Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ Vedon alkuosassa etureidet on tärkeässä osassa, mutta ylipäätään vahvat jalat auttaa. Tumppa listasi ylempänä hyvät liikkeet, itse lisäisin listaan (tylsästi) takakyykyn. Aika monella näkee tuon saman jutun; alkuasento on hyvä, mutta kun nosto varsinaisesti alkaa, perse ampuu ensimmäisenä ylös ja sitten vedetään pelkällä selällä.
Jim Wendlerilla on ennen jokaista vetoa mantra: “Butt down, chest up". Hyvä ohje.
Tosi usea tuntuu tekevän ylösmenot/lämpät ilman vyötä ja tietyssä painossa/%1RM:ssa laittaa vyön. Itse vierastan apuvälineiden käyttöä pelkästään suurempien painojen toivossa, varsinkin säännöllisesti käytettyinä. Toki niillä saa suuremmat painot liikkeelle, mutta ei se voimakehitystä tarkoita, korkeintaan siirtää liikkeen rasitusta ruumiinosalta toiselle sitä mukaa, kun heikkoja lenkkejä eliminoidaan tuilla. Tavallaan mitä enemmän apuja esim. vyöstä saa, sitä enemmän tarvitsee treeniä ilman sitä tullakseen vahvemmaksi.
Itse en ole pukenut vyötä muistaakseni kahteen ja puoleen vuoteen, ja sen pois jättäminen oli ehkä paras tekemäni ratkaisu tämän harrastuksen parissa. Enkä näe omalla kohdallani tarvetta edes kokeilla maksimeja vyöllä.
Utinkasakka: En tiedä miten itse teet, mutta monesti näkee, että sarjat tehdään "pompauttamalla" eikä painoa alhaalla kuolleteta. Eli jokainen veto alhaalta kuolletettuna.
Tällästä tällä kertaa, oon nyt viime aikoina huomannut kyykätessä, että kun ottaa raskailla painoilla ykkösiä niin paketti ei oikein tahdo pysyä kasassa, eli kun sarjoja tekee pienemmillä painoilla niin ei ongelmaa, mutta sitten isoimmilla romuilla alkaa alhaalta kun lähtee nousemaan ylös niin lantio työntyy ensimmäisenä ylös, perse nousee pystyyn ja liikkeestä tulee jotenkin etupainotteinen. Tuota samaa ongelmaa ei ole pienemmillä painoilla kyykätessä. Elikkä se jotenkin kippaa eteen, liike tuntuu jotenkin jullen ja kyykyn yhdistelmältä. Olisiko jotain vinkkejä tähän? takareidet kenties heikot?. Painot liikkuu tällä hetkellä ykkösessä jossain 170 - 190 kilon hujakoilla.
episode: keskivartalo, pakarat, etureidet. jos nosto vielä kaatuu päkiälle alhaalla, on nosto tuhoon tuomittu. kiinnitä siis siihen huomiota. suosittelen myös boksin käyttöä tekniikan haussa.
Just niin.. Perse edellä puuhun vaihteeksi.
Jos se ei olisi mahdollista niin miksi ihmiset joilla on heikot takareidet kippaa eteenpäin kyykätessä?
Saman ilmiön voit nähdä maastavedossa kun jalat ponkaisevat suoriksi ennen aikojaan.
Ja jos voimakäyrällä ei olisi merkitystä niin kaikki voisivat kyykätä teknisesti oikein hienosti.
Takareisien heikkous pakottaa nojaamaan eteenpäin koska ne eivät vain pysty supistumaan tarpeeksi kovaa jotta painopiste säilyisi optimaalisessa kohdassa niissä nivelkulmissa missä kyykyssä ollaan.
Tai kuuluisi olla.
Testaa vaikka polvenkoukistuksessa, olet huomattavasti vahvempi liikkeen alkupäässä missä polvi on suoremmassa kulmassa.
E: Massavaje, tee esim polvenkoukistuksia ja romanialaisia/GHR/selänojennus/askelkyykky yms.
Esim. Romanialaiset ja koukistus supersarjoina ovat hyvä kombo. Koukistuksia on turha tehdä yli 8 toiston sarjoja.
Nyt olen vähän pihalla aiheesta heikot lihakset kyykkyssä/maastavedossa.
Eli jos kyykky meinaa muuttua julleksi ja maastavedossa jalat suoristuvat ennen aikojaan niin onko kyse heikoista takareisistä vai etureisistä?
Olen monesta paikasta lukenut että johtuu nimenomaan etureisien ja mahdollisesti pakaroiden heikkoudesta
Miten on?

Kyse on etureisien, takareisien, pakaroiden ja keskivartalon heikkoudesta :D
Vai oletko ikinä nähnyt ketään jolla nosto kaatuisi taaksepäin jos on kaatuakseen... minä en ainakaan ole, kyllä se aina kaikilla kippaa eteen jos jostain loppuu voima![]()
Jos kyykky muuttuu julleksi ja maastavedosta tulee suorin jaloin veto, niin kyse on siitä, että jalat on heikot ja selkä vahva (ainakin suhteessa toisiinsa)
Etukyykky auttaa sekä tuohon kippaamisen takakyykyssä että maven suorinjaloin/selällä vetoon, jos kyseessä ei ole puhdastekniikka virhe, ja todennäköisesti on suhteessa heikot etureidet. Varsinkin stopilla auttaa tuohon maveen, voi kuullemma tehdä myös boksille.
Kovilla kyykkääjillä on järjestään teknisesti tosi hyvä maastaveto, koska he kykenevät hyödyntämään jalkoja maksimaalisesti. Eli tod.näk. voima riittää etureisissä pitää polvikulmaa tangon irrotessa maasta.
Tuo taas sotii täysin Fuhrer:in vastausta vastaan.

Myös pakaroiden oikeanlaiseen aktivointiin kannattanee kiinnittää huomio.
Ja se pakaroiden aktivoiminen tuntuu olevan melkein mahdotonta. Onko jotain hyviä vinkkejä muuta kuin koittaa puristaa perseellä koko ajan? En saa siihen jotenkin minkäänlaista tunnetta vaikka miten yritän. Kai sekin tulee sit harjoittelun kautta.