Älä erehdy luulemaan, etteikö niitä ota henkilökohtaisesti. Minä kuitenkin tiedän, etten tee rikosta kostaakseni toisen rikoksen. Maailma on paha paikka ja ihmiset paskoja, get over it. Tuo tekosi ei ollut oikeuksista kiinni pitämistä vaan kosto, turhaa uskottelet itsellesi. Ei tietenkään tuollaista, jota koit (tai luulit kokevasi, riippuen mikä totuus sitten on), pitäisi kenenkään kokea, mutta se ei siltikään oikeuttanut sitä mitä sinä teit. Tarkoitti vartija sitten etnisyyttä tai ikää, hän teki väärin, mutta typerä olet sinäkin.
Typerä olen ollut, monesti. Sitä en kiellä. Siitä huolimatta pyrin aina hakemaan oikeutta. Oli kysessä oma tai jonkun muun perse..
Oletko koskaan kysynyt kaveriltasi, mitä tämä oli mieltä tapauksesta ja miksi hän mahdollisesti ei samanlaisiin toimenpiteisiin lähtenyt kuin sinä? Itseäni kiinnostaa, miksi hän toimi niin päinvastoin. Samanlaisen nöyryytyksen hänkin koki, vai olisiko niin, että hänen itsetuntonsa kesti vartijan ääliökäytöksen? Jos joku nolaa sinut, niin miksi sinun pitäisi nolata takaisin? Mitä mahdollisesti sanoit vartijalle kun poliisit pyysivät sinua poistumaan?
Lähtenyt mihin toimenpiteisiin? Enhän minä mitään kostoa hautonut. Satuin vaan näkemään kaverin ja näin heti punaista. Tämä kaikki tapahtui vielä moraalisesti arvelluttavassa paikassa, eli maahanmuuttajan ravintolassa. Kai näet ironian, jota olen tässä postitolkulla yrittänyt esittää? Jos joku nolaa minut, niin miksi minun pitää nolata takaisin? Tuohon ei mun järki edes osaa löytää vastausta.. pahoittelen.
Sekoitatko nyt tahallaan itsepuolustuksen ja koston? Tässä skenariossahan minun pitäisi parin viikon päästä, kun näen kaverin parkkeeraavan auton, puhkoa renkaat.
Miten olisin voinut puolustaa itseäni kyseisessä tilanteessa? Ja kyllä, tiedän mitä tarkoittaa kosto ja kosto oli nimenomaan koko jutun pointti. Silmä silmästä vai pitäiskö sanoa pizza ihmisarvosta ja nöyryytyksestä.
Darvinistille: Toki tiedän, että rangaistus on yhteisön suorittama kosto teknisesti, mutta oikeusvaltiossa ei tule hyväksyä omankäden oikeutta. Tuomiovalta tulee olla puolueettomalla osapuolella.
Millä tavalla olisin saanut oikeutta puolueettomalta taholta tässä tapauksessa? Jos olisin tehnyt rikosilmoituksen tapauksesta, olisi syyttäjä mitä todennäköisimmin jättänyt kokonaan syyttämättä oikeuslaitoksen mukaan niin mitättömän jutun takia. Tämä on nähty moneen kertaan. Sanayhdistelmät "puolueeton osapuoli" ja "Suomen oikeus" ei todellakaan aina kävele käsi kädessä. Ei ainakaan jos vastakkain on nuori puolimuumi vs vanhempi suomalainen virkavallan edustaja.
Rikos on siis hyväksyttävää kunhan siihen on omaa mieltä kohentava syy?
Rikos ei ole hyväksyttävää ikinä, mutta usein ihmiset niitä tekevät kohentaakseen omaa mieltä. Oletko koskaan esim. ajanut ylinopeutta? Jos olet, niin miksi? Kai tiedät, että vaaransit liikenettä näin tehdessäsi? Ja jos et ole koskaan ajanut ylinopeutta, niin olet liian täydellinen kansalainen, eikä meidän kannata näin ollen jatkaa keskustelua, koska emme tule ikinä pääsemään samalle taajuudelle.