Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Itse myös seinäjoelta. Tuonne on ollut tarkotus mennä kattelemaan kiviä, mut ei vaan oo tullu mentyä vielä. Kiven laatu ei liene kuitenkaan mahtava. Pitäis silti käydä katsomassa !

Kannattaa käydä, siinä on yksi korkea ja pystysuora jyrkänne, varmaan n. 10 m korkeutta. Ainakin näille lakeuksille ihan mukava nyppylä. ;) Kiven laadusta en sen kummempaa osaa sanoa, tuollaista tavallista suomalaista kiveä... ei sileää joten uskoisin hyvälle kiipeilijälle löytyvän otekohtia riittävästi. Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää kiivetä, riittää kun vilkaisee kerran alas sieltä ylhäältä!

Pyramidisarjat hyvin sovellettavissa leuanvetoon ? Tänään selkäreenin aloitin tekemällä seuraavasti:

Omapaino 3x10
Omapaino+5kg 3x8
Omapaino+10kg 3x6
Omapaino+15kg 3x4 ( viimeisen sarjan neljäs toisto jäi vajaaksi)

eli käytännössä vain yksi sarja failureen. Seuraavalla kerralla pyrin lisäämään toistoja/sarjoja/lisäpainoja. Keksiikö joku jotain negaatiivista näin treenaamisesta ?

Millaisilla palautuksilla teet nuo sarjat, entä maksimi- ja toistoennätys? Itsellä ongelmana huono sarjakestävyys, tänään aloitin treenin vetämällä 10xop, minuutin palautus ja 8, sen jälkeen saikin jo palautella pidempään että sai edes 7. Tuntuu että tarvitsisi monen minuutin palautuksia, tai toistot omallakin painolla jää viiden paikkeilla. Toisaalta 18 kg lisäpainolla jaksoin vielä lopuksi vetää 3x4 minuutin palautuksilla, vaikka alla oli useampia toistoja omalla painolla. Jotenkin lisäpainon kanssa vetäminen tuntuu paljon luontevammalta, tai teknisesti helpommalta.

Tavallisen nahkavyön solki ei muuten välttämättä kestä kovin paljoa painoa, huomasin eilen... olen siis käyttänyt lisäpainona levypainoilla pakattua lentolaukkua, joka on nahkavyöllä kiinni ja eilen katkesi solki kun lisäpainoa oli 40 kg. Onneksi laukku oli jo melkein lattiassa kiinni. Tänään käytin biltemasta ostettua kuormaliinaa, ainakin pitäisi kestää.

Millaisilla palautuksilla teet nuo sarjat, entä maksimi- ja toistoennätys?

Aika lyhyillä palatuksilla väänsin, noin minuutin ehkä hieman päälle, karkea arvio. Viimeinen kasi 5kg lisäpainolla ja viimeinen nelonen 15kg lisäpainolla olivat ainoat "haastavat" sarjat edellä mainituista.

Myötäotteella olen yhden treenin alkuun 17 nättiä leukaa vetänyt, sätkimällä varmasti lisää olisi tullut. 15kg lisäpainolla olen 7 toistoa parhaimmillaan vetänyt myötäotteella, nyt varmasti enemmän. Maksimilla tarkoitit varmaan ykköstä ? 25kg vedin aika helposti vastaotteella.

Ja omapaino n.80kg

Taidampa vetää paremmin myötäotteella, lienee harvinaista :D

Eikö noissa leuoissa jalat nouse vähän turhan reippaasti, mielestäni ei ois pitänyt tuollaisia suorituksia hyväksyä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikö noissa leuoissa jalat nouse vähän turhan reippaasti, mielestäni ei ois pitänyt tuollaisia suorituksia hyväksyä.

Kuten videon kuvauksesta selviää, videon 39:stä leuasta 9 hylättiin. SM-kisoissa on tietyt säännöt ja parametrit, joiden puitteissa kilpaillaan:

http://www.kiimu.fi/fi/Lajit/Voimailu/Viralliset+Leuanvedon+toisto+SM-kilpailut+2012.html (lisää täältä)

Ala-asento : Vedon ala-asennossa liikkeen tulee pysähtyä ylös-alas suunnassa ja seuraavaan suoritukseen lähdetään tuomarin antamasta merkistä.
Pysähdyksen aikana kilpailija roikkuu ala-asennossa vapaasti ilmassa kädet suorassa, jalat eivät saa ottaa kiinni maahan, eikä leuanvetotelineeseen. Muut vartalon osat saa liikkua pysähdyksen aikana.

Veto vaihe : Kilpailija vetää itsensä ala-asennosta ylä-asentoon jalat ristissä ottamatta tukea mistään telineeseen kuuluvista osista. Jalat saa osua telineen edessä olevaan pleksiin.

Ylä-asento : Vedon ylä-asennossa kilpailijan leuan tulee käydä tangon päällä siten että leuan kärki menee tangon yli ja pään tulee osua merkkistoppariin (kts kuva yllä).
Kilpailija ei saa painaa tankoa leualla.

Hyväksytty veto : Ala-asennossa kädet ovat suorina ja suoritukseen lähdetään päätuomarin merkistä. Kilpailija vetää itsensä ylös ottamatta vauhtia tai tukea pleksistä tai mistään muusta leuanvetotelineen rakenteesta. Yläasennossa pää osuu merkkistoppariin ja leuka menee tangon yli. Kilpailijan jalat ovat koko ajan ristissä.

Hylätty veto : kädet eivät ole suorina ala-asennossa ja kilpailija lähtee suoritukseen illman päätuomarin lupaa, kilpailija ottaa tukea tai vauhtia pleksistä tai jostain muusta telineen rakenteesta, pää ei osu merkkistoppariin tai leuka ei mene tangon yli, leualla painaen autetaan toisto loppuun, jalat aukeaa toiston aikana ristiasennosta.
Jos kilpailija muuttaa oteleveyttä tai otetta vastaotteesta myötäotteeseen tai päinvastoin tuomari keskeyttää kilpailijan suorituksen komennolla ”SEIS” jolloin kilpailijan tulee lopettaa suoritus ja tultava alas telineeltä. Lopullisiin tuloksiin otetaan mukaan vain ennen ”SEIS” komentoa tehdyt toistot.
Jos kilpailija lähtee ensimmäiseen suoritukseen ilman tuomarin lupaa päätuomari huutaa ”KÄDET” ja kyseinen suoritus hylätään ja kyseisen kilpailijan suoritus alkaa uudelleen ala-asennosta.

Aika lyhyillä palatuksilla väänsin, noin minuutin ehkä hieman päälle, karkea arvio. Viimeinen kasi 5kg lisäpainolla ja viimeinen nelonen 15kg lisäpainolla olivat ainoat "haastavat" sarjat edellä mainituista.

Myötäotteella olen yhden treenin alkuun 17 nättiä leukaa vetänyt, sätkimällä varmasti lisää olisi tullut. 15kg lisäpainolla olen 7 toistoa parhaimmillaan vetänyt myötäotteella, nyt varmasti enemmän. Maksimilla tarkoitit varmaan ykköstä ? 25kg vedin aika helposti vastaotteella.

Ja omapaino n.80kg

Taidampa vetää paremmin myötäotteella, lienee harvinaista :D

Myötäotteella vetäminen tosiaan lienee harvinaisempaa, tai ainakin se että saa sillä paremmat tulokset kuin vastaotteella. Itse käytän molempia, mutta todella kapea vastaote toimii selkeästi parhaiten. Yritin maksimiykköstä ensin hartioidenlevyisellä vastaotteella, eikä mennyt edes 35 kg, mutta kavennettuani otetta meni tuo 40 kg. Vedon loppuosa on ainakin minulle selvästi vaikein osio, ja otteen kavennus tuntuu helpottavan sitä reilusti.

Veikkaan että sun todellinen maksimiykkönen on päälle 30 kg noiden sarjapainojen perusteella, ja jos 25 kg tulee kevyesti. Itellä tosiaan vielä heikko sarjakestävyys, mutta ajattelin nyt kuitenkin vedellä maksimiykkösen kehittämiseen tähtäävää treeniä ainakin kuukauden tai pari. Saattaa kyllä käydä niin että toistomaksimi putoaa, mutta panostetaan siihen sitten myöhemmin. Lisäpainovedot tuntuu vain aiheuttavan ikävää kipuilua vasempaan käteen, erikoinen säteilevä hermosärky jostakin hauiksen tienoilta olkapäähän. Vasen käsi on minulla selvästi heikompi, oikeassa ei tunnu mitään. Huonompi homma jos heti prakaa paikat.

kyröölääne: joo maitua pullohon ja voikkuleipää voipaperin sisälle. ja makkaraa. kyllä sinne johonaki välis keriitähän :) eritasovedot on aikalailla se paras variaatio, kunhan se veto tulee sinne ylempää käteen kunnolla. niissäki pitäs sitä perustasoo nostaa tietenki. yks mikä toimii kans hyvin on osanostot niis hankalis kohdis. esim. ala½ ja ylä½.

lippusiima: aikalailla taitaa j.t. olla seinäjoen paikat läpi kattellu. seinäjoen kivilaatu tuppaa oleen aika huonoo kyllä, mutta toi täsmä ny ei juuri pääse sinne joupiskallekkaa kävellen, joten vois olla sille hyvä ;) multa meni hieman sun tekstipaljoudessa ohi, mitä kysyt? lyhyesti ja ytimekkäästi. varsinaiset henk.koht. ohjelmat mä teen virman piikkiin.

No tällainen tuli mieleen, että kun tavoittelee ykkösmaksimiin kehitystä, niin onko mitään järkeä kokeilla sitä ykköstä useampaan kertaan viikossa? Vai meneekö siinä vain hermosto tukkoon ja vammat perään? Penkkipunnerrus kehittyi aikoinaan nopeasti tällä systeemillä, mutta olin silloin kyllä melkein kymmenen vuotta nuorempi, joten palautumiskyky oli ehkä myös parempi.

kaverin kans tosta joupiskan peräpaikasta juttelin ja kuten sanottua, kivenlaatu on karmeen huonoa, niinku seinäjoella yleensäkin. kyrööstä vaasaan se sit on taas hyvää.

kyllä mulla on ollu semmosiakin asiakkaita, jotka penkkaa yli 90% ykkösiä 3-5 päivänä viikossa. nää on kuitenkin stressikausia ja ei voi jatkua kauheen pitkään suurimmalla osalla. jos "kokeilet" ykköstä moneen kertaan viikossa, voi olla et se ei juuri siitä heräile. ykkönen perustuu hyvää pohjatyöhön perusvoimaosastolla.

Olisiko antaa neuvoja seuraavaan tilanteeseen:
Aloitin reenailemaan lisäpainovetoja "isommilla" painoilla vähän toista vuotta sitten, välissä oli kyllä taukojakin mutta tänä syksynä jälleen reenatessa havaitsin että tuli alaselkäkipuja (olivat jatkuneet siitä asti kun nuita lisäpainovetoja alko tekeen, välillä lievempinä, välillä todella pahoinakin) ja kun jätin kokeilumielessä lisäpainot kokonaan pois niin selkä parani. Aikaisemmin luulin vaan että johtuvat kyykky tai mavereeneistä tai jostain yleisestä jumista. Kipu on ollut alaselässä/lonkassa oikealla puolella ja leveän selkälihaksen kiinnityskohdan seutuvilla. Voiko alaselkää vahvistaa nimenomaan leuanvetoa varten jollain konsteilla? Onko tällainen ongelma yleinenkin vai olenko ainut heikko? Ottaa päähän kun joutuu yhden lempiliikkeistä jättämään pois...Kehitystä tuli aika nopeasti ja parhaimmillaan sain 60kgx2 oman painon ollessa n. 85 kg ja olisi ollut mukava koittaa lähteä siitä tulosta parantamaan, mitään muita kipuja ei leuanvedosta aiheutunut.

Kiitos jto neuvoista.

Vasen käsi kiukuttelee nyt siihen malliin, että taitaa tulla muutaman päivän tauko vetoihin. Hauislihaksessa, tai jossakin hauislihaksen tienoilla olevassa jänteessä tuntuu vihlovaa kipua. Säteilee niin että tuntuu myös ojentajan tienoilla. Olisiko jokin lihastulehdus? Olen vasta aloittanut leuanvedon, ja ensimmäistä kertaa ikinä lisäpainoilla, joten siitähän tuo johtuu.

Tsemppiä Pohjatuulelle! Toivottavasti vaivaasi löytyy apu. Aika kova tuo 2x60 kg, itellä vielä pitkä matka siihen, tai jos nyt ikinä onnistuu.

Kuten videon kuvauksesta selviää, videon 39:stä leuasta 9 hylättiin. SM-kisoissa on tietyt säännöt ja parametrit, joiden puitteissa kilpaillaan:

Kiitoksia vastauksesta. Noiden sääntöjen puitteissa nuo leuat toki menee mutta luulisi, että tällaisella tyylillä yläkropalta vaaditaan enemmän:

Mua ihmetyttää noissa videoissa se, että kaverit vetää niin leveällä otteella. Toisille sekin ilmeisesti sopii. Ja Lampi kyllä "kippaa" aikalailla... Jalat vaan paukkuu pleksiin. :) Mutta mikäs siinä, jos noinkin saa yli 30 hyväksyttyä toistoa.

Tsemppiä Pohjatuulelle! Toivottavasti vaivaasi löytyy apu. Aika kova tuo 2x60 kg, itellä vielä pitkä matka siihen, tai jos nyt ikinä onnistuu.

Thanks! Aika tiukka oli tuo toinen toisto. Suht nopeasti pääsin tuohon asti mutta sitten junnasinkin ilman kehitystä samassa kauan aikaa, ehkä omatekoiset "ohjelmat" eivät oikein olleet parhaita mahdollisia.

pohjatuuli: aika erikoinen tollanen kipu on, mut voi johtuu siitäkin, et se vyö painoi jotenkin sun rankaa. vois kokeilla leveemmällä ja tiukemmalla vyöllä, ettei tulis mitään vääntöö sinne alaselälle. ite oon vedelly 1cm ohuella kiipeilyköydellä ja se paine tulee siihen lantiolle, vaikkei niin kivalta tunnukaan.

lippusiima: missä se kipukohta on? http://www.physioadvisor.com.au/assets/256/files/Long Head Biceps Tendon.jpg

pohjatuuli: aika erikoinen tollanen kipu on, mut voi johtuu siitäkin, et se vyö painoi jotenkin sun rankaa. vois kokeilla leveemmällä ja tiukemmalla vyöllä, ettei tulis mitään vääntöö sinne alaselälle. ite oon vedelly 1cm ohuella kiipeilyköydellä ja se paine tulee siihen lantiolle, vaikkei niin kivalta tunnukaan.

Näitä ongelmia alko tulla vasta kait siinä vaiheessa kun lisäpainoa oli jotain yli 40 kg, sitä ennen olin tehnyt vuosikaudet leukoja lisäpainoilla pienemmillä painoilla pitkiä sarjoja ilman ongelmia alaselän kanssa. En ole perehtynyt kovinkaan tarkasti hyvään tekniikkaan (suorituspuhtauteen kylläkin) leuanvedossa, pitääkö siinä erityisesti jännittää keskivartaloa ennen kuin alkaa edes roikkumaan? Tuntui itellä että sitä vaan roikkuu keskivartalosta miten sattuu ja ehkä tuo alaselkä jotenkin revähtää tms.? Olen tehnyt parillakin erilaisella leveällä vyöllä ja kyllä ne tuntuu asettuvan aika mukavasti tuohon lantiolle. En ole kokeillut vetää vyötä mitenkään erityisen tiukalle kylläkään. Täsmennän sen verran että tuo kipu tulee nimenomaan päivän parin viiveellä, ei siis tunnu tehdessä leukoja. Jumiin se vetää tuon oikean alaselän ja lantion alueen kuitenkin että haittaa monia muita liikkeitä sitten seuraavina päivinä. Luulen että käyn hierotuttamassa tuon selän pari kertaa että saisi muutenkin jumit pois ja kokeilen sitten tehdä taas. Jos on lisäneuvoja ehdotuksia tilanteeseen niin kiitollisena otan vastaan.

Tarkkaa kipukohtaa on vaikea paikallistaa, mutta kyllä se eniten hauislihaksessa tuntuu (kuvassa biceps muscle). Vetojen jälkeen kun painelee hauista, niin vihloo ja säteilee myös tuonne ylemmäs. Enemmän se kipu tuntuu tavallaan hauislihaksen "alla" kuin itse lihaksessa.

Monenlaisesta vammasta on tullut urheilu-uran aikana kärsittyä, ja kivun laadun perusteella veikkaisin että jokin jänne vihoittelee. Itse asiassa hiukan samantyyppinen tunne kuin penikkataudissa, eli kun lihaskalvot ja jänteet tulehtuvat. Lihastulehdusta mietin ensin, mutta kipu ei ole aivan siihen viittaavaa, eikä lihas ole ollenkaan turvonnut tai normaalia lämpimämpi.

Käsittääkseni Lammen vetoja ei hylätty niinkään jalkojen takia, vaan siksi, että hän ei noussut tarpeeksi ylös. Lampihan veti myötäotteella ja ainakin omasta mielestä myötäotteella on todella hankala päästä tarpeeksi ylös ja vielä tuoda leuka tangon ohi myös pystysuunnassa, niin kuin kisoissa pitää.

Mestaruus irtosi tänä vuonna 37 puhtaalla toistolla:

lippusiima: voi olla brachialis tai brachioradialis vaivana... siis tiukkuus siellä. kiipeilijöillä aika usein. vaikee kyl sanoo noilla specseillä.

ei se jumiin yhestä treenistä mee. DOMSit ei oo jumia. noi on klassisia kiipeilijöiden leukavariaatioita. hyvää kamaa.

Back
Ylös Bottom