Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Taas tyhmiä kysymyksiä vol 2489850. Yritin vähän googlailla ja etsiä täältä mutta en löytänt vastausta. Eli jos on sellaiset geenit että voima llisääntyy helposti niin kannattaako edes haaveilla kauniista lihaksista? Työn määrällä ei ole väliä mutta mulle juuri sanottiin että jos lihas on jotenkin voimaa keräävää (vääränsuuntaiset syyt tjsp) niin siitä ei saa kauniin näköistä. Joo matkaa on edessä ikuisuus mutta en halua haaveilla sellaisesta mikä ei välttämättä ole mahdollista. Enkä ainakaan pääse päämääriini jos epäilen niiden mahdollisuutta.

Taas tyhmiä kysymyksiä vol 2489850. Yritin vähän googlailla ja etsiä täältä mutta en löytänt vastausta. Eli jos on sellaiset geenit että voima llisääntyy helposti niin kannattaako edes haaveilla kauniista lihaksista? Työn määrällä ei ole väliä mutta mulle juuri sanottiin että jos lihas on jotenkin voimaa keräävää (vääränsuuntaiset syyt tjsp) niin siitä ei saa kauniin näköistä. Joo matkaa on edessä ikuisuus mutta en halua haaveilla sellaisesta mikä ei välttämättä ole mahdollista. Enkä ainakaan pääse päämääriini jos epäilen niiden mahdollisuutta.

Kuka sanoi, millä perusteilla sanoi ja mihin pohjautuen sanoi?

Teen 3-jakoista treeniohjelmaa ja yhdelle päivälle tulee: olkapäät, ojentajat ja hauis. Mutta ongelmana on nuo ojentaja liikkeet, koska kyynerpääni tulevat todella kipeiksi useimmissa ojentaja liikkeissä :/ esim ranskalaista en pysty tekemään juuri ollenkaan ja dipit yms tuntuvat jo aika paljon. Pystyn tekemään kapeaa penkkiä sekä ojentajaa taljassa ilman kipuja . Millaista ojentaja treeniä suosittelisitte ettei ojentajat jäisi ihan jälkeen.

Kuka sanoi, millä perusteilla sanoi ja mihin pohjautuen sanoi?

yksi tuttu sanoi. Siihen pohjautuen että kellään "voimakkaalla" naisella ei ole kauniita lihaksia ja lihassyyt menee väärinpäin joten niistä ei voi saada kauniita. Ehkä pitäis itse opiskella asiaa enemmän mutta paha mieli tuli.

yksi tuttu sanoi. Siihen pohjautuen että kellään "voimakkaalla" naisella ei ole kauniita lihaksia ja lihassyyt menee väärinpäin joten niistä ei voi saada kauniita. Ehkä pitäis itse opiskella asiaa enemmän mutta paha mieli tuli.

Miten näiden kauniiden lihasten ja voimakkuuden suhde on määritelty? Mistä tämä tieto on revitty?

Miten näiden kauniiden lihasten ja voimakkuuden suhde on määritelty? Mistä tämä tieto on revitty?

Luultavasti omasta päästä ja jostain lehtiartikkelista tahi ohjelmasta jossa on käsitelty voimakkuutta (siis itse päätelty attä asia on näin). Jotain siihen liittyen että kauniisiin lihaksiin tarvitsisi olla kestävyysurheilihan geenit jne. Harmittaa kun oma tieto on vielä niin vähäistä ettei okein osaa sanoa mihinkään mitään.

Kuulosta lähinnä hauskalta. Eihän tollanen paikkaansa voi pitää. "Lihassyyt" väärin päin... Heh, mitähän nekin mahtaa olla? Kyllä ehdottomasti sinäkin voit kasvattaa kauniit lihakset, kuten kuka tahansa normaali ihminen.

Luultavasti omasta päästä ja jostain lehtiartikkelista tahi ohjelmasta jossa on käsitelty voimakkuutta (siis itse päätelty attä asia on näin). Jotain siihen liittyen että kauniisiin lihaksiin tarvitsisi olla kestävyysurheilihan geenit jne. Harmittaa kun oma tieto on vielä niin vähäistä ettei okein osaa sanoa mihinkään mitään.

Eli puhdasta broscience mutuilua, unohda mitä tuttusi sanoi.

3x8-12x20-25kg about.

Se riippuu tosi paljon. Mulla ei välttämättä nousis kaheksaakymppiä tasapenkissä tangolla (mut hyvin läheltä kuitenki), mut teen silti kaseja 30kg käsipainoilla. Kokeilemalla sen painon saa parhaiten selville. Lämmittelyissä kuitenki täytyy nousta vähän kerrallaan ja kyllä sen sitten huomaa, kun aletaan olla lähellä sarjapainoa.

mulle juuri sanottiin että jos lihas on jotenkin voimaa keräävää (vääränsuuntaiset syyt tjsp) niin siitä ei saa kauniin näköistä.

Älä huoli, toi väittämä on täyttä hevonpaskaa. Ihan oikeasti.

Kiitos <3 Mä aloin jo tarkistelemaan orastavia lihaserottovuuksia (vai mikskähän niitä nyt sanois) ja ihan suht kivan mallisilta ne näytti toistaikseksi. Voihan se olla että musta tulee ehkä vähän keskivertoa isompi olemukseltani ja siroa ei varmasti ikinä.

Onko olemassa tuolle penkkipunnerukselle näin alkuun mitään liikettä kaveriksi mikä toisi samoille lihaksille treeniä, ei saatana ku hävettää silmät päästä nostaa pikkupainoilla keppiä ja tärrää nii perhanasti, vai pittääkö se alkaa autotalliin ostaan penkki ja tanko. Kaikki muut toistot on alkanut tuntumaan jo hyvälle ja painojakin on näin alkuun saanut alkaa jo lisäilemään mutta tuo penkkipunnerrus tyssää mulla täysin.

Onko olemassa tuolle penkkipunnerukselle näin alkuun mitään liikettä kaveriksi mikä toisi samoille lihaksille treeniä, ei saatana ku hävettää silmät päästä nostaa pikkupainoilla keppiä ja tärrää nii perhanasti, vai pittääkö se alkaa autotalliin ostaan penkki ja tanko. Kaikki muut toistot on alkanut tuntumaan jo hyvälle ja painojakin on näin alkuun saanut alkaa jo lisäilemään mutta tuo penkkipunnerrus tyssää mulla täysin.

Penkki ei nouse sitä välttelemällä vaan penkkaamalla. Vältä sitä, että minimaalisen vähän työsarjoja ja failureen. Sillä saan ainakin itse satavarmasti ojentajat tukkoon ja kehitys tyssää. Lisäilet niitä sarjoja ja toistoja niin, että aina jäis ainakin yks toisto varaa. Toi jto:n 3x4-->6x6 on mahtava juuri tuollaiseen treeniin.

Penkki ei nouse sitä välttelemällä vaan penkkaamalla. Vältä sitä, että minimaalisen vähän työsarjoja ja failureen. Sillä saan ainakin itse satavarmasti ojentajat tukkoon ja kehitys tyssää. Lisäilet niitä sarjoja ja toistoja niin, että aina jäis ainakin yks toisto varaa. Toi jto:n 3x4-->6x6 on mahtava juuri tuollaiseen treeniin.

Sarjoja ja toistoja on tehty, Mutta tekniikka kusee, Olen 3 kertaa elämäni aikana penkkipunnerrusta tehnyt, ja en ole kyllä painoja uskaltanut monen kilon edestä laittaa kun tuntuu että se tanko heiluu niin mahdottomasti, onko asiassa muuta ratkasua kun nostaa minimipainoilla niin kauan kunnes tanko nousee heilumatta ja sitten alkaa nostamaan painoja, voin myötää että rintalihakseni ovat heikot!

Sarjoja ja toistoja on tehty, Mutta tekniikka kusee, Olen 3 kertaa elämäni aikana penkkipunnerrusta tehnyt, ja en ole kyllä painoja uskaltanut monen kilon edestä laittaa kun tuntuu että se tanko heiluu niin mahdottomasti, onko asiassa muuta ratkasua kun nostaa minimipainoilla niin kauan kunnes tanko nousee heilumatta ja sitten alkaa nostamaan painoja, voin myötää että rintalihakseni ovat heikot!

Palataas asiaan sen jälkeen ku olet 30 tai vaikka 100 kertaa elämäsi aikana tehnyt sitä penkkiä. Ei missään voi olla mestari heti ekalla kerralla. Siinä menee aikansa, että sen tekniikan oppii ja vielä paljon pidempi aika, että saa käyttöönsä isot painot. Muista nostaa erittäin rauhallisesti ja keskittyä vain ja ainoastaan siihen nostoon, ei mihinkään muuhun.

Malttia malttia. :)

No tärkein pointti on, että saat lavat ja olkapäät stabiloitua kun penkkaat. Muuten se vaikutus menee ihan päin vittua. Jotain yleisohjeita:
1. Asetu penkille niin, että tanko on silmien/nenän kohdalla. Laita lavat yhteen paina ne kropalla "alas" siten, että paine tulee ylemmäs selkään/hartioille. Ote alussa sellainen, että noston ala-asennossa kyynärvarsi on pystysuorassa. Tuosta voi sitten kokeneempana säätää oman maun mukaan.

2. Jalat on hyvä olla siten, että polvi on hieman alempana kuin lonkka; näin sun perse ei nouse kovissa nostoissa. Työnnä jaloilla selkä kaarelle niin, että alle jää nyrkinmentävä rako. Kun asento tuntuu hyvältä niin ote happea ja "vedä" tanko telineistä. Älä nosta sitä olkapäillä! Telineiden korkeus pitää siis olla juuri oikea.

3. Noston aikana lavat ei saa levitä eikä olkapäät nousta!! Tangon liikerata menee siten, että alhaalla tanko koskettaa rintalastan alaosaa, olkavarren kulma suhteessa vartaloon on noin 45 astetta. Tiukissa nostoissa kyynärpäät saattaa levitä hieman enemmän, se on normaalia.

Suosittelen katsomaan vaikka Dave Taten penkkioppaita youtubesta.

Hei! Pituutta 180 ja painoa vajaa 80kg, oon tehny tota g6 ohejlmaa ja hyvin sujuu mutta tarvis ravinto neuvoja nii saa lihasta rintaan.
Olisiko tämä vaikka hyvä

Aamulla kaurapuuroa laitanen ja vaikka kananmunaa pari
Koulussa syö mitä on mutta jos ruoka ei mee alas nii kannattaisko oottaa vaik yls maitorahka mukaa tai jotain?
Päivällinen sujuu mutta mitä iltapalaksi? Hiilareita ei varmaan kannata mutta jotain rahkaa?

Back
Ylös Bottom