja ainoastaan yhden lihasryhmän heikkoudesta.

Mentori: -Eihän nuissa sun vaihteohdoissa kukaan ole sen enempää oikeassa kuin väärässäkään, koska tuo kippaaminenhan tosiaan voi johtua monestakin eri asiasta. Kuten Orankikin tuossa jo yllä toteaa, ensin pitää tietää millä tyylilla ollaan kyykkimässä, missä kohtaa kippaaminen tapahtuu, nostajan mittasuhteet ja niin päin pois, ennen kuin edes kannattaa alkaa erikseen mietiskelemään mikä se heikko lenkki nyt onkaan.

Kysehän nyt jokatapauksessa on akuutista voimapuutteesta mikäli tekniikan osalta homma on jo tarkistettu toimivaksi. Ja siihen akuuttiin voimanpuuteeseen parhaiten auttaa se kun treenaa. Kovaa ja useasti.

Jos nyt kuiten jotain valistunuttaa arvailua pitää heittää, niin suuremmalla todennäköisyydellä se keskikroppa on se heikompi lenkki suhteessa jalkoihin. Myös pakaroiden oikeanlaiseen aktivointiin kannattanee kiinnittää huomio. Ihan vain vaikka sillä, että persiissä ja keskikropassa kun ei vain voi olla liikaakaan voimaa :)

edit. no niin, hidas...

Mä tässä kärvistelen edelleen kyykkytekniikkani kanssa, kun ei perkele meinaa luonnistua. Tiedän kyllä mikä mättää, mutta on niin vaikeeta korjata sitä. Nyt on siis ollu useampi vuosi taukoa ja vaikka luulis että sitä oppii kaiken äkkiä uudestaan niin tämän kanssa se ei kyllä pidä paikkaansa. En ole ikinä ollut maailman teknisin kyykkääjä, mutta nyt tuntuu että menee kaikki ihan vituiksi. Kyseessä on varmaan ihan pelkkä tekniikkavirhe, koska se voi tapahtua vitosen sarjoissa jo ekasta toistosta lähtien. Nosto meinaa aina kaatua eteen ja parhaissa karkaa paino päkiöille ja sehän on täysin perseestä. Yritän painaa kantapäillä ja pitää vaikka varpaita vähän kevennettyinä, mutta silti se välillä tekee sen. Kyllä tässä kun on kiinnittänyt huomiota noihin asioihin niin olen kyllä saanut parannusta aikaan, mutta ei se vieläkään mene niin kuin pitäisi.

Sit toinen juttu on se, että toinen sanoo toista ja toinen toista. Esim. tässä Mark Rippetoe opettaa hip drivea kyykyssä ja musta toi tuntuu aika nurinkuriselta. Jos mä teen noin, niin nosto kaatuu niin lujaa eteen että heitän varmaan voltin etuperin. Ja toi käskee vielä katsomaan maahan! Ei velvetti.

Louie Simmons taas sanoo, että työnnetään lantiota eteen. Tosin noihan treenaa vain boxia ja varustenostoja ja helvetin leveällä asennolla, niin onhan siinä eroa. Mutta kumpi nyt on lähempänä totuutta jos puhutaan tavallisesta "leveästä" kyykystä? Ei siis kapea mutta ei ylileveäkään. Sellaista olen koittanut harjoitella.

Ja vielä sellainen juttu, jos se mihinkään vaikuttaa, niin tossa kun peilin edessä kokeilen oikein kunnon syväkyykkyä, niin saan perseen melkein maahan kiinni, mutta silloin selkä pyöristyy. Painojen kanssa en pääse edes lähelle, vaan sellainen "kisasyvyyskin" meinaa tehdä tiukkaa. Tosin silloin pyrin aktiivisesti siihen etten päästä selkää pyöristymään. Liikkuvuusongelma, mutta tuntuu ihmeelliseltä kun en ole kuitenkaan mikään rautakanki, mutta en maailman notkeinkaan. Pystyn lykkäämään kyllä kylmiltäänkin kämmenet maahan, mutta silti ei kyykky luonnistu.

Ja se pakaroiden aktivoiminen tuntuu olevan melkein mahdotonta. Onko jotain hyviä vinkkejä muuta kuin koittaa puristaa perseellä koko ajan? En saa siihen jotenkin minkäänlaista tunnetta vaikka miten yritän. Kai sekin tulee sit harjoittelun kautta. Olis vaan mukava saada nyt äkkiä tekniikka kuntoon kun painot on vielä pienet. Nyt kun lihasmuisti toimii ja hermosto palautuu niin painot nousee ihan hirveetä tahtia ja jos tekniikka ei pysy mukana niin menee vain huonommaksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Myös pakaroiden oikeanlaiseen aktivointiin kannattanee kiinnittää huomio.

Ja se pakaroiden aktivoiminen tuntuu olevan melkein mahdotonta. Onko jotain hyviä vinkkejä muuta kuin koittaa puristaa perseellä koko ajan? En saa siihen jotenkin minkäänlaista tunnetta vaikka miten yritän. Kai sekin tulee sit harjoittelun kautta.

Pakara-aktivaatio-vinkkejä myös täällä kaipaillen!

T: Huolestunut kansalainen

Itekkin kaipaisin tuohon pakara.aktivaatioon vinkkejä, mutta muutama juttu mikä itsellä lisännyt pakaroiden työskentelyä on
Vähän leveämpi asento, polvia ulospäin painaminen ja mitä syvemmälle menee sitä enemmän ne pakarat tekee töitä.
Olen lisäksi lämmittely sarjoissa kevyillä painoilla pysyny siellä alhaalla hetken ja siitä pientä liikettä ylöspäin keskittyen pakaralla nostamaan.

Back
Ylös Bottom