Mikä potuttaa salilla käynnissä eniten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Mikä potuttaa salilla eniten? – rautapyhäkön ärsyttävimmät ilmiöt listaan ja liekkeihin

Meta description: Keskustelua salien ärsyttäjistä, tavoista ja tilanteista – kaikki ne jutut jotka nostavat verenpaineen ennen ensimmäistäkään sarjaa.

Ehkä vähän väärä aihe, mut heti kolmen aamun jälkeen voin jo sanoa, et nää kouluaamut ärsyttää tosi paljon. Ei suoranaisesti siks, et joutuu heräämään aikasin vaan siks, et aikasin herätessä en pysty syömään kunnolla aamupalaa. Tänäänkin aamupalani oli vain vähän reilu desi kaurahiutaleita täysmaitoon tehtynä puurona, voisilmä, sokeria, raejuustoa ja lasi tai kaks täysmaitoa. Eikä siinä oo paljoa paskaakaan, jos haluaa kasvaa. Jostain syystä ruokahaluttomuuteni aikaisin herätessä jatkuu myös koulun ruokatunnille ja siellä sitten joskus lähes oksennus kurkussa koitan saada sitä ruokaa syötyä. Vasta joskus iltapäivällä alkaa syöminen onnistua kunnolla. Intermittent fasting ei taida olla kauheen hyvä tapa syödä, kun halutaan kasvaa.

Ehkä vähän väärä aihe, mut heti kolmen aamun jälkeen voin jo sanoa, et nää kouluaamut ärsyttää tosi paljon. Ei suoranaisesti siks, et joutuu heräämään aikasin vaan siks, et aikasin herätessä en pysty syömään kunnolla aamupalaa. Tänäänkin aamupalani oli vain vähän reilu desi kaurahiutaleita täysmaitoon tehtynä puurona, voisilmä, sokeria, raejuustoa ja lasi tai kaks täysmaitoa. Eikä siinä oo paljoa paskaakaan, jos haluaa kasvaa. Jostain syystä ruokahaluttomuuteni aikaisin herätessä jatkuu myös koulun ruokatunnille ja siellä sitten joskus lähes oksennus kurkussa koitan saada sitä ruokaa syötyä. Vasta joskus iltapäivällä alkaa syöminen onnistua kunnolla. Intermittent fasting ei taida olla kauheen hyvä tapa syödä, kun halutaan kasvaa.

On tuossa ihan tarpeeksi kaloreita, protskua jne.

Vituttaa ne kerran kuussa salilla kävijät, jotka kaikenlisäksi käyttävät treeniaikansa muiden neuvomiseen. Nämä tapaukset ovat usein vielä katkeria niille, jotka jaksavat käydä säännöllisesti treenailemassa. Niillä on vielä uskomattomat selitykset, mikseivät käy kuin kerran ja millä perusteella jättävät tietyt lihasryhmät väliin "ei niitä jalkoja tartte tehdä, kun tulee niin paljon pyöräilyä harrastettua".
Tein "moottorisahaliikettä" sellaisessa koneessa, kun on niin kämänen sali, ettei ole tarpeeksi suuria käsipainoja. Tiedän, ettei liike niin hyvä ole, mutta tyhjää parempi (kuitenkin tuntuu oikeassa paikassa). Siihenkin tämä kerran kuussa treenari tuumas, ettei kuulemma apuliikkeitä tehdä kuin nuoruusiässä:D
On se hyvä, että jossakin saa avautua...

On tuossa ihan tarpeeksi kaloreita, protskua jne.

En usko, koska lomalla mulla oli tuplasti isompi puuro käytössä, mutta voisilmä ja sokeri oli korvattu hillolla sekä maito oli vaan kevytmaitoa (niin juomana kuin puurossakin). Kulutus oli sillon vielä vähän pienempi ku nyt, eikä silläkään kasvanut oikeen tarpeeks. Kyllähän tosta rasvasta on helppoa kerätä kaloreita aamupalallekkin, mut haluisin syödä vähän jotain muutakin ku rasvaa. Tuo lounaalla syöminen ärsyttää myös, kun jos ruoka on yhdeltätoista ni ei kyllä maistu ollenkaan. Puol yhdeltä saan onneks jo syötyä ja mulla taitaa olla sillon useimmiten ruokailut. Täytyykin muuten vähän laskeskella ton aamiaisen kaloreita ja makroja.

E: Ei pahemmin tähän liity, mut hassua, et Kalorilaskurissa sokerissa on 99,9g hiilihydraattia, mutta silti 406kcal/100g. Pitäis olla 400kcal ja tarkalleen laskettuna erittäin vähän jopa alle sen. Ei oo kuitenkaan kauheen suuri heitto. (Tuskin kiinnostaa ketään, mut tähän mennessä oon näemmä n. 1500kcal alle tavotellun kalorimäärän.)

Se että salilla missä oon nyt viime viikot käyny, on sellanen pienehkö nurkkaus missä kaikki vapaat painot yms. Siellä kuitenkin treenataan paljon vaikka salin pienin osa. Tänään kun menin salille niin nurkkaus oli kuin pommin jäljiltä esim. jalkaprässissä 200kg, käsipainoja lattioilla siellä täällä eri pareja, kyykkytelineessä painot kans, jumppamatto keskellä lattiaa, levypainoja nojailee siellä täällä. Vituttaa!

E: Ei pahemmin tähän liity, mut hassua, et Kalorilaskurissa sokerissa on 99,9g hiilihydraattia, mutta silti 406kcal/100g. Pitäis olla 400kcal ja tarkalleen laskettuna erittäin vähän jopa alle sen. Ei oo kuitenkaan kauheen suuri heitto.

Ne ovat Finelin arvoja. Kannattaa varmaan kertoa THL:lle, että heidän tuottamansa tiedot ovat mielestäsi vääriä. Siinä on vain 99,9g sakkaroosia, koska se sisältää pieniä määriä natriumia, seleeniä, jodia, kaliumia jne.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1&lang=fi

Ne ovat Finelin arvoja. Kannattaa varmaan kertoa THL:lle, että heidän tuottamansa tiedot ovat mielestäsi vääriä. Siinä on vain 99,9g sakkaroosia, koska se sisältää pieniä määriä natriumia, seleeniä, jodia, kaliumia jne.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1&lang=fi

En tiedä yhtään olitko tosissasi tuossa, mutta lähetin THL:lle palautetta asiasta. Joulet tossa on näköjään laskettu ja pyöristetty oikeen, mutta kaloreissa on virhe mun mielestäni.

E: Ei pahemmin tähän liity, mut hassua, et Kalorilaskurissa sokerissa on 99,9g hiilihydraattia, mutta silti 406kcal/100g. Pitäis olla 400kcal ja tarkalleen laskettuna erittäin vähän jopa alle sen. Ei oo kuitenkaan kauheen suuri heitto. (Tuskin kiinnostaa ketään, mut tähän mennessä oon näemmä n. 1500kcal alle tavotellun kalorimäärän.)

Luuletko kenties, että 1 grammassa hiilihydraattia on TASAN 4 kcal?

En tiedä yhtään olitko tosissasi tuossa, mutta lähetin THL:lle palautetta asiasta. Joulet tossa on näköjään laskettu ja pyöristetty oikeen, mutta kaloreissa on virhe mun mielestäni.

Olisit vaan jättänyt sen palautteen lähettämättä :face:

Luuletko kenties, että 1 grammassa hiilihydraattia on TASAN 4 kcal?

Olisit vaan jättänyt sen palautteen lähettämättä :face:

Epäilen itsekin, että siinä on todennäköisesti hieman yli 4kcal, mut haluan vastauksen siihen silti. Tuskin se kenenkään elämää pilaa.

Piti oikein Wikistä katsoa. Sielläkin todettiin, että 1g = 4kcal hiilareissa. Luulisi tuolla olevan tarkan numeron, mitä itsekukin saa sitten pyöristellä.

Ehkä noissa virallisissa luvuissa on joku ALV%.
wiki sanoi:
Food component / kJ / kcal
Fat 37 9
Ethanol (drinking alcohol) 29 7
Proteins 17 4
Carbohydrates 17 4
Organic acids 13 3
Polyols (sugar alcohols, sweeteners) 10 2.4
Fiber 8 2

edit: google löysi tämän: http://hypertextbook.com/facts/2007/AnuragPanda.shtml

Eli tuon mukaan hiilarissa on 4,2 ja proteiinissa 4,1kcal per gramma. Rasvassa taasen 9,5kcal.

Nyt o tullu niin monta tuijotteluun liittyvää kommenttia, että annan vähä vastapainoa siihen. Musta tuntuu että teillä, ketä se oikeesti nyt niin vituttaa on ylipäätäsä niin huono itsetunto että yritätte muuteki tasapainottaa sitä reenaamalla ja sit jos joku kattoo niin ootte melkee vetämässä turpaa. Antaa toisten kattoo sanon mä. Katon itsekin vaikka kokemusta salilta on jo monen vuoden takaa. Mä en taas ymmärrä sitä, että ei vois katella ihmisii vaan sen takii et leimautuu "tuijottelijaks". Ite katon ihan siitä syystä, että haluun oppii lisää ja parhaiten oppii kattomalla muitten tapoja reenata. Ja kysympähän vaan että miks kasvatatte niitä lihaksia jos teitä kuitenkin ne tuijottelijat niin ärsyttää. Kuitenkin tykkäätte saamastanne huomioista. Voisin väittää että reenaan itsekkin lähes esteettisyyden takia ja jos joku tykkää näkemästään tai ajattelee mua edes jonkinlaisena tavoitteena omassa reenissään niin miksi pahastuisin siitä? Mitä jos ei pidettäisi kaikkia aina niin vihollisina ja lähdettäisiin sinne salillekin avoimin mielin, myös valmiina neuvomaan muita. Olen itsekin kohdannut tuijottelua ja kuitenkin vaihdettua muutaman sanan näiden tyyppien kanssa olen kuitenkin saanut monta mukavaa salikaveria.

Tää on aika ikivanha kommentti, mut oon ihan samoilla linjoilla. Mua tuijotellaa ihan jatkuvast salilla, ja vähän välii tulevat kyselee neuvoi, mut ei se mua haittaa. Must on hyvä et ne pystyy ammentaa tietoo ja tekniikkaa, jos siitä on niille apua. En yleensäkkää ärsyynny juuri mistään salilla.
Joskus huvittaa se, kun ne ihmettelee et miten noin lihaksikas kaveri tekee noin pienillä painolla, ni se selittelee toisillee et "täytyy johtuu tästä ja tästä asiasta tekniikassa".

Monesti naurattaa ne nuoret koulun jätkät ku tulee sitä penkkii säätää, mut siihenki on jo tottunu, eikä se mua haittaa. jos itellä on rinta vuorossa, ni yleensä meen kysyy et voiko tehä välissä... tulos on et ne yleensä katoo ku pieru saharaa siitä sanomatta mitää, vaikka ne vois mun puolest tehä ihan hyvin mun sarjojen välissä. Mä en millää isoil painoil kuitenkaa tee, ku leikin bodaajaa. harvoin edes teen penkkiä tangolla. Teen penkkii yleensä käsipainoilla.

Ehkä eniten ärsyttää se, kun ne ruiskuttelee omii parfyymei kaikille tai vetää hirveet kurapaskat pönttöö ku ite ootat et sais vettä sieltä... mut toisaalta, jos paksa on tullaksee, ni pakkohan sen on antaa tulla. Parempi pöntös ku salin lattialla.

edit: google löysi tämän: http://hypertextbook.com/facts/2007/AnuragPanda.shtml

Eli tuon mukaan hiilarissa on 4,2 ja proteiinissa 4,1kcal per gramma. Rasvassa taasen 9,5kcal.

Tuonkin mukaan se olis väärin, koska 4,2kcal/g*99,9g=419,58kcal eikä 406kcal. Katotaan mitä THL vastaa, väärässä olin todennäköisesti viestini kanssa, mutta toivottavasti saan sieltä jonkun tarkemman tiedon, millä en tee yhtään mitään.

Sieltähän olikin tullut jo heti aamulla vastaus. Yks gramma hiilihydraattia sisältää tarkalleenottaen 4,063kcal. Tällä tiedolla en tee siis yhtään mitään, mutta hauskaa se silti on tietää.

Tuo ruoansyömiskyky aamuisin voi parantua muuten huomattavastikin, kunhan tosissasi haluat että se parantuu. Pakota joka kerta syömään itsesi vain vähän enemmän (esim. 1rkl kaurahiutaleita lisää joka toinen päivä aina siihen asti, että pystyt syömään halutun ruokamäärän) ja juo vettä aterian jälkeen runsaasti. Maltillinen progressio käytäntöön siis tässäkin, ja varmasti tulee tuloksia.

Energia tulee käsittääkseni hiilirungon hapettamisesta. Ja rasva on olennaisesti rasvahappoja, jotka ovat hiukan tiivistäen hiilirunko jonka ympärillä on vetyä. Sokeri on hiilirunko, jossa on joka vetyä kohti yksi happi ja yksi hiili, siis "puoliksi palanutta rasvaa". Mutta koska tämä ei ole tarkka kuvaus, ei esimerkiksi jokainen rasvahappo sisällä grammaa kohti täsmälleen samaa määrää energiaa -- teoriassa pidempiketjuisissa pitäisi olla suhteessä vähemmän "päätä ja häntää", eli enemmän energiaa.

Käytännön merkitys tällä lienee minimaalinen, varsinkin kun ruuansulatus itsessään kuluttaa energiaa määrän, joka ei ole sama eri makroravinteilla.

Muutamia potutuksen aiheita;

-Vituttaa kun hikoilen ihan perkeleesti. Treenit on joo kovia, jossa hiki pitää virrata, mutta kun Jack3D/Craze tekee mun hiestä erityisen pistävänhajuista. Joudun käyttämään remmejä lähes kokoajan selkätreenissä, sillä mankku on kielletty eikä edes nestemankkua saa käyttää pahemmin.
-Ihmisten kyttääminen. Tästä asiasta oli keskustelua jo aikaisemmin täällä, mutta kyllä se nyt vähän häiritsee, eritoten kun koko sali on likimain peilitetty niin sarjojen välissä/kesken sarjan huomaan sivusilmällä kuinka oikein kuikuillaan että "mitäs se jätkä tänää tekee?". Kyllä mäkin ajoittain vilkasen jos joku treenaa tjsp, mutta toisella käymälläni salilla se on ihan pikkasen liian näkyvää.
-Edelleen tämä sama ulina siitä ähkimisestä ja rautojen kolistelusta. Olen kaikkeni tehnyt että hillitsen hieman tuota omaa showtani, mutta kyllä sitä nyt ihan vähän iso mies synnyttää kun isketään etureisille tuplasarjaa laktaattitreeniä/triplasarjaa selälle. Eräs nuori juippi tuli oikein hihittelemään kun näki, kuinka "pienillä painoilla" tein alataljaa näissä triplaseteissä.
-Kaikki edellä mainittu yhdistettynä totaaliseen salikulttuurin persistymiseen. Ite tykkään moikata ihan vaan huvikseni sellaisille tyypeille, joita näkee salilla usein. Nykyään moikkailevat takasin vaikka kumpikaan ei edes tunne toisiaan, joskus mennää jutulle ja vaihdetaan 1min kuulumiset, sitte reenit jatkuu. En edes nimeä tiedä, mutta tämä tuo mun mielestä sellasta kivaa salihenkeä ja Manowar-tyyppistä "brothers in steel" shittiä. Eikä mulle tartte moikata, kaikkihan siellä keskittyy omaan treeniin, on omat ajatukset tai treenataan fiiliksissä ettei muita huomata yms. Mutta tämä ihan älytön jonneilu, egoilu, sotkeminen, paheksuminen ynnä muu paska ärsyttää ihan tolkuttomasti. Vähän väliä saa siivota muitten sotkuja salilla, pari kertaa hakenut tyypit itte siivoomaan tangosta painot ja kuunnellu kun "vittu mä hakkaan sut, oisit niin helppo piestä saatana" -paskaa.

Mutta jotain mukavaakin;

+Wolffilla kävin selkä/hauis-treenin päätteeksi "opettamassa" muutamat poset kaverille jota jelppaan saleilun aloituksessa, ja ihan rehdisti tempasin paidan pois ja vetäsin itelle myös posetreenin. Ketään ei tuntunut edes kiinnostavan, enkä päässyt edes salikomediaa-triidiin vaikka olin aivan varma että joku nyt kyllä paheksuu. Oli todella mukava huomata että vaikka tällainen wannabebodari olenkin, niin tuolla salilla saa olla aivan rauhassa ja ehkä ymmärretäänkin. Mukava myös kun pääsee isojen peilien edessä treenaa sitä posettamista, ja edes hetkeksi nauttimaan sen pumpin tuomasta hyvästä mielestä ja isommista lihaksista.

Vaikka tää nyt olikin tällainen vuodatuksen tyyppinen avautuminen, niin elkäähän ottako liian tosissaan ;)

Sieltähän olikin tullut jo heti aamulla vastaus. Yks gramma hiilihydraattia sisältää tarkalleenottaen 4,063kcal. Tällä tiedolla en tee siis yhtään mitään, mutta hauskaa se silti on tietää.

Minkä saatanan takia netistä ei löydy tätä tietoa? Wiki sanoo toista, toinen nettisivu toista jne. Menee usko internettiin prkl.

Kuinka räikeää tuon kyyläyksen pitää olla että siitä menee hermot? Ite ainakin tottunut siihen kun tekee oikeastaan aina voimailuliikkeitä ja nuo tuppaa olemaan eksoottisempia meän salilla. Varsinkin tempaus kiinnostaa vaikka siinä on itellä vielä ihan pikkupainot. Siinäkös kattovat jos se on kiinnostavampaa kuin oma treeni. :)

Back
Ylös Bottom