Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itse pidän scott-tankoa 8 kiloisena. Helppo jotenki muistaa, ku sellane vekotin, millä voi kätevästi tehdä hauiksia pystyotteella ja ranskalaista penkkiä ojentajille, painaa myöskin 8kg.

Mikäköhän mahtaa olla tangon/laitteen nimi? Osaako joku kuvailemani perusteella sanoa? Se on sellane kehikkomainen laite mistä otetaan pystyotteella kiinni. Päihin tulee aivan normi levyjä.

Morjesta!
Päätin vihdoinkin rekisteröityä tänne foorumeille ja olisi nyt vähän kysyttävää liittyen treeniohjelmaani. Teen tällä hetkellä siis 3-jakoista ohjelmaa -> 1. Rinta/hauis, 2. Selkä/Ojentajat, 3. Olkapää/jalat. Mahdolliset treenipäivät ovat ma-pe ja olenkin miettinyt että onko 5pv viikossa yhtäjaksoisesti liikaa vai pitäisikö vähentää neljään eli mahd. ma+ti ja to+pe? Treenausta takana vasta 3viikkoa, mutta paino noussut jo muutaman kilon. Neuvoja kaivataan/uutta treeniohjelmaa saa ehdottaa!
Kiitos.

Itse itselleni vastaten, kyseisellä aparaatilla tehdään hauista hammer- tyyliin :P olkoon se sitten nimeltään hammer-tanko. Mahtava laite kertakaikkiaan.

Morjesta!
Päätin vihdoinkin rekisteröityä tänne foorumeille ja olisi nyt vähän kysyttävää liittyen treeniohjelmaani. Teen tällä hetkellä siis 3-jakoista ohjelmaa -> 1. Rinta/hauis, 2. Selkä/Ojentajat, 3. Olkapää/jalat. Mahdolliset treenipäivät ovat ma-pe ja olenkin miettinyt että onko 5pv viikossa yhtäjaksoisesti liikaa vai pitäisikö vähentää neljään eli mahd. ma+ti ja to+pe? Treenausta takana vasta 3viikkoa, mutta paino noussut jo muutaman kilon. Neuvoja kaivataan/uutta treeniohjelmaa saa ehdottaa!
Kiitos.

Jako on kyllä ihan vituillaan. Esim. selkäpäivä hauispäivän jälkeen ei ole järkevää ja olkapäät ei tuossa reenissä juuri saa aikaa levätä. Kerta olet aloittelija melkein suosittelisin jotain 1-jakoista ohjelmaa kuten Starting Strenght. Ohjelmia on koko foorumi pullollaan kun vain jaksaa etsiä.

Jako on kyllä ihan vituillaan. Esim. selkäpäivä hauispäivän jälkeen ei ole järkevää ja olkapäät ei tuossa reenissä juuri saa aikaa levätä. Kerta olet aloittelija melkein suosittelisin jotain 1-jakoista ohjelmaa kuten Starting Strenght. Ohjelmia on koko foorumi pullollaan kun vain jaksaa etsiä.

Selvä, kiitoksia vinkistä. Selailin foorumia ja löysin 2-jakoisen ohjelman joka näyttää tältä:
1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Näyttäisi ihan kelpo ohjelmalta, mutta toisen päivän treeni ei ole täysin toteutettavissa, kuntosalin välineiden puutteen takia. Alataljaa ei löydy ja leuanveto tankoakaan ei kyseisellä salilla ole. Joten löytyisikö näille jotain korvaavia liikkeitä. SJMV:nkin voisi korvata jollain kun tekniikka tuntuisi näin alkuun vähän hankalalta. Ja mitä mieltä olet(te) esim penkkipunnerruksen suorittamista smithissä?

Näyttäisi ihan kelpo ohjelmalta, mutta toisen päivän treeni ei ole täysin toteutettavissa, kuntosalin välineiden puutteen takia. Alataljaa ei löydy ja leuanveto tankoakaan ei kyseisellä salilla ole. Joten löytyisikö näille jotain korvaavia liikkeitä. SJMV:nkin voisi korvata jollain kun tekniikka tuntuisi näin alkuun vähän hankalalta. Ja mitä mieltä olet(te) esim penkkipunnerruksen suorittamista smithissä?

Itse suosittelisin vaan opettelemaan sen SJMV:n. Voi tuntua pari ekaa treenikertaa hankalalta liikkeeltä, mutta pienillä painoilla lähtee hiomaan tekniikkaa kuntoon niin on mahtava liike takareisille!
Leuanvetoa voit tehdä myös smithissä. Nosta tanko ihan ylös telineisiin ja eikun vetelemään.

Kulmasoudulla saa korvattua alataljan oikeen hyvin. Ja leuat saa tosiaan tehtyä smithissä, kun tanko on ihan ylhäällä (vaikka se voi olla silti vähän matalalla, mut jalat koukkuun vaan). Tolla ajattelulla, et "korvataan tää nyt aluks ja joskus sitten myöhemmin tehään kunnolla..." ei etene oikeen mihinkään. Kannattaa tehdä vaan heti eikä joskus myöhemmin. Kyllä senkin äkkiä oppii. Penkki (kuten kaikki muutkin liikkeet) kannattaa ennemmin suorittaa vapaalla tangolla kuin smithissä. Ensinnäkin smithin liikerata saattaa olla huono joittenki olkapäille ja smithissä sä et ite joudu miettimään sitä liikerataa lainkaan vaan laite tekee sen sun puolesta.

Vieläkin kiinnostais, et onko jostain rannekäännöistä (tai muista liikkeistä?) apua, jos ranteet ei meinaa penkissä pysyä suorassa? Rannesiteet on tietysti se helppo ratkaisu, mutta mielummin ongelma kannattaa korjata eikä vaan kiertää.

mites tota kun oon tehny nyt 4kk arnold g6 ja hyvin on tullu tuloksia, kuinka kauan ois hyvä vielä jatkaa samaan malliin että millon kannattais miettiä uutta ohjelmaa? kiitos :)

Kaipaisin vinkkejä treenaamiseen!

Olen 18-vuotias tyttö, ja harrastanut liikuntaa säännöllisesti ainakin sen 2 vuotta. Lähinnä lenkkeilyä, eli ihan hyvä perus kunto.

Nyt on salikortti hommattu, ja kaipaisin siis ohjeita / jonkun näköstä treeniohjelmaa. Tavoitteena olis ens kesänä olla vähän timmimmässä kunnossa. Suurin ongelma on vatsan alue. Jalat ihan ok kunnossa, mutta peppu kaipais kyllä jotain treeniä.

Ruoka esimerkkejä vois myös kertoa. :) Pitäisikö mun ostaa jotain proteiinijuomaa tms?

Olen 18-vuotias tyttö, ja harrastanut liikuntaa säännöllisesti ainakin sen 2 vuotta. Lähinnä lenkkeilyä, eli ihan hyvä perus kunto.

Nyt on salikortti hommattu, ja kaipaisin siis ohjeita / jonkun näköstä treeniohjelmaa. Tavoitteena olis ens kesänä olla vähän timmimmässä kunnossa. Suurin ongelma on vatsan alue. Jalat ihan ok kunnossa, mutta peppu kaipais kyllä jotain treeniä.

Ruoka esimerkkejä vois myös kertoa. :) Pitäisikö mun ostaa jotain proteiinijuomaa tms?

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

Noista otat jonkun ohjelma, mieluusti 1-jakoisen ja sitten tuolta FAQ:sta ruokavalion. Syöt hieman plussa kaloreilla niin lihasta kertyy kesään mennessä ja jos sitten keväällä on kertynyt vähän ylimääräistä niin pieni dieetti ennen kesälomia niin kaikki kuolaavat sun perään. Ne mimmit on seksikkäimpiä, jotka treenaa kunnolla ;)

Millä ohjelmma mun kannattaisi jatkaa eteenpäin?

Eli siis taustana on salihommia säännöllisesti 4 vuoden ajalta. Ohjelmia olen läpi vedellyt 2-jakoisella, 3-jakoisella ja 4-jakoisella.. Mielekkäimmät ovat olleet 4-jakoinen ja 3-jakoinen ja suurin kehitys on tapahtunut 3-jakoisella..
Fyysinen työ tuottaa vähän ongelmia ja treenikerrat ovatkin olleet viikossa se max 4.. Päivillä ei niin väliä ole, mutta virtaa riittää se 4x salille, joten millä jaolla mä saisin parhaimman mahdollisen kehityksen aikaiseksi? Vähän tuntuu, että junnaan tällähetkellä paikallani..

Tuloksista sen verran, että penkki max 140kg, maastaveto n.200kg, kyykky 140, joten ihan aloittelija aloittelija en enää ole, joten sen kuusikon ehdottamisen voi jättää pois :P

Auttakaa mut taas uuteen nousuun lihojeni kanssa... Ruokapuoli ja lepo on kunnossa..

Mihin perustuu tuo aloittelijan ensimmäisten kuuden kuukauden vaikuttavuus?
Itse käynyt nyt vähemmän ja enemmän motivoituneena salilla sen ~6kk ja sarjapainojen nousu tyssännyt varsinkin penkissä.
Tällä hetkellä nostanu maximin 75kg, mutta 80 pitäisi myös mennä kun 70kg:llä saanut 4-5 toistoa. Sarjapainot liikkunut nyt noin kuukauteen.
Kyykyssä sen sijaan nousee painot kohtuullisesti, tälä hetkellä paras sarja 70x12.
Eli toisinsanoen vinkkejä kuinka saada penkki sarjapainot nousuun!

Back
Ylös Bottom