Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mave ottaa eniten alaselälle niin vaihtaisin sen päivälle jolloin reenaat selkää. Itse reenaan jalkoja tällä hetkellä tämmöisellä ohjelmalla. Jokaisessa liikkeessä sarjat ja toistot on 3x10

- Jalkaprässi
- Reisiojennus
- Reisikoukistus
- Pohjeliike seisten tangolla
- Jalkakyykky

Kokeile tuota seuraavan kerran kun jalat on käsittelyssä.

Vai että maastaveto alaselälle?

En tiedä miten muu ohjelmasi menee, mutta jos noista haluat jotain fiksua ja tavoitteena on maksimivoiman lisäys niin jakaisin veto/kyykyn avut + kyykky/vedon avut.

Veto + etukyykky
Jalkakyykky + Julle.

Mave ottaa eniten alaselälle niin vaihtaisin sen päivälle jolloin reenaat selkää. Itse reenaan jalkoja tällä hetkellä tämmöisellä ohjelmalla. Jokaisessa liikkeessä sarjat ja toistot on 3x10

- Jalkaprässi
- Reisiojennus
- Reisikoukistus
- Pohjeliike seisten tangolla
- Jalkakyykky

Kokeile tuota seuraavan kerran kun jalat on käsittelyssä.

Jos nyt selvennykseks vielä että, tavote olis saada nimenomaan maveen ja etu- ja takakyykkyyn kehitystä. Eristäviä en ajatellu tehä tässä vaiheessa ollenkaan. Ajattelin ite jotain tällästä:

Ma
Mave

Ke
Takakyykky
GHR

Pe
Etukyykky
Julle

Pohdin kanssa että mihin väliis SJMV menis mut en keksi sille mitään loogista paikkaa.

Rasittaako kyykkääminen polvia enemmän vai vähemmän kuin jalkaprässi?

Ei siinä niin merkittävää eroa ole. Molemmat voi tehdä huonosti (kyykky on ehkä helpompi tehdä huonosti), jolloin ne rasittaa polvia, mutta oikein tehtynä kumpikin on polville yhtä hyvä.

Hieman vinkkejä lihasten kasvuun kaipaisi nyt n.8kk salilla käynyt 16-vuotias.
Elikkä, saliharrastuksen aloitin tuossa syksyllä ja olen alkanut miettimään hieman lihasteni kasvua. Voimaa on tullut, mutta lihakset eivät ole mielestäni kasvaneet hirveästi siihen nähden että salilla tullut jo jonkin aikaa käytyä, alusta alkaen 3-4krt viikossa. Treenaan 2-jakoisella;jalat,hauis ja selkä samana päivänä; rinta,ojentaja ja vatsat toisena päivänä. Alussa treenailin kaikkia samalla kertaa, vaihdoin sitten kaksijakoiseen hieman eri ryhmityksellä kuin nyt.

Mitoiltani olen 183/76. Syön mielestäni kohtuu terveellisesti, mutta en kuitenkaan niin kuin joku kunnon urheilija, tulee silloin tällöin vedettyä mässyäkin. Syön maitorahkaa yleensä aina aamuin ja illoin. Salin jälkeen palautumisjuomana toiminut Fastin Hera80 ja Muscle+.

Mites nuo lisäravinteet? Kuten jo mainitsin, lihasten kasvu ei ole ollut niin suurta kuin olisin kuvitellut, verrattakoon vaikka joihinkin ikäisiini joiden tiedän käyneen n.vuoden salilla 4krt viikossa ja ovet paljon paremmin kehittyneet. Olisiko noista lisäravinteista sitten apua? Kreatiinia ja treeniboosteria olen miettynyt. Entäs mites Fastin Mass2?

"Lisää lihasmassaa ilman rasvan kertymistä,Antaa nopeasti tuloksia myös voimaharjoittelun vasta-alkajille"
Nämä kiinnittivät huomioni.

Pointtina oli nyt lähinnä se, että en usko treenini olevan huonoa ja olen alkanut miettimään auttaisivatko nuo lisäravinteet tai esim.Hera80 syönti joka päivä.

Treenistäni sen verran vielä, treenaan siis tietystä lihasryhmästä samana päivänä kahta eri liikettä lähes aina 5x10.

Taisi tulla hieman sekava viesti, mutta olkoon.

Hieman vinkkejä lihasten kasvuun kaipaisi nyt n.8kk salilla käynyt 16-vuotias.
Elikkä, saliharrastuksen aloitin tuossa syksyllä ja olen alkanut miettimään hieman lihasteni kasvua. Voimaa on tullut, mutta lihakset eivät ole mielestäni kasvaneet hirveästi siihen nähden että salilla tullut jo jonkin aikaa käytyä, alusta alkaen 3-4krt viikossa. Treenaan 2-jakoisella;jalat,hauis ja selkä samana päivänä; rinta,ojentaja ja vatsat toisena päivänä. Alussa treenailin kaikkia samalla kertaa, vaihdoin sitten kaksijakoiseen hieman eri ryhmityksellä kuin nyt.

Mitoiltani olen 183/76. Syön mielestäni kohtuu terveellisesti, mutta en kuitenkaan niin kuin joku kunnon urheilija, tulee silloin tällöin vedettyä mässyäkin. Syön maitorahkaa yleensä aina aamuin ja illoin. Salin jälkeen palautumisjuomana toiminut Fastin Hera80 ja Muscle+.

Mites nuo lisäravinteet? Kuten jo mainitsin, lihasten kasvu ei ole ollut niin suurta kuin olisin kuvitellut, verrattakoon vaikka joihinkin ikäisiini joiden tiedän käyneen n.vuoden salilla 4krt viikossa ja ovet paljon paremmin kehittyneet. Olisiko noista lisäravinteista sitten apua? Kreatiinia ja treeniboosteria olen miettynyt. Entäs mites Fastin Mass2?

"Lisää lihasmassaa ilman rasvan kertymistä,Antaa nopeasti tuloksia myös voimaharjoittelun vasta-alkajille"

Pointtina oli nyt lähinnä se, että en usko treenini olevan huonoa ja olen alkanut miettimään auttaisivatko nuo lisäravinteet tai esim.Hera80 syönti joka päivä.

Treenistäni sen verran vielä, treenaan siis tietystä lihasryhmästä samana päivänä kahta eri liikettä lähes aina 5x10.

Taisi tulla hieman sekava viesti, mutta olkoon.

Lappaa sitä ruokaa vaan enemmän napaan. Voisit myös kertoa päivän syömiset.

^^ ota faq:sta valmis 2-jakoinen koska tuo sun jako on surkea. Syö niin paljon että paino nousee 200-400g/vk, lisäravinteet ei ole mitään ihme tavaraa mutta voi olla paikallaan jos ei meinaa saada tarpeeksi proteiinia.

Olisiko noista lisäravinteista sitten apua? Kreatiinia ja treeniboosteria olen miettynyt. Entäs mites Fastin Mass2?

Tietysti ne kiinnittivät huomiosi, koska ne ovat suoria myyntipuheita ja se niiden tarkoitus onkin. Saada aloittelijat ostamaan miljoona erilaista ainetta, jotka kaikki lupaavat Kuun ja tähdet taivaalta.

Pistät sen ihan tavallisen ruokailun ja treenin kuntoon. Simple as that. Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti lisäravinteita, eivätkä todellakaan mikään oikotie tai avain onneen ja massiiviseen kehitykseen. Se on aivan sama mitä lisäravinteita syöt jos ruokavalio on muuten perseellään ja treeni muistuttaa lähinnä satujumppaa. Älä myöskään vertaile omaa kehitystäsi muiden kehitykseen, ihmiset kun ovat erilaisia ja toiset ovat geneettisesti lahjakkaampia. Et myöskään tiedä, miten ne kaverit syövät tai mitä muuta he mahdollisesti tekevät.

Ainoat lisäravinteet, joille löytyy ihan järkevää käyttöä aloittelijan kohdalla ovat palautusjuoma(valmis tai itse herasta+maltosta tai pelkästä herasta sekoitettu) ja kreatiini. Nekään eivät todellakaan ihmeitä tee, joten skippaa ne mainospuheet.

^^ Ruokaa, ruokaa, ruokaa. Siitä se lihaksenkasvatus lähtee. Treeniohjelmaksi joku valmis, selvästi et osaa omaa ohjelmaa tehdä (aloittelija harvoin osaa). Lisäravinteilla et tee tuossa vaiheessa yhtään mitään. Palkkarikaan ei ole must, itse käytän maitoa. Hera ja malto voi toki tulla halvemmaksi, jos sillä mitään väliä on.

Jos nyt selvennykseks vielä että, tavote olis saada nimenomaan maveen ja etu- ja takakyykkyyn kehitystä. Eristäviä en ajatellu tehä tässä vaiheessa ollenkaan. Ajattelin ite jotain tällästä:

Ma
Mave

Ke
Takakyykky
GHR

Pe
Etukyykky
Julle

Pohdin kanssa että mihin väliis SJMV menis mut en keksi sille mitään loogista paikkaa.

Teetkö siis pelkästään nyt jalkoja, vai tuleeko tuohon päälle vielä yläkropan liikkeet?

- - - Updated - - -

"En ihan ymmärrä miks kaikki nuoret joka aloittaa treenaamisen halua ekan tai toisen treenivuoden aikana ruveta diettaamaan?"

Koska jotkut ovat aina syöneet vähän, niin se on todella vaikea alkaa yhtäkkiä sikabulkkaamaan. Ite saan kyllä kalorit ja proteiniit täyteen, mutta miulummin söisin vähän vähemmän ettei ole näin täysi olo koko ajan :D Mutta koitetaan nyt bulkkailla.

Moi! Oon 20v 171cm 70kg jantteri, salilla on nyt tullu tahkottua ~2v ja tarkoitus olisi kiristellä vähän, millaisella ohjelmalla ja ruokavaliolla kannattaisi lähteä kokeilemaan?

Mielessäni oli et viikossa viidesti salille jonka päälle viikon mittaan 5h aerobista?

Ruokavalioon kuuluisi kaurapuuroa, marjoja, riisiä, kanaa, palautusjuoma, maitorahkaa, tonnikalaa, kananmunia paistettuna niin että päivässä tulisi syötyä ~2300kcal?

Mitä tulisi lisätä taikka vähentää?

Teetkö siis pelkästään nyt jalkoja, vai tuleeko tuohon päälle vielä yläkropan liikkeet?

Yläkroppa onkin vähän monimutkasempi juttu :D Eli maksimaalinen kehonhallinta. Se on jaettu tällä hetkellä näin:

Ma
Suorin käsin vetävät

Ke
Suorin käsin työntävät

Pe
Käsinseisontapunnerrukset
Avustettu ykl

JOKAINEN ALOITTELIJA KUKA ON KÄYNYT AKTIIVISESTI SALILLA VÄHINTÄÄN 4KK JA EI OLE SAANUT MITÄÄN KEHITYSTÄ TAPAHTUMAAN, VOISI YSTÄVÄLLISESTI POSTATA PÄIVÄN RUOKAILUT TARKALLEEN JA TREENI OHJELMANSA!! Ennen kuin alkaa kyselemään lisäravinteista ja miksi lihakset ei kasva! KIITOS

Kiitokset kaikille vastauksista.

Lappaa sitä ruokaa vaan enemmän napaan. Voisit myös kertoa päivän syömiset.

Aamupalaksi lähes aina sama keissi; purkki rahkaa(250g) + ruisleipää pari siivua/munakas silloin tällöin. Lounaaks usein pastaa. Ei aina, mutta todella usein. Välipalan tarpeessa ollessani otan yleensä purkin rahkaa. Iltaruuaksi usein eri tavoin liha + peruna/kana + riisi. Illalla purkki rahkaa/jugurttia. Ruokailuahan en pysy niin tarkoin määrittämään, itse kun en niitä kokkaile.:) Kesällä tullut syötyä lähes joka ilta lihaa kunnolla.

Ja kun neuvottiin syömään kunnolla, niin minähän syön jo. Aina ollut kova syömään, pastaa menee hirvee kipollinen helposti ja lihaa syön aikas paljon. Elikkäs, tarkemmin syömisestä? Tähän mennessäkin olen aina syönyt kunnolla ruokaa, lisääkö vielä? Ei tavoitteena kuitenkaan ole aina täysin ähkyksi syödä?(näin teen usein)

Sitten treenikuvioni. Liikkeitähän tulee silloin tällöin vaihdeltua, mutta tässä tämän hetkiset.

Päivä1
Hauis,jalat,selkä

Keskitetty hauiskääntö mutkatangolla hauistuellisessa penkissä 5x10
Pohkeet istuen (en tiedä liikken nimeä) 4x20
Ylätaljaveto taakse 5x10 tai pystypunnerrus käsipainoilla 5x10
Hauista käsipainoilla 3x10 2x20
Jalkaprässi 4x15/20
Ylätaljaveto eteen 5x10

Päivä2
Rinta,ojentaja, vatsa

Penkki 3x7 raskaammalla 2x10 kevyempi
Ojentajapunnerrus taljalla 5x10
Vatsoja maaten 2x50
Ristikkäistalja rinnalle seisten 5x10
Ojentaja 5x10 (laitteessa siis ollaan selkä taljaa kohti,taljan hihna tulee pään yläpuolelta, rinnan kohdalta veto alaspäin)
Sivuttaisia vatsoja vatsalaudassa levypainon kanssa 2x50

Päivä3, sama kuin 1.

Päivä4, sama kuin 2.

Elikkäs näin. Olenko nyt sitten tehnyt kaiken väärin?

Vedän tällä hetkellä treenin(3krt/vko) jälkee Fastin muscle+:aa ja pyrin syömään suhteellisen monipuolisesti. Ajattelin siirtyä Massin recoveryyn ja siihen kylkeen kreatiinia. Kysymys kuuluu, että kannattaako tai onko tarvetta vetää treenipäivien välissä lisäprotskua jos kuitenkin saa jonkin verran proteiinia jo normaalista ruokavaliosta. Tämä ruokavalioni ei kuitenkaan ole mitään proteiini hakuista, joten tarvetta saattaisi olla. Millä kaavalla sitä lisäprotskua otetaan jos tarve vaatii?
Yritän myös juosta päivien välissä, joten käykö sama palautusjuoma myös tähän?

Vedän tällä hetkellä treenin(3krt/vko) jälkee Fastin muscle+:aa ja pyrin syömään suhteellisen monipuolisesti. Ajattelin siirtyä Massin recoveryyn ja siihen kylkeen kreatiinia. Kysymys kuuluu, että kannattaako tai onko tarvetta vetää treenipäivien välissä lisäprotskua jos kuitenkin saa jonkin verran proteiinia jo normaalista ruokavaliosta. Tämä ruokavalioni ei kuitenkaan ole mitään proteiini hakuista, joten tarvetta saattaisi olla. Millä kaavalla sitä lisäprotskua otetaan jos tarve vaatii?
Yritän myös juosta päivien välissä, joten käykö sama palautusjuoma myös tähän?

Mä menin ostamaan Massin Recoveryn lisäks saman merkin maustamatonta wheyta sen 4 kg pömpelin.. Se on niin paskan makusta, että oon lisänny sitä sinne palkkariin mitallisen leusiinijauheen lisäks - ainoo tapa miten saan sitä kulutettua ja ei siitä nyt ainakaan haittaakaan ole.. Ja kyllä sitä treenipäivinä ja välipäivinäkin kannattaa annos protskua vetästä, koska harva oikeesti saa tavallisesta pöperöstä proteiinia sen 2-3g x painokilo.. Palautusjuoma menee kaiken liikunnan jälkeen.. Ja proteiinia voi lisätä syömällä enemmän rahkaa, raejuustoa, lihaa, kalaa etc. eläinkunnantuotteita :)

fahrenheit: kuten ylempänä jo mainittiinki että myös välipäivinä hyvä saada sitä proteiinia n.2g/painokilo.. eli riippuu saatko päivän ruuasta sen päivän tarvittavan proteiini määrän. :) itse en ole vuosiin käyttänyt sitä mailman ihmeellisintä keksintöä, eli palautumisdrinkkiä ah tämä proteiinin ja hiilarin sekoitus oikeassa suhteessa vieläpä mitä se saakaan meissä aikaan.. ;) mutta kuitenkin niin sitä vain on hyvin palauduttu vaikka treeni määriä saattaa tulla viikkoon jopa 12 ja tähän lisäksi oltu rankasti miinus kaloreilla. Ihminen voi sopeutua moneen asiaan... Suosittelen kuitenki hyvän monipuolisen ruuan syömään treenin päälle jos et sitä palautusjuomaa ota, enkä minä suinkaan sitä saatanan keksinnöksi haukkumassa ole vaikka siitä monet hieman liikoja luuleekin. :)

Ja kun neuvottiin syömään kunnolla, niin minähän syön jo. Aina ollut kova syömään, pastaa menee hirvee kipollinen helposti ja lihaa syön aikas paljon. Elikkäs, tarkemmin syömisestä? Tähän mennessäkin olen aina syönyt kunnolla ruokaa, lisääkö vielä? Ei tavoitteena kuitenkaan ole aina täysin ähkyksi syödä?(näin teen usein)

Ähkyksi ei pidä syödä ikinä. Hyvä nyrkkisääntö on, että siinä vaiheessa kun tuntuis vielä vähän maistuvan, niin jättää ottamatta. Luulen, että syöt kerralla liian isoja annoksia (tätä tekee aika moni, jos ei ole koskaan punninnut määriä mitä suuhunsa laittaa) ja sitten taas aterioita vuorokaudessa tulee mahdollisesti 1-2 liian vähän.. Villi veikkaus vain :) Ja tuota pastaa riittäis sunkin kokoselle noin 50g (kuivapaino, joka on noin 1dl) per ateria. Ei tarvitse mitään hirveätä kipollista, vaan maltilla tässäkin.

Aamupalaksi puuroa. Murot on ihan roskaa, leivät (ainakin jatkuvasti syötynä) ihan roskaa. Ja joka aterialla proteiinia! Lisäksi päivän aikana paljon kasviksia ja hedelmiä sekä jonkin verran hyviä rasvoja. Ja lihasmassan kasvun mukana tulee aina jonkin verran myös rasvaa, vaikka tuollaiset lisäravinnepurkit muuta väittäisikin.

Elikkäs näin. Olenko nyt sitten tehnyt kaiken väärin?

Joo toi ohjelma on kyllä ihan susi (ota tältä forumilta joku valmis). Jako on äärimmäisen huono, eikä liikevalikoimakaan ihan A+ tasoa ole. Ethän sä ny jumankauta aloita hauiksilla, jos samassa treenissä on myös jalat+selkä. Aina isot lihakset ensin. Eikä kannata kahta isointa lihasryhmää treenata samana päivänä. Ja muutenkin, jäi vaikutelma, että treenailet liian samalla tavalla liian pitkään. Täsmälleen samat liikkeet samassa järjestyksessä, samat sarjat ja toistot viikosta toiseen. Ehkä kuukaudesta toiseen? Jos treenaat aina samalla tavalla eli jos lihaksesi tottuvat liiankin tuttuun treeniin, niin et hirveästi kehity. Voimaa voipi tulla, mutta lihaskasvu vaatiikin jatkuvasti uutta ärsykettä. Sarjapainojen nousu kyllä tuo uutta ärsykettä, mutta eivät sarjapainotkaan kokoajan nouse tasaisesti. Ja enemmänhän tuo liikevaihtelu keskittyy apuliikkeisiin. Kyllä jotain kyykkyä ja penkkiä etc. voi tehdä joka kerta ja niillä aloittaa, mutta jos sen jälkeen lopputreeni on aina samalla kaavalla toistettu tyyliin vinopenkki kp 3x10, pec-dec 3x10, niin lihas tottuu siihen liikaa. Joskus voit kokeilla tehdä tuon pec-decin (tai vastaavan) ennen penkkiä ja kattoa miltä se tuntuu. Sama jalkapäivänä: voit kokeilla eka jotain etureisilaitetta ja tehä vast sit kyykyt. painot voi olla vähän pienemmät, mutta polte on varmasti erilainen. Vaihtelua treeniin.

Treenin laatu merkkaa myös isosti. Jos teet pääsääntöisesti liikkeet aina tavoitteena saada mahd. iso kuorma liikkumaan vaikka vähän tekniikankin kustannuksella, niin monesti käy sillain, että itse kohdelihas ei niin hyvin aktivoidukaan + loukkaantumisriskit kasvaa. Eli treenaa lihasta, älä painoa.

Treenin jälkeinen aika on yhtä tärkeä kuin itse treenikin. Kunnon yöunet + oikeanlainen ravinto takaa, että tehdystä treenistä oli jotain hyötyä. Jos esim. perjantaina käyt vetää treenin ja sit illalla lähdetkin vetää kännit, niin treenis meni hukkaan. Se on niin yksinkertaista. Jos haluaa kehittyä, niin tuollaiset treenipäivän päätteks tehdyt ryyppyreissut pois. En tiedä teetkö itse näin, mutta aika hiton moni tekee. Ja silloin jokainen tekee väärin.

Toki kannattaa huomioida se, että 8kk:ssa ei vielä ihmeitä tapahdu. Mutta ohjelmastas päätellen olisi voinut (kunnollisella ohjelmalla siis) parempaakin kehitystä tulla jo 8kk:ssa. Tuossa nyt joitakin seikkoja, joita oot mahdollisesti tehnyt väärin.

Päivä1
Hauis,jalat,selkä

Keskitetty hauiskääntö mutkatangolla hauistuellisessa penkissä 5x10
Pohkeet istuen (en tiedä liikken nimeä) 4x20
Ylätaljaveto taakse 5x10 tai pystypunnerrus käsipainoilla 5x10
Hauista käsipainoilla 3x10 2x20
Jalkaprässi 4x15/20
Ylätaljaveto eteen 5x10

Päivä2
Rinta,ojentaja, vatsa

Penkki 3x7 raskaammalla 2x10 kevyempi
Ojentajapunnerrus taljalla 5x10
Vatsoja maaten 2x50
Ristikkäistalja rinnalle seisten 5x10
Ojentaja 5x10 (laitteessa siis ollaan selkä taljaa kohti,taljan hihna tulee pään yläpuolelta, rinnan kohdalta veto alaspäin)
Sivuttaisia vatsoja vatsalaudassa levypainon kanssa 2x50

Päivä3, sama kuin 1.

Päivä4, sama kuin 2.

Tässä kuvastuu yksi yleisimmistä peruskuvioista. Uskotaan itse ja väitetään täällä kiven kovaan että treenataan oikein ja kovaa ja kun tulosta ei tule, niin aletaan etsimään syitä ties mistä kuun asennosta alkaen ja pohtimaan apua lisäravinteista yms., vaikka perusongelma on oikeasti se, että se itse treeni on ohjelmasta lähtien paskaa. Jos ymmärrys ei riitä järkevän ohjelman valitsemiseen, niin mä en kirveelläkään usko, että myöskään itse sen toteutus salilla olisi huipputasoa. Ei silloin tarvitse kovin kaukaa syitä hakea, miksi tulosta ei tule. Phantom signal tuon ohjelman puutteet jo listasikin ja mä lisään, että sarjoja on liikaa. Jollain 5x10-sarjamäärillä sarjapainot ja intensiteetti kärsivät niin paljon, että treeni menee hapotteluksi ja aerobiseksi eikä raskaaksi lihaskuntotreeniksi, jolla ne tulokset tulevat.

Tämä ei ollut vittuilua, vain toteamus.

Back
Ylös Bottom